Lähettäjä: häiriö
Päivämäärä: 24.6.25 00:59:17
Kiitos vastauksista.
Tiedossa on, että keinot ovat hyvinkin rajalliset ellei jopa melkein olemattomat. Sen takia aloitinkin keskustelun, jos tulisi esiin edes sellaisia asioita, joiden avulla osaisi itse ajatella paremmin tilanteen hillitsemiseksi.
Hevonen on päivästä riippuen myös liikuttaessa todella kireä, eikä tosiaankaan saa kierroksia laskettua lisäämällä liikettä. Tällöin olen kokenut parhaaksi antaa olla, on meinaan aivan sama kuvitteleeko itse tekevänsä ”rennosti” tai tehokkaasti, kun hevosen tila on niin kiihtynyt. Toisena päivänä taas saattaakin olla täysin ”normaali” ja leppoisa. Myös maastossa ja maastakäsin kiihtyy eli erilaisilla liikutusmuodoilla ei ole merkittävää eroa.
”Se on löytänyt itselleen toimivan tavan rauhoittaa itseään, jollakin muulla on vielä isompi stressi eikä keinoa purkaa sitä.”
Itse näen, että kyseinen hevonen nimenomaan kiihtyy toiminnastaan eikä rauhoitu. Olen nähnyt muutamia kutovia hevosia, ne eivät ole näyttäneet ollenkaan näin fanaattisilta kuin tämä. Mielentila muistuttaa enemmän läheisriippuvaisen paniikilta, kuin stressin hallinnalta.
Ymmärrän toki, että kotiutumisella sekä sopivan lauman puuttumisella on oma osuutensa asiaan. Lähinnä kiinnostaakin yleisesti, jos toimivia ratkaisuja on vuosien varrella keksitty. Olosuhteisiin kun ei voi määräänsä enempää vaikuttaa. Tämä hevonen ei ole omani ja tosiaan hyviäkin päiviä on ihan hyvässä suhteessa niihin huonoihin verrattuna, eli en ole tilaamassa lopetusaikaa.
|