Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   17.6.25 16:57:17

Kenttäratsastuksen turvallisuus, keskustelua.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   17.6.25 16:59:09

Otit toisesta jo olemassaolevasta topasta meikälaisen nickin ja aloitit uuden? Ok.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: Ojk 
Päivämäärä:   17.6.25 17:01:21

Mitä keskusteltavaa tässä on? Kaikki tietävät, että se on riskialttiimpaa kuin koulu- ja esteratsastus.
FEI:llä on aloitteita turvallisuuden parantamiseksi, muttei onnettomuuksia kokonaan voi estää. Tapahtuu niitä kouluratsastuksessakin.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   17.6.25 17:03:26

On keskusteltavaa.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.6.25 18:47:17

Pitäisi kieltää. Erityisen epäreilu laji hevosille. Ihmiset saa vaarantaa itseään miten lystää, moottoripyörä alle.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   17.6.25 20:36:40

Kyllä.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.6.25 20:39:21

Paljon ammattilaisten vastuulla puuttua kisoissa jos näyttää siltä että meno on holtitonta. Kaikkia riskejä ei voi poistaa, mutta vähentää niitä voidaan.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.6.25 20:53:32

Mun mielestä olisi hyvä, jos aloitteleville ratsukoille käytäisi oikeasti kenttäratsastuksen ja niiden maastoesteiden teoriaa, ennen kuin vain suin päin lähdetään hyppäämään. Tästä voisi jokainen valmentajakin ottaa koppia, että kun on nuoria ratsastajia tai kokemattomia ratsukoita niin tunnin alussa keskustellaan, mitä ne maastoesteet oikeasti ovat. Koska jos riskejä ei tiedosta eikä ymmärrä, niitä ei osaa myöskään ajatella ja varoa.

Ihan perusasiat, kuten että rataesteillä jos hevonen ei nosta jalkojaan, tulee puomi. Maastoesteillä jos se tekee saman, tulee pahimmillaan ruumiita kun mennäänkin ympäri. Maastoestettä ei voi lähestyä pitkällä ja etupainoisella hevosella, koska silloin on riski sille että se yrittää hypätä esteen matalana ja pitkänä, jolloin kompastumisen riski on suuri. Siksi ihan huipuillakin näkyy välillä estettä lähestyessä hurja takanoja, koska se hevonen on vain saatava ylös sieltä edestä ja ponnistamaan esteelle takaa, välillä nopeassa vauhdissa ja adrenaliiniryöpyssä se vaatii näitä silmiinpistäviä toimenpiteitä. Lisäksi vaatii ratsastajalta myöskin kuntoa, varsinkin jos puhutaan kisaradoista. Treeneissä yleensä hypätään yksittäisiä esteitä ja tehtäviä, loppua kohden ehkä pientä rataa, mutta välissä kuitenkin kävellään ja hengitellään eikä tunnu missään. Kisaradalla sen kunnon on kuitenkin riitettävä, riskit onnettomuuksille kasvaa ihan älyttömästi jos ratsastajan kunto ei riitä ja tukeudutaan ohjiin, aletaan puristaa polvilla ja satulassa heilutaan kuin perunasäkki. Koskee tietysti myöskin hevosia; kilpailusuorituksen ei tulisi olla hevoselle sen rankin treeni. Useammin silti hevosilla riittää kunto, kuin ratsastajilla.

Lisäksi olisin halunnut aloitellessani oppia lisää tietynlaisesta temposta, mikä on vaadittava tempo minkäkinlaisella radalla ja miten sitä voi treenata kotona.

Myöskin lajiin tarkoitetut turvavarusteet ja niiden käyttötarkoitus olisi hyvä esitellä aloitteleville ratsukoille. Millainen turvaliivi ja miksi, mitä paukkuliivi tekee, miksi kypärässä ei suositella olevan lippaa, miten kenttäsatula eroaa estesatulasta, miksi kannattaa käyttää pitkähihaista paitaa maastoesteillä, miksi läppämartingaali on turvallisempi kuin ne perinteiset martingaalit, miten kenttäsuojat suojaa hevosen jalkaa eritavalla kuin vaikka jännesuojat.

Itse olen onnekkaassa asemassa ja olen aloittanut harrastukseni tallilla, jossa oli paljon kenttää kisaavia, ja heiltä oppinut paljon, kävin silloin heidän mukanaan auttamassa treeneissä ja kisoissa. Mutta jos minulla ei olisi sellaista taustaa, olisin aika hukassa. Netissä on tietty paljon tietoa, mutta sitä ei osaa etsiä, jos ei aiheesta tiedä.

Siksi painotan myös valmentajan vastuuta, että jos on tiedossa ratsukon tai ratsastajan olevan aloitteleva, niin käyttää siitä tunnin alusta ihan hetken siihen, että oivalluttaa sitä ratsastajaa, miksi sitä nyt ollaankaan turvaliivi päällä, mitä pitää ottaa huomioon kun lähdetään hyppäämään, onko varusteet ok ja turvallisia. Valitettavan usein vaan lähdetään suoraan tekemään.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   17.6.25 20:58:45

”Valitettavan usein vaan lähdetään suoraan tekemään.”

Onkohan tämä ihan fakta? Vai mutua?

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.6.25 21:00:43

Mannisen onnettomuus pisti mietityttämään. Olen aina mennyt maastokokeen pelkällä palaliivillä, joskus paukkuliivejä katsellut, mutta syvempi perehtyminen jäi kun näin hurjat hinnat ja eipä ne myöskään mitään kauniita päällä ole.

Tosiasia on kuitenkin se, että mieluummin maksan jokusen satasen liivistä ja joitain kymppejä patruunoista silloin tällöin, jos se parantaa turvallisuutta huomattavasti ja parhaillaan pelastaa henkeni.

Kysyisinkin nyt lisätietoa noista liiveistä. Ilmeisesti joissain liiveissä on joku maksimi käyttöikä, tarkoittaako se käytännössä sitä että valmistajan takuu raukeaa kun aika ylittyy, sen jälkeen liivi ei ole enää toimintavarma ja jos liivi ei toimi tippuessa, valmistaja ei korvaa?

Toisia liivejä taas mainostetaan ikuisina, kunhan patruunat vaihtaa ja huollattaa. Mitä tämä huollattaminen käytännössä on? Lähetetään liivi johonkin, jossa huolletaan? Mitä sellainen maksaa, kuinka usein huollatetaan, kauanko liivi on huollon vuoksi pois käytöstä?

Haluan nyt harkita tämän hankinnan tarkkaan, sillä ~500e on kuitenkin iso raha enkä halua hätiköiden ostaa liiviä, jonka käyttöikä onkin vaan jokusen vuoden.

Eli tiivistettynä, mikä on näiden "ikuisiksi" markkinoitujen liivien osto- ja käyttöhinta?

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.6.25 21:03:47

Lisäksi muuten kiinnostaa paukkuliivin toiminta, kun päällä on maastokokeessa kisanumeroliivi tai vastaava. Pääseekö liivi aukeamaan kunnolla, jos numeroliivi ei annakkaan periksi?

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   17.6.25 21:04:03

Kaikki paukkuliivit on käyttökelvottomia 5 vuodessa ja toki aiemminkin jos siihen tulee osumaa paljonkin. Kentässä maailman huiput käyttää hit air, point two, helite, ehkä se freejump YHDISTELMÄliivi jossa myös beta 3.

Point two lupaa ikuista liiviä, ne vaihtaa sen ilmatyynyn ja kai pese sen päällisen. Googlella löytyy lisätietoa samoin kuin kaikista muistakin liiveistä kun viitsii vähän kaivella ja selvittää.

Kukaan tuskin tietää kaikista paukkuliiveistä kattavasti saati jaksaa tänne kirjoittaa.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   17.6.25 21:05:48

Hit airilla on myös joku huoltopalvelu mutta ne hiljattain vaihtoi ”takuunsa” siihen 5 vuoteen.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.6.25 22:07:56

Kyllä kaikki valmentajat, joiden kanssa itse olen valmentautunut ovat selittäneet myös lajin teoriaa - mikä on sopiva tempo suhteessa luokkatasoon, miksi hevosen pitää olla tasapainossa ja miten tasapainoa voi parantaa, miten treenataan hevosen kuntoa, miksi ratsastajankin on oltava kunnossa, mikä on sopiva luokkataso kisoihin, miten millekin estetyypille tulee lähestyä, miten eri tyyppisillä esteillä tulee ratsastajan toimia (esim. alashypyllä nojata taakse ja päästää ohjaa, kapealla levittää käsiä jne.) sekä myös puuttuneet varusteisiin jos siihen on ollut aihetta. Samaten jokaisen valmennuksen alussa valmentajat ovat kyselleet kaikilta osallistujilta ratsastajan ja hevosen kokemusta maastoesteiden osalta ja muutenkin sekä miten ovat viime aikoina treenit sujuneet ja onko jossain ollut ongelmia. Ei kai nyt kukaan vastuullinen valmentaja päästä täysin kokematonta ratsukkoa hyppäämään mitään maastoesteitä ilman perustietoja ja toivottavasti myöskään kukaan ei lähde maastoesteitä itsenäisesti ilman asiantuntevaa valmennusta harjoittelemaan, onneksi juuri millekään radalle ei myöskään ilman valmentajaa pääse.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   17.6.25 22:11:47

"Ei kai nyt kukaan vastuullinen valmentaja päästä täysin kokematonta ratsukkoa hyppäämään mitään maastoesteitä ilman perustietoja ja toivottavasti myöskään kukaan ei lähde maastoesteitä itsenäisesti ilman asiantuntevaa valmennusta harjoittelemaan, onneksi juuri millekään radalle ei myöskään ilman valmentajaa pääse."

Jep! Ja kyllä nyt niinkuin ihan kaikessa ihmisellä on kyllä viime kädessä se vastuu itsestään. Ei voida kaikkia holhota ja kääriä kuplamuoviin.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.6.25 23:37:32

No ei voida kaikkia holhota, kyllä ihminen saa itsensä vaaraan laittaa.

mutta se että on pakko laittaa hevonen hyppäämään vaarallisesti, on järjetöntä.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.6.25 23:41:56

"Maastoestettä ei voi lähestyä pitkällä ja etupainoisella hevosella, koska silloin on riski sille että se yrittää hypätä esteen matalana ja pitkänä, jolloin kompastumisen riski on suuri. Siksi ihan huipuillakin näkyy välillä estettä lähestyessä hurja takanoja, koska se hevonen on vain saatava ylös sieltä edestä ja ponnistamaan esteelle takaa, välillä nopeassa vauhdissa ja adrenaliiniryöpyssä se vaatii näitä silmiinpistäviä toimenpiteitä"

Tämän takia laji olisi kiellättävä. Hevoselle kivun aihuttaminen sen varjolla että paino on saatava takaosalle ei kuulu enää vuoteen 2025.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: cxz 
Päivämäärä:   17.6.25 23:45:46

Ratsastajan iso takanoja ei kyllä laita hevosta takaosansa päälle ja poista etupainoisuutta.. Voi luoja! Nyt on ratsastuksen perusteet ihan täysin hukassa. Jos tuollaista opetetaan kenttäratsastajille sitten olen minäkin huolissani.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: cxz 
Päivämäärä:   17.6.25 23:50:27

"Maastoestettä ei voi lähestyä pitkällä ja etupainoisella hevosella, koska silloin on riski sille että se yrittää hypätä esteen matalana ja pitkänä, jolloin kompastumisen riski on suuri. Siksi ihan huipuillakin näkyy välillä estettä lähestyessä hurja takanoja, koska se hevonen on vain saatava ylös sieltä edestä ja ponnistamaan esteelle takaa, välillä nopeassa vauhdissa ja adrenaliiniryöpyssä se vaatii näitä silmiinpistäviä toimenpiteitä."

Tämä kuvaus kaikkinensa kuulostaa niin kummalliselta että kai sitä täytyykin kyllä olla huolissaan kenttäratsastajista.. Skipataan täysin se kouluratsastus niin tässä on tulos.. Ei ollut monen koulurata kaunista katsottavaa olympialaisissakaan. Toki jotkut osaa sen kouluratsastuksenkin osakokeen, mutta suuri osa on aikamoista räpellystä.. Siitä saisi varmaan niin helposti pisteitä kun viitsittäisiin se perusratsastus ja perusteet laittaa kuntoon eikä vain mennä räiskimään radalle vähän sinne päin "adrealiineissa". Olisi se kenttäosuuskin turvallisempi.. "Takanoja niin heppa ei ole enää etupainoinen". Apuaaa.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: Evh 
Päivämäärä:   17.6.25 23:51:03

Ne hevoset on opetettu siihen, että kun ratsastaja siirtyy kevyestä istunnasta alas ja takakenoon, vauhtia hiljennetään ja painoa siirretään takaosalle. Lisäksi tietyn tyyppisillä esteillä on istuttava takakenossa tai hevonen laskeutuu turvalleen.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   18.6.25 00:10:59

”Ne hevoset on opetettu siihen, että kun ratsastaja siirtyy kevyestä istunnasta alas ja takakenoon, vauhtia hiljennetään ja painoa siirretään takaosalle.”

Mitenhän tuo käytännössä opetetaan?

”Lisäksi tietyn tyyppisillä esteillä on istuttava takakenossa tai hevonen laskeutuu turvalleen.”

Tottakai alas menevissä hypyissä.. -.- muuten se kuka sieltä tulee turvalleen on ratsastaja, ei hevonen. Takakeno ei ”tasaisella” esteellä auta, se ihan oikeasti ei vie ratsastajan painopistettä sen taaemmas…

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   18.6.25 00:19:06

Jos nyt katsoo vaikka olympiaratsastajamme ratoja hän ei kyllä kertaakaan käy ”isossa takanojassa”. Hevosen kokoaminen tapahtuu aivan muilla avuilla.. mikään hevonen ei kokoa itseään kun ratsastaja menee isoon takakenoon.

Jos täytyy adrealiinipäissä turvautua johonkin ihmeelliseen suurieleiseen huitomiseen käsillä ja hurjiin takanojiin niin on kyllä ihan väärässä paikassa.. tuollainenhan vaan haittaa hevosta ja sen tasapainoa. Juurihan siitä oli keskustelua barrel racing topikissakin että miksi pitää ratsastajan heilua kuin heinämies sehän vaan haittaa ja häiritsee hevosta.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   18.6.25 00:35:19

Taikka FEI ranking ykkönen Harry Meade, ei minkäänlaisia hurjia takakenoja tai suurieleistä käsien heiluttelua.. Koska se ei ole kunnon ratsastusta vaan haittaa hevosta.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.6.25 07:00:29

"Toisia liivejä taas mainostetaan ikuisina, kunhan patruunat vaihtaa ja huollattaa. Mitä tämä huollattaminen käytännössä on? Lähetetään liivi johonkin, jossa huolletaan? Mitä sellainen maksaa, kuinka usein huollatetaan, kauanko liivi on huollon vuoksi pois käytöstä?"

Itellä on PointTwo yli kymmenen vuotta. Huollettu kaksi kertaa. Huolto on maksanut kaikkineen n. 125€ sis uusi airbag. Aikaa palaa parisen viikkoa. Lähetys postipakettina ja tulee UPS:lla kotiovelle. Turha mainita, että liivi on huollon jälkeen uuden veroinen.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: peåc 
Päivämäärä:   18.6.25 07:50:35

Hieno aloitus :D

"Keskustelkaa!"
"On keskusteltavaa!"

Jos haluat keskustelua, kannattaa antaa siihen vähän paremmat eväät heti ketjua tehdessä.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.6.25 07:59:08

Tietysti kenttäratsastuksessa on riskinsä, mutta yhtä lailla se hevonen voi kaatua vaikkei olisi esteitä näköpiirissäkään. Olen nähnyt hevosen kompastuvan ja tekevän kuperkeikan pienellä kavaletilla maneesissa. Turvallisempaa on kun mennään radalle hevosella joka on huolellisesti tehtäväänsä koulutettu. Se että olympiatason ratsastaja loukkaantuu 90-radalla ei ehkä ole ihan tavallista, mutta onneksi ei käynyt pahemmin.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: ko 
Päivämäärä:   18.6.25 08:15:50

Muo ainakin huolettaisi kentässä mennä pelkällä palaliivillä. Koen oikeasti olevani "turvassa" vaan kun minulla on paukkuliivi.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: XD 
Päivämäärä:   18.6.25 08:33:43

Oon yrittänyt netistä etsiä noita paukkuliivejä, ja onhan niitä kaikenlaisia, mutta toi Pont Twon yhdistelmäliivi kiinnostaisi. Mutta en nyt ihan ole päässyt jyvälle, missä näitä myydään YHDESSÄ vai pitääkö liivit ostaa erikseen?

Ja kuinka herkästi nuo remmit irtoaa? Mulla noita läheltä piti -tilanteita on tullut useita pienessä ajassa (nuoret hevoset..), ja yleensä ajaudun pitkälle hevosen kaulalle, mutta saan kammettua itseni takaisin penkkiin. Jos tässä tilanteessa paukkuliivi pamahtaa, on tippuminen pomminvarma - eli kuinka paljon saa hevosesta irtaantua ennen räjähdystä?

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   18.6.25 08:37:03

Lähettäjäpeåc
Päivämäärä18.6.25 07:50:35

Hieno aloitus :D

"Keskustelkaa!"
"On keskusteltavaa!"

Jos haluat keskustelua, kannattaa antaa siihen vähän paremmat eväät heti ketjua tehdessä.

NO AIKA HYVIN TÄSSÄ NÄYTTÄÄ OLEVAN KESKUSTELUA. Daiju.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.6.25 08:53:28

Point Two yhdistelmäliivissä paukkuliivi ja turvaliivi ovat siis kiinteästi yhdistettynä eikä niitä voi irrottaa toisistaan eli sen osia ei osteta erikseen, vaan yhtenä kokonaisuutena. Omani ostin Ratsuturvan kautta. En suosittele ostamaan netistä, turvaliivi ja etenkin tuo yhdistelmäliivi kannattaa sovittaa asiantuntijan kanssa oikean kokoiseksi, jotta peittää riittävästi kylkiluut ja selän.

Jos paukkuliivi on oikein kiinnitetty satulaan (hihnat oikean pituiseksi säädetty) niin ei se mistään horjahduksesta tai kaulalle luisumisesta pamahda, kyllä ne tilanteet missä itselläni on liivi pamahtanut on olleet ihan kunnollisia putoamisia tai olen unohtanut irrottaa liivin satulasta, kun olen hypännyt radan jälkeen selästä alas.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   18.6.25 08:55:33

” Oon yrittänyt netistä etsiä noita paukkuliivejä, ja onhan niitä kaikenlaisia, mutta toi Pont Twon yhdistelmäliivi kiinnostaisi. Mutta en nyt ihan ole päässyt jyvälle, missä näitä myydään YHDESSÄ vai pitääkö liivit ostaa erikseen?”

Ostat ensin sen Beta 3 liivin ja sitten menet sen kanssa sovittamaan paukkuliiviä. Niin se menee. Ihan yhtä toimiva combo kuin virallinenkin yhdistelmäliivi.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   18.6.25 08:57:10

Suosittelen myös sitä että käy paikan päällä sovittamassa oikean koon ja jos netistä löytyy halvemmalla niin tilaa sieltä. ;)
Näin olen usein tehnyt itsekin monessakin kalliimmassa hankinnassa.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.6.25 09:01:08

Pitäisi kieltää. Erityisen epäreilu laji hevosille. Ihmiset saa vaarantaa itseään miten lystää, moottoripyörä alle.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   18.6.25 09:42:47

"Suosittelen myös sitä että käy paikan päällä sovittamassa oikean koon ja jos netistä löytyy halvemmalla niin tilaa sieltä. ;)"

Onnea ja menestystä, tappele sitten takuiden kanssa, koska ainostaan ulkomailta saattaa saada edullisemmin.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: cxz 
Päivämäärä:   18.6.25 10:07:28

Taitaa olla taas liivin myyjä mainostelemassa. ;)

Takuu pysyy yllä VALMISTAJAN kanssa kun sen huollattaa kerran vuodessa. Mitään takuuta ei ole että jos loukkaannut liivi päällä niin korvaavat yhtään mitään jollei kyseessä ole joku SELVÄ ja räikeä valmistusvirhe, se on sitten eri asia. Point two liivin valmistaja on ulkomailla, se ei ole suomalainen. Että ulkomaille se tappelu menee jos niikseen on.

Jos osaa englantia, ihan se suomalainen liikekin joutuu sen "tappelun" käymään Point two valmistajan kanssa eli brittien kanssa, pitää vain sen nettikaupan tilausvahvistuksen ja kuitin tallessa:

A two-year "Point Two Repair Warranty" refers to a warranty offered by Point Two, potentially on their products, that lasts for two years. This warranty would cover repairs for defects in material or workmanship that arise during that period.
Here's a breakdown of what that might entail:
General Warranty Information:
Coverage:
The warranty would likely cover defects in the product's materials or the way it was manufactured.
Duration:
It's a two-year warranty, meaning it lasts for two years from the date of purchase.
Repairs:
If a defect covered by the warranty occurs, Point Two would be responsible for repairing the product.
Free of Charge:
Generally, repairs covered by a warranty are free of charge to the consumer.
Limitations:
Warranties often have limitations. For example, they might not cover damage from misuse, accidents, or unauthorized repairs.
Claim Process:
There would likely be a specific process for making a warranty claim, which might involve contacting the dealer or Point Two directly, providing proof of purchase, and potentially sending the product for inspection.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.6.25 11:07:51

No ei ole kyllä liivin myyjä mainostelemassa, olen ostanut oman yhdistelmäliivini kyllä Ratsuturvan kautta, mutta siitä on aikaa varmaankin kymmenisen vuotta enkä ole heidän kanssaan ollut sen jälkeen edes tekemisissä. Siksi en esim. kommentoinut hintaa, kun en tiedä mitä nämä yhdistelmät nykyään maksaa enkä omani hintaa enää muista.

Mutta yhdistelmäliivin oikea sovittaminen on kyllä ihan aidosti tärkeää, esim. itse olen hoikka ja pitkäselkäinen aikuinen ihminen ja kokeiltiin sekä aikuisten, että lasten malleista eri kokoja, jotta löydettiin juuri se koko, joka peittää optimaalisesti kylkiluut ja selkärangan osumatta takaa satulaan. Yhdistelmäliivin sovitus vastaa käytännössä perus turvaliivin sovitusta, pelkän paukkuliivin ehkä uskaltaisin ostaa ihan vaan mittojen perusteella netin kautta. Toki sovituksen jälkeen voi ostaa yhdistelmäliivin netistäkin, mikäli kehtaa niin tehdä, liivin myyjähän ei sitä takuuta myönnä vaan valmistaja eli siihen ei ostopaikalla ole mitään vaikutusta.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: bb 
Päivämäärä:   18.6.25 11:12:13

"Tämän takia laji olisi kiellättävä. Hevoselle kivun aihuttaminen sen varjolla että paino on saatava takaosalle ei kuulu enää vuoteen 2025."

*huutonaurua"

Samaa satasella, kiitos! :D

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   18.6.25 11:22:07

Hyvänen aika. Myös kenttähevosella on oltava kyky koota ja ottaa paino takaosalle. Joku väittää että se aiheuttaa kipua ja laji pitää sen takia lopettaa :D Onko kommentoija 6-vuotias?

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: Äääh 
Päivämäärä:   18.6.25 11:30:20

Perehtykää nykyisiin kvaali- ja hylkäämisperusteisiin ennenkuin tulette paasaamaan. Esteet eivät ollenkaan ole kaikki nykyään kiinteitä, ja taidokkaasti ratsastettuna kaikki käy rytmikkäästi ja turvallisesti. Jos pelkää onnettomuuksia, niin sängystä nousu pitäisi kieltää, ja sänkyyn vasta onkin moni kuollut.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: cxz 
Päivämäärä:   18.6.25 11:37:45

En suosittelisi tuollaisen yhdistelmäliivin ostoa koska se ei ole ikuinen.. Se Beta3 liivi siellä alla on max käyttökelpoinen sen 5v ja sitten se on roskiskamaa koska se muovi hapertuu.

Kannattaa ostaa se Beta3 erikseen ja siihen päälle paukkuliivi, vaikka sitten se Point two mitä voi joka vuosi huoltaa niin se on sitten kai käytännössä uudenveroinen ja ikuinen.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   18.6.25 12:44:32

Poit two on paukkuliiveistä ehdottomasti turvallisin ja siksi suurin osa kenttäratsastajista käyttää sitä. Antaa eniten suojaa ja laukeaa nopeiten markkinoilla olevista. Arvilla ainakin olen instassa ja kisoissa nähnyt point two yhdeistelmäliivin. Näyttää tosi istuvalta ja kevyemmältä kuin pala+paukka erikseen. Muistaakseni sen saamisessa oli vaan haasteista koska sen ulosmyyntihinta on niin korkea että ainakin jossain vaiheessa sitä ei Suomeen edes tuotu.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: cxz 
Päivämäärä:   18.6.25 13:00:08

Niin Arvilla varmaan sponsorisopimus / saa ilmaiseksi liivit niin viitsii ottaa tuollaisia 4-5 vuoden hankintoja.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: cxz 
Päivämäärä:   18.6.25 13:11:46

Ja niin, ilmeisesti tuota yhdistelmäliiviä ei edes tilauksesta valmisteta kaikille tilaajille.. Jollei ole joku ns. sponsoroitava kuten Ratsuturva Arvia sponsoroi. Se on varmaan sen ilmaiseksi saanut.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.6.25 13:15:16

"*huutonaurua"

Samaa satasella, kiitos! :D"

Joskus kannattaa lukea keskustelu kokonaan ennen kommentoimista. Tämä pätee tätä kommenttia seuraavankin viestin kirjoittajalle.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: cxz 
Päivämäärä:   18.6.25 13:22:51

Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus
Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 17.6.25 23:41:56

"Maastoestettä ei voi lähestyä pitkällä ja etupainoisella hevosella, koska silloin on riski sille että se yrittää hypätä esteen matalana ja pitkänä, jolloin kompastumisen riski on suuri. Siksi ihan huipuillakin näkyy välillä estettä lähestyessä hurja takanoja, koska se hevonen on vain saatava ylös sieltä edestä ja ponnistamaan esteelle takaa, välillä nopeassa vauhdissa ja adrenaliiniryöpyssä se vaatii näitä silmiinpistäviä toimenpiteitä"

Tämän takia laji olisi kiellättävä. Hevoselle kivun aihuttaminen sen varjolla että paino on saatava takaosalle ei kuulu enää vuoteen 2025.

Ilmoita häirikköviestistä
Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus
Lähettäjä: cxz
Päivämäärä: 17.6.25 23:45:46

Ratsastajan iso takanoja ei kyllä laita hevosta takaosansa päälle ja poista etupainoisuutta.. Voi luoja! Nyt on ratsastuksen perusteet ihan täysin hukassa. Jos tuollaista opetetaan kenttäratsastajille sitten olen minäkin huolissani.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: Uvb 
Päivämäärä:   18.6.25 16:12:18

Tässä ei porukka taida ymmärtää, mitä edes asialla tarkoitetaan. Huipputasolla oleva hevonen siirtyy kiitolaukasta kootumpaan laukkaan, kun ratsastaja istuu pystympään ja tietyissä tilanteissa nojaa siihen paheksuttuun takakenoon. Se tekee niin, koska se on siihen opetettu. Ei siinä mitään riuhtomisia tarvita kun homma tulee lihasmuistista. Nuoret tai muuten raa'at hevoset eivät tätä osaa, joten on ihan sama mihin siellä nojailet, ei se siltikään kokoa (laita painoa takaosalle). Toki takakenosta on se hyöty, ettet ainakaan tunge hevosta vielä enemmän etupainoiseksi.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: cxz 
Päivämäärä:   18.6.25 16:19:11

"Tässä ei porukka taida ymmärtää, mitä edes asialla tarkoitetaan. Huipputasolla oleva hevonen siirtyy kiitolaukasta kootumpaan laukkaan, kun ratsastaja istuu pystympään ja tietyissä tilanteissa nojaa siihen paheksuttuun takakenoon. Se tekee niin, koska se on siihen opetettu. Ei siinä mitään riuhtomisia tarvita kun homma tulee lihasmuistista. Nuoret tai muuten raa'at hevoset eivät tätä osaa, joten on ihan sama mihin siellä nojailet, ei se siltikään kokoa (laita painoa takaosalle). Toki takakenosta on se hyöty, ettet ainakaan tunge hevosta vielä enemmän etupainoiseksi."

Katsoppa FEI ranking ykköstä, ei todellakaan ratsasta "hurjassa takakenossa" yhtään missään tilanteessa koska silloin sä olet hevosen liikkeen takana. Ja ratsastajan painoa taakse siirtämällä se hevonen ei ihan oikeasti kokoa eikä mene takaosansa päälle, se menee sinne takaosalleen oikein RATSASTAMALLA. Yhtään mitään hevosta ei näin koota että nojataan hitokseen taakse. :D Edes kenttähevosta. Jos Suomessa joku valkku tuollaista opettaa, niin kyllä täytyy olla ihan oikeasti huolissaan minkä tasoiset ratsastajat noita maastoesteitä hyppii jos ymmärryksen taso ratsastuksesta on tuota luokkaa..

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: Tvk 
Päivämäärä:   18.6.25 17:24:03

cxz jankkaa ja jankkaa, eikä todellakaan ymmärrä mistä muut puhuvat XD

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: cxz 
Päivämäärä:   18.6.25 17:29:12

Uvb/Tvk ei taida ymmärtää mistä puhuu..

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: UUU 
Päivämäärä:   18.6.25 17:30:42

Koko laji kieltoon jos tämä on usean ratsatajan taso.

  Re: Kenttäratsastuksen turvallisuus

Lähettäjä: Evy 
Päivämäärä:   18.6.25 19:10:55

Piste kirjoitti:
"Myöskin lajiin tarkoitetut turvavarusteet ja niiden käyttötarkoitus olisi hyvä esitellä aloitteleville ratsukoille. Millainen turvaliivi ja miksi, mitä paukkuliivi tekee, miksi kypärässä ei suositella olevan lippaa, miten kenttäsatula eroaa estesatulasta, miksi kannattaa käyttää pitkähihaista paitaa maastoesteillä, miksi läppämartingaali on turvallisempi kuin ne perinteiset martingaalit, miten kenttäsuojat suojaa hevosen jalkaa eritavalla kuin vaikka jännesuojat"

Paljon mielenkiintoisia kysymyksiä, toivoisin vastauksia! Esim tuo kypärän lippa, kenttäsatula, läppämartsari, kenttäsuojat...

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.