Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mihin hävittää käyttökelvoton satula?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.6.25 22:38:17

Kun on nykyinen nuori vielä totutettu satulaan, joutaisi hävitykseen. Pintamateriaalit huonossa hapessa. Mallia Wintec 2000. Tuskin tällaista synteettistä satulaa kannattaa korjatakaan? Mihin hävitetään?

Re: Mihin hävittää käyttökelvoton satula?

Lähettäjä: lapsille 
Päivämäärä:   22.6.25 22:38:47

Vähän väliä joku hakee puuhevoselle varusteita. Anna lapsille leikkiin.

Päivämäärä:   22.6.25 22:52:51

Tarjoa ilmaiseksi puuhevoselle.

Lähettäjä: 9 
Päivämäärä:   23.6.25 06:49:34

Ilmaiseksi leikkiin/askarteluun:)

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.6.25 07:55:20

Nahkasatuloita tarjoan yleensä varaosiksi satulasepille tai harjoituskappaleiksi alan opiskelijoille/oppilaitoksiin. Synteettiset suoraan lasten leikkeihin, varsinkin wintecit, kun niiden avaamista ei tarvi opiskelijoidenkaan juuri harjoitella :D

Varmuuden vuoksi olen itse ruukannut kaivertaa vasemmalle puolelle siiven alle vastinhihnojen viereen "rikki, ei käyttöön". Jos siis on tiedossa, että satula on rikki/ei sovi enää ratsastuskäyttöön.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   23.6.25 08:04:28

Meillä on puuhevosella ratsastuskoulusta saatu vähän rikkinäinen Barnsbyn penkki. Antaisin pois lasten leikkeihin jossain paikallisessa fb-ryhmässä vaikka.

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   23.6.25 08:13:54

Sekajäte oikea paikka. Noihin lasten leikkeihin löytyy nahkaisia satuloita.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.6.25 08:20:13

Mistäpäin oot? Jos lähel nii voisin hakee jos suostut antaa ilmatteeks. Käytän omaan treenii ku teen partsil harjotuksia

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.6.25 09:56:46

Lähettäjä: ++
Päivämäärä: 23.6.25 08:13:54

Sekajäte oikea paikka. Noihin lasten leikkeihin löytyy nahkaisia satuloita.

Nahkasatulat menee nopeasti pilalle kun lapsilla ne satulat tahtoo unohtua ulos sateeseen. Puuhevosia ei tuoda yöksi talliin eikä niiltä aina muisteta riisua varusteita rastsastuksen päätteeksi ;)
Wintecit kestää hyvin säiden armoilla. 2000-mallissa tosin taitaa olla kankainen istuin, joka päästää vettä läpi.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   23.6.25 10:04:17

Juu niissä ei sitten sateen jälkeen istu kukaan pitkään aikaan kunnes on kuivunut.

Sekäjäte.

Lähettäjä: Yes 
Päivämäärä:   23.6.25 10:23:00

”Varmuuden vuoksi olen itse ruukannut kaivertaa vasemmalle puolelle siiven alle vastinhihnojen viereen "rikki, ei käyttöön". Jos siis on tiedossa, että satula on rikki/ei sovi enää ratsastuskäyttöön.”

Tämä muuten kannattaa oikeasti ihan aina tehdä!!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.6.25 10:27:19

No voi jeesus ROSKIIN tuollaiset olisi joutanut jo ajat sitten. Ajattelitko että sulla on joku aarre käsissäs??? Miten edes tulee mieleen kysyä miten hävittää niinkuin olisi joku romuauto kyseessä jonka hävittämiseen pitää nähdä vaivaa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.6.25 10:27:34

Mä oon kuullut että runkovikaisista vastinhihnat poikki. Toki se ei sen jälkeen sovi leikkeihinkään enää vyöllä kiinnitettäväksi. Mutta tuo kaiverrus on hyvä idea.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   23.6.25 10:50:52

Vastinhihnojen katkaisu ei ole ratkaisu, koska nykyään niin moniin satuloihin voi ommella uudet vastinhihnat avaamatta satulaa. Vastinhihnojen ompelu on myös niin helppoa, että siihen ei tarvita satulaseppää vaan sen voi tehdä ihan suutari tai kuka tahansa, joka osaa tilata nahkaremmiä ja vahalankaa.

Olen itse todennut kaivertamisen parhaaksi, koska siitä jää pysyvä jälki jota ei saa pois kuin leikkaamalla siivestä ison palan irti/kaivertamalla tekstin puhki, tai ompelemalla siihen päälle paikan, ja satulasta näkee heti päällepäin jos sille on tehty tällainen isompi esteettinen operaatio.

Samalla tuo kaiverrus kuitenkin on huomaamaton ja ei haittaa käyttöä esimerkiksi koristeena tai leikeissä :)

Kypärän käytöstä poistamiseen remmien leikkaus on hyvä keino, koska kypärään ei ole tapana vaihata remmejä.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   23.6.25 11:58:07

Meijän elsa-puuponi ottais mielellään satulan!

Päivämäärä:   23.6.25 11:58:13

No voi jeesus, kun olen tätä satulaa käyttänyt :D Sopii nykyisenkin nuoren selkään, niin satulaan totutus tehdään tällä. Sitten kun on tottunut, raaskin laittaa kyytiin kalliimman satulan :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.