Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paras tapa totuttaa hevonen ötökkämyrkkyyn?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.6.25 13:10:36

Hevonen pelkää sitä ääntä kun suihkuttaa, ja kyllä sitä pyritään siihen totuttaman. Kenties suihkepullolla missä vettä voisi kokeilla koska tuntuu että ötömyrkyn haju saa tän jo valppaaksi.
Ötömyrkkyä sieneen ja sillä levitys toimii joskus, jos ei siis tajua että siinä ötö myrkkyä. Joskus sieneen voi suihkuttaa ainetta hevosesta vähän matkan päässä että reagoi, joskus taas ei voi edes koskea sienellä missä ainetta.

Miten ootte saaneet hevosenne tottumaan ötökkämyrkkyyn (suihkutettavaa). Tällä hetkellä käytössä dr. Rebel.

Re: Paras tapa totuttaa hevonen ötökkämyrkkyyn?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   16.6.25 13:20:53

Repel, ei Rebel.

Repel = karkottaa, rebel = kapinallinen.

Hevonen totutetaan ihan kaikkeen aloittamalla pienellä ns. paineella (suihkuttelet niin kaukana, että hevonen tarkkailee mutta ei pakene), ja kun se näyttää merkkejä tottumisesta (rentoutuu, laskee päätä, ei tuijota enää), lopetat suihkuttelun ja kehut (= paineen poisto). Siitä siirrytään koko ajan lähemmäs ja aina periaate sama: suihkutus ei lopu pakenemalla vaan rentoutumalla.

Ihmetyttää aina vain, miten hevosenomistajilla ei ole käsitystä hevosen koulutuksen periaatteista.

Ja tätäkään hevosta ei varmasti ole varsana opetettu tähän vaan päästetty aikuiseksi ja ajateltu, että varsa menee pilalle, jos sitä käsitellään. Ja lopputuloksena on hevonen, joka pelkää arkista askaretta.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   16.6.25 13:22:35

Repel, ei Rebel.

Repel = karkottaa, rebel = kapinallinen.

-.-

Päivämäärä:   16.6.25 13:41:22

Hmm, ikinä kuullut autocorrectista.

Päivämäärä:   16.6.25 13:44:16

Hmm, hankala sitä hevosta on varsana opettaa jos sitä ei silloin omista. Ja noinhan ei toki ole ikinä yritetty. Hevonen ei voi olla kiinni suihkuttaessa koska se ei ole mitenkään turvallista, koska se pako reaktio on niin vahva. Ja kyllä pelkää hieman kaikkea, joten sitä totutellaan nyt kaikkeen.

Päivämäärä:   16.6.25 13:50:28

"Hevonen ei voi olla kiinni suihkuttaessa"

Tietenkin voi ja pitääkin olla. Naru käteen ja pyöröaitaukseen. Suihkepullo toiseen kouraan ja sitten suihkutat. Hevonen juoksee ja annat sen juosta ja suihkutat lisää. Vasta kun se pysähtyy, suihkuttaminen loppuu. Näin se oppii, että häröilemällä joutuu vaan hommiin, mutta jos on kunnolla, saa olla rauhassa.

Nykyään ihmiset itse pelkäävät liikaa hevosten reaktioita. On ihan normaalia, että hevonen liikkuu esim. siitä suihkepullosta, vesiletkusta jne. Silloin hommaa vaan jatketaan niin kauan, että liike loppuu eli perseilemällä ei pääse hoitotoimenpiteistä pois. Ne tehdään joka tapauksessa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   16.6.25 14:38:46

Jos pelkää suihkutusta kovasti niin sienellä vaan. Kaadat pullosta, älä suihkuta sieneen.

Jos reagoi sienellä levitettyyn niin ei pelkää suihketta vaan itse ainetta, joka todennäköisesti kirvelee tms iholla ja silloin en laittaisi ollenkaan myrkkyjä vaan rasvaa joka korjaa ihoa.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   16.6.25 14:50:43

Mulla meni ennen heppa pakoon kun käytin siitä mustasta pullosta. Sitten jossain vaiheessa sitä ei saanut ja ostin sitä valkoista pulloa. Siis repeliä. Heppa lopetti pakenemisen. Käytän enää sitä valkoista pulloa.

Jos ootte itse koskaan kokeilleet päällenne sitä mustaa repeliä niin minulla ainakin se kirveltää laittaessa kun imeytyy ihon läpi. Ei kauan tai hirvittävän paljoa, mutta sen verran että heppa voi todeta sen tuntuvan inhottavalta, jos siitä tuntuu yhtään samanlaiselta kun minulla (ihmisellä) tuntui. Toki minulla ei ole karvaa päällä kuten hevosella mutta voisin kuvitella, että jostain kohtaa se aine voi "kohdata" hepan ihonkin..

Lähettäjä: Kukkahattu 
Päivämäärä:   16.6.25 14:57:13

Totesin itse että ötökkämyrkyn kaltainen "inhottava" ja lähtökohtaisesti negatiivinen asia on helpoin opettaa positiivisella vahvisteella eikä pelkästään paineen poistolla. Paineen poisto toimii parhaiten sellaisten juttujen opetteluun, joista hevosella ei ole pelkoa/epämiellyttäviä kokemuksia, eli ns. "Normaalin" hevosen kanssa sillä pärjää mutta jos peruskoulutus on jäänyt varsana tekemättä ja hevonen suhtautuu uusiin juttuihin pelokkaasti, niin namittamalla sen pelon saa käännettyä nopeasti uteliaisuudeksi.

Eli ensin suihkuttelua kaukana hevosesta, nami kun on rauhassa. Asteittain lähemmäs.

Kannattaa tosiaan aloittaa ihan esimerkiksi vedellä, koska tulee kalliiksi suihkutella ötömyrkkyä tallim lattialle :D

Lähettäjä: MP 
Päivämäärä:   16.6.25 15:12:14

Ei tarvitse olla varsasta asti totutettu suihkepulloon, se kyllä yleensä onnistuu aika helposti juuri tuolla em. tavalla. Vettä suihkepulloon ja suihkuttelet sitä ensin kauempana ja lähestyt vaiheittain ja suihkutus loppuu aina, kun hevonen rentoutuu. Mikäli namipalkka on käytössä, niin sen yhdistäminen rentoon mielentilaan. Kiinnitä huomiota omaan käytökseesi. Siis teet suihkuttamisen rennosti, asenteella että tämä suihkuttelu on ihan normaalia hommaa. Ensin suihkutellaan ilmaan ja kun tämä onnistuu ilman korvanlotkautusta, niin suunnataan suihke hevoseen. Lapa on hyvä kohta aloittaa, siitä pääsee myös palkkaamaan nopeasti.

Lähettäjä: Kukkahattu 
Päivämäärä:   16.6.25 15:16:45

Tarkoitin itse varsana tehdyllä peruskoulutuksella sitä, että varsaa on ylipäätään altistettu erilaisiin ääniin, erilaiseen kosketukseen ym. arkisiin asioihin osana normaalia elämää ja sillä on sen ansiosta tietynlainen perusluottamus ihmistä kohtaan eikä sillä ole syytä suhtautua uusiin asioihin pelolla. Jos tämä on hoidettu kunnolla niin sillä ei ole juurikaan merkitystä esitelläänkö hevoselle suihkepullo, klipperi vai lehtipuhallin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.6.25 15:20:58

Dr. Repelin ns alkuperäinen (musta pullo) on aika myrkky ja ainakin itsellä tuntuu pahalta hengittää sitä. Eli se aine voi olla hevoselle epämukava. Mihin viittaisi myös se, ettei anna levittää sienellä jos tajuaa siinä olevan myrkkyä. Kokeilisin jotain muuta ötökkäainetta ensin, vaikka levitettävää. Ja harjoittelisin tuota suihkepulloa veden kanssa.

Päivämäärä:   16.6.25 15:44:44

-, "hevonen ei voi olla kiinni" tarkoitan että hevosta ei voi laittaa narusta kiinni mihinkään. En sitä että ihminen pitää narusta kiinni.

- - - ja., on siis antanut laittaa ihan hyvin tota musta pulloista repeliä sienellä aiemmin. Mutta toki yksi vaihtoehto ehto on laimentaa sitä toiseen pulloon tai sitten hankkia joku toinen suihkutettava ötömyrkky ja katsoa antaako sitä paremmin levittää sienellä.

Kukkahattu, tota en tiedä onko miten varsana totutettu kun mulla ei ollut silloin. Mutta tosiaan suihkepullosta ottaa ritolat (kokeiltu suihkuttaa kun hevonen kentällä narussa). Ja tota positiivista vahvistetta tosiaan käytetään, mutta pelkkä pullon näkeminen saa aikaan sen että ei suostu tulemaan lähelle (jos se siis iha vaan kädessä).

Ja tosiaan kokeilen jotain toista ainetta ja miten reagoi siihen kun sitä laitetaan sienellä, voi tosiaan olla että tohon aineeseen reagoi. Ja yritän totuttaa suihkuttelun ääneen vesipullon kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.