Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nuori hevonen ja ei aikaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.6.25 00:35:40

Varsasta asti ollut minulla ja ehdottomasti haluan hevosen itselläni pitää, mutta nyt elämässä käänteitä eikä aikaa hevoselle kunnolla noin vuoteen. Tekisi mieli lykätä ratsuttajalle vuodeksi, mutta taitais loppua rahat kesken. Ylläpitoonkaan ei uskalla tarjota, kun tuntuu et heitetään bussin alle jos etsii eteenpäin vievää yp kotia. Hevonen on kuitenkin huippusukuinen ja laadukas, menee hukkaan jos mulla vain seisoo. Millasia ratkaisuja te olette tehneet ?

Re: Nuori hevonen ja ei aikaa

Päivämäärä:   20.6.25 00:45:24

Etsi puoliylläpitäjä tai usein käyvä osaava vuokraaja tai win-win diilillä ilman rahan vaihtamista hevosen liikuttava ja hoitava tyyppi

Lähettäjä: no joo 
Päivämäärä:   20.6.25 01:20:39

Maksa ammattiratsuttajalle äläkä kitise netissä.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   20.6.25 07:30:34

Ratsastuksenohjaaja/-opettajaopiskelijalle näyttöhevoseksi on vaihtoehto, jos hevonen on sopivassa koulutustasossa ja iässä nyt, koska silloin hän hyötyy hevosesta ja siitä, että sitä pitää kouluttaa.

Mutta sama juttu kuin sille, joka halusi jonkun maksavan ylläpitokulut ja vielä liisausmaksun siitä, että saa elättää 2-vuotiaan ja kouluttaa sen: ammattilaista et saa tuohon kuvioon, joten kovin ammattitaitoisen kodin vaatiminen ei todennäköisesti onnistu.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   20.6.25 07:36:05

Minkä ikäinen? 5v voisi olla jollekin kiinnostava, mutta 3-4v haastavampi.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   20.6.25 07:41:43

Ikä tosiaan ratkaisee myös paljon. Mutta vaikka kyseessä olisi kuinka huippulaadukas hevonen niin ei siitä vuoden diilissä kukaan ehti hyötyä, ts. työn hedelmät tulee aikanaan korjaamaan joku muu. Eli sopparin pitäisi olla pidempi ollakseen kiinnostava.

Päivämäärä:   20.6.25 09:11:02

Riippuu iästäkin 4-5v voisi ollakin jollekin kiinnostava, jos soppari jatkuisi ensi kisakauden yli. Silti voi olla, että riittävän kokeneelle ratsastajalle kannattaa tulla taloudellisesti vastaan eli maksaa osa hevosen kuluista. Jos siis haluaa, ettei hevonen ole puhdas harjoittelukappale.

Lähettäjä: piippiip 
Päivämäärä:   20.6.25 11:34:11

tämä nyt omasta näkökulmasta: itselle ei ole mahdollista omistaa hevosta lähinnä sen takia, että en tiedä onko valmistumisen jälkeen muutto ulkomaille, ja onko hevonen mahdollista ottaa mukaan. jos joku mulle tarjoais diiliä missä maksaisi esim. puolet hevosen yp kuluista, olisin ihan heti mukana. kyllä niitä kaikenlaisia diilejä löytyy, kun juttelee omille kontakteille ja kyselee oikeista paikoista. ei kannata liikaa miettiä että mitä täällä foorumilla siitä ollaan mieltä, tärkeintä on että ajattelet epäitsekkäästi hevosen hyvinvointia ja teet niin kuin parhaaksi näät! niin kuin jo näytät tekevän :)

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   20.6.25 11:41:56

Just joku aika sitten katsottiin oman hevosen tilannetta pohdittaessa, että olisi sama hinta pitää sitä ammattilaisella treenissä ja kilpailtavana kuin täällä pääkaupunkiseudulla maneesitallilla ja käydä itse valmennuksissa.

Itse laittaisin siis ehdottomasta ammattilaiselle tai jonkinlaisella sopimuksella jollekin oikeasti luotettavalle hyvin tuntemani valmentajan oppilaalle tai verkostoni kautta tietämälleni kilparatsastajalle, joka on vuosia tehnyt ja kisannut.

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   20.6.25 16:16:17

Itse etsin ensi kesään asti ylläpitoon käyttö hevosta, kun oma nuori tamma on tiine. Minkä ikäinen ja kokoinen hevonen on kyseessä? Missäpäin? Minkä tasoinen?

Lähettäjä: eqq 
Päivämäärä:   20.6.25 21:17:58

Riippuu hevosen iästä, koosta ja tasosta. Pitääkö sen koulutus aloittaa aivan alusta vai osaako jo perusasiat? Mitä joku hyötyisi siitä, että ottaisi hevosesi koulutettavaksi vuoden ajaksi?

Voihan sille löytyä yp-paikka, jossa sitä koulutetaan, jos yp hyötyy siitä jotenkin, esim. ratsuttajaopiskelija. Varsinkin, jos tulet kuluissa vastaan, esim. maksat puolet tallivuokrasta ja muista kuluista. Vastineeksi hevonen on hyvissä käsissä ja sitä koulutetaan. Mutta kukaan tuskin ottaa tuota ilmaiseksi. Kyllä sinun jotain siitä pitää maksaa, että joku muu käyttää siihen aikaa ja vaivaa.

Minä olen ratsuttanut useamman hevosen ihan ilmaiseksi, mutta kävin hevosten asuintallilla, enkä maksanut kuluista euroakaan. Eli ratsutin ilmaiseksi siitä hyvästä, että sain harrastaa. Ihan hyviä niistä tuli. Mutta en todellakaan ollut mikään osaava eikä ollut edes tarkoitus, että hevosista tulisi menestyviä kisaradoilla. Ihan vain perusasiat opetin. Toinen aikuinen, jota liikutin ja jumppasin ja toinen kolmevuotias, jonka opetin ratsuksi ja liikutin kun omistajalla ei ollut aikaa eikä taitoa opettaa ratsuksi.

Ja toiselle kaverille maksettiin olikohan 7 e/kerta, kun kävi ratsastamassa jotain hevosta. Hän oli osaavampi kuin minä ja tarkoituksena tosiaan mennä vähän vaativampaa kuin minä. Saman omistajan hevonen, mutta eri aikaan ja eri hevonen. Minä olin tuohon aikaan jo muuttanut muualle. Tuosta 10 v aikaa, nykyhintaa en tiedä, mitä tänään maksettaisiin. Hän asui lähellä, eli ei tullut juurikaan kuluja kulkemisesta. En minäkään asunut kuin 4 km päässä.

Haluatko hevosesi kokonaan pois käsisstä vuodeksi vai pelkästään asuintallilleen opetettavaksi? Ja onko siellä hyvät puitteet, että myös huonolla säällä voi käydä, vai ollaanko sään armoilla? Sekin vaikuttaa paljon, että pitääkö kärvistellä koppurakentällä tai viimassa ja sateessa, vai pääseekö tarpeen tullessa maneesiin.

Nykyään omat hevoseni ovat maneesittomalla tallilla, mutta 5 minuutin kävelyn päässä on upea maneesi, jonka käyttöoikeudesta maksan ison summan vuodessa. Mutta on se vain ihana, että on mahdollisuus käyttää maneesia tarvittaessa. Ja suolainen hinta takaa sen, ettei maneesiin ole tungosta :D Maksan meneesista ympäri vuoden, koska syksystä kevääseen voi olla todella paskat kelit ja keväästä syksyyn voi olla todella paskat kelit ja minulla on karsea siitepölyallergia.

Ja koska olen tottunut hyviin puitteisiin (omalla tallilla iso hyvä kenttä ja vieressä monipuoliset, upeat maastot), niin kovin huonoihin puitteisiin en enää lähtisi kenenkään hevosia ratsuttamaan, tai liikuttamaan edes ilmaiseksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.