Lähettäjä: eqq
Päivämäärä: 20.6.25 21:17:58
Riippuu hevosen iästä, koosta ja tasosta. Pitääkö sen koulutus aloittaa aivan alusta vai osaako jo perusasiat? Mitä joku hyötyisi siitä, että ottaisi hevosesi koulutettavaksi vuoden ajaksi?
Voihan sille löytyä yp-paikka, jossa sitä koulutetaan, jos yp hyötyy siitä jotenkin, esim. ratsuttajaopiskelija. Varsinkin, jos tulet kuluissa vastaan, esim. maksat puolet tallivuokrasta ja muista kuluista. Vastineeksi hevonen on hyvissä käsissä ja sitä koulutetaan. Mutta kukaan tuskin ottaa tuota ilmaiseksi. Kyllä sinun jotain siitä pitää maksaa, että joku muu käyttää siihen aikaa ja vaivaa.
Minä olen ratsuttanut useamman hevosen ihan ilmaiseksi, mutta kävin hevosten asuintallilla, enkä maksanut kuluista euroakaan. Eli ratsutin ilmaiseksi siitä hyvästä, että sain harrastaa. Ihan hyviä niistä tuli. Mutta en todellakaan ollut mikään osaava eikä ollut edes tarkoitus, että hevosista tulisi menestyviä kisaradoilla. Ihan vain perusasiat opetin. Toinen aikuinen, jota liikutin ja jumppasin ja toinen kolmevuotias, jonka opetin ratsuksi ja liikutin kun omistajalla ei ollut aikaa eikä taitoa opettaa ratsuksi.
Ja toiselle kaverille maksettiin olikohan 7 e/kerta, kun kävi ratsastamassa jotain hevosta. Hän oli osaavampi kuin minä ja tarkoituksena tosiaan mennä vähän vaativampaa kuin minä. Saman omistajan hevonen, mutta eri aikaan ja eri hevonen. Minä olin tuohon aikaan jo muuttanut muualle. Tuosta 10 v aikaa, nykyhintaa en tiedä, mitä tänään maksettaisiin. Hän asui lähellä, eli ei tullut juurikaan kuluja kulkemisesta. En minäkään asunut kuin 4 km päässä.
Haluatko hevosesi kokonaan pois käsisstä vuodeksi vai pelkästään asuintallilleen opetettavaksi? Ja onko siellä hyvät puitteet, että myös huonolla säällä voi käydä, vai ollaanko sään armoilla? Sekin vaikuttaa paljon, että pitääkö kärvistellä koppurakentällä tai viimassa ja sateessa, vai pääseekö tarpeen tullessa maneesiin.
Nykyään omat hevoseni ovat maneesittomalla tallilla, mutta 5 minuutin kävelyn päässä on upea maneesi, jonka käyttöoikeudesta maksan ison summan vuodessa. Mutta on se vain ihana, että on mahdollisuus käyttää maneesia tarvittaessa. Ja suolainen hinta takaa sen, ettei maneesiin ole tungosta :D Maksan meneesista ympäri vuoden, koska syksystä kevääseen voi olla todella paskat kelit ja keväästä syksyyn voi olla todella paskat kelit ja minulla on karsea siitepölyallergia.
Ja koska olen tottunut hyviin puitteisiin (omalla tallilla iso hyvä kenttä ja vieressä monipuoliset, upeat maastot), niin kovin huonoihin puitteisiin en enää lähtisi kenenkään hevosia ratsuttamaan, tai liikuttamaan edes ilmaiseksi.
|