Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olikohan mun harrastus sitten tässä?

Lähettäjä: höh 
Päivämäärä:   21.6.25 15:02:16

Eli, ikää noin 40v ja aloitin ratsastuksen uudelleen muutama vuosi sitten, sitä ennen oli noin muutama vuosi taukoa, jonka aikana kävin hyvin satunnaisesti tutun hepalla maastoilemassa. Tauon syynä olivat vakava uupumus ja muut terveydelliset syyt. Osa näistä toki vaivaa hieman edelleen ja tulee ehkä pahenemaan iän myötä, mutta ei estä tällä hetkellä ratsastusta tai keskitehoista muuta liikuntaa, kunhan muistan myös lepopäivät ja pidän muuten kehosta huolta.

En luule itsestäni liikoja, olen hyvin perustasoinen tuntiratsastaja, enkä tule enää varmastikaan kehittymään tästä mitenkään huikeasti. Kisaaminen ei enää kiinnosta, mutta jos olisin menossa kisaamaan, niin seuratasolla selviäisin varmaan semi kivasti he B- tasoisen radan lähes hevosella kuin hevosella, ehkä jollain opetusmestarityylisellä jopa heA. En siis ole mikään mestari, mutten mikään aloittalijakaan. Menen hevosella kuin hevosella mikä minulle tunneille jaetaan, en ole enää mikään rämäpää mutten aivan arkakaan.

Olen kohdannut tässä parin vuoden sisään nyt jo kahdesti tilanteen, jossa tallit joissa olen käynyt, ovat muuttaneet toimintaideaansa sen verran, että kaltaiselleni aikuiselle, jonka mielenkiinto ja lompakko sallivat sen yksi tai kaksi (pien)ryhmätuntia viikossa ja ehkä satunnaisesti kursseja tai yksäreitä, ei enää ole roolia asiakkaana.

Ensimmäinen talli, jossa näin kävi näin, muutti toimintaansa niin, että tarjoavatkin
aiempien pienryhmätuntien sijaan nyt (ensisijaisesti kisaamiseen tähtääviä) paketteja, joissa minimi on kaksi yksityis/parituntia viikossa. Tämä on tietysti roimasti hinnakkaampaa ja lisäksi kaikille ei tietenkään riitä niitä tuntiaikoja arki-iltoihin sellaiseen aikaan kuin vaikkapa itse pääsisin ratsastamaan.

No, löysin onneksi viime kaudelle uuden kivan tallin. Mutta nyt kun uuden kauden tuntikalenteri viime viikolla julkaistiin, on aikuisten tunteja karsittu rankalla kädellä ja sijoitettu ne kaikki illan viimeiseksi alkamaan klo 20:30. Joku "tavoitteelisten ja taitavien" sennujen tunti taisi olla aikaisemmin, mutta noin muuten. Kyselin mahdollisuudesta osallistua jollekin junnuille merkitylle tunnille, mutta ne ovat nimenomaan korvamerkittyjä tietyille kisatiimiläisille. Itselleni tuo kyseinen ajankohta on aivan liian myöhäinen, kun kotimatkalle pääsisi vasta klo 22 maissa, kotona olisin 22:30 jälkeen ja siitä iltatoimet ja rahoittuminen unillevievät aikaa ja aamulla kello soi 5:30.

Tuntuu, että olen aikalailla muut lähialueen tallit tässä jo testannut, joko kesäkursseilla tai irtotunneilla. Kovasti tuntuu painotus muuallakin olevan tavoitteellisissa "paketeissa" tai sitten toinen ääripää ovat tallit, joissa joko puksutellaan kahdeksan hengen ryhmissä ja ainoa kommentti, jonka tunnin aikana saat, saattaa olla siitä, että teit siirtymisen väärässä pisteessä tai vaihtoehtoisesti kuten eräs talli, jossa kävin satulaan palattuani ja josta pidin muuten, mutta pidemmän päälle rupesi ahdistamaan rikkinäiset varusteet, kivikovat maneesin ja kentän pohjat, haperot ja roikkuvat aidat, joiden vuoksi puolia tallin hevosista ei tarhattu, ontuvia hevosia tunnilla, homeinen talli jne jne.

Onkohan nyt aika vaan sellainen, että joko panostetaan niihin asiakkaisiin, joilla tilillä on kunnolla katetta, tai sitten mennään tehohengityksellä eteenpäin sitkuttaen ja toivotaan, että joku tulee halpojen hintojen perässä ratsastamaan?

Re: Olikohan mun harrastus sitten tässä?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.6.25 15:14:35

Taitaa olla talleilla kustannuskysymys. Tarjoavat näitä kisatiimin tunteja = maksavat enemmän ja käyvät useammin, kuin yksittäisen tunnin ratsastaja.

Tai tarjoavat oma hevonen -paketteja jotka nekin näille useammin käyville.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   21.6.25 16:07:53

Jep, lama kurittaa, kulut nousee. Pakko keskittyä asiakkaisiin, joista saa eniten rahaa.

Lähettäjä: hmmm 
Päivämäärä:   21.6.25 16:35:32

"seuratasolla selviäisin varmaan semi kivasti he B- tasoisen radan lähes hevosella kuin hevosella". Jos noin taitava olet, että selviät "hevosella kuin hevosella", niin siitäpä vaan sitten ammattikasvattajien pukittavia nuoria kilpailuttamaan ja ratsuttamaan, tuolla tasolla esitetään 4-5 -vuotiaita kilpahevosen alkuja. Vai tuliko puhuttua asiaa, joka ei pidäkään paikkaansa? Jos "hevosella kuin hevosella" tarkoittaakin vain tuntihevosvalikoimaa, niin se kannattaa tarkentaa, sillä kaikille ihmisille "hevosella kuin hevosella" ei tarkoita samaa kuin aloittajalle, mitä ilmeisimmin. Hevosia on muunkinlaisia kuin mitä opetushevosvalikoimaan sisältyy.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   21.6.25 16:42:48

Ota vuokrahevonen.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.6.25 16:43:55

niin hmmm tuo ei nyt tainnut olla se pointti tässä

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   21.6.25 16:44:17

Ja hmmm ei millään saanut asiayhteydestä pääteltyä, että tässä puhutaan todennäköisesti tuntihevosista, kun koko aloitus käsittelee ratsastuskoulussa harrastamista?

Päivämäärä:   21.6.25 17:01:08

Mietin vielä, että pitäisikö tarkentaa, että TUNTIhevosella tai vastaavalla selviäisin tuon tasoisesta radasta, ilmeisesti olisi pitänyt :D Pointtini oli nimenomaan korostaa, että olen hyvin tavallinen tuntiratsastaja, enkä mikään huipputaitava ja tavoitteellinen treenaaja, mutta ilmeisesti meni metsään...

Lähettäjä: Hjkl 
Päivämäärä:   21.6.25 17:02:51

Minulla taas ongelma että jo 50 cm esteet pelottaa vaikka 30 v sitten hyppäsin 100 110 ratoja ja kisasin.Kuitenkin haluaisin hypätä.Terapiaanko tässä tarttee mennä.

Päivämäärä:   21.6.25 17:03:43

Ei oikeasti mennyt yhtään metsään, höh. Kaikki jotka halusivat ymmärtää, ymmärsivät.

Päivämäärä:   21.6.25 17:08:13

Hjkl: Itse luovutin jo aiemmin esteiden suhteen, koska ei myöskään pää kestä enää isompaa kuten nuorempana, eikä toivomani kaltaista ryhmää löytynyt. Voisin mennä vaikka kuinka sellaisia max 60 cm esteitä, mutta en enää isompaa.

Helpoilla aikuisten tunneilla jos joskus hypätään, niin se on sellaista kerran kauhdessa "iih, nyt mennään puomeja ravissa ja jos uskaltaa, saa sen jälkeen nostaa laukan ja tulla yhden ristikon". Jos taas menin lasten/junnujen kanssa kivan tasoiselle tunnille, jossa hypätään reippaasti mutta pieniä, niin alkuun päästyään nuoriso tahtoo tietysti mennä isompaa ja isompaa ja viimeistään puolivälissä kautta tunsin itse olevani liian "huono" ryhmään, kun esteitä ruvettiin sitten nostelemaan jo omalle päälleni liian korkeiksi.

Siksi olen nyt "tyytynyt" vain koulutunteihin, mutta nyt näyttää, ettei niitäkään ole kaltaiselleni harrastelijalle oikein enää tarjolla.

Lähettäjä: Eri harrastus 
Päivämäärä:   21.6.25 17:10:27

Lopeta hevostelu muutamaksi vuodeksi, kituuta ja säästä. Etsi ajan kanssa kiva, asiallinen yksityistalli. Osta oma hevonen tai jos et uskalla ostaa, ota ylläpitoon. Jotkut ottaa vuokraajan kuluja helpottamaan. Voit enemmän vaikuttaa puitteisiin, missä harrastat, millaisella hevosella ja varusteilla. Valmentajan / opettajakin voit valita. Puolihoidossa voit omalla työllä vähän leikata kuluja. Omaan hevoseen tulee ihan erilainen suhde kuin tunti hevoseen. Siitä tulee kaveri, jonka kanssa voit kehittyä yhtä matkaa.

Lähettäjä: Juuna 
Päivämäärä:   21.6.25 17:44:57

Vuokrahevosta olisin minäkin tullut ehdottamaan, mutta oletan aloittajan jo pohtineen sitä vaihtoehtoa ja todenneen, ettei onnistu...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.6.25 18:56:10

" Jos noin taitava olet, että selviät "hevosella kuin hevosella", niin siitäpä vaan sitten ammattikasvattajien pukittavia nuoria kilpailuttamaan ja ratsuttamaan, tuolla tasolla esitetään 4-5 -vuotiaita kilpahevosen alkuja. Vai tuliko puhuttua asiaa, joka ei pidäkään paikkaansa? Jos "hevosella kuin hevosella" tarkoittaakin vain tuntihevosvalikoimaa, niin se kannattaa tarkentaa, sillä kaikille ihmisille "hevosella kuin hevosella" ei tarkoita samaa kuin aloittajalle, mitä ilmeisimmin. Hevosia on muunkinlaisia kuin mitä opetushevosvalikoimaan sisältyy."

Nimimerkki hmmm: Oletko koskaan kuullut kontekstista? Luoja miten huono ymmärrys lukemastaan. On ihan itsestäänselvää että tässä puhutaan tuntihevosista.

Lähettäjä: hmmm 
Päivämäärä:   21.6.25 19:07:19

Hevosurheilussa on monta maailmaa. eikä pelkästään ratsastuskoulumaailma. Jos esittää tuollaisen lauseen palstalla Ratsastus ja kontekstissa hevosurheilu, kukin voi käsittää lauseen sisällön omasta viitekehyksestään käsin. Voi luoja, miten putkinäköistä porukkaa.

Lähettäjä: Soppa 
Päivämäärä:   21.6.25 19:16:25

hmmm, tuo nyt on aika vahvasti saivartelua. :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.6.25 19:26:03

Jos ei riitä rahat ja/tai kiinnostus käydä kuin kerran viikossa ratsastuskoulutunnilla niin oma hevonen tai vuokrahevonen ei todellakaan ole vaihtoehto.

Päivämäärä:   21.6.25 20:14:10

"Jos esittää tuollaisen lauseen palstalla Ratsastus ja kontekstissa hevosurheilu, kukin voi käsittää lauseen sisällön omasta viitekehyksestään käsin."

Aloittaja on kyllä antanut lauseelle selkeän kontekstin tekstissään. On outoa olettaa, että hän yllättäen yhdessä lauseessa käyttäisi jonkun muun viitekehystä kuin omaansa, jonka siis tekstissään tuo esiin.

Lähettäjä: bb 
Päivämäärä:   21.6.25 22:07:19

Sinä ilmeisesti haluat harrastukselta ihan tavallista (pien)ryhmätunnilla humputtelua ilman sen kummempia tavoitteita.

Todella moni haluaa nimenomaan jotain muuta. Parempaa opetusta niin, että saa koko ajan tehdä, eikä koko tunti mene oman vuoron odotteluun ja possujunassa humputteluun. Siksi moni on lopettanut (tai ainakin vähentänyt) tunneilla käynnin ja ottanut vuokrahevosen, tai sitten omahevonen-paketin, tai kisoihin tähtäävien paketin.

Sen vuoksi noita haluamiasi humputtelutunteja on vähennetty, ja kellonajat on ne, jotka ei muille kelpaa. Kun niille yksittäisille tai pareille, jotka treenaavat tavoitteellisesti, tarvitsee laittaa kerralla tunnille vain pari hevosta ja pyytää kaksinkertaisen summan ryhmätuntiin verrattuna. Heiltä saa rahaa, joten heihin panostetaan.

Jos et halua vuokrahevosta vaan nimenomaan tunneilla käymistä, niin ehkä sinun kannattaa etsiä joku toinen talli? Mutta jos sellaisia ei ole tarjolla, niin sitten vaihtoehdot on aika vähissä.

Minulla on asiat ns. vielä huonommin. Minua ei kiinnosta mitkään possujunatunnit, muttei myöskään tavoitteellinen treenaaminen ja kisaaminen. Vuokrahevosille taas etsitään osaavia vuokraajia, jotka vievät hevosta eteenpäin tai ainakin pitävät tasoa yllä. Eli maksaisin omistajalle siitä, että saisin ratsuttaa hänen hevostaan...

Päivämäärä:   21.6.25 22:51:39

"Vuokrahevosille taas etsitään osaavia vuokraajia, jotka vievät hevosta eteenpäin tai ainakin pitävät tasoa yllä. Eli maksaisin omistajalle siitä, että saisin ratsuttaa hänen hevostaan..."

Ei, vaan kukaan ei halua vaihtaa taskurahoihin hyvää hevostaan. Vuokraamisesta saatu raha on lähes yhtä tyhjän kanssa hevosen kuluihin nähden, joten ratsastajan ja hevosen on hyvä olla toistensa tasoon nähden sellaiset, että hevonen ei mene pilalle. Puskaratsastaja löytänee kevyeen käyttöön puskahevosen vähän halvemmalla vuokralla. Hyvin koulutettuja ja terveitä hevosia ei ole saatavilla pilvin pimein joten miksi sellainen pitäisi vuokrata kelle vaan puoli-ilmaiseksi?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   21.6.25 22:55:46

Kierrä nyt vaan rohkeasti useampia talleja. Kyllä sinulle vielä se sopiva löytyy.

Lähettäjä: Hei haloo 
Päivämäärä:   22.6.25 01:42:19

Suuret luulot on tuntiratsastajilla itsestään, kun ihan ratsuttajiksi itseään kuvittelevat.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   22.6.25 06:52:13

Nykymaailma on (onneksi) pakottanut ratsastuskoulut uudistimaan ja panostamaan laatuun sen sijaan, että hevoset juoksee vaihtuvilla ratsastajilla 4h joka ilta ilman vapaapäiviä.
Useamman viikkotunnin tavoitteellisten treenaajien paketit on hevoselle paljon reilumpo vaihtoehto kuin se, että sinne kyytiin uupataan elämyksiä ja hyvää fiilistä hakevia kehityshaluttomia tai arkoja tätejä. Tavoitteellinen ratsastus on myös hevosen etu, koska silloin se pääsee liikkumaan monipuolisemmin ja laadukkaammin. Kehityskyvyttömille/-haluttomille tai aroille tädeille on hankala löytää sopivia ryhmiä, koska he yleensä rajoittavat koko ryhmän hevosjakoa ja jäävät kauden aikana muista jälkeen niin, että myös tehtävät pitää tehdä ryhmän heikoimman ratsastajan mukaan.

Rinnastan sellaisen elämys- ja fiilistelyratsastuksen vähän samaan kastiin kotieläinpuistoken ja etelänmatkojen hevosaafareiden kanssa ja pidän sitä jossain määrin epäeettisenä.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   22.6.25 09:49:00

Ei hevosen pito ilmasta ole niin vuokraamisesta täytyy sillon maksaa, myös sen osaavan ratsastajan.

Lähettäjä: Lähis 
Päivämäärä:   22.6.25 10:26:02

Ilmeisesti meet aikaisin töihin kun heräät aikaisin? Pääsisitkö ennen normitunteja vaikka yksäreille? Tai jonkun kaverin kanssa kaksin? Se voisi olla kannattavaa tallille kun olisi sellainen "Ei prime time" aika johon ei tunkua. Entäs viikonloppuisin?

Lähettäjä: Lähis 
Päivämäärä:   22.6.25 10:36:00

Käyt sitten harvemmin jos on kalliimpaa ja välillä vaikka isossa ryhmässä irtotunnilla tms

Lähettäjä: Jees 
Päivämäärä:   22.6.25 10:50:43

Kyllä kun tätäkin keskustelua lukee, niin komppaan ajatusta äidinkielen tuntien lisäämisestä opetukseen. Luetun ymmärtäminen on monella huonolla tolalla. Tai sitten halutaan tietoisesti irrottaa asioita yhteyksistään.

Päivämäärä:   22.6.25 11:07:12

En tosiaan kaipaa possujunailua ja humputtelua, ainakaan sillä tavalla mitä itse miellän humputteluksi. Kaipaan tunteja, joissa kyllä tavoitellaan kehittymistä, tehdäään monipuolisesti ja saa todella palautetta, eikä vain "hyvähyvä"- hyminää. Mutta, minulla ei ole varaa eikä ehkä olisi enää motivaatiotakaan käydä enempää kuin se kahdesti viikossa tunneilla, en tähtää kisoihin jne.

Oma hevonen ei enää tule olemaan tosiaan rahojen eikä ajankäytön kannalta vaihtoehto, nuorena on sekin koettu. Vuokrahevosia olen vähän katsellut, mutta niissäkin tuntuu olevan aika paljon tätä kahtiajakoa, eli joko etsitään maastoilijaa/"vähän tuolla tallin takana olevalla mutaisella pläntillä keventelijää" tai sitten taitavaa, rohkeaa ja kisaamisesta tai ainakin runsaasta valmentautumisesta kiinnostunutta. Tykkään kyllä maastoilla silloin tällöin, mutta en oikein näe sitä itselläni ainoana tapana jatkaa harrastusta. Jos nyt saisi esittää toiveen millainen olisi unelmien vuokraushevonen itselleni, niin varmaan sellainen omaan tasooni nähden opetusmestarityyppinen, jonka kanssa voisi kerran viikossa mennä itsenäisesti koulua tai maastoilla ja toisella kerralla valmentajan kanssa sitten koulua.

Toki tässäkin alkaisivat varmaan äkkiä lompakon rajat tulla vastaan. Esimerkiksi viime kauden kävin 2x viikossa pienryhmätunneilla (45e/h) ja sitten päälle osallistuin keväällä kertaalleen kun ulkopuolinen valmentaja kävi pitämässä pari- ja yksityistunteja. Eli muutaman satasen olen kuussa valmis panostamaan, mutta enempää ei kyllä ole mahdollista.

Lähettäjä: Noo 
Päivämäärä:   22.6.25 11:15:24

Voisiko olla vaihtoehtona että otat sen mahdollisimman sopivan yhden viikkotunnin, kompromissi ratkaisun, kun ei täydellisesti sopivaakaan tarjolla. Sen lisäksi etsisit vuokra- tai hoitohevosen tai hakeudut maastakäsittelykurssille tms ja laajennat näkemystäsi hevosten kanssa harrastamisesta. Ohjasajohommatkin ponin kanssa mukavia. Jos intohimosi on vain ratsastus niin sitten tavotteita ja rahaa peliin. Tee rohkeasti valintoja. Suuntaa voi aina muuttaa jos ei tunnukaan hyvältä.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   22.6.25 11:16:40

Missäpäin vaikutat? oletko varma ettei "omahevospakettipaikoissa" ole mahdollisuutta vuokrata 1xvko sileälle? Monessa paikassa tarve käsittääkseni on "täyttää" jonkun hyvän junnun hepalta ns vapaita päiviä kun harva menee 6xvko

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   22.6.25 11:39:38

Voisi kuvitella, että aloittajan kuvailema senioriratsastaja, joka haluaisi käydä vuokrahevosella kerran viikossa opetuksessa ja kerran viikossa maastossa tai kentällä itsekseen, olisi hyvinkin mieluinen vuokraaja osaavallekin hevoselle. Mitäs, jos pistät itse ilmoituksen, että haet vuokrahevosta? Saisit tällaisesta järjestelystä varmasti enemmän irti, kuin satunnaisista ratsastuskoulutunneista.

Lähettäjä: Huu 
Päivämäärä:   22.6.25 12:49:52

”Jos nyt saisi esittää toiveen millainen olisi unelmien v os nyt saisi esittää toiveen millainen olisi unelmien vuokraushevonen itselleni, niin varmaan sellainen omaan tasooni nähden opetusmestarityyppinen, jonka kanssa voisi kerran viikossa mennä itsenäisesti koulua tai maastoilla ja toisella kerralla valmentajan kanssa koulua.”

Tuohon ei sinun budjettisi välttämättä riitä ( parisataa kuussa). Vuokra, noin 15-30 kerta ja valmennus päälle n 30-70 e.

Päivämäärä:   22.6.25 17:46:16

"Ei, vaan kukaan ei halua vaihtaa taskurahoihin hyvää hevostaan. Vuokraamisesta saatu raha on lähes yhtä tyhjän kanssa hevosen kuluihin nähden, joten ratsastajan ja hevosen on hyvä olla toistensa tasoon nähden sellaiset, että hevonen ei mene pilalle. Puskaratsastaja löytänee kevyeen käyttöön puskahevosen vähän halvemmalla vuokralla. Hyvin koulutettuja ja terveitä hevosia ei ole saatavilla pilvin pimein joten miksi sellainen pitäisi vuokrata kelle vaan puoli-ilmaiseksi?"

Pointti on se, että minulle nimenomaan kelpaisi pelkkä humputtelu osaamattomallakin hevosella. Vaikka pelkkä höntsäily. Kelpaisi vähemmänkin hyvä hevonen. Ja mielelläni tekisin tallitöitä, kuten siivoan karsinan ja tarhan, lakaisen käytävää, laitan ruuat, jne.

Mutta tarjolla on vain hevosia täysihoitotalleilla, jossa tallitöitä ei kuulu tehdä ja hevosetkin sellaisia, että niitä pitää läpiratsastaa ja pitää tasoa yllä tai sitten omistaja vaatii, että hevosen kanssa käydään valmennuksissa, ja hevosen tasoa pitää jopa nostaa sen myötä.

Tarjolla oevat hevoset ei siis ole sellaisia, joita minä etsin. Tallille ei tarvitse päästä julkisilla, minulla on oma auto. Enkä kaipaa edes upeaa kenttää tai maneesia, kelpaisi ihan hiekkateillä höntsäily ja olen säänkestävä. En etsi VaB-Re130cm -tasoista hevosta kympillä. Mjutten myöskään maksa HeB-tason hevosesta 35 e + valmennus siitä, että vien jonkun hevosta eteenpäin.

Joskus liikutin useamman vuoden lv-ravuria, joka oli kisauransa suhteen vähän juupas-eipäs. Sain tehdä tallitöitä ja lopulta pitää hevosta kuin omaani. Sitten mursin selkäni, ja olin 7 kk "telakalla", ja hevonen ei viihtynyt jouten, niin sen pääkoppa alkoi levitä kun en minäkään voinut sitä liikuttaa, eikä omistajalla ollut sille käyttöä, joten se meni lihoiksi. Ja olen myös vuokrannut suokkia, joka paranteli jalkavaivaansa ja liikutus oli todella kevyttä. Siivosin myös karsinan. Eli ihan vain höntsäilyä ja alussa pelkkää kävelytystä ja senkin jälkeen pitkät käveletykset alkuun ja loppuun. Maksoin 10 e/kerta, vaikka hommaan sisältyikin karsinan siivous. Mutta lopulta tuokin meni jalkavaivan vuoksi monttuun :( Nuo molemmat olivat omistajansa pihassa, ei isolla tallilla.

En myöskään ole iso ja lihava, että sekään rajaisi hevosia pois. (163 cm / 53 kg + vaatteet ja varusteet) Toisaalta en ole kovin pitkä, joten en tykkää ratsastaa kauhean isoilla, tai ainakaan isoilla ja leveillä hevosilla.

Aloittajan kaipaama opetusmestari ei todellakaan ole halvalla tarjolla, joten niitä ei välttämättä halvalla löydy. Minä taas en etsi osaavaa opetusmestaria, vaan minä haluaisin tehdä myös tallitöitä ja minulle riittäisi tavoitteeton humputtelu. Ei kylläkään missään mudassa, eli kyllä liikutuspaikkojen pitää olla sellaisia, että niillä voi hevosta liikuttaa.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   22.6.25 20:18:58

"Mjutten myöskään maksa HeB-tason hevosesta 35 e + valmennus siitä, että vien jonkun hevosta eteenpäin". Ja taas ylimielinen harrastelijapuskapuksuttaja, joka kuvittelee vievänsä jotakin hevosta rahanarvoisesti eteenpäin. Tuskinpa sinun touhuiluillasi minkään hevosen myyntiarvo oikeasti nousee.

Päivämäärä:   22.6.25 20:37:46

Kylläpä on taas niin myrkyllistä settiä, ettei tarvitse ihmetellä, että harrastajat kaikkoaa tästä lajista.

Päivämäärä:   22.6.25 20:55:59

"Ja taas ylimielinen harrastelijapuskapuksuttaja, joka kuvittelee vievänsä jotakin hevosta rahanarvoisesti eteenpäin. Tuskinpa sinun touhuiluillasi minkään hevosen myyntiarvo oikeasti nousee."

Kaksi omaa hevostani olen kuitenkin HeA ja VaB -tasolle kouluttanut, joten jos valmentaudun jonkun juuri ja juuri HeB-tasoisella hevosella, niin koen kyllä vieväni sitä eteenpäin, jos maksan sekä hevosella ratsastamisesta että valmentautumisesta... Ja kaverin hevosella kisasin joskus HeA-tasolla, eikä se ollut aloitushetkellä kuin sisäänratsastettu 3-v, joka juuri ja juuri kantoi ratsastajan kaikissa askellajeissa kentän pitkällä sivulla.

Mutta jos se tekee minusta ylimielisen, niin ainakaan minun ei sinun hevosellasi tarvitse käydä valmennuksissa.

Päivämäärä:   22.6.25 21:24:51

Ei pelkoa, sillä tuollaiset itsestään liikoja luulevat helppo A-köpöttelijät eivät todellakaan ratsasta hevosillani. Hevosillani ratsastavat ja niitä kilpailuttavat vain ammattiratsuttajat, joiden taso on aivan muuta kuin kuppainen helppo A.

Lähettäjä: md 
Päivämäärä:   22.6.25 21:58:00

Heh: Maksavatko ne ammattiratsuttajat sinulle siitä että ratsastavat hevosillasi, vai maksatko sinä heille siitä että he ratsastavat hevosillasi?

Jos minun hevoseni olisi HeB tasoinen ja sillä ratsastaisi joku HeA-VaB tasoinen valmennuksessa, niin hänen ei tosiaan tarvitsisi hevoseni ratsastamisesta mitään maksaa.

Lähettäjä: Tripla 
Päivämäärä:   22.6.25 22:25:06

Ymmärrän aloittajaa hyvin.

Olen nimittäin itse miettinyt, että miltä tuntuisi, jos ei olisikaan varaa panostaa lajiin niin paljon kuin nyt, käyn pienryhmätunneilla 3 krt viikossa ja lysti maksaa 1100 €/kk. Opettajien panostus ja hevosjako on luonnollisesti erilainen, kuin jos kävisin kerran viikossa.

Ymmärrän kyllä yrittäjääkin, ei ne tuntihevoset parane, että käydään satulassa huonokuntoisina kerran viikossa elämyksiä keräämässä. En todellakaan väitä, että minun ratsastukseni pitäisi hevosen osaamistasoa yllä, puhumattakaan että hevonen mukamas edistyisi. On kuitenkin iso ero, suhtautuuko lajiin vakavasti vai höntsäillen. Muissa lajeissa höntsäily voi olla mukavaa yhdessäoloa, mutta ratsastuksessa se on ongelmallista kun urheilussa mukana on elävä eläin. Prime time -hinnoittelunkin ymmärrän, koska ratsastuskoulujen katteet ovat keskimäärin matalat, joten kaikki keinot kannattavuuden parantamiseksi on järkevää käyttää.

Näkisin, että aloittajalla on kaksi vaihtoehtoa: harrastaa lompakon mukaan (eli joko ei-niin-hyvillä vakiovuoroilla tai vuokrahevosella) tai sitten hankkia lisäansioita, jotta voi harrastaa ratsastuskoulun primetime-ryhmissä.

Lähettäjä: sjj 
Päivämäärä:   23.6.25 01:31:22

Heh ei siis myöskään vuokraa hevosiaan kenellekään, vaan hän maksaa isot rahat siitä, että ammattilaiset suostuvat ratsastamaan hänen hevosillaan. Joten miksi osallistut keskusteluun, joka ei selvästi sinua koske?

Päivämäärä:   23.6.25 13:24:24

Ammattilaiset tekevät mielellään työtä lahjakkaiden nuorten kilpahevosten kanssa, kyse ei ole mistään suostumisesta. Osallistun keskusteluun, koska mielestäni näiden harrastelijoiden käsitys siitä, minkälaisella ratsastuksella ja ratsastajalla hevosia viedään eteenpäin, on melkoisen mielikuvituksellinen. Jokaikinen joskus omalla hevosellaan vähän kevennellyt onkin se Suuri Ratsuttaja, joka kouluttaa hevosen kuin hevosen.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.6.25 13:58:39

Niin, voisi vaan sanoa, että jos vuokraus maksaa tämän ja tämän verran, se on itselle liian kallista tai ei vain ole valmis maksamaan niin paljoa. Ilman kuvitelmaa, että se oma ratsastus toisi sen kummempaa lisäarvoa hevoselle tai kenellekään.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   23.6.25 14:03:30

Entä jos ratsastuskouluissa olisi omat tunnit pelkääville tädeille. Helppoa rahaa tallille ja helppoa hommaa hevoselle, kun tädeillä olisi lupa vaikka kävellä koko tunti ilman opettajan räkätystä, jos kovasti pelottaa. Nämä menisi vaikka valkkutuntien jälkeen jäähdyttelynä. Kun teinejä ei kuitenkaan jaksa kiinnostaa kävelytys, varusteiden huolto tai muu tylsä. Olisi virtavampikin hevonen jo aika tasaisia siinä kohtaa.

Päivämäärä:   23.6.25 14:24:40

Ei pelkoa, sillä tuollaiset itsestään liikoja luulevat helppo A-köpöttelijät eivät todellakaan ratsasta hevosillani. Hevosillani ratsastavat ja niitä kilpailuttavat vain ammattiratsuttajat, joiden taso on aivan muuta kuin kuppainen helppo A.

Sitten Heh heräsi ja huomasi, ettei omista kuin keppihevosen

Lähettäjä: .,.,.,.,. 
Päivämäärä:   23.6.25 14:24:52

Mä ymmärrän kyllä aloittajaa.

Meillä kävi taas niin, että järkeviä aikuisille sopivia tuntiheppoja ei vaan ollut. Yhtäkkiä huomasin viikko toisensa jälkeen läpiratsastavani omalla helppo A tunnilla tallin isoimmat ponit. "Tää on ollut viime päivinä lapsilla vähän hankala, niin laitettiin tää sulle, jos se siitä sit saisi taas motivaatiota" oli lause, jonka kuulin useammakin kuin kerran. Mutta kun muu hevoskalusto oli joko rikki tai varattu kisaryhmäläisille tai mua pidemmille ratsastajille, päädyin äänestämään jaloillani. Ei sellaisella pohkeen takana juoksevalla, viikon vinona kulkeneella ponilla vaan tehdä kivoja avotaivutuksia tai sulkuväistöjä tai opetella laukanvaihtoja järkevästi, kun kestää 45 minuuttia saada se ensin omille jaloilleen ja sitten edes asettumaan ja taipumaan molempiin suuntiin. Joskus ja jouluna ihan ok, mutta jos maksan itse opetuksesta, enkä sitten kykene tekemään tunnin tehtäviä, kun ratsu on niin vino ja juminen, lasten jäljiltä väärinpäin tai osaamaton, niin oli vähän turhauttavaa maksaa satasia kuussa siitä lystistä.

Itsellä kävi todella hyvä tuuri, ja tutulta vapautui opiskeluiden myötä laadukas heppa vuokrattavaksi kohtuulliseen hintaan. Vaihdoin siihen, en ole sekuntiakaan katunut, on ihanaa saada alle suora, eteenpäin pyrkivä, kevyt ja kiva liikkeinen heppa, jonka kanssa nyt sit aletaan työstämään taivutusväistöjä minttiin ja otetaan ohjelmaan ne laukanvaihdot yms. Eli kehotan pitämään silmät ja korvat auki. Ehkä kannattaa myös laittaa joku oma ilmoitus, varsinkin jos olet halukas käymään myös valkuissa, luulisi olevan helppoa löytää alle vuokrista kohtuulliseen hintaan.

Muistuttelisin tässä ketjussa myös, että meissä aikuistuntiratsastajissa on useampia entisiä oman hevosen omistajia, jotka ovat kisanneet helppo B-A/re 100cm -tasolla, sekä omilla, vuokriksilla että jopa tuntsareillakin. Kyse ei ole mistään pelkäävistä tädeistä tai possujunapuksuttajista, vaan aloittajan tapauksessa siitä, että järkeviä tuntiaikoja ei ole ja minun tapauksessa siitä, ettei ratsikoulujen kalusto riittänyt sen tasoiseen opetukseen, mikä olisi vienyt mua ratsastajana eteenpäin.

Päivämäärä:   23.6.25 15:33:44

Tää on kyllä jännä ilmiö tällä palstalla, että aikuisratsastajat (eli ne tädit) ovat palstamestareiden mukaan kaikki arkoja köpöttelijöitä, siitäkin huolimatta, että ovat saattaneet ratsastaa jo vuosikymmeniä. Missä vaiheessa se tätivaihe sitten tulee, onko siinä joku tietty ikäraja vai mikä? Ja miksi se ei koske kuitenkaan näitä palstamestareita, joiden edustaja tässä ketjussa ei kai kuitenkaan sitten itse ratsasta, vaan hänen useita hevosiaan ratsastavat ammattilaiset (toivottavasti nämä ovat riittävän nuoria)?

Ja joo, kyllähän se terve kuolemanpelko yleensä ilmaantuu siinä vaiheessa, jos saa lapsen/lapsia, ja se on mielestäni ihan normaalia ja tervettä. Mutta ei kai se taitotaso automaattisesti romahda.

Sinänsä aloittajankin kohdalla kuvio on hankala. Tunnistan tilanteen sikäli, että esim. itse en ole ikinä ollut kiinnostunut kisaamisesta (en edes silloin nuorena), mutta haluan silti kehittyä ratsastajana. En usko, että jaksaisin motivoitua vaikka pelkästä maastoköpöttelystä, vaikka se kivaa onkin. Itse olen löytänyt muuten tarkoituksiini sopivan tallin, mutta maneesittomuus huonoilla talvikeleillä rajoittaa turhan paljon, ja tämän hetkinen hevosvalikoimakin jättää vähän toivomisen varaa. Ns. "perusratsastuskoululle" isoon ryhmään en kaipaa, ja hevosten pidoltakin toivosin muuta kuin postimerkkitarhoja ja runsasta tallissa seisomista, joten vaihtoehtoja ainakaan täällä suunnalla ei ole jonoksi asti.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   23.6.25 20:10:34

Juurikin näin mitä yllä. Vaikeaa löytää omaa paikkaa, jos ei kiinnosta kilpaileminen, mutta haluaisi silti kehittyä vielä aikuisiällä

Lähettäjä: Lintu 
Päivämäärä:   23.6.25 21:02:50

Ota vuokrahevonen. Hinta on sama ja kehittyminen nopeampaa. Vuokrahevosten hinnat vaihtelee, muuta keskimäärin sä maksat sen hevosen "päivä kustannuksen" eli kalliimmassa maneesitallissa isompi kulu. Mutta sanotaan, että maksat vuokrahevosesta 25€/kerta eli 100€/kk kun menet kerran viikossa. Tähän otat sen yhden valmennuksen eli yksityistunnin, tämänkin hinnat vaihtelee 40-60€. Eli semmonen 150€/kk ja saat mennä sen kerta viikkoon. Lisäksi saat parempaa opetusta ja enemmän. Ratsastunnilla aina jaat opettajan huomion noin 5 muun ratsastajan kanssa. Eli saat tunnilla hyvällä tuurilla 10 minuutti opetusta eli kuussa hurjat 40 minuuttia. Ryhmätunilla muutenkin omien virheiden korjaus jää jotenkin pinnalliseksi. Yksityisopetuksessa valmentaja pääsee kunnolla useamman kierroksen putkeen tuijottamaan sua ja pääsee paljon paremmin käsiksi mistä mikäkin johtuu.

Yksityistunnilla saat täyden 60min. Vaikka tämä on vain kerran kuussa, niin näillä yhden tunnin oppeja kertaa omassa mielessä sen loppukuun. Hyvä valmentaja myös antaa harjoitteita itsenäiseen ratsastukseen. Vuokrahevosen kanssa siis voi halvemmalla kehittyä nopeammin kuin tunneilla, etenkin jos löytää kivan vuokrahevosen.

Etenkin vastuullinen aikuinen, jolla on auto ja ajokortti on haluttua kamaa. Sellainen, joka oikeasti tulee paikalle ja hoitaa hevosta kuin omaansa.

Facen ryhmistä voi vuokrista katella ja laitta myös rohkeasti oma ilmoitus. Moni ei aktiivisesti itselleen vuokrajaa etsi, vaan odottaa sitä oikeaa.

Päivämäärä:   23.6.25 23:09:30

” […] ja hevosetkin sellaisia, että niitä pitää läpiratsastaa ja pitää tasoa yllä tai sitten omistaja vaatii, että hevosen kanssa käydään valmennuksissa, ja hevosen tasoa pitää jopa nostaa sen myötä.”

Jos haluaa hevostaan koulutettavan eteenpäin siitä maksetaan ratsuttajalle. Se ei ole vuokraamista. Silloin ei laiteta ollenkaan vuokraan hevosta -ilmoitusta vaan sovitaan suoraan ratsuttajan kanssa tavoitteista ja ennen kaikkea maksuista. Jos siis löydät hevosen vuokralle tarjotaan ilmoituksesta niin älä ajattele tarjoavasi ratsutuspalveluita sille ilmoittajalle.

Vaikka olisit kouluttanut hevosia joskus aikoinaan mille tasolle, jos nyt olet tasoa ”käy kerran viikossa ratsastuskoulun ryhmätunneilla” niin niistä lähtökohdista ei nyt vaan juuri koulutella hevosia. Kerran viikossa selässä on aivan liian vähän, koska silloin herkkyys, silkka lihaskunto, puhumattakaan apujen oikea-aikuisuudesta vaan kärsii. Tämän tietäisikin jos olisit hevosia oikeasti kouluttanut.

Vuokrahevosella käydään siellä valmennuksessa siksi, että ei pilaisi hevosta ja saattaisi sitä jopa pitkällä tähtäimellä hieman oppia ratsastamaankin. Kerran tai kaksi viikossa ratsastajan joskus ja jouluna valmentautumisella ei vaan millään edes ylläpidetä saati nosteta yhdenkään ratsun tasoa.

Päivämäärä:   23.6.25 23:51:58

"Jos haluaa hevostaan koulutettavan eteenpäin siitä maksetaan ratsuttajalle. Se ei ole vuokraamista. Silloin ei laiteta ollenkaan vuokraan hevosta -ilmoitusta vaan sovitaan suoraan ratsuttajan kanssa tavoitteista ja ennen kaikkea maksuista."

Tuossa olet täysin oikeassa ja siksi onkin naurettavaa, että joku haluaisi minun maksavan hänelle siitä, että ratsutan hänen hevostaan.

Kun olen hevosta osaavampi, ja käyn sen kanssa valmennuksissa nostaakseni hevosen tasoa, niin silloin en pidä itseäni vuokraajana vaan liikuttajana tai ratsuttajana. Ja silloin on aika naurettavaa, että maksan sekä hevosen lainasta että valmennuksesta, kun siitä on silkkaa hyötyä omistajalle, kun hevosensa taso ja arvo nousee.

Minulla on edelleen kaksi hevosta, joista toinen on vasta varsa ja kasvamassa. Enköhän senkin kouluta itse ratsuksi kun on sen aika. En ole enää etsinyt vuokrahevosia, vaan tuo oli mennyttä aikaa ja kerroin ajoista, kun vuokrista katselin ja totesin, että ehei :D Nykyään ratsastan lähes päivittäin enkä todellakaan puksuttele missään ratsastuskoulun possujunassa.

Toki ne, jotka ovat itsekin tasoa "HeB-ratsastuskoulutunnilla" joutuvat käymään valmennuksissa itseään taitavammilla vuokrahevosillaan ja maksamaan siitä, koska heillä ei ole taitoa pitää hevosen tasoa yllä, saati nostaa sitä ylöspäin.

Lähettäjä: 3456 
Päivämäärä:   25.6.25 02:09:50

Ja mitä sitten pitäisi vastata maastopollelleen " enimmäkseen kentällä koulua tekemään kiinnostunutta vuokraajaa" hakevalle tädille, joka ei koeratsastuksen jälkeen usko että elukalla ei ole tarpeeksi suunnitelmallisesti, osaavasti ja paljon aikaa vievästi treenattua lihaksistoa kauniisiin nostoihin ja lyhyeen laukkaan, ja vain väittää että "se vain ei ymmärrä apuja"?
- vai onko viisainta olla jatkamatta keskustelua?
Ja sen keskustelun jälkeen?

- Alkaa tehdä juurikin sitä aikaa vievää perusratsastusta ja rakentaa hevosta (kun hevonen on ihan kiva) ja maksaa siitä aika pientä vuokraa?

- Vai häipyä takavasemmalle?

Lähettäjä: penkki 
Päivämäärä:   25.6.25 09:06:10

Ihme tyyppejä nämä jotka valittavat että pitäisi maksaa siitä että vie toisen hevosta eteenpäin. Ihminen opettaa aina hevoselle jotain kun on sen kanssa vuorovaikutuksessa. Ei tulisi mieleenkään vuokrata hevosiani sellaiselle, joka ei halua viedä hevosta eteenpäin. Jokaisen hevosen käsittelykerran ja ratsastuksen pitäisi viedä hevosta eteenpäin. Jos ei vie, vie taaksepäin ja kuka sellaiseen suostuisi oman hevosensa antamaan ainakaan ilman kunnon korvausta? Mutta tässä nähdään juuri se, että tosiasiassa ei haluta harrastaa hevosia vaan ratsastusta tai vielä pahempaa, matkustelua. Tervemenoa ratsastuskouluun vaan.

Aloittajalle suosittelisin todellakin vuokraheppaa, voithan käydä tunneilla vuokrahevosella vaikka joka toinen viikko jos ei rahat riitä joka viikko? Laita oma ilmoitus ja kerro se mitä kerroit meille. Uskoisin että sulle voisi hyvinkin löytyä sitä kautta vuokrahevonen. Minä ainakin tykkäisin juuri kaltaisestasi tyypistä, joka haluaa edistyä ja käydä tunneilla.

Lähettäjä: shhs 
Päivämäärä:   25.6.25 15:25:44

"Ihme tyyppejä nämä jotka valittavat että pitäisi maksaa siitä että vie toisen hevosta eteenpäin."

En minäkään maksaisi siitä, että saan käydä valmennuksissa jollain hikisesti HeB-tasolla rämpivällä hevosella, kun itse kuitenkin kykenen kouluttamaan hevosen (valmennuksissa käymällä) VaB-VaA-tasolle. Ei silloin ole kyse hevosen vuokraamisesta. Joten on ihan hullua, että omistaja etsii hevoselleen "osaavaa vuokraajaa, joka maksaa hevosella ratsastamisesta 30 e ja sen päälle vielä valmennuksista 100 e/kerta". Kyllä tuollaisissa tapauksissa hevoselle etsitään ihan ratsuttajaa jolle maksetaan siitä, että hän ratsuttaa hevosta.

Olen siis samaa mieltä kuin bb. Voin maksaa hevosella humputtelusta, mutten ratsutuksesta. Valmennuksesta voin maksaa siis vaikka puolet, mutten enää sen lisäksi hevosen käytöstä, jos omistaja haluaa minut hevoselleen "vuokraajaksi" nimenomaan siksi, että olen hevosta osaavampi ja kykenen nostamaan sen tasoa itsekseni ja valmentajan avulla.

Minulla on ollut pari liikutettavaa joista toinen oli minun sitä alkaessa liikuttaa HeA ja toinen HeB. HeA-tasoisen kanssa etenimme kisaamaan VaA-tasolla ja HeB-tasoisen kanssa olimme vahvasti VaB ja kokeilimme VaA. En maksanut hevosten käytöstä mitään ja valmennuksista maksoin puolet ja se oli ihan hyvä diili. Noin puolet ratsastuskerroista menin itsekseni ja noin puolet valmennuksessa.

Noillekin etsittiin ihan vain vuokraajaa, mutta sanoin, että turha kuvitella saaavansa vuokraajaa, joka vie hevosia merkittävästi eteenpäin. Onneksi omistajakin tajusi tuon ja soitti minulle perään ja ehdotti parempaa diiliä.

Minulla ei tuolloin ollut enää edes omaa hevosta, joten voi sanoa, että olin ihan humputtelija ja olin jopa muutaman kerran ratsastuskoulussa käynyr. Mutta on meissä ratsastuskoululaisissakin niitä, joilla taso on huomattavasti parempi kuin omistajilla, vaikka moni omistaja pitääkin itseään jalustalla ja luulee, ettei kukaan hänen ah niin upealla HeÖ-tasoisella hevosella osaa ratsastaa yhtä hyvin kuin hän :D

On minulla toki ollut muitakin liikutettavia. Mutta nyt en ole vuoteen enää ratsastanut mm. perheenlisäyksen vuoksi. Ehkä joskus vielä palaan satulaan, mutta tuskin enää kovin tavoitteellisesti.

Päivämäärä:   29.6.25 02:17:08

Täällä taas harrastelijat kuvittelevat olevansa ratsuttajia. Maksan ammattiratsastajalle ratsastamisesta ja myös valmennukset heille, koska vievät hevosta eteenpäin oikeasti ja suunnitellulla tavalla, jolloin myös hevosen arvo nousee. Yhtään harrastelijaa en päästä hevosteni selkään enkä ikinä vuokraa niitä kenellekään, jotka ei tajua mikä oma taso ratsastajana on. Täällä on taas lauma harrastajia, jotka kuvittelevat olevansa ammattilaisia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.6.25 02:40:42

Meikäläisellä on ollut omia hevosia ja aina olen myös maksanut ratsuttajalle.

Omien jälkeen siirryin vuokrailemaan ja ratsastuskouluun. Tykkään kisata ja ennen kisasin enemmän. Harmi kyllä täältä on yksi hyvä ratsastuskoulu lopettanut. Sen jälkeen olen käynyt vain silloin tällöin irtotunneilla ja vuokrannut. Vuokrahevoseni kanssa tykkään enimmäkseen maastoilla ja maksan siitä ihan mielelläni.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.