Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Iso muutos ratsastuskoululaisissa

Lähettäjä: åoisg 
Päivämäärä:   23.6.25 16:41:21

Kun olen aloittanut ratsastuksen jo aatamin aikoina: vasta nyt tajusin miten iso muutos on tapahtunut tuntilaisissa.

Mietin että miten nykyään esim kilpaillaan paljon alemmalla tasolla kuin vuosikymmeniä sitten, ja miten tuntihevosiksi halutaan ja hankitaan ennen kaikkea kilttejä ja tosi rauhallisia hevosia. Että miten tähän on tultu?

Kunnes tajusin: kun itse olin teini, 90% kaikista ratsastuskoululaisista olivat teinejä ja nuoria! Aikuisia tuntilaisia ei oikeastaan ollut lainkaan. Jos joku oli, hän oli poikkeus jota vähän ihmeteltiinkin...
Kun kaikki tuntilaiset oli 12-16 vuotiaita, riitti rohkeutta (myös tyhmänrohkeutta välillä) notkeutta, kuntoa ja voimaa, eli pysyttiin vähän reippaampienkin hevosten seläss ja jos pudottiin ei käynyt kuinkaan. Uskallettiin hypätä, maastoilla vähän reippaammin, hoitaa vihaisiakin hevosia (jotka varmasti oli kipeitä, mutta silloin ei tajuttu).
Kenenkään vanhemmat ei olleet koskaan tallilla vahtimassa, ettei meidän purjopetterille vaan käy mitään. Saatiin vastuutakin hevosten hoidossa ja muussa. Lisäksi teinien kesken ilmapiiri oli sellainen, ettei pelkoa saanut näyttää mistään hinnasta, vaikka estetunnilla putosi 4 kertaa.

Aikuisilla oli omat hevoset, ei kukaan aikuinen käynyt ridakoulussa.

Nykyään kun tunnit on valtaosaltaan täynnä tätejä, hevosilta odotetaan ihan eri asioita ja, ymmärrettävästi kukaan ei halua tehdä "vaarallisia" asioita.

Niin ne ajat muuttuu...

Re: Iso muutos ratsastuskoululaisissa

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.6.25 16:57:05

No jopas on yleistystä :D

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.6.25 17:02:39

lapsia ei myöskään päästetä olemaan tallityttöjä samalla tavalla, ennenhän oli monessa paikkaa aika villinlännen meininki, nykyään ei monessa paikassa tulisi kyseeseenkään vaan halutaan että ammattilaiset hoitaa hevoset

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.6.25 17:04:26

Totta tuokin, mutta kyllä lapset ja teinitkin ovat nykyään arempia. Johtuu siitä, että lapset ovat nykyään niin epäliikunnallisia. Tämähän on huomioitu kouluissakin: liikuntatunneilla on yhä yleisempää, että lapset ja teinit ovat kömpelöitä ja arkoja. Sama näkyy pakosti tallillakin.

Lähettäjä: uw9 
Päivämäärä:   23.6.25 17:16:19

Mietin jo hetken, että onpa erikoinen aloitus mutta toisaalta tuo voisi hyvin olla joltain joka kävi samalla tallilla kuin itse kävin 90-luvulla. Meillä toki aikuisten vähyys varmaan johtui siitä, että suurin osa tallin ratsuista oli alle 150 cm korkeita, muistan kun tallille tuli "ISO" hevonen joka oli 152 cm ja myöhemmin TOSI ISO 163cm.

Isommilla talleilla, joissa kävin leireillä oli kyllä vähintään puolet tuntihevosista ihan isojakin hevosia ja siellä aikuiset kävi.

"lapsia ei myöskään päästetä olemaan tallityttöjä samalla tavalla, ennenhän oli monessa paikkaa aika villinlännen meininki, nykyään ei monessa paikassa tulisi kyseeseenkään vaan halutaan että ammattilaiset hoitaa hevoset"

tästä tuli mieleen, että mitään ei myöskään suosita tehtävän "ilmaiseksi". Siinä missä itse tallityttönä aikoinaan olin aivan todella otettu kun sai lakaista tallin käytävän niin nykyään tuota tallityttö/hoitaja-kulttuuria ei taida olla. "Kuka vastaa?" "kuka maksaa?".

Lähettäjä: ddbb 
Päivämäärä:   23.6.25 17:23:08

Aikoinaan ratsastuskoulut olivat täynnä jotain idän ihmeitä tai ex-ravureita, joille laitettiin ekan kerran satula selkään vasta kun ne tuotiin suomalaiseen ratsastuskouluun. Niitä sitten ratsastuskoulutuntilaiset ratsastivat ja samalla kouluttivat.

Nykyään hevosten pitää olla valmiiksi HeA Re 100 cm ja toimia kenellä vain. Hevosten pitää opettaa ratsastajia ja tehdä mitä pyydetään, vaikka ratsastajan avut olisivat päin prinkkalaa. Jos hevonen ei tee kuten oppilas luulee pyytävänsä, syyttää oppilas hevosta ja opettajaa sen sijaan, että opettelisi ratsastamaan.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   23.6.25 17:24:26

Isoin muutos minusta on se, ettei talleilla pyöri hoitajia vaan suurin osa haluaa VAIN ratsastaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.6.25 17:29:17

Ennen ei kyllä riskeistä välitetty, se on totta. Nykyajan lapsilla, joiden äidit ovat nyt näitä tätejä, on ihan yhtälailla samaa arkuutta, liikkumattomuutta, ylipainoa ja tasapainottomuutta. Johtuisiko digiajasta. Lapset ja nuoretkin on erilaisia kuin ennen. Vastuukysymykset on myös tulleet esille, ja hevosten hyvinvointi. Lasten psyykkinen hyvinvointi myös, ennen oli aika raakaa kiusaamista ja nokkimista talleilla helpostikin.

On ihan hyvä että poneja enää rällätä osaamattomien lasten puolelta rikki ja ymmärretään etteivät ne mahdottomia kestä. Muistan kyllä itsekin käyneeni tallilla jossa hevoset työskentelivät kesäaikaan jopa 7 tuntia päivässä. Isoja hyppyjä niistä ei kyllä sitten enää irronnut, aika kultaa muistot. Hirveitä riskejä otettiin kun ei ymmärretty.

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   23.6.25 17:37:47

Ennen tallille mentiin joka päivä suoraan koulusta ja lähdettiin, kun talli meni kiinni. Viikonloput yövyttiin tallilla missä lie säänsuojassa milloinkin ja tehtiin ilmaiseksi töitä. Tässä varmaan se suurin ero nykymaailmaan.

Lähettäjä: err3 
Päivämäärä:   23.6.25 17:51:40

"Ennen tallille mentiin joka päivä suoraan koulusta ja lähdettiin, kun talli meni kiinni. Viikonloput yövyttiin tallilla missä lie säänsuojassa milloinkin ja tehtiin ilmaiseksi töitä. Tässä varmaan se suurin ero nykymaailmaan."

Olen myös miettinyt välillä, kun jossain on juttua ihmisestä joka on ollut esim. vaikea teini kotona tai notkunut "väärissä piireissä" että itsellä meni varmaan koko nuoruudesta vapaa-ajat vain tallilla. Kesäisin oltiin porukalla myös yötä, kun tallilla oli pari pikkumökkiä siihen tarkoitukseen.

Päivämäärä:   23.6.25 18:22:40

Mä olen aloittanut ratsastuksen kasarin alkupuolella tätini kanssa samalla alkeiskurssilla, eikä täti ollut paikan ainoa aikuisratsastaja. Parin vuoden jälkeen siirryin toiseen ratsastuskouluun ja myös äitini aloitti ratsastuksen. Tunneilla oli muitakin sennuja, myös miehiä. Hoitajat olivat teinejä ja muistaakseni joka hevosella oli 2-3 hoitajaa.

Alkeiskurssilla laukattiin muutaman tunnin jäkeen ja vikalla kerralla käytiin maastossa. Hyppääminen aloitettiin heti alkeiskurssin jälkeen. Kesäisin oli mahdollisuus vuokrata tuntihevosia itsenäiseen ratsastukseen ja silloin kentällä ratsastuksen lisäksi maastoiltiin yksin tai kaksin. Muutenkin tunneilla maastoiltiin paljon.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   23.6.25 18:29:50

Kyllä 80-90-luvulla oli paljon aikuisratsastajia 20-30-vuotiaita siellä missä itse aloitin mutta se paikka onkin aina ollut enemmän aikuisten paikka eikä siellä ollut esim. poneja.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.6.25 19:05:40

Elämä oli leppoisampaa. Minullakin oli oma hevonen aikuisena koska miksi ei. Ei silloin ollut mitään triljoonaa purkkia mitä hevoset söi, heinä oli mitä oli, hevosenpito oli vapaampaa eikä niin kallista. Ja itsekin pidin hevoseni lama-aikaan maneesillisessa yksäritallissa. Hinta oli murto-osa nykypäivän hinnoista (toki palkkakin oli pienehkö). Aika paljon hoidettiin hevosen vaivoja itse, jos kutsuttiin eläinlääkäri niin tuli sellainen lehmälääkäri ihmettelemään. Ähkyjä kyllä riitti. Aikuiset osti sen oman, koska ratsastuskoulut olivat nuorille eikä niissä ollut tarkoitus ollakaan enää aikuisena. Saatiin vaan perusjutut ja jatkettiin matkaa.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   23.6.25 19:13:06

Aloitin ratsastuksen - 80 luvun alussa ja sillä tallilla oli ihan turvalliset ja kiltit hevoset. Yks oli mitä ei voinu maastoon laittaa. - 87 oli aikuisten alkeiskurssi täynnä ja moni jatko harrastusta kurssin jälkeenkin.

Päivämäärä:   23.6.25 19:37:13

Ei pidä paikkaansa. Kun itse aloitin ratsastuksen vuonna 1990, meillä kävi tallilla sekä aikuisia että teinejä ja lapsia. Ja mikä ihme tämän valituksen tarkoitus oikein on: ajattelitko, että kun teinitytöistä tulee aikuisia, kiinnostus ratsastukseen ja hevosiin lopahtaa saman tien ja kaikilla entisillä teinitytöillä on varaa ja kiinnostusta ostaa oma hevonen?!

Lähettäjä: Niinon 
Päivämäärä:   23.6.25 19:49:08

"samaa arkuutta, liikkumattomuutta, ylipainoa ja tasapainottomuutta. Johtuisiko digiajasta. Lapset ja nuoretkin on erilaisia kuin ennen. Vastuukysymykset on myös tulleet esille, ja hevosten hyvinvointi."

Tämä. Nyt oot vastuussa kaikesta, saat huudot vanhemmilta ja somesta jos jotain tapahtuu. Lapset on tosi huonossa kunnossa fyysisesti, eivät hallitse kroppaansa mitenkään, säälittää oikein edes antaa ratsastaa.

Ajat on todellakin muuttuneet.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   23.6.25 20:01:14

Kaikki vihaiset hevoset eivät ole kipeitä!

Minä olen aina nähnyt talleilla aikuisia ratsastajia lähes yhtä paljon kuin lapsia ja nuoria. Se on kyllä totta että rohkeita oli ennen enemmän.

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   23.6.25 21:17:45

Nykylapset tottuneet paapomiseen ja vanhemmat tekee kaiken heidän puolestaan. Ysärillä, jos ei saanut kiukkuista hevosta itse kuntoon, niin sitten tunti jäi välistä, ei ollut vanhemmat auttamassa. Silloin kuoriutui jyvät akanoista. Ja lisäksi vanhemmat vihaisia lapselle, jos maksettu turhasta. Nykyään se on tallin tai open syytä, jos lapsi ei saa hevosta kuntoon tunnille.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   23.6.25 21:21:02

Meillä ei ole kenenkään tarvinnut varustaa kiukkuista yksin, ei edes ysärillä. Eikä lapset saaneet varustaa sellaista ollenkaan.

Päivämäärä:   23.6.25 21:38:12

Olen ratsastuksenopena huomannut muutoksen ns. open kunnioituksessa.

Ärsyttää ihan äärettömästi, että ratsastajat ei kuuntele ohjeita (ei ole kyse siitä, että on vaikeutta ymmärtää) vaan keskitytään vaan johonkin omaan asiaan, kuten kavereiden kanssa puhumiseen sillon kun pyydän katsomaan minua ja alan antamaan ohjetta. On ärsyttävää joutua sanomaan, että HEI KATSO tänne päin ennen kuin pääsen jatkamaan. Kännykät ei onneksi saa meillä olla mukana. Silti katsomossa kaverit ym. häiritsee. Tunnille tullaan myöhässä, sooloillaan omia, ym. Vaikka näihin puuttuisi. Vaikeita tehtäviä halutaan helpottaa, vaikka juuri se vaikea tehtävä opettaisi ratsastamaan ja käyttämään apuja,

Joskus tuntuu, että oppilas ei kanna omaa vastuutaan oppimisesta vaan kuvittelee, että opettajalla on se taikasauva jolla hän tekee ratsastajasta huipun, vaikkei ratsastaja keskity tunnilla (vaikka edellytykset on), lue kotiläksyjä, seuraa ratsastuskulttuuria. Helpottaa huomattavasti, jos oppilaalla on joku käsitys siitä, millaista on hyvä ratsastus tai hyvin ratsastettu liike. Sitä toki myös opetan itse ja vinkkaan erilaisia sivuja josta teoriaa voi opiskella.

Helposti ratsastuskouluhevosista puhutaan rumasti ja niitä ei arvosteta. Tekisi mieli aina poistaa sellainen tunnilta, joka pitää hevosta vaan välineenä.

Kaikki ratsastajat ei ole hevosen ystäviä. Se hevonen eläimenä ei kiinnosta. Se tuottaa itselleni eniten stressiä.

Lähettäjä: Terese 
Päivämäärä:   23.6.25 21:51:30

Tämä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.6.25 22:02:55

Kyllä mulla on ikävä sitä entisajan ratsastuskoulukulttuuria tietyltä osin. Nykyään kun meilläkin käyvistä puolet ei halua esim varustaa/hoitaa ja loppujen vanhemmat tulee linjoja pitkin jos oma lapsi ei ole saanut lempihevosta "koska tästä maksetaan". On monta asiaa paremminkin: tietoisuus hevosista ja hyvinvoinnista on kasvanut, mutta kyllä meillä on yritetty hoitajakulttuuria yms pitää yllä, mutta kun eihän lapset voi kun pitää mennä yläasteelle ja pitää pyhittää elämä koululle ja ei ainakaan voi oman ratsastuspäivän lisäksi katsoakkaan tallille päin. Jännästi nää nykyratsastuskouluoppilaat ei tiedä hevosesta edes peruasioita

Lähettäjä: kop 
Päivämäärä:   23.6.25 22:14:32

Kun aloitin ratsastuksen 1982-1983 paikkeilla niin tunneilla tosiaan oli enimmäkseen lapsia ja nuoria. Ratsuina oli suomenhevosia ja jokunen saksalainen pv. Myöhemmin hevosia tuli mm. Irlannista. Ne olivat kaikki melko tasaisia. Aikuisia oli tunneilla vähemmän. Me kaikki oltiin aika urheilullisia ja rohkeita laosia/nuoria. Jossain vaiheessa sain yksityisen hoitohevosen, jolla sain maastoilla. Se oli estehevonen ja usein olin kisoissa hoitajana. Fillaroin tallille koulun jälkeen ja illalla kotiin. Viikonloppuisin tehtiin silloin tällöin aamu- ja päivätalli ja siivottiin karsinat. Siitä maksettiin ihan rahaa.

Päivämäärä:   23.6.25 22:21:05

Juu koululaiset on niin kiireisiä, ettei ehdi tallille.
Jos katsoo kauanko menee puhelimella, niin puhelinaikaa on 7h vrk. Läksyaikaa vähemmän.

Joo oon myös luokanope. Kirjat on helpotettuja ja läksyt ei ole pitkiä. Jos keskittyy tunnilla, ei välttämättä jää läksyä kotiin. Mutta kun ei jakseta, ei olla sitkeitä.

Päivämäärä:   23.6.25 22:30:02

Nykyisin hevostenpito on niin kannattamatonta, ettei niitä kalliita tuntihevosia haluta särkeä metrin esteillä. Eihän siinä mitään järkeä olisikaan. Ratsastuskoulussa opetellaan perusasiat ja jos halutaan kisata enemmän, ostetaan oma rikottavaksi. Perusratsastuksen on kuitenkin syytä olla hyvässä kunnossa, ennenkuin isommille esteille lähtee ja tosi harvalla se on. Ei ollut ennenkään, mutta ihmiset olivat vähän urheilullisempia eikä hevosista ollut niin väliä.

Lisäksi ihmiset painavat, myös lapset nykyään paljon enemmän. Hevosten työkuormaa on pakko keventää.

Lähettäjä: älknfvkaä 
Päivämäärä:   23.6.25 22:37:44

En kyllä muista 70-80 luvun vaihteessa yjstää aikuista tunneilla. Ehkä joku 19-20 vuotias, ei muita. Kerran ratsastusleirillä oli yksi mies, me oltiin siis 14v, ja kovasti sitä ihmeteltiin. No,kävi ilmio että sillä oli suhde ridaopen kanssa ja siksi oli leirillä... ne ei se meitä haitannut;)
Aikuisilla, siis yli 20-vuotiailla, oli omia hevosia joilla ne kilpaili.

Lähettäjä: tytti 
Päivämäärä:   23.6.25 22:44:52

Tämä on muuten totta. Tunnen monta ridaopea ja kaikki sanoo samaa. Ei ihmiset, ei tädit ei junnut ole kiinnostunut oppimaan ratsastamaan. eikä ne ole kiinnostuneita hevosista. Kovasti vouhutetaan hevosen hyvinvoinnista ja seurataan jotain someguruja. Mutta todellinen kiinnostus niin eläviin eläimiin, että seurattas niitä, vietettäs jopa aikaa niiden kanssa jne - ei vois vähempää kiinnostaa. Miks ne sitten ylipäätään käy? Halutaan fiilistellä ja halutaan kivoja instakuvia. Ne on ainoat syyt.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.