Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jos hevosella irtopala, jättäisitkö ostamatta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.6.25 08:13:47

Jos olisit ostamassa hevosta ja ostotarkastuksessa löytyy irtopala jota ell suosittelee leikauttamaan, jättäisitkö ostamatta? Entä muut löydökset, kuten lievä kissing spines tai kavioruston luutumat?

Re: Jos hevosella irtopala, jättäisitkö ostamatta?

Lähettäjä: Nona 
Päivämäärä:   20.6.25 08:17:36

Kaikilla on jotain löydöksiä. En ole jättänyt ostamatta jos kliinisesti ok.

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   20.6.25 08:23:22

Ainakin tinkisin tosi reilusti ja ostaisin vaan sillä summalla mikä vara menettää. Kun kaataminen on aina riski eikä etukäteen tiedä miten leikkaus onnistuu ja miten toipuu vaikka onkin rutiinileikkaus. Myyjälle tod näk tulisi halvemmaksi hoitaa itse kuntoon. Ja riippuu iästäkin, en ostaisi vanhaa hevosta jolla ollut kauan irtopala joka olisi pitänyt poistaa.

Sellaisen jolta irtopalat ajoissa poistettu ja siitä toipunut ostaisin ihan normaalisti.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.6.25 08:42:20

Luultavasti en. Tosin ostan itse vain nuoria hevosia (2-5v). Olettamuksena on silloin aina puhtaat kuvat.

Lähettäjä: Ronsu 
Päivämäärä:   20.6.25 10:40:12

Riippuu irtopalan sijainnista ja siitä, voiko olla mahdollista, että se on ehtinyt aiheuttaa vauriota.
Nuorella tekemättömällä hevosella tinkisin hinnasta tyyliin 3000€, soittaisin Tampereelle leikkausajan ja ostaisin. Tämän kaupan tosin toteuttaisin talvella, nyt mun nuoret hevoset on laitumella ja kura-aikakin saisi ehtiä mennä ohi ennen leikkausta.

Ei se leikkaus noin paljoa yleensä maksa, mutta maksaa vaivaa. Toisaalta ehkä pitäisi näyttää kuvat Tampereelle ennen ostopäätöstä ja kysyä hinta-arviota leikkauskustannuksista ja ennustetta. Riittävä tinkiminen on mielestäni ainakin 1000€ kustannusarvion päälle. Jos ennuste olisi huono, niin en ostaisi.

Kissing spine en ostaisi, liian vaikea myydä eteenpäin ja jos tamma, ei jalostukseen. Itsellenihän mä näitä hevosia ostan, mutta jos mulle kävisi jotain tai vaikka työttömyys tulisi niin hevonen on myytävä. Mä pärjään kaikenlaisten kanssa ja käytän niitä siten, että voivat elää hyvää elämää, mutta oltava sellaisia, jotka tarvittaessa saa kaupaksi.

Kavioruston luutuma, en ostaisi. Käyttö olisi päivän kunnon mukaan, ja se ei menisi yhteen omien tavoitteiden kanssa. Ratsastan muuallakin kuin hyväpohjaisella kotikentälläni, ehkä se ei olisi hevoselle sopiva tai sit kisoissa ei olisi sopiva pohja tai maastolenkit eivät sopisi sille. Kisat toki voisi jättää pois, mutta kotikentän pohjaa en ole nyt muutamaan vuoteen uusimassa ja haluan maastoilla ihan hevosen takia kaikissa askellajeissa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.6.25 10:52:08

Jos pala on sellaisessa paikassa, että todennäköistä saada pois ja ei ole aiheuttanut vielä nivelvaurioita, niin voisin ostaa. Hinnasta tinkisin pari tonnia pois (leikkaus 1000€ per pala ja toinen mokoma ylimääräisestä työstä ja vaivannäöstä). KS-hevosta tai muuten nivelvikaista en ostaisi.

Lähettäjä: artroskopia 
Päivämäärä:   20.6.25 13:18:31

Nykyään ei irtopalaleikkauksessa välttämättä enää kaadeta hevosta, vaan ne poistetaan pystyssä, mikäli hevonen on soveltuva sellaiseen leikkausmenetelmään.

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   20.6.25 13:37:15

Kuten aiemmat jo sanoikin irtopalasta; riippuu sijainnista, ennusteesta, hinnasta jne.

Luutumien ja kissing spinesin kohdalla voisin ostaa jos hevonen on ollut vastaavassa käytössä kuin minulle tullessaan. Ylläpitävää hoitoa nyt tulee hevoseen kuin hevoseen ja nuo molemmat on vielä just sellaisia, että riippuu ihan hevosesta kuinka paljon vaivaa. Molemmilla vaivoilla olevista tiedän tapauksia jotka on menneet monttuun kun ei saa kivuttomiksi, mutta myöskin hevosia jotka on kilpailleet yllättävänkin korkealla tasolla ongelmitta vuosia. Ja toki hinta ei näidenkään kohdalla voi sitten olla sama kuin priiman. Tekemätöntä tai hyvin kevyellä/epäsäännöllisellä käytöllä ollutta en ostaisi noilla vaivoilla koska ei ole mitään tietoa kestääkö käyttöä.

Lähettäjä: Linkku 
Päivämäärä:   20.6.25 14:29:40

Ostaisin minkä tahansa noista jos kliinisesti ok ja suorittaa normaalisti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.