Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hepassa elinikäinen teurastuskielto

Lähettäjä: fhat 
Päivämäärä:   17.6.25 13:15:53

Kävin katsomassa oman hevosen tietoja ja siellä oli merkintä elinikäisestä teurastuskiellosta.
Ihmettelen, että mistä se on sinne tullut. Hevonen on minun toimesta tuotu ulkomailta, ja en tunnista passissa tai muuallakaan olleen tästä mainintaa, eikä hevosta ole lääkitty minun aikana teurastuskieltoa aiheuttavilla lääkkeillä.

Re: Hepassa elinikäinen teurastuskielto

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   17.6.25 13:21:52

Tulisko siitä, kun on ulkomaantuonti niin ei varmuutta, onko joskus lääkitty ennen sulle tuloa? Vaikka olisit tuonut vierotettuna niin silti mahis, että lääkitty kun ei oo suomisyntynen?

Lähettäjä: eff<a 
Päivämäärä:   17.6.25 13:35:27

Meidän tallilla oli aikoinaan yhdellä juuri siksi, että oli Viron tuonti. Tämä asia selvisi, kun saatiin se teurastamon pihalle (jossa olin itse mukana auttamassa). Tästäkin on jo yli 20v aikaa ja nykyäänhän nuo on vieläkin tiukempia?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   17.6.25 13:49:35

Omani on suokki eli Suomessa syntynyt, ostettu suoraan kasvattajalta. Hepassa näkyy elinikäinen teuraskielto, josta kasvattajakaan ei tiedä mitään. Pitäisi varmaan joskus selvitellä, että mikähän homma se oikein on.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.6.25 14:05:29

Elintarvike lihoiksi julkisesti ei käy mutta koti teuraaksi kyllä.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   17.6.25 15:03:47

Meidän poni sai lääkettä, joka aiheuttaa elinikäisen teurastuskiellon. Kumpikaan sitä määrännyt eläinlääkäri ei maininnut teuraskiellosta mitään. Luin sen myöhemmin potilaskertomuksesta ja sitten Hepasta.

Eli aloittajankin hevosta on esim. ulkomailla voitu joskus lääkitä teuraskiellon aiheuttavalla lääkkeellä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.6.25 15:06:54

Sen voi määrätä myös, jos käyttää säännöllisesti lääkettä, mistä tulee teurasvaroaika. Jos merkkaa elinikäisen teuraskiellon, ei tarvitse pitää ko. lääkkeestä lääkekirjanpitoa.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   17.6.25 15:10:00

Myös passin uusiminen aiheuttaa (ainakin ennen) teuraskiellon.
Minun hevosella on näin koska jouduttu aikoinaan uusimaaan kun hukkui.
Tietty sen lisäksi on lääkittykin teuraskiellon aiheuttavalla lääkkeellä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   17.6.25 16:16:57

Miksi hukkuneelle tehtiin uusi passi?
Miksi hukkunut pitäisi teurastaa?

Lähettäjä: Kuakka 
Päivämäärä:   17.6.25 16:20:40

Teuraskielto napsahtaa ainakin, jos on juuri lääkitty tietyillä lääkkeillä, tehty passin kaksoiskappale tai jos passi on myönnetty esim 2 vuotiaana syystä tai toisesta. Varmaan EU-säädös tähänkin? Ehkä?

Lähettäjä: hups 
Päivämäärä:   17.6.25 16:48:46

Huonosti merkataan näitä teuraskieltoja esim.Viikissä.Potilaskertomuksesta näin että hevoseni oli saanut teuraskieltoon aiheuttavaan lääkettä,mutta mitään mainintaa ei tullut.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.6.25 16:50:02

Onko ruuna?

Lähettäjä: Fhat 
Päivämäärä:   17.6.25 17:08:58

Kyseessä on tamma.
Alkuperäinen passi, ja Suomeen täysin ”oikein” rekisteröity. Eipä tuolla nyt suurta väliä itselle ole. Mietin vain, et mikä sen on aiheuttanut. Pelkästään rokotukset hepassa. Päivitin lääkeainekirjanpitoa, niin siinä sivussa sattui asia silmään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.