Lähettäjä: marsu
Päivämäärä: 20.6.25 06:15:13
Estetunneille tai päivittäiseen työhön en ottaisi, mutta kyllä jo nelivuotias voi käydä harjoittelemassa ryhmätunneilla. Tunti on tuon ikäiselle melko pitkä aika, mutta ryhmätunneilla työ on niin kevyttä, että fyysistä liikarasitusta siellä ei varmasti tule.
Kaikkia temppuja se ei tietenkään vielä osaa joten opettajalla pitää olla pelisilmää tehtävien sopeuttamisen kanssa ja ratsastaja kannattaa valikoida tarkoin.
Ratsastuskoulun estetunneilla hyppyjä tulee aina vain muutama per ratsukko ja suurin osa tunnista on oman vuoron odottelua kävellen/seisoskellen, joten en näe myöskään sitä mitenkään erityisen paheksuttavana.
Asiakkaat kaipaa nykypäivänä niitä pomminvarmoja, kaiken nähneitä tuntihevosia. Niitä ei kuitenkaan myydä missään kaupan hyllyllä, vaan ne pitää tehdä itse, mikä tarkoittaa sitä että hevonen alkaa perehtyä työhön jo nuorena. Ammattilaisen tulee tietysti hoitaa peruskoulutus, sisäänratsastus ja ratsutus eikä sitä voi työntää maksavien asiakkaiden tehtäväksi, mutta jos tunnin tehtävät on sellaisia että ratsukko voi onnistua niissä, niin kyllä siitä ryhmässä menemisestä on nuorelle paljon hyötyä.
Omalla loppuvuodesta sisäänratsastetulla nelivuotiaalla käyn ryhmätunnilla kerran viikossa, ja olen huomannut että kyllä se on paljon motivoituneempi ja reippaampi siellä ryhmässä muiden perässä possujunassa paahtaessa kuin yksin minun tai valmentajan kanssa puurtaessa tai edes maastossa. Esimerkiksi laukan ylläpitäminen on paljon helpompaa ryhmässä osastossa laukatessa. Samalla nuori oppii menemään siellä ryhmässä ja tottuu siihen että maailmassa on muita hevosia jotka liikkuu ja tekee joskus yllättäviäkin asioita - esimerkiksi kisaverryttelyissä näkee, että kaikille hevosille tämä ei todellakaan ole ihan päivänselvää...
|