Lähettäjä: .
Päivämäärä: 17.6.25 20:53:32
Mun mielestä olisi hyvä, jos aloitteleville ratsukoille käytäisi oikeasti kenttäratsastuksen ja niiden maastoesteiden teoriaa, ennen kuin vain suin päin lähdetään hyppäämään. Tästä voisi jokainen valmentajakin ottaa koppia, että kun on nuoria ratsastajia tai kokemattomia ratsukoita niin tunnin alussa keskustellaan, mitä ne maastoesteet oikeasti ovat. Koska jos riskejä ei tiedosta eikä ymmärrä, niitä ei osaa myöskään ajatella ja varoa.
Ihan perusasiat, kuten että rataesteillä jos hevonen ei nosta jalkojaan, tulee puomi. Maastoesteillä jos se tekee saman, tulee pahimmillaan ruumiita kun mennäänkin ympäri. Maastoestettä ei voi lähestyä pitkällä ja etupainoisella hevosella, koska silloin on riski sille että se yrittää hypätä esteen matalana ja pitkänä, jolloin kompastumisen riski on suuri. Siksi ihan huipuillakin näkyy välillä estettä lähestyessä hurja takanoja, koska se hevonen on vain saatava ylös sieltä edestä ja ponnistamaan esteelle takaa, välillä nopeassa vauhdissa ja adrenaliiniryöpyssä se vaatii näitä silmiinpistäviä toimenpiteitä. Lisäksi vaatii ratsastajalta myöskin kuntoa, varsinkin jos puhutaan kisaradoista. Treeneissä yleensä hypätään yksittäisiä esteitä ja tehtäviä, loppua kohden ehkä pientä rataa, mutta välissä kuitenkin kävellään ja hengitellään eikä tunnu missään. Kisaradalla sen kunnon on kuitenkin riitettävä, riskit onnettomuuksille kasvaa ihan älyttömästi jos ratsastajan kunto ei riitä ja tukeudutaan ohjiin, aletaan puristaa polvilla ja satulassa heilutaan kuin perunasäkki. Koskee tietysti myöskin hevosia; kilpailusuorituksen ei tulisi olla hevoselle sen rankin treeni. Useammin silti hevosilla riittää kunto, kuin ratsastajilla.
Lisäksi olisin halunnut aloitellessani oppia lisää tietynlaisesta temposta, mikä on vaadittava tempo minkäkinlaisella radalla ja miten sitä voi treenata kotona.
Myöskin lajiin tarkoitetut turvavarusteet ja niiden käyttötarkoitus olisi hyvä esitellä aloitteleville ratsukoille. Millainen turvaliivi ja miksi, mitä paukkuliivi tekee, miksi kypärässä ei suositella olevan lippaa, miten kenttäsatula eroaa estesatulasta, miksi kannattaa käyttää pitkähihaista paitaa maastoesteillä, miksi läppämartingaali on turvallisempi kuin ne perinteiset martingaalit, miten kenttäsuojat suojaa hevosen jalkaa eritavalla kuin vaikka jännesuojat.
Itse olen onnekkaassa asemassa ja olen aloittanut harrastukseni tallilla, jossa oli paljon kenttää kisaavia, ja heiltä oppinut paljon, kävin silloin heidän mukanaan auttamassa treeneissä ja kisoissa. Mutta jos minulla ei olisi sellaista taustaa, olisin aika hukassa. Netissä on tietty paljon tietoa, mutta sitä ei osaa etsiä, jos ei aiheesta tiedä.
Siksi painotan myös valmentajan vastuuta, että jos on tiedossa ratsukon tai ratsastajan olevan aloitteleva, niin käyttää siitä tunnin alusta ihan hetken siihen, että oivalluttaa sitä ratsastajaa, miksi sitä nyt ollaankaan turvaliivi päällä, mitä pitää ottaa huomioon kun lähdetään hyppäämään, onko varusteet ok ja turvallisia. Valitettavan usein vaan lähdetään suoraan tekemään.
|