Lähettäjä: .
Päivämäärä: 18.6.25 13:08:54
aaa, enpä tiedä onko suakaan, ethän sä edes vastaa mun kysymykseen, intät vaan että kaikki hevoset on herkkiä. Mutta ainakin mä osaan olla asiallinen. Mistä tiedät vaikka olisin ollut joku ihan amatööri? Se, että sä pidät itseäsi muita parempana ei valitettavasti tee susta sellaista.
Sä olet kyllä kirjoittanut, että kaikki kilpahevoset jalostetaan reaktiivisuus edellä. Mun kysymys olikin, miksi vain kouluhevoset käyttäytyy kuten ne stereotyyppisesti käyttäytyy. Eikös sun argumentilla kaikkien hevosten pitäisi olla samanlaisia? Mutta jos katsoo este- tai kenttähevosia, ne ei kuole järkytyksestä joka kerta kun joku hengittää.
"Kannattaa nyt huomioida että kouluradalla säikähtämisestä sakotetaan, siksi siellä katsomossa pidätellään henkeä, ettei pilaa kenenkään suoritusta. Hevonen kun hevonen voi pelästyä, oltiin sitten este- tai kouluradalla. Vain toisessa lajissa siitä tulee miinuspisteitä."
En puhu kisoista. Ymmärrän lajien arvostelun erot kyllä. Mutta stereotyyppinen kouluhevonen on myös radan ulkopuolella ylivirittynyt viulunkieli, jolle on liikaa jonkun hengittäminen katsomossa. Estetreeniä taas voidaan tehdä ihan tyytyväisesti, vaikka katsomossa liikutaan tai jutellaan tai vaikka laitetaan takkia päälle. Ne hevoset ei edes häiriinny.
Mun kysymys onkin (väännetään rautalangasta aaa:lle), miksi samalla reaktiiviseksi ja herkiksi jalostetuista hevosista vain kouluhevoset reagoi kaikkeen ja isosti? Tilanteissa, joissa vaikka este- tai ravihevoset ei korvaansa lotkauta. Ja tää oli jo ekassa viestissä se kysymys: mistä tää tulee, onko kouluhevoset oikeasti herkempiä vai onko niistä vain tehty käsittelyllä ja ratsastuksella sellaisia.
|