Lähettäjä: Metris
Päivämäärä: 16.6.25 13:39:44
Ykköskysymys on nyt, minkä kokoinen tyttö nyt on. Seuraava kysymys on, onko odotettavissa pituutta vielä. Ja kolmas kysymys on, mitä tyttö itse haluaa ratsastamiselta: kovaa valmennusta ja kisaamista 30 viikonloppua vuodessa, humputella oman kanssa pitkin peltoja ja metsiä, vai vähän kaikkea.
Olin 12-vuotiaana 162 cm, koululääkäri kertoi loppupituuteni olevan 175 cm. No, 162,5 cm oon saanut ruodostani enimmillään.
Ostin ison ponin kolmekymppisenä. Oma tyttäreni oli silloin 10-vuotias ja varmaankin jotain 145 cm, oli jopa hieman pienen näköinen varsin laajarunkoisen tammani selässä. Tytär on nyt 26v ja pituutta on 157 cm. Isänsä on muuten 184 cm ja isän veli 194 cm.
Aikanaan teininä olin ratsastuskoulun valmennustunneilla, ja puolen vuoden ajan yritin mennä isolla vanhalla kouluhevosella. Ei vaan jalka riittänyt, ja kun ratsastuskertoja oli vain 2 per vko, hevonen oli aina ensin joillain alkeistunnin "säädöillä". Oli pakko luovuttaa ja vaihtaa pienempään hevoseen. Sittemmin ratsastuskoulutunneilla parillakin eri ratsikoululla ratsukseni aina valikoitui iso poni tai piensuokki.
Nykyään tyttöjen pituuskasvu lakkaa jo varhain, kehitys muutenkin on aikaistunut. Miltä hänen kasvukäyränsä näyttää?
|