Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muita jotka ei tykkää kun tallilla muita?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.6.25 16:04:52

En tarkoita että siellä ei saisi olla ketään muuta, mutta tykkään olla tallilla enemmän silloin kun siellä ei juuri muita ole. Varsinkin kun täällä on tapana pitää "torikokouksia" eli kokoontua juomana kahvia tms. ja puhua kaikkea. Ja vielä kun oon porukan "uusi" (mun jälkeen ei oo tullut uusia). Tuntuu että porukkana on vaikea päästä mukaan, vaikka kaikki ystävällisiä on ja ei ole mitään ulkopuolelle jättämistä. Mutta kun puhuvat usein asioista ja ihmisistä mistä mulla ei mitään hajua.
Ja en oo mitenkään kauhee ekstrovertti niin ei tunnu kovin luontevalta vaan puhua niitä näitä muiden kanssa.
Muita jotka on tallilla mieluummin sillon kun se lähes tyhjillään? :D

Re: Muita jotka ei tykkää kun tallilla muita?

Päivämäärä:   22.6.25 16:08:50

En minäkään. Heppailu on aina ollut minulle sit rauhottumista, "omaan maailmaan menemistä" ja kaiken muun unohtamista.

Onneksi nykyään asutaan pienellä kotitallilla ainoina "asiakkaina" omistajan omien hevosten lisäksi niin saa aina olla yksin. :)

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   22.6.25 17:37:18

En tykkää. Iso talli, joten välttelen aina kaikkein suosituimpia aikoja ja käyn hiljaisempaan aikaan. Kaikki ovat ihan mukavia ja tulen ihan hyvin juttuun kaikkien kanssa, mutta tallilla ollessani haluan rauhoittua ja keskittyä hevoseeni ja tehdä omia juttujani, en hölöttää koko ajan jonkun muun kanssa tai huomioida ja väistellä muita.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   22.6.25 17:45:59

Jep, mieluiten aina tyhjällä tallilla. Haluan olla ja 'keskustella' hevoseni kanssa, viettää aikaa hänen kanssaan. En hälisevien ihmisten.

Lähettäjä: hesn 
Päivämäärä:   22.6.25 17:53:23

Minäkin tykkään käydä rauhallisena aikana, kun juuri muita ei ole. Ei ole tungosta eikä tarvitse pelätä olevansa muiden tiellä. Jos käyn "ruuhka-aikana", valittaa aina joku kun olen käytävällä hevoseni kanssa tai haluan taluttaa hevoseni karsinaan tai karsinasta pois, muut ei siirry kun heidän on tärkeämpää olla hevosineen siinä keskellä käytävää, tai "No mä olin just tulossa siihen pesukarsinaan" tms. Minä en jää munimaan ja hautomaan hevostani hoitoaineella, mutta meidänkin tallilla on näitä, jotka varaavat pesupaikan vähintään tunniksi tai 1,5 h, kun haluavat spa-hoitaa heovstaan ja lillutella ties missä hoitoaineessa ja kiillokkeessa. Ja muut ei sitten pesupaikalle pääse. Ja minä en saa edes pikaisesti huuhtaista hikiä pois kun minun pitäisi ottaa vettä sankoon ja mennä ulos huuhtomaan hevoseni, vaikka muut saavat jäädä asumaan koko päiväksi pesupaikalle, vaikka jonkun pitäisi päästä huuhtomaan hevosensa haavaa...

En myöskään viitsi tunkea itseäni porukkaan väkisin, vaan jään helposti ulkopuolelle. Ehkä syynä on se, että hevoseni ovat helpot, mukavat ja osaavat, ja menevät minulla muiden mielestä hukkaan. Moni on tarjoutunut valmentautumaan ja kisaamaan hevosillani, jos minä maksan kulut, koska aikovat viedä hevosiani eteenpäin. Minä taas en tarvitse itseäni huonompien apua, joten olen kohteliaasti kieltäytynyt noista loistavista tarjouksista ja sanonut, että hevosillani ei tarvitse kisata. Tuollaisen myötä minua on sitten alettu sulkea ulos porukasta. Ja se on lisännyt haluani käydä tallilla kun siellä on hiljaista.

Lähettäjä: Hesnille 
Päivämäärä:   22.6.25 18:11:28

:))))
Ihana asenne, siis ilman sarkasmia aivan ihana asenne. Taidat olla ainut aikuinen tallilla? (Nauroin ääneen tuolle ”hevoseni menevät minulla hukkaan”)
Mikään ei olisi niin mukavaa kuin ottaa toisen toimivat hevoset ja lähteä päästämään, näkemättä ja ymmärtämättä mikä työ siellä taustalla on tehty tähän toimivuuteen.

Re: Muita jotka ei tykkää kun tallilla muita

Lähettäjä: chili 
Päivämäärä:   22.6.25 18:18:40

Täällä yksi. Yritän päästä ruuhka-aikojen ulkopuolella tallille aina kun voin. Ihan yksin ei meidän tallilla käytännössä koskaan pääse olemaan, koska iso talli ja siten myös paljon porukkaa, aina sattuu joku muu samaan aikaan. Tykkään kyllä ihmisistä ja meidän tallilla on vain kivoja tyyppejä, eli tallin porukassa ei ongelmia! Mutta tällä hetkellä olen sellaisessa minulle epämieluisassa työssä, jossa joudun kuluttamaan sosiaaliset akkuni ihan nollille hankalien ihmisten parissa joka päivä. Siksi nautin, jos saan tallilla ihan vaan keskittyä hevoseeni rauhassa. Erityisesti sen harvan kerran kun sattuu olemaan tyhjä maneesi käytössä, niin se on kuin taivaaseen pääsisi!

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   22.6.25 18:40:27

En tykkää myöskään hälinästä. Ihanaa puuhailla omien hevosten kanssa ihan rauhassa ilman muita. Se onkin syy sille miksi omat hevoset muuttaakin omaan kotitalliin. Oon kuullut tän päätöksen jälkeen kommentteja siitä, että eikö ole ikävää harrastaa yksin kun hevoset tulee kotiin. Itse vain odotan tätä innolla!

Lähettäjä: :-) 
Päivämäärä:   22.6.25 19:05:20

Täällä yksi. Tykkään ihmisistä, mutta työssä ja perheen kanssa saan sosiaaliset tarpeeni tyydytetyksi (ja joskus vähän ylikin). Pienehköllä, reilu 10 hevosen tallilla on kivoja ihmisiä ja tulen kaikkien kanssa hyvin juttuun, mutta parasta on olla hevosten kanssa yksin. Toinen hevosistani selvästi "pahoittaa mielensä", jos harjatessa tai puuhaillessa en keskity häneen vaan puhumiseen muiden kanssa. Toinen taas on selvästi levottomampi, jos tallissa on hälinää. Yksin touhutessa ollaan kaikki rennompia ja enemmän läsnä.

Päivämäärä:   22.6.25 20:36:56

Minä! Toki talleilla oli kivojakin ihmisiä, joita nyt kaipaan, mutta myös sellaisia energiasyöppöjä, joita ei ole yhtään ikävä. Nyt on hevoset omassa pihassa, ja ai autuus, mikä ihana rauha. Tosiaan niitä muutamia kivoja ihmisiä on ikävä, mutta näen heitä satunnaisesti siten että käyn joko heidän tallillaan tai he tulevat käymään mun luona. Isommilla talleilla pyrin käymään illasta, oli ihanaa kun maneesi tyhjeni ja sai yksin keskittyä omaan tekemiseensä ja hiljaisuudessa hoitaa hevosen, sammuttaa valot tallista ja lähteä rauhassa kotiin.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   22.6.25 20:40:57

Hevoset kotona, proplem solved. Ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka käyvät tallilla hiljaiseen aikaan...

Lähettäjä: hesn 
Päivämäärä:   22.6.25 21:37:20

Hesnille:
En ole ainoa aikuinen. On meitä muitakin. Minä olen nelikymppinen, enkä ole edes nuorin tallillakävijä. Siellä on kaikenlaisia harrastajia poneista suokkeihin ja puokkeihin, mutta minun hevoseni hiertävät joitakin, kun en anna hevosiani heille ilmaiseksi käyttöön. Tai siis maksa heille siitä, että käyttävät hevosiani. Yleensä nuo hevosillani valmentautumaan ja kisaamaan tarjoutuneet ovat kyllä olleet alle kolmekymppisiä. Mutta ikänsä perustella ihan täysi-ikäisiä kuitenkin.

Olen ostanut nuo hevoseni 3- ja 4- vuotiaina, ja itse kouluttanut ne molemmat VaB- ja Re130 cm -tasolle. Mutta yllättävän monta omasta mielestään "Vahva HeA" (tuloksia joskus 10 v takaa HeB ratsastukouluhevosella) ja "Re90-110 cm" -tasoisia olisi tulossa viemään minun hevosiani eteenpäin. No joo. Haaveillahan aina saa ja kysyminen ei mitään maksa, mutta... :)

En siis ole enää kisannut hevosillani, ainoastaan harrastan laadukkaasti. Ja toki pilaan hevoseni, kun ovat "vain höntsäilykäytössä".

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   22.6.25 23:34:51

Ajatella. Ja mulle talli on myös läheinen ja rakas ihmisyhteisö. Meillä on tosi hyvä henki, kaikki otetaan mukaan, niin se 13-vuotias kuin se 65-vuotias eläkeläinenkin. Jutellaan paljon, kannustetaan, onnitellaan kisamenestyksestä, yritetään olla tukena jos jollakin on vastoinkäymisiä jne.
Joka ei tarkoita etteikö jokainen saisi laitella omaa hevostaan rauhassa, toki, mutta kyllä sosiaalinen kanssakäyminen on vilkasta. Nähdään eri tallikaverikomboilla myös tallin ulkopuolella, käydään kisoissa, baarissa jne.
Ihan parasta!

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   23.6.25 03:44:51

Minä olen myös tälläinen. Pari kokemusta siitä, että se on tuntunut olevan ongelma kun olen omissa oloissa. Yksi ekstroverttitäti koki ihan uhaksi, mutta onneksi oli yksittäinen ihan omaa laatuaan. Ei vissiin millään mennyt jakeluun se että toiset tykkää olla omissa oloissa eikä kuluttaa tallilla aikaa tyhjän puimiseen. Yhdelle tplle oli taas muuten vaan ongelma kun en ollut silloin kun kaikki muut eli lauantaina päiväsaikaan kun aurinko porottaa kuumimillaan vaan halusin olla rauhalliseen aikaan tallilla(ja mielummin kun on vähän viileämpää)
En jaksa puhua ihmisille vaan hevonen on 100% se juttu eikä mulla oikeastaan ole kellekkään juurikaan mitään asiaa. Tykkään hiljasuudesta, musiikkia saatan kuunnella. Ja hevosen kanssa vuorovaikutuksessa olemisesta.

Oma talli oli itsellekkin ainoa vaihtoehto. En kärsi siitä ollenkaan ettei porukkaa ympärillä hääräämässä. En kaipaa ollenkaan grilli-iltoja, saunomisia, illan istujaisia, pikkujouluja, talkoita, pälättämistä, juoruilua, tyhjän jankkaamista, laitumen pystyttämistä yhdessä(voin tehdä sen yksinkin).

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   23.6.25 03:46:51

Pidin muuten joskus itseäni outona kun koin näin, mutta kiva nähdä että on muitakin:) Talleilla usein vain tuntui että siellä oli suurin osa näitä tosi sosiaalisia niin heidän joukossaan alkoi tuntua joskus että oli ”erilainen”. Mutta taitavat kaikki minunkaltaiset olla omissa talleissa myös :D

Lähettäjä: it. 
Päivämäärä:   23.6.25 08:08:56

En ymmärrä, miksi tallia pidetään vapaa-ajan keskuksena. Eikö siellä voisi käydä rauhassa harrastamassa? Tallin tilojen ei pitäisi toimia kahvikutsujen tai nyyttikestien pitopaikkana, niitä voi järjestää muualla. Ihmiset maksavat tallipaikoista ja palveluista päästäkseen harrastamaan, eivät osallistuakseen juorukerhon pihajuhliin. Tallilla tulisi ensisijaisesti kunnioittaa toisten harrastusrauhaa.

Lähettäjä: Jeeeep 
Päivämäärä:   23.6.25 08:52:38

Heh, tykkään todellakin olla omissa oloissa. Jos olen muille sosiaalisempi, minua pidetään outona. Jos olen omissa oloissa, minua pidetään outona. Tosin tiedän myös, että on henkilö joka on levitellyt minusta pas**puheita kirjaimellisesti ympäri Suomen ja läpi kaikki tallit, joissa olen hevosen kanssa ollut. Hänellä tuntuu joka tallissa olevan oma hännistelijä-laumansa.

Odotan sitä päivää kun saan hepat omaan pihaan, soittaakohan tuo idiootti sitten minulle ja haukkuu minut ja kehoittaa varomaan minua itseäni omassa tallissani. En tosin ihmettelisi, koska hänelle monet asiat on vaikeita hahmottaakin. Vähintään hän sitten soittaa eläinsuojelun perään, vaikka oikea osoite olisi lähinnä hänen oma tallinsa. Siksi sieltä lähdettiinkin. Ja kaikki muutkin.

Lähettäjä: Fudge 
Päivämäärä:   23.6.25 09:22:49

Meillä on ihana 20 henkilön porukka tallissa, kisaajia, harrastajia, erilaisia ja eri ikäisiä aikuisia ihmisiä. Koen viihtyväni kaikkien seurassa eikä meillä tunnelma ole mikään ahdistavan sosiaalinen, ihan normaalia jutustelua (ja pari läheisempää joukossa, joiden kanssa puhutaan sitten enemmän usein). Ilmapiiri on kannustava ja lämmin. Mutta kyllä silti usein on niitä päiviä kun muun elämän kuormituksen takia huokaisee syvään helpotuksesta, jos tallin pihassa ei ole muita autoja kun paikalle saapuu. Ja jos vielä pääsee ratsastamaan tyhjälle kentälle/ maneesiin, niin nautin. Se ihan vaan oman hevosen kanssa rauhassa tallissa olo lataa mun akkuja tavalla, mihin mikään muu ei pysty.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   23.6.25 09:29:08

Minäkin viihdyn parhaiten yksin tallilla vain mun rakas hevonen seuranani. Mutta TP on tosi mukava, hänen läsnäolo ei häiritse millään lailla eikä hänen seurassa tarvitse miettiä sanomisiaan tai tuntea alemmuudentunnetta. Ollaan ihmisinä ja hevosenomistajina aika samalla aaltopituudella.

Päivämäärä:   23.6.25 09:30:22

Samaa olen ihmetellyt, miksi sitä pidetään vapaa-ajan keskuksena. Tuntuu siltä että toiset tulevat sinne oikeastaan enemmänkin sosialisoimaan kuin olemaan hevosen kanssa. Ja sitten se joka haluaa olla omissa oloissa on se outo.

Olen joskus miettinyt asiaa siltä kannalta miten kuntosaleilla toimitaan, niissähän saa olla kyllä hyvinkin rauhassa. Tallilla tuntuu sen sijaan siltä niinku se ois joku ”rike” tai ainakin huono juttu kun on omissa oloissa ja näin sen ei pitäisi olla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.6.25 09:49:57

Olen tallinpitäjä. Sen näkee selvästi, että asiakkailla on erilaisia toiveita hevosharrastukselle. Jotkut kysyvät suunnilleen ensimmäiseksi jo siinä vaiheessa, kun käyvät katsomassa tallipaikkaa, että löytyyhän tallista maastoiluseuraa jne, ja vaikuttavat selvästi tyytymättömiltä, jos esim. aikataulut menevät muiden kanssa ristiin niin, että he "joutuvat" olemaan tallilla usein yksin. Toiset taas ovat selvästi tyytyväisimpiä omissa oloissaan ja tallilla ollessaan mutisevat tervehdyksen mutta eivät hae muuta kontaktia.

Minusta molemmat tavat harrastaa ovat täysin OK. En ymmärrä, miksi muiden harrastamiseen täytyisi puuttua tai sitä täytyisi haukkua. Osalle ihmisistä sosiaaliset kontaktit ovat harrastuksen suola, ja se suotakoon heille. Itse olen aina ollut ratsastajana sellainen, että mieluiten touhuan yksin. Kilpailen ja treenaan tosissani, joten mieluiten keskityn vain omaan tekemiseeni silloin, kun on se hetki. Onneksi se tallinpitäjän ammatissa onnistuu melko hyvin. ;) Joskus on toki mukava jutella muiden kanssa, ja tietysti tallinpitäjän rooliin kuuluu sosiaalista kanssakäymistä.

Jotkut puhuvat omissa oloissaan viihtyvistä harrastajista kuin pahanilmanlinnuista ja ilmapiirin pilaajista, ja siihen tekisi mieli sanoa, että antakaa nyt, hyvät ihmiset, kaikkien kukkien kukkia. Ei kaikkien tarvitse olla teidän kavereitanne, ja osalla on muuhun elämään liittyvä sosiaalinen kuormitus niin suurta, että he kaipaavat siitä hengähdystaukoa tallilla. Toisaalta en kyllä ymmärrä sitäkään, että hiljaiset ja vetäytyvät harrastajat puhuvat muista rumasti juoruilijoina, pskanpuhujina jne. Eiköhän sosiaalinen kanssakäyminen voi sentään muutakin olla kuin kaikkea kamalaa ja kurjaa, ja vaikka se ei teitä kiinnostaisi, ehkäpä tekin voitte antaa muiden harrastaa omalla tavallaan haukkumatta heitä?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   23.6.25 10:26:00

"Jotkut puhuvat omissa oloissaan viihtyvistä harrastajista kuin pahanilmanlinnuista ja ilmapiirin pilaajista, ja siihen tekisi mieli sanoa, että antakaa nyt, hyvät ihmiset, kaikkien kukkien kukkia. Ei kaikkien tarvitse olla teidän kavereitanne, ja osalla on muuhun elämään liittyvä sosiaalinen kuormitus niin suurta, että he kaipaavat siitä hengähdystaukoa tallilla. Toisaalta en kyllä ymmärrä sitäkään, että hiljaiset ja vetäytyvät harrastajat puhuvat muista rumasti juoruilijoina, pskanpuhujina jne. Eiköhän sosiaalinen kanssakäyminen voi sentään muutakin olla kuin kaikkea kamalaa ja kurjaa, ja vaikka se ei teitä kiinnostaisi, ehkäpä tekin voitte antaa muiden harrastaa omalla tavallaan haukkumatta heitä?"

Tämä. Ihmetyttää se ajattelutapa, ettei saisi harrastaa omalla tavallaan, vaan kaikesta tulee aina jotain sanomista. Onneksi meidän tallilla saa harrastaa omalla tavallaan, joko sosiaalisesti tai epäsosiaalisesti. Minullakaan ei ole mitään pahaa sanottavaa muista tallilaista, mutta haluan silti keskittyä tallilla ollessa hevoseeni ja pidän ihan yleisesti ottaen hiljaisesta ja rauhallisesta ilmapiiristä, mikä käytännössä tarkoittaa mahdollisimman vähän ihmisiä. En pidä sosiaalisempia ihmisiä turhanpäiväisinä juoruilijoina ja paskanpuhujina, vaan ymmärrän, että ihmisillä on erilaisia sosiaalisia tarpeita. Oma tarpeeni nyt vain sattuu olemaan sellainen, että kaipaan omaa tilaa ja rauhaa, ja toivon, ettei sekään ole ongelma sellaisella, joka kaipaa itse jotain muuta.

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   23.6.25 10:30:06

Ei missään muualla kuin Suomessa! Että normaalit sosiaaliset taidot omaavia ihmisiä pidetään "juoruavina paskanpuhujina". On onnellista että te kaikki asutte Suomessa ja saatte möllöttää rauhassa tallilla. Voin kertoa, että MISSÄ MUUSSA TAHANSA MAAILMAN MAASSA moinen käytös kertoisi vaan siitä, että olette jotenkin vajaamielisiä. Niin outoa ja huonoa tommoinen käytös olisi.

Että pysykää tiukasti Suomessa! Mielellään jossain pöpelikössä tiettömien taivalten takana. Koska sinne te sovitte ja kuulutte...

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   23.6.25 10:40:32

Minä tykkään ajoittaa omat käynnit hiljaisiin aikoihin. Arkena menen tallille suoraan töistä (15-17 välillä), ennen pahinta iltapäivän ruuhkaa, ja viikonloppuihin olen liikkeellä heti aamulla ja aamupäivällä (9-11 välillä) ja illalla (18-20). Noihin aikoihin on yleensä aika hiljaista, maneesiin pääsee useimmiten yksin. Hiljaisena aikana hommat saa hoidettua tehokkaasti. Ei tarvi odotella vuoroa hoitopaikalle, jonottaa vessaan tai väistellä muita ratsastaessa.

Olen vaativassa asiantuntijatyössä jossa joudun olemaan tekemisissä muiden erikoisten ja vähintäänkin mielenkiintoisten muiden tutkija- ja asiantuntijaihmisten kanssa, sekä suomeksi että muilla kielillä, joten sosiaalinen patteri kuluu yleensä loppuun työpäivän aikana ja harrastuksissa haluan olla hiljaa ja ladata akkuja. On ihana saada arkeen pieniä hetkiä, jolloin ei tarvi ottaa muita ihmisiä huomioon, vaan voi jumittaa siinä pesupaikalla tunnin kuuraamassa sukkia vitivalkoisiksi, tai laittaa hevosen käytävälle kiinni olematta kenenkään tiellä.

Olen tietysti hyvien käytöstapojen mukaisesti kaikille ystävällinen tallilla, tervehdin ja kysyn kuulumiset, mutta en hakeudu porinakerhoihin tai istuskele tallituvassa juttelemassa, vaan vetäydyn omiin oloihini. Ei tulisi mieleenkään hengailla tallikavereiden kanssa myöskään tallin ulkopuolella.
Olen kyllä saanut tallinpitäjältä palautetta että olen joidenkin mielestä tyly ja kysellään olenko suuttunut jostain, kun en jaksa sosialisoida sen enempää, mutta yleensä asian selittämällä myös introverttiudelle löytyy tallilta tilaa.

Jossain määrin kaipaan kuitenkin ympärille yhteisöä ja tykkään osallistua talkoisiin ynnä muihin sosiaalisiin juttuihin sopivissa määrin, mutta oman hevosen kanssa haluan harrastaa rauhassa ja olla ihan hiljaa. Omalla kotitallilla oli kuitenkin vähän liian rauhallista ja arvostan isomman tallin yhteisön tuomaa turvaa - aina on joku, jolta voi pyytää apua, ja aina löytyy joku joka huolestii jos ei kuulukaan maastoreissulta kotiin.

Minua ei häiritse muiden välisten jutustelut tai nauramiset. Ainoa, mikä ärsyttää on se jos tallikaverit esimerkiksi puhuu hevosilleen kovaan ääneen lässyttämällä tai julistavat "yleisinä ilmoituksina" kovaan ääneen kaiken, mitä ovat tekemässä, tai jos siihen minun hevosen karsinalle tullaan vuodattamaan omia huolia ja murheita ja minun on "pakko" kuunnella kun en pääse tilanteesta pois olematta tosi töykeä :D

Lähettäjä: viima 
Päivämäärä:   23.6.25 10:51:11

Suomalaiset on moukkia, ja hevosihmisissä moukkia on vielä keskimääräistä enemmän.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   23.6.25 10:57:23

Minä rakastan yksin tallilla puuhailua. Saan viettää rauhassa aikaa hevosen kanssa. Tykkään myös ratsastaa ja maastoilla yksin. Jotenkin tulee sellainen sosiaalinen paine jos tallilla on muitakin, että nyt pitää höpötellä ettei ole ihan erakko ja muut pidä ilkeänä.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   23.6.25 11:11:38

Se mitä en itse siedä hevosihmisissä, on se jatkuva juoruilu ja muiden (ja niiden hevosten) arvostelu. Siksi en tykkää jutella muiden hevosihmisten kanssa vaan tehdä vain oman hevoseni kanssa, keksiköön päästään ne juorut sun muut kuten tähänkin asti viime vuosina. Please pitäkää omista asioistanne huoli ja jumalauta jättäkää muut ihmiset rauhaan. Hankkikaa oma elämä jotta ei tarte keskittyä vaikuttamaan muiden elämään.

Sairaanhoitajille vinkkinä, teidän työolot on niin erikoiset, ettette tajuakaan. Teitä on hevospiireissä paljon. Useimmilla muilla aloilla ei työelämä ole sitä selkäänpuukotusta ja paskanpuhumista, kuin teillä. Sairaanhoitajat ja entiset hevosenhoitajat on niitä pahimpia sitten myös hevospuolella, mun kokemuksen mukaan. Uskomatonta, miten te valitatte teidän rankasta työstä, mutta muiden kiusaamiselle sitä vaan riittää energiaa ja aikaa. Muillakin aloilla on rankkaa, eikä näillä riitä enää tallille paukkuja muiden arvosteluun ja kyräämiseen ja juoruiluun. En tiedä minkään muun alan ihmisiä, joista olis eksynyt niin paljon mätämunia hevosurheiluun.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.6.25 11:42:33

Meillä hevonen on isolla yksityistallilla, mutta siellä on silti aina varsin rauhallinen tunnelma. Yleensä jokainen puuhaa oman hevosensa kanssa ja muita lähinnä tervehditään ja vaihdetaan enintään nopeasti muutama sana. Osa seurustelee ja juttelee enemmän, osa vähemmän, mutta tallilla on aina ihanan hiljaista, ei mitään hirveää hälinää tai hulinaa. Viihdytään mainiosti. Ei siis häiritse muut, kun saa kuitenkin olla ihan riittävän rauhassa.

Pesupaikoille ja hoitopaikoille pääsee yleensä hyvin. Itse laitan hevosen aina karsinassa, minusta helpointa. Pesupaikkaa käytetään, jos on hikinen.

Lähettäjä: Pari 
Päivämäärä:   23.6.25 14:00:23

Missä tahansa maassa pidettäisiin moukkamaisena, jos jäisi kuntosalille, tenniskentälle tai lenkkipolulle viettämään huvikseen aikaa ja järjestämään kahvikestejä. Tällaisiin sosiaalisiin tarkoituksiin on olemassa kahvilat ja ravintolat. Jos tallilla on kahvio, se on sopiva paikka kokoontumiselle, mutta jos ei ole, ei tällaiselle toiminnalle todennäköisesti ole tarkoitustakaan.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   23.6.25 15:43:59

Kuntosalista en tiedä, mutta ainakin meillä täällä Ranskassa kaikki tenniksen pelaajat keskustelee paljon keskenään, myös treenin aikana, ja on itsestään selvää että treenin jälkeen jäädään juttelemaan ja ehkä myös kahville. Tallilla vielä enemmän. Kuuluu ihan alkeellisiin käytöstapoihin ja normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen.
Kyllä pidettäisiin outona jos joku olisi tuppisuu ja lähtisi paikalta vaikka heti treenin jälkeen.
Mutta kun suomalaiset eivät puhu edes omille lapsilleen, niin miten kukaan oppisi normaalit käytöstavat? Kesälomalla Suomessa näkee kivikasvoisia äitejä jotka eivät ota mitään kontaktia lapsiin/vauvoihin. Sama muut vastaantulijat busseissa jne. Ei tulis kuuloonkaan täällä tai Espanjassa jossa myös olen asunut. Ihmiset huomioi toisensa, huomioi erityisesti lapset, vaihtaa muutaman sanan ihan tuntemattomienkin kanssa, ja erityisesti harrastusten yhteydessä.

Mutta juu. Suomalainen kulttuuri on metsäläistä.

Lähettäjä: Jaa. 
Päivämäärä:   23.6.25 15:56:43

Eikä näköjään edes ulkomaille muuttaminen kitke kaikista suomalaisista tarvetta puhua pahaa muista. :))

Päivämäärä:   23.6.25 17:07:24

Mäkin tykkään eniten olla yksin, onneksi on mahis käydä niin että harvoin muihin törmää. Ja muissa ei ole yhtään mitään vikaa, päinvastoin meillä on ihan äärimmäisen hyvä talliporukka. Tykkään vaan kaikkein eniten olla hevosen kanssa ihan kaksin, siinä on vähän eri tunnelma

Lähettäjä: Lanttu 
Päivämäärä:   23.6.25 17:17:21

Mutta juu. Suomalainen kulttuuri on metsäläistä.

--

Tai meitä on vain introvertteja ja extroverttejä ja introvertit tykkäävät olla itsekseen.

Itsekkin teen työtä varhaiskasvatuksessa joten sosiaaliset paristot tyhjenevät kyllä töissä joten vapaa-ajalla tykkään olla yksin enkä keskustella. Salillakaan en keskustele, mikään ei ollut ärsyttävämpää kuin kun kävin kuntonyrkkeilyssä ja se oli sellaista 40-50vuotiaiden naisten juorukerho, suuttuivat jos valmentaja pisti tekemään hommia eivätkä kyenneet keskustelemaan kesken treenin. Ei kukaan mene yoogaankaan juttelemaan kesken ohjauksen. Eri asia keskustella ennen tai jälkeen ohjattua toimintaa.

Tennis nyt yleensäkkin on vähän erilainen laji jossa on kaksi pelaajaa, olisi se outoa jos ei puhuisi parinsa kanssa/vastustajan :D Ei oikein voi verrata yksilölajiin.

Lähettäjä: Lamppu 
Päivämäärä:   24.6.25 11:33:51

Asustellaan keskikokoisella yksäritallilla/kotitallilla. Aiemmin meillä oli pieni ja tiivis porukka, vain muutama tyyppi. Tallilla oli pääsääntöisesti rauhallista, sai touhuta itsekseen, mutta kun muut osui samaan aikaan paikalle, juteltiin niitä näitä, otettiin skumppaa tai kahvia iloihin ja suruihin. Sittemmin porukkaa on tullut lisää. Lisää hevosia, näille vuokraajia, paikalla on aina joku, usein enemmänkin porukkaa. On kokonaisia perheitä lapsineen. On joku joka valittaa kaikesta ja aina, lähinnä puhuu paskaa muista. On jatkuvasti niitä joita pitää neuvoa joka asiassa. Oma tallilla oleminen on jonkinasteista asiakaspalvelun ja sirkuksen välimuotoa. Kaipaan kovasti sitä rauhallista olotilaa jossa sai keskittyä olennaiseen. Melkein kaipaan niitä syksyn loskapaskakelejä jolloin ihmiset häviävät taas poteroihinsa eivätkä tuo koko elämää ja sukua tallille.

Päivämäärä:   24.6.25 11:47:21

Tämä:
"Lähettäjä*

Päivämäärä23.6.25 09:49:57

Olen tallinpitäjä. Sen näkee selvästi, että asiakkailla on erilaisia toiveita hevosharrastukselle. Jotkut kysyvät suunnilleen ensimmäiseksi jo siinä vaiheessa, kun käyvät katsomassa tallipaikkaa, että löytyyhän tallista maastoiluseuraa jne, ja vaikuttavat selvästi tyytymättömiltä, jos esim. aikataulut menevät muiden kanssa ristiin niin, että he "joutuvat" olemaan tallilla usein yksin. Toiset taas ovat selvästi tyytyväisimpiä omissa oloissaan ja tallilla ollessaan mutisevat tervehdyksen mutta eivät hae muuta kontaktia.

Minusta molemmat tavat harrastaa ovat täysin OK. En ymmärrä, miksi muiden harrastamiseen täytyisi puuttua tai sitä täytyisi haukkua. Osalle ihmisistä sosiaaliset kontaktit ovat harrastuksen suola, ja se suotakoon heille. Itse olen aina ollut ratsastajana sellainen, että mieluiten touhuan yksin. Kilpailen ja treenaan tosissani, joten mieluiten keskityn vain omaan tekemiseeni silloin, kun on se hetki. Onneksi se tallinpitäjän ammatissa onnistuu melko hyvin. ;) Joskus on toki mukava jutella muiden kanssa, ja tietysti tallinpitäjän rooliin kuuluu sosiaalista kanssakäymistä.

Jotkut puhuvat omissa oloissaan viihtyvistä harrastajista kuin pahanilmanlinnuista ja ilmapiirin pilaajista, ja siihen tekisi mieli sanoa, että antakaa nyt, hyvät ihmiset, kaikkien kukkien kukkia. Ei kaikkien tarvitse olla teidän kavereitanne, ja osalla on muuhun elämään liittyvä sosiaalinen kuormitus niin suurta, että he kaipaavat siitä hengähdystaukoa tallilla. Toisaalta en kyllä ymmärrä sitäkään, että hiljaiset ja vetäytyvät harrastajat puhuvat muista rumasti juoruilijoina, pskanpuhujina jne. Eiköhän sosiaalinen kanssakäyminen voi sentään muutakin olla kuin kaikkea kamalaa ja kurjaa, ja vaikka se ei teitä kiinnostaisi, ehkäpä tekin voitte antaa muiden harrastaa omalla tavallaan haukkumatta heitä?"
Teen hevosalan hommaa työkseni. Osaan aivan kaikkea trailerin korjaamisesta kengittämiseen.. mutta kun olen tallilla oman hevosen luona, todellakin haluan ensisijaisesti hoitaa ja ratsastaa sen oman hevoseni. Kun teen työtäni, kuuntelen ihmisiä, ratkon hevosten pulmia, neuvon ja autan. Mutten tee sitä vapaa-ajallani kuin ystävilleni ja kun haluan/ehdin/pystyn. Minulle aiheuttaa stressiä pakko-sosiaalisuus ja siksi haluan olla yksin tallilla.

Päivämäärä:   24.6.25 11:50:09

Ja minulta ei ole pois jos muilla on kivaa ja sosiaallista meininkiä tallilla, käyvät yhdessä jutuissa jne. Minä en vaan määräänsä enempää siihen pysty, kun työn sosiaalisuuden takia tarvitsen yksinoloa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.25 12:43:57

En tykkää yhtään. Oli ihan unelmaa kun vuokrahevonen asui omistajansa pihassa ja sai enimmäkseen puuhailla aivan yksinään. Joskus maastoiltiin omistajan kanssa ja oli mukavaa vaihtelua, varsikin kun yhdessä etsittiin aina uusia reittejä ja oli aikamoisia seikkailuja ne retket.

Muut ihmiset vievät huomion pois hevosesta. En minä pysty samaan aikaan kommunikoimaan hevosen kanssa niin hyvin kun oikein on jos huomioni on samaan aikaan keskustelussa jonkun ihmisen kanssa. Jää asioita helposti huomaamatta kun ei saa olla rauhassa hevosen kanssa ja havainnoida sen viestejä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.