Lähettäjä: höh
Päivämäärä: 21.6.25 15:02:16
Eli, ikää noin 40v ja aloitin ratsastuksen uudelleen muutama vuosi sitten, sitä ennen oli noin muutama vuosi taukoa, jonka aikana kävin hyvin satunnaisesti tutun hepalla maastoilemassa. Tauon syynä olivat vakava uupumus ja muut terveydelliset syyt. Osa näistä toki vaivaa hieman edelleen ja tulee ehkä pahenemaan iän myötä, mutta ei estä tällä hetkellä ratsastusta tai keskitehoista muuta liikuntaa, kunhan muistan myös lepopäivät ja pidän muuten kehosta huolta.
En luule itsestäni liikoja, olen hyvin perustasoinen tuntiratsastaja, enkä tule enää varmastikaan kehittymään tästä mitenkään huikeasti. Kisaaminen ei enää kiinnosta, mutta jos olisin menossa kisaamaan, niin seuratasolla selviäisin varmaan semi kivasti he B- tasoisen radan lähes hevosella kuin hevosella, ehkä jollain opetusmestarityylisellä jopa heA. En siis ole mikään mestari, mutten mikään aloittalijakaan. Menen hevosella kuin hevosella mikä minulle tunneille jaetaan, en ole enää mikään rämäpää mutten aivan arkakaan.
Olen kohdannut tässä parin vuoden sisään nyt jo kahdesti tilanteen, jossa tallit joissa olen käynyt, ovat muuttaneet toimintaideaansa sen verran, että kaltaiselleni aikuiselle, jonka mielenkiinto ja lompakko sallivat sen yksi tai kaksi (pien)ryhmätuntia viikossa ja ehkä satunnaisesti kursseja tai yksäreitä, ei enää ole roolia asiakkaana.
Ensimmäinen talli, jossa näin kävi näin, muutti toimintaansa niin, että tarjoavatkin
aiempien pienryhmätuntien sijaan nyt (ensisijaisesti kisaamiseen tähtääviä) paketteja, joissa minimi on kaksi yksityis/parituntia viikossa. Tämä on tietysti roimasti hinnakkaampaa ja lisäksi kaikille ei tietenkään riitä niitä tuntiaikoja arki-iltoihin sellaiseen aikaan kuin vaikkapa itse pääsisin ratsastamaan.
No, löysin onneksi viime kaudelle uuden kivan tallin. Mutta nyt kun uuden kauden tuntikalenteri viime viikolla julkaistiin, on aikuisten tunteja karsittu rankalla kädellä ja sijoitettu ne kaikki illan viimeiseksi alkamaan klo 20:30. Joku "tavoitteelisten ja taitavien" sennujen tunti taisi olla aikaisemmin, mutta noin muuten. Kyselin mahdollisuudesta osallistua jollekin junnuille merkitylle tunnille, mutta ne ovat nimenomaan korvamerkittyjä tietyille kisatiimiläisille. Itselleni tuo kyseinen ajankohta on aivan liian myöhäinen, kun kotimatkalle pääsisi vasta klo 22 maissa, kotona olisin 22:30 jälkeen ja siitä iltatoimet ja rahoittuminen unillevievät aikaa ja aamulla kello soi 5:30.
Tuntuu, että olen aikalailla muut lähialueen tallit tässä jo testannut, joko kesäkursseilla tai irtotunneilla. Kovasti tuntuu painotus muuallakin olevan tavoitteellisissa "paketeissa" tai sitten toinen ääripää ovat tallit, joissa joko puksutellaan kahdeksan hengen ryhmissä ja ainoa kommentti, jonka tunnin aikana saat, saattaa olla siitä, että teit siirtymisen väärässä pisteessä tai vaihtoehtoisesti kuten eräs talli, jossa kävin satulaan palattuani ja josta pidin muuten, mutta pidemmän päälle rupesi ahdistamaan rikkinäiset varusteet, kivikovat maneesin ja kentän pohjat, haperot ja roikkuvat aidat, joiden vuoksi puolia tallin hevosista ei tarhattu, ontuvia hevosia tunnilla, homeinen talli jne jne.
Onkohan nyt aika vaan sellainen, että joko panostetaan niihin asiakkaisiin, joilla tilillä on kunnolla katetta, tai sitten mennään tehohengityksellä eteenpäin sitkuttaen ja toivotaan, että joku tulee halpojen hintojen perässä ratsastamaan?
|