Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokrahevoset

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.25 09:58:59

Onko hevosten vuokraaminen puolin ja toisin vähentynyt? Kovin vähän on sekä vuokrahevosta etsiviä että niitä tarjoavia markkinoilla. Vai vaikuttaako kesä asiaan?

Re: Vuokrahevoset

Lähettäjä: Puskaradio 
Päivämäärä:   24.6.25 10:02:44

Puskaradion kautta hyvät ( = maalaisjärkiset) vuokraajat ja omistajat löytävät toisensa.

Julkiset ilmoitukset ovat aina epäilyttäviä: mikä vika ilmoituksen jättäjässä on, jos ei suhteidensa avulla löydä hevosta/vuokraajaa.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   24.6.25 10:08:19

Itse en löytäisi sellaista hevosta vuokralle mitä haluaisin suhteiden kautta (en edes ole kovin kontaktoitunut hevospiireissä), ja julkisen ilmoituksen myötä löysin kivan hevosen ja omistajan, että ei nyt kannata kaikkia julkisia ilmoja tuomita.

Lähettäjä: Iipu 
Päivämäärä:   24.6.25 10:41:10

Juu ei ole vika julkisissa ilmoituksissa, kunhan ilmoitus on järkevä ja hyvä.
Minä olen löytänyt hevoselleni vuokraajia, joita en ennestään tuntenut, ilmoituksen kautta.
Olivat hyviä ja pärjäsivät tälle vähän erikoiselle hevoselle, jolle ei lähipiiristäni löytynyt sopivia ratsastajia.

Myöskin itse olen löytänyt aiemmin vuokrahevosia ilmoituksen kautta.
Ei niitä suhteita välttämättä ole ennestään jos on vaikka muuttanut uudelle paikkakunnalle.

Päivämäärä:   24.6.25 10:44:14

En tiedä mutta itselläni into vuokrata hevosia on vähentynyt. Syitä on : ei tarpeeksi laadukkaat hevoset tai ei tarpeeksi laadukkaat varusteet, huono talli-ilmapiiri, mutaiset tarhat, ei-ammattimaiset oudot omistajat … helpommallakin pääsee niin en jaksa enää vaivautua :)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.6.25 10:49:02

Minun nähdäkseni tässä kevään aikana vuokrahevosilmoitukset ovat lisääntyneet viime vuosiin verrattuna. Lama kurittaa omistajia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.6.25 11:14:06

"En tiedä mutta itselläni into vuokrata hevosia on vähentynyt. Syitä on : ei tarpeeksi laadukkaat hevoset tai ei tarpeeksi laadukkaat varusteet, huono talli-ilmapiiri, mutaiset tarhat, ei-ammattimaiset oudot omistajat … helpommallakin pääsee niin en jaksa enää vaivautua :)"

No, eihän niitä laadukkaita hevosia, joilla on laadukkaat varusteet ja jotka asuvat kalliilla tallipaikoilla, yleisesti ottaen edes kannata vuokrata kenellekään. Miksi laatua antaisi pikkurahalla jonkun muun käsiin, mahdollisesti rikottavaksi ja pilattavaksi? Kun ei niitä +50 euroa vuokrauskerrasta maksavia vuokraajia kuitenkaan ole ihan helppo löytää, eikä sekään summa välttämättä ole sellainen, että riskiä kannattaisi ottaa.

Kyllä minusta hevosten vuokraaminen on joitain poikkeuksia lukuun ottamatta aina painottunut niihin ei-kovin-arvokkaisiin hevosiin ja omistajiin, joilla ei ole rahaa ainakaan yhtään liikaa (eli jotka eivät yleensä pidä hevostaan kalleimmilla tallipaikoilla ja ostele parhaita varusteita). Tähän on ihan luonnollinen syy, joka on kuvattu yllä. Sekin on ihan luonnollista, että ilmiö on vain vahvistuu, kun hevosten kulut kasvavat: kun hevoset, niiden tallipaikat ja varusteet ovat entistä kalliimpia, yhä vähemmän kukaan sellainen, jolla itsellään on maksukykyä, haluaa ottaa pienen taskurahan vuoksi turhia riskejä hevosensa kanssa.

Tuota kommenttia myös ihmettelen suuresti, että omistajat ovat ei-ammattimaisia. Hevosia vuokraavat yleensä tavalliset hevosenomistajat, joista suurin osa totta tosiaan on täysin epäammattimaisia, koska he ovat harrastajia. :) Hiukan siis herättää kysymyksiä siitä, millainen unelmavuokraaja "piste" on itse mahtanut olla, jos mm. odottaa tavallisen hevosenomistajan olevan ammattimainen?

Jos se hevosenomistaja on ammattimainen tai ehkä jopa ihan ammattilainen, sitä epätodennäköisempää on, että häneltä löytyy hevosen vuokraushaluja. ;) Tämä koskee esim. itseäni. Eipä ole hevosalan ammattilaisena tullut koskaan mieleen vuokrata omia hevosiani kenellekään.

Lähettäjä: teekuppi 
Päivämäärä:   24.6.25 11:28:48

"Julkiset ilmoitukset ovat aina epäilyttäviä: mikä vika ilmoituksen jättäjässä on, jos ei suhteidensa avulla löydä hevosta/vuokraajaa."

Outo kommentti. Mun mielestä juuri vuokraamalla voi rakentaa hyviä suhteita. Itsensä reipas esittely, tutustuminen, asiallinen kohtaaminen ja hevosen hyvä hoito ja luotettavuus tulevat kaikki vuokratessa ilmi. Mun mielestä suhteisiin ei synnytä valmiina, niitä luodaan.

Jokatapauksessa itse ainakin olen lähes kokonaan lopettanut vierailta vuokraamisen, ja siirtynyt vain odottamaan oman hevosen hankintaa. Tuntuu, että diiliä jossa

- Ei etsitä ratsuttajaa/kuntouttajaa joka tuo vielä rahaa pöytään.
- Ei makseta turhasta (asiat joihin ei voi vaikuttaa, hevosen taso jota ei kuitenkaan tarjota vuokraajan käyttöön yms.)
- Hevonen ei yllättäen paljastu ongelmalliseksi.
- Omistaja ei hauku vuokraajaa (olen nähnyt näitä valitettavan paljon tallityöntekijänä)
- ynnä muuta sellaista,

ei ole olemassa.

Päivämäärä:   24.6.25 11:43:38

Tämä tuntuu nyt olevan pinnalla, että ihmiset ovat erittäin loukkaantuneita siitä, että kokevat jonkun haluavan käyttää heitä ilmaiseksi kouluttamaan hevosta tai suorastaan pöyristyttävää, että he joutuvat maksamaan hevosella ratsastamisesta.

Jos haluat a) ratsastaa ilmaiseksi tai b) myydä ratsutuspalveluita, älä mene ollenkaan katsomaan hevosta tarjotaan vuokralle ilmoituksia.

A) tapauksessa vastaa vain ilmoituksiin jossa etsitään ilmaisratsastelijaa (useinhan nämä ovat viallisia hevosia koska miksi antaisi jonkun käyttää hevosta ilmaiseksi muuten)
B) tapauksessa laita ilmoitus että tarjoat ratsutuspalveluita (jos ei ole näyttöjä niin asiakkaita on aika vaikea saada)

Jos hevosesta on laitettu vuokrailmoitus sen käytöstä pitää maksaa rahaa vaikka olisit itse Jeesus ratsastustaidoiltasi.

Nämä jotka mielestään ”kouluttavat” ja ”läpiratsastavat” hevosta eivät taida ihan ymmärtää että kyllä todellakin joka kerta kun menet hevosen kyytiin se oppii jotain. Hyvällä ratsastuksella kehityy väkisinkin vuosien saatossa ja heikolla ratsastuksella oppii huonoja tapoja käyttää itseään ja voi tulla ihan takapakkiakin.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   24.6.25 11:54:48

No siis, hevosenomistajan näkökulmasta katsottuna.
Ongelma yksi huonosää ei tulla paikalle, eikä muisteta ilmoittaa että en ole tulossa.
ongelma 2, varusteet jää kuin p... pertsiistä ratsastuksen jälkeen.
onglema 3, luullaan liikoja omista taidoista. Ratsastuskoulun heb tehtävät eivät tarkoita että ratsastaja olisi sillä tasolla.
Itse en ainakaan enää jaksa rahoittaa toisten harrastusta omalla ja hevoseni hyvinvoinnilla.
Ärsyttävintä on se että hevosella olisi vuokraajapäivä, vuokraajaa ei näy ei kuulu ja sitten menet itse liikuttamaan sen kun toteat että vuokraaja ei tullutkaan.

Kerran odottelin hevonen valmiina varusteet päällä ratsastajaa tunnille joka ilmoitti että on vähän flunssainen olo, juuri kun piti tunnin alkaa... EI JAKSA ENÄÄ!

Lähettäjä: tytti 
Päivämäärä:   24.6.25 12:08:08

Mulla on ollut vuokraajia jo yli 10 vuotta. Ja pelkästään hyviä kokemuksia. Tämän hetken hevonen on laadukas ja tosi kiltti VaB tasoinen, ja talli on eräs Suomen parhaista. Pitää käydä valkussa kerran vkossa, se on vaatimus. Hinta on 40e kerta ja tulijoita on ollut ovista ja ikkunoista. Eräs vuokraaja oli aikoinaan about Heb taitoinen, mutta taso nousi hyvän (GP tasoisen) valkun ja hyvän hevosen avulla.
Tärkeintä on että on luotettava, kunnollinen, siisti ja vielä kivakin;) Ja kaikki ovat sitä olleet. Maalaisjärjellä ja kysymällä neuvoa pärjää pitkälle. Mulle ei ole osunut kohdalle niitä jotka luulee liikoja omasta taidostaan. Ne kuvitelmat kyllä karisisi pian kun ridaa neljän GP ratsastajan kanssa yhtä aikaa maneesissa;)

Päivämäärä:   24.6.25 12:20:23

Mulla olisi peruskoulutettu hevonen tallilla, jossa saa osallistua tunneille tai valmennuksiin maneesissa omakustanteisesti. Puitteet ovat hyvät. Eikä hinta taatusti mahdoton.

Liekö hevosessa "vika", ei ole mikään kovin kapasiteetikas. Näillä puitteilla pitäisi varmaan olla se vab-tasoinen tai sitten ilmainen, josta saisi valittaa että omistajan pitäisi maksaa "ratsutuksesta". Maksan kyllä mutta vain tarpeeksi pätevälle, pelkästä liikuttelusta keskivertoharrastajalle en tosiaan maksa. Hevosen pito on tarpeeksi arvokasta muutenkin.

En siis ole jaksanut etsiä enää. Ns hiljaisessa etsinnässä on ollut, en ole ilmoituksia jättänyt mutta katsonut.

Lähettäjä: teekuppi 
Päivämäärä:   24.6.25 12:24:17

"että he joutuvat maksamaan hevosella ratsastamisesta."

Itse viittaan ainakin ratsuttajan etsimisessä niihin ilmoituksiin, joissa “hevosen eteenpäin vieminen” mainitaan. Jos hevosen tasoa halutaan viedä eteenpäin, eikö olisi syytä joko itse kouluttaa tai viedä hevonen ratsuttajalle?

Ja samaan hengenvetoon mainittakoon myös he, jotka etsivät hevosenhoitajaa, joka myös maksaisi omistajalle eikä toisinpäin. Jos tehtäisiin tallityöt ja kävelytettäisiin hevonen kisojen jälkeisinä päivinä?

Minun mielestäni taas väärät ilmoitukset kuuluisi poistaa vuokrahevosia tarjoavilta sivustoilta. Ja tietysti kaikenlaisia hevosia saa tarjota, mutta ei silloin pidä kysellä vähän koulutuspalveluita, mahdollista tallityötä, kävelytystä omien valmennuspäivien perään ja vielä minimi 25 e pöytään.

Diilejä saa ja pitääkin olla erilaisia jotta jokainen löytää omansa. Mutta silloin kun etsitään ja tarjotaan vuokrahevosia, voidaan varmaan ymmärtää ettei se mikään työpaikkadiili ole. En ole yhdellekään ihmiselle maksanut siitä, että voin kuntouttaa tai ratsuttaa heille hevosia. Enkä tulevaisuudessakaan ajatellut, haha.

Päivämäärä:   24.6.25 12:38:20

Jos olet teekuppi oikeasti hyvä ratsastaja joka on maksun arvoinen, en oikein usko että sun tarvitsee vuokrahevosilmoituksia silmäillä.

Jollekin saattaa olla ihan hyvä diili maksaa vuokraa eteenpäin vietävänkin ratsastamisesta, jos se hevonen on sellainen ettei itsellä ole varaa hankkia. Etenkin jos on valmentautumismahdollisuus tai mahdollisuus kilpailla. Kunnon valmentautumiseen tarvitsee riittävän kapasiteetiltaan hevosen. Ei se hevosen hinta ja arvo oikeasti vuokraajilla nouse... ei ole mitään bisnestä. Vaikka saisit myymällä 5 tonnia enemmän, niin siihen mennessä olet polttanut sen ylläpitoon ainakin kaksinkerroin. Ei siis ole mikään win-win-diili, vaikka vuokraaja hieman pystyisi tasoa nostamaan, mikä sekin on kyllä aika harvinaista.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   24.6.25 12:47:58

"Tuota kommenttia myös ihmettelen suuresti, että omistajat ovat ei-ammattimaisia. Hevosia vuokraavat yleensä tavalliset hevosenomistajat, joista suurin osa totta tosiaan on täysin epäammattimaisia, koska he ovat harrastajia. :) Hiukan siis herättää kysymyksiä siitä, millainen unelmavuokraaja "piste" on itse mahtanut olla, jos mm. odottaa tavallisen hevosenomistajan olevan ammattimainen?

Jos se hevosenomistaja on ammattimainen tai ehkä jopa ihan ammattilainen, sitä epätodennäköisempää on, että häneltä löytyy hevosen vuokraushaluja. ;) Tämä koskee esim. itseäni. Eipä ole hevosalan ammattilaisena tullut koskaan mieleen vuokrata omia hevosiani kenellekään."

Tätä minäkin ihmettelin. Miksi jonkun aivan tavallisen harrastelijan pitäisi olla jotenkin "ammattimainen"? Jos haluaa vuokrahevosen omistajalta ammattimaisuutta, niin sitten pitää ostaa joku sellainen omahevospaketti joltakin ammattimaiselta palveluntarjoajalta. Ai niin, mutta kun sehän maksaa ihan liikaa, kun hinta on verollinen ja sen ammattimaisen palveluntarjoajan pitäisi tienatakin sillä jotain :)

Päivämäärä:   24.6.25 13:35:04

Ammattimaisesta vuokrauksesta pitää saada rahaa sen verran paljon kaikkien kulujen jälkeen, että ammattilainen elää sillä myös itse tai ainakin siitä tulee asiallinen tuotto.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   24.6.25 13:55:05

"Ammattimaisesta vuokrauksesta pitää saada rahaa sen verran paljon kaikkien kulujen jälkeen, että ammattilainen elää sillä myös itse tai ainakin siitä tulee asiallinen tuotto."

Niinpä. Sopii siis toivoa, että vuokrahevosen omistajalta ammattimaisuutta haluavat vuokraajat ovat valmiit maksamaan vuokraamisesta sellaisen hinnan, joka sisältää kaikki mahdolliset verot ja tuo hevosen omistajalle edes vähän tuloa kaikkien kulujen jälkeen :) Jostain syystä tällaisia vuokraajia ei kuitenkaan oikeassa elämässä juurikaan tapaa, vaan kyllä suurin osaa haluaa päästä ratsastamaan pilkkahinnalla, joka ei kata kuin murto-osan todellisista kuluista ;)

Päivämäärä:   24.6.25 14:52:58

Vastaan tässä niille jotka ihmettelivät kommenttiani epäammattimaisista omistajista. Viittasin sillä entiseen vuokranantajaan, jolta vuokrasin hevosta, jonka koulutus oli vielä kesken. Vuokrahevonen oli ilmoituksessa kuvattu näin ”laukka ei vielä nouse”, mikä ei minua haitannut, koska koin ihan mielekkäänä projektina nostaa hevosen tasoa. Sitten omistaja keksi, että hevosella ei saa myöskään ravata, koska hevosen koulutustaso ei riitä edes ravaamiseen. Siinä vaiheessa sanoin irti sopimuksen. Tätä tarkoitin liian amatöörimäisillä omistajilla, joilla on outoja sääntöjä ja jotka kuvaavat ilmoituksissa hevosiaan huomattavasti osaavammiksi kuin mitä ovat. Ja mitä tulee muihin seikkoihin, olen itsestäni huomannut, että tykkään käydä valmennuksissa ja tavata tallilla muita ihmisiä, ja vuokrahevoset ovat usein juurikin niillä ns liian edullisilla talleilla, joissa harrastuspuitteet ovat alkeelliset, tallit ovat pieniä eikä niissä törmää muihin ihmisiin. Tämä jäi kertomatta edellisessä kommentissani eikä liity mitenkään hevosten omistajiin, ihan vain omiin mieltymyksiini :)

Päivämäärä:   24.6.25 15:34:45

Tässä kun on vuosia katsellut erilaisia vuokralaisia isolla tallilla niin kyllä se rajoittavana tekijänä on aina ollut ratsastajan taito, ei hevosen koulutustaso. Toki se varmaan hivelee itsetuntoa, että vuokraa ”VaB-tasoista hevosta tai mitä nyt GP ihmetykkiä” mutta oikeasti yksikään vuokralainen ikinä, ei edes se viikottain valmennuksessa käyvät, ei ole hikiseen HeB-tasoista suoritusta hevosesta ratsastanut ulos.
Pääsääntöisesti se on sitä pientä hölkkää ja muutama käännös ja sitten hevonen talliin. Silloin ratkaisevaa on se että hevonen on turvallinen. Ei oikeasti muu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.