Lähettäjä: .
Päivämäärä: 23.6.25 21:38:12
Olen ratsastuksenopena huomannut muutoksen ns. open kunnioituksessa.
Ärsyttää ihan äärettömästi, että ratsastajat ei kuuntele ohjeita (ei ole kyse siitä, että on vaikeutta ymmärtää) vaan keskitytään vaan johonkin omaan asiaan, kuten kavereiden kanssa puhumiseen sillon kun pyydän katsomaan minua ja alan antamaan ohjetta. On ärsyttävää joutua sanomaan, että HEI KATSO tänne päin ennen kuin pääsen jatkamaan. Kännykät ei onneksi saa meillä olla mukana. Silti katsomossa kaverit ym. häiritsee. Tunnille tullaan myöhässä, sooloillaan omia, ym. Vaikka näihin puuttuisi. Vaikeita tehtäviä halutaan helpottaa, vaikka juuri se vaikea tehtävä opettaisi ratsastamaan ja käyttämään apuja,
Joskus tuntuu, että oppilas ei kanna omaa vastuutaan oppimisesta vaan kuvittelee, että opettajalla on se taikasauva jolla hän tekee ratsastajasta huipun, vaikkei ratsastaja keskity tunnilla (vaikka edellytykset on), lue kotiläksyjä, seuraa ratsastuskulttuuria. Helpottaa huomattavasti, jos oppilaalla on joku käsitys siitä, millaista on hyvä ratsastus tai hyvin ratsastettu liike. Sitä toki myös opetan itse ja vinkkaan erilaisia sivuja josta teoriaa voi opiskella.
Helposti ratsastuskouluhevosista puhutaan rumasti ja niitä ei arvosteta. Tekisi mieli aina poistaa sellainen tunnilta, joka pitää hevosta vaan välineenä.
Kaikki ratsastajat ei ole hevosen ystäviä. Se hevonen eläimenä ei kiinnosta. Se tuottaa itselleni eniten stressiä.
|