Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olikohan mun harrastus sitten tässä?

Lähettäjä: höh 
Päivämäärä:   21.6.25 15:02:16

Eli, ikää noin 40v ja aloitin ratsastuksen uudelleen muutama vuosi sitten, sitä ennen oli noin muutama vuosi taukoa, jonka aikana kävin hyvin satunnaisesti tutun hepalla maastoilemassa. Tauon syynä olivat vakava uupumus ja muut terveydelliset syyt. Osa näistä toki vaivaa hieman edelleen ja tulee ehkä pahenemaan iän myötä, mutta ei estä tällä hetkellä ratsastusta tai keskitehoista muuta liikuntaa, kunhan muistan myös lepopäivät ja pidän muuten kehosta huolta.

En luule itsestäni liikoja, olen hyvin perustasoinen tuntiratsastaja, enkä tule enää varmastikaan kehittymään tästä mitenkään huikeasti. Kisaaminen ei enää kiinnosta, mutta jos olisin menossa kisaamaan, niin seuratasolla selviäisin varmaan semi kivasti he B- tasoisen radan lähes hevosella kuin hevosella, ehkä jollain opetusmestarityylisellä jopa heA. En siis ole mikään mestari, mutten mikään aloittalijakaan. Menen hevosella kuin hevosella mikä minulle tunneille jaetaan, en ole enää mikään rämäpää mutten aivan arkakaan.

Olen kohdannut tässä parin vuoden sisään nyt jo kahdesti tilanteen, jossa tallit joissa olen käynyt, ovat muuttaneet toimintaideaansa sen verran, että kaltaiselleni aikuiselle, jonka mielenkiinto ja lompakko sallivat sen yksi tai kaksi (pien)ryhmätuntia viikossa ja ehkä satunnaisesti kursseja tai yksäreitä, ei enää ole roolia asiakkaana.

Ensimmäinen talli, jossa näin kävi näin, muutti toimintaansa niin, että tarjoavatkin
aiempien pienryhmätuntien sijaan nyt (ensisijaisesti kisaamiseen tähtääviä) paketteja, joissa minimi on kaksi yksityis/parituntia viikossa. Tämä on tietysti roimasti hinnakkaampaa ja lisäksi kaikille ei tietenkään riitä niitä tuntiaikoja arki-iltoihin sellaiseen aikaan kuin vaikkapa itse pääsisin ratsastamaan.

No, löysin onneksi viime kaudelle uuden kivan tallin. Mutta nyt kun uuden kauden tuntikalenteri viime viikolla julkaistiin, on aikuisten tunteja karsittu rankalla kädellä ja sijoitettu ne kaikki illan viimeiseksi alkamaan klo 20:30. Joku "tavoitteelisten ja taitavien" sennujen tunti taisi olla aikaisemmin, mutta noin muuten. Kyselin mahdollisuudesta osallistua jollekin junnuille merkitylle tunnille, mutta ne ovat nimenomaan korvamerkittyjä tietyille kisatiimiläisille. Itselleni tuo kyseinen ajankohta on aivan liian myöhäinen, kun kotimatkalle pääsisi vasta klo 22 maissa, kotona olisin 22:30 jälkeen ja siitä iltatoimet ja rahoittuminen unillevievät aikaa ja aamulla kello soi 5:30.

Tuntuu, että olen aikalailla muut lähialueen tallit tässä jo testannut, joko kesäkursseilla tai irtotunneilla. Kovasti tuntuu painotus muuallakin olevan tavoitteellisissa "paketeissa" tai sitten toinen ääripää ovat tallit, joissa joko puksutellaan kahdeksan hengen ryhmissä ja ainoa kommentti, jonka tunnin aikana saat, saattaa olla siitä, että teit siirtymisen väärässä pisteessä tai vaihtoehtoisesti kuten eräs talli, jossa kävin satulaan palattuani ja josta pidin muuten, mutta pidemmän päälle rupesi ahdistamaan rikkinäiset varusteet, kivikovat maneesin ja kentän pohjat, haperot ja roikkuvat aidat, joiden vuoksi puolia tallin hevosista ei tarhattu, ontuvia hevosia tunnilla, homeinen talli jne jne.

Onkohan nyt aika vaan sellainen, että joko panostetaan niihin asiakkaisiin, joilla tilillä on kunnolla katetta, tai sitten mennään tehohengityksellä eteenpäin sitkuttaen ja toivotaan, että joku tulee halpojen hintojen perässä ratsastamaan?

Re: Olikohan mun harrastus sitten tässä?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.6.25 15:14:35

Taitaa olla talleilla kustannuskysymys. Tarjoavat näitä kisatiimin tunteja = maksavat enemmän ja käyvät useammin, kuin yksittäisen tunnin ratsastaja.

Tai tarjoavat oma hevonen -paketteja jotka nekin näille useammin käyville.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   21.6.25 16:07:53

Jep, lama kurittaa, kulut nousee. Pakko keskittyä asiakkaisiin, joista saa eniten rahaa.

Lähettäjä: hmmm 
Päivämäärä:   21.6.25 16:35:32

"seuratasolla selviäisin varmaan semi kivasti he B- tasoisen radan lähes hevosella kuin hevosella". Jos noin taitava olet, että selviät "hevosella kuin hevosella", niin siitäpä vaan sitten ammattikasvattajien pukittavia nuoria kilpailuttamaan ja ratsuttamaan, tuolla tasolla esitetään 4-5 -vuotiaita kilpahevosen alkuja. Vai tuliko puhuttua asiaa, joka ei pidäkään paikkaansa? Jos "hevosella kuin hevosella" tarkoittaakin vain tuntihevosvalikoimaa, niin se kannattaa tarkentaa, sillä kaikille ihmisille "hevosella kuin hevosella" ei tarkoita samaa kuin aloittajalle, mitä ilmeisimmin. Hevosia on muunkinlaisia kuin mitä opetushevosvalikoimaan sisältyy.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   21.6.25 16:42:48

Ota vuokrahevonen.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.6.25 16:43:55

niin hmmm tuo ei nyt tainnut olla se pointti tässä

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   21.6.25 16:44:17

Ja hmmm ei millään saanut asiayhteydestä pääteltyä, että tässä puhutaan todennäköisesti tuntihevosista, kun koko aloitus käsittelee ratsastuskoulussa harrastamista?

Päivämäärä:   21.6.25 17:01:08

Mietin vielä, että pitäisikö tarkentaa, että TUNTIhevosella tai vastaavalla selviäisin tuon tasoisesta radasta, ilmeisesti olisi pitänyt :D Pointtini oli nimenomaan korostaa, että olen hyvin tavallinen tuntiratsastaja, enkä mikään huipputaitava ja tavoitteellinen treenaaja, mutta ilmeisesti meni metsään...

Lähettäjä: Hjkl 
Päivämäärä:   21.6.25 17:02:51

Minulla taas ongelma että jo 50 cm esteet pelottaa vaikka 30 v sitten hyppäsin 100 110 ratoja ja kisasin.Kuitenkin haluaisin hypätä.Terapiaanko tässä tarttee mennä.

Päivämäärä:   21.6.25 17:03:43

Ei oikeasti mennyt yhtään metsään, höh. Kaikki jotka halusivat ymmärtää, ymmärsivät.

Päivämäärä:   21.6.25 17:08:13

Hjkl: Itse luovutin jo aiemmin esteiden suhteen, koska ei myöskään pää kestä enää isompaa kuten nuorempana, eikä toivomani kaltaista ryhmää löytynyt. Voisin mennä vaikka kuinka sellaisia max 60 cm esteitä, mutta en enää isompaa.

Helpoilla aikuisten tunneilla jos joskus hypätään, niin se on sellaista kerran kauhdessa "iih, nyt mennään puomeja ravissa ja jos uskaltaa, saa sen jälkeen nostaa laukan ja tulla yhden ristikon". Jos taas menin lasten/junnujen kanssa kivan tasoiselle tunnille, jossa hypätään reippaasti mutta pieniä, niin alkuun päästyään nuoriso tahtoo tietysti mennä isompaa ja isompaa ja viimeistään puolivälissä kautta tunsin itse olevani liian "huono" ryhmään, kun esteitä ruvettiin sitten nostelemaan jo omalle päälleni liian korkeiksi.

Siksi olen nyt "tyytynyt" vain koulutunteihin, mutta nyt näyttää, ettei niitäkään ole kaltaiselleni harrastelijalle oikein enää tarjolla.

Lähettäjä: Eri harrastus 
Päivämäärä:   21.6.25 17:10:27

Lopeta hevostelu muutamaksi vuodeksi, kituuta ja säästä. Etsi ajan kanssa kiva, asiallinen yksityistalli. Osta oma hevonen tai jos et uskalla ostaa, ota ylläpitoon. Jotkut ottaa vuokraajan kuluja helpottamaan. Voit enemmän vaikuttaa puitteisiin, missä harrastat, millaisella hevosella ja varusteilla. Valmentajan / opettajakin voit valita. Puolihoidossa voit omalla työllä vähän leikata kuluja. Omaan hevoseen tulee ihan erilainen suhde kuin tunti hevoseen. Siitä tulee kaveri, jonka kanssa voit kehittyä yhtä matkaa.

Lähettäjä: Juuna 
Päivämäärä:   21.6.25 17:44:57

Vuokrahevosta olisin minäkin tullut ehdottamaan, mutta oletan aloittajan jo pohtineen sitä vaihtoehtoa ja todenneen, ettei onnistu...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.6.25 18:56:10

" Jos noin taitava olet, että selviät "hevosella kuin hevosella", niin siitäpä vaan sitten ammattikasvattajien pukittavia nuoria kilpailuttamaan ja ratsuttamaan, tuolla tasolla esitetään 4-5 -vuotiaita kilpahevosen alkuja. Vai tuliko puhuttua asiaa, joka ei pidäkään paikkaansa? Jos "hevosella kuin hevosella" tarkoittaakin vain tuntihevosvalikoimaa, niin se kannattaa tarkentaa, sillä kaikille ihmisille "hevosella kuin hevosella" ei tarkoita samaa kuin aloittajalle, mitä ilmeisimmin. Hevosia on muunkinlaisia kuin mitä opetushevosvalikoimaan sisältyy."

Nimimerkki hmmm: Oletko koskaan kuullut kontekstista? Luoja miten huono ymmärrys lukemastaan. On ihan itsestäänselvää että tässä puhutaan tuntihevosista.

Lähettäjä: hmmm 
Päivämäärä:   21.6.25 19:07:19

Hevosurheilussa on monta maailmaa. eikä pelkästään ratsastuskoulumaailma. Jos esittää tuollaisen lauseen palstalla Ratsastus ja kontekstissa hevosurheilu, kukin voi käsittää lauseen sisällön omasta viitekehyksestään käsin. Voi luoja, miten putkinäköistä porukkaa.

Lähettäjä: Soppa 
Päivämäärä:   21.6.25 19:16:25

hmmm, tuo nyt on aika vahvasti saivartelua. :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.6.25 19:26:03

Jos ei riitä rahat ja/tai kiinnostus käydä kuin kerran viikossa ratsastuskoulutunnilla niin oma hevonen tai vuokrahevonen ei todellakaan ole vaihtoehto.

Päivämäärä:   21.6.25 20:14:10

"Jos esittää tuollaisen lauseen palstalla Ratsastus ja kontekstissa hevosurheilu, kukin voi käsittää lauseen sisällön omasta viitekehyksestään käsin."

Aloittaja on kyllä antanut lauseelle selkeän kontekstin tekstissään. On outoa olettaa, että hän yllättäen yhdessä lauseessa käyttäisi jonkun muun viitekehystä kuin omaansa, jonka siis tekstissään tuo esiin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.