Lähettäjä: Hah
Päivämäärä: 24.6.25 11:47:21
Tämä:
"Lähettäjä*
Päivämäärä23.6.25 09:49:57
Olen tallinpitäjä. Sen näkee selvästi, että asiakkailla on erilaisia toiveita hevosharrastukselle. Jotkut kysyvät suunnilleen ensimmäiseksi jo siinä vaiheessa, kun käyvät katsomassa tallipaikkaa, että löytyyhän tallista maastoiluseuraa jne, ja vaikuttavat selvästi tyytymättömiltä, jos esim. aikataulut menevät muiden kanssa ristiin niin, että he "joutuvat" olemaan tallilla usein yksin. Toiset taas ovat selvästi tyytyväisimpiä omissa oloissaan ja tallilla ollessaan mutisevat tervehdyksen mutta eivät hae muuta kontaktia.
Minusta molemmat tavat harrastaa ovat täysin OK. En ymmärrä, miksi muiden harrastamiseen täytyisi puuttua tai sitä täytyisi haukkua. Osalle ihmisistä sosiaaliset kontaktit ovat harrastuksen suola, ja se suotakoon heille. Itse olen aina ollut ratsastajana sellainen, että mieluiten touhuan yksin. Kilpailen ja treenaan tosissani, joten mieluiten keskityn vain omaan tekemiseeni silloin, kun on se hetki. Onneksi se tallinpitäjän ammatissa onnistuu melko hyvin. ;) Joskus on toki mukava jutella muiden kanssa, ja tietysti tallinpitäjän rooliin kuuluu sosiaalista kanssakäymistä.
Jotkut puhuvat omissa oloissaan viihtyvistä harrastajista kuin pahanilmanlinnuista ja ilmapiirin pilaajista, ja siihen tekisi mieli sanoa, että antakaa nyt, hyvät ihmiset, kaikkien kukkien kukkia. Ei kaikkien tarvitse olla teidän kavereitanne, ja osalla on muuhun elämään liittyvä sosiaalinen kuormitus niin suurta, että he kaipaavat siitä hengähdystaukoa tallilla. Toisaalta en kyllä ymmärrä sitäkään, että hiljaiset ja vetäytyvät harrastajat puhuvat muista rumasti juoruilijoina, pskanpuhujina jne. Eiköhän sosiaalinen kanssakäyminen voi sentään muutakin olla kuin kaikkea kamalaa ja kurjaa, ja vaikka se ei teitä kiinnostaisi, ehkäpä tekin voitte antaa muiden harrastaa omalla tavallaan haukkumatta heitä?"
Teen hevosalan hommaa työkseni. Osaan aivan kaikkea trailerin korjaamisesta kengittämiseen.. mutta kun olen tallilla oman hevosen luona, todellakin haluan ensisijaisesti hoitaa ja ratsastaa sen oman hevoseni. Kun teen työtäni, kuuntelen ihmisiä, ratkon hevosten pulmia, neuvon ja autan. Mutten tee sitä vapaa-ajallani kuin ystävilleni ja kun haluan/ehdin/pystyn. Minulle aiheuttaa stressiä pakko-sosiaalisuus ja siksi haluan olla yksin tallilla.
|