Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallin vaihto huonon ilmapiirin takia

Lähettäjä: Gigi 
Päivämäärä:   14.6.25 17:40:35

Onko täällä joku vaihtanut tallia ihan vain siitä syystä, että tallin ilmapiiri on ollut jollain tavalla epämiellyttävä ja hankala? Olen tilanteessa, jossa pohdin asiaa, joten olisi kiva keskustella aiheesta.
Hevoseni asuu yksityistallilla, jossa hevosen kannalta sen arki toimii hyvin, puitteet on hyvät: treeniolot, maastot, tosi pitkät tarhausajat sekä sijainti on hyviä jne. Mutta itse koen oloni huonoksi tallissa ja huomaan että tallille meno on alkanut oikeasti stressata minua. Erityisesti tajusin tämän kun näin kisareissulla vanhoja tallikavereitani ja purskahdin kotimatkalla itkuun, kun mietin miten kiva ennen oli palata kotitalliin ja nyt koen asiasta enemmän jännitystä. Ja kun mietin tarkemmin, niin mielialani tallissa vaikuttaa mm ratsastukseeni kun en ole mieleltäni niin rento. Tallissa on siis hyvin ns kireä tunnelma, esim tallinpitäjä huutaa asiakkaille usein, joten kaikki vähän varoo häntä ja yrittää olla näkymättömiä mikä vaikuttaa koko tunnelmaan, säännöt muuttuu jatkuvasti ja joutuu jatkuvasti varomaan onko nyt perillä päivän säännöistä ja pelkäämään tekeekö jotain väärin ja tuleeko siitä sanomista, porukka vaihtuu jne jne..
Nyt mietin olenko vain liian herkkä ja pitäisi vaan yrittää kovettaa oma nahka ja koittaa vaan sopeutua? Myönnän siis ihan rehellisesti olevani varmasti näin aikuiseksi ihmiseksi turhan yliherkkä huutamiselle (tulee lapsuudesta).
Onko tämä vain alkukankeutta ja aika auttaa, edellisellä tallilla olin asiakkaana hevosteni kanssa kuitenkin reilut 8 vuotta (muutto työn perässä toiselle puolelle Suomea oli syy miksi lähdimme sieltä) ja ero sen ja tämän tallin tunnelman välillä on kuin yö ja päivä ? Eli auttaako aika?
Vai olisiko ok vaihtaa tallia tämän asian takia, vaikka se ”maksaisi” esim pari tuntia lyhyemmän tarhausajan tms?

Re: Tallin vaihto huonon ilmapiirin takia

Lähettäjä: Ano 
Päivämäärä:   14.6.25 17:46:22

Vaihdoin huonon ilmapiirin takia, mutta myös parempiin puitteisiin. Ajomatka piteni.

Tämä on harrastus, ja harrastuksen tulee olla mukavaa.

Jos tallinomistaja on kuin tuuliviiri ja napsahtelee milloin mistäkin, niin olisin kyllä huolissani napsahteleeko hevosillekin.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   14.6.25 17:46:39

Kenenkään ei tarvitse kestää huutamista omassa arjessaan. Eikä aikuinen, normaalikäytöksienen ihminen myöskään koe tarvetta muille huutaa jatkuvasti. Itse en ole tallia vaihtanut, mutta useampi kaveri lähti samalla oven avauksella edelliseltä tallilta, kun tallinpitäjän kanssa oli mahdotonta saada mistään mitään sovittua. Monta vuotta olivat kaikki samalla tallilla jaksaneet ja myönsivät alle viikossa, että olisi vaan pitänyt lähteä aikaisemmin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.6.25 17:47:51

Kuulostaa ihan minun tekstiltä mutta kyseessä oli vain vuokraheppa.
En kyennyt olemaan paikassa jotenkin yhtään rento kun ilmapiiri oli tuollainen samanlainen.. Vaikutti sitten jo ratsastukseenkin niin lopetin sitten koko vuokrahevosen vuokraamisen.. Ja joka kerta alkoi olemaan fiilis että "vitsit onko pakko mennä". Varmaan jotain 7-8kk jaksoin. Hepan omistaja oli tallinpitäjä ja juuri vähän tuollainen. Hankalaa.

Että kyllä mä ehkä vaihtaisin tallia.. Kai jossain muuallakin voi olla ainakin melkein yhtä pitkä tarhausaika? Jos se on ainoa syy jäädä..

Lähettäjä: Mina 
Päivämäärä:   14.6.25 17:54:34

Minä sinnittelin pitkään tuollaisessa paikassa, kun se oli lähellä ja hevosille olosuhteet oli hyvät. Seuraavassa paikassa oikein huomasin, miten mukava oli harrastaa, kun ei tarvinnut koko ajan olla varpaillaan. Hevonenkin rauhoittui huomattavasti. Oliko se stressaantunut siksi kun itsekin olin, vai oliko tallinpitäjä ollut sillekin painostava.

Lähettäjä: Tiu 
Päivämäärä:   14.6.25 17:57:31

Olen vaihtanut tallia yhden ihmisen vuoksi. Tallipitäjä ja muut tallikaverit olivat mukavia. Tallilla oli hyvä hoito ja meille sopivat puitteet.

Yksi tallikaveri oli aivan kamala. Huusi ja haukkui, jos asiat eivät menneet kuten hän ajatteli. Ikävä kyllä, hänen ajatuksensa muuttuivat jatkuvasti. Jos (kesällä) pesin hevoseni pesarilla, jätin shampoon ja hikiviilan pesarin nurkkaan (ei ollut kenenkään tiellä) siksi aikaa, kun vein hevosen laitumelle (halusin nopeasti vapauttaa pesarin seuraavan käyttöön), sain huudot kun jätä tavarani lojumaan pesarille. Seuraavalla kerralla vein shampoon ja hikiviilan ensin pois ja jätin hevosen siksi aikaa pesarille. Sain huudot, kun varaan turhaa pesaria enkä päästä sinne seuraavaa.

Olin varannut hoitopaikan varauskalenterista, koska hevosella oli hieronta. Kyseinen tallikaveri tuli ajamaan meidät kesken hieronnan hoitopaikalta pois, koska hänen hevosellaan oli irtokenkä ja irtokengän lyöjä oli tulossa.

Useampi vaihtoi tallia ko. ihmisen vuoksi. Nyt huhu kertoo, että tallinpitäjä olisi irtisanonut hänet (syytä en tiedä). On kysellyt tallipaikkaa mm. nykyiseltä talliltani, mutta koska hänen tapansa toimia on levinnyt (itsekin olen rehellisesti kertonut, miksi edelliseltä tallilta lähdin), ei hän tunnu saavan tallipaikkaa mistää.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   14.6.25 17:58:51

Olen vaihtanut tallia ilmapiirin takia. Muut(kin) asiakkaat olivat mukavia, mutta tallinpitäjä myrkytti ilmapiiriä jatkuvasti omalla toiminnallaan, paskapuheillaan ja kyräilyllään. Sitä draamaa oli mahdotonta välttää, kun tp veti kaikki väkisin mukaan siihen. Äänestin jaloillani ja niin oli tehnyt moni muukin ennen minua, ja minun jälkeeni.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   14.6.25 18:33:55

Meinasin sanoa, että kehnoja tallikavereita sietää jos tallinpitäjä on asiallinen ja pitää nokittelijatkin aisoissa, mutta aloittajan tapauksessa kyllä vaihtaisin tallia.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.6.25 18:36:22

Aloittaja taisi muuttaa varsinaiseen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.6.25 18:40:59

Vaihdoin tallia huonon ilmapiirin takia, itseä ahdisti ja hevonen ahdistui kun minua ahdisti. Meni pitkään rauhoittua uudessa tallissa kunnes tajusi, että kukaan ei huudakaan maneesissa, eikä tallissa levitellä keksittyjä juttuja kiusaamismielessä. Paikan vaihdon jälkeen tallille oli taas kiva mennä ja oman hevosen selkään ihana kiivetä. Tämä on kallis harrastus eikä tässä ole mitään järkeä jos se ei tuota iloa.

Päivämäärä:   14.6.25 18:42:36

Aloittaja, VAIHDA TALLIA.

Olen itse ollut tilanteessa, jossa tallille meno ahdisti, yritin mennä tallille aina sellaiseen aikaan ettei tarvisi nähdä muita. Ilmapiiri oli hirveä, aina joku kiukutteli ja kiukkuviestejä satoi kotiin asti (minua ei siis mitenkään erityisesti maalitettu, tätä tapahtui muillekin). Tämä johti siihen että olin itsekin tallilla aina kiukkuinen tai surullinen, joka tietenkin heijastui myös hevoseen ja ratsastamiseen. Olin jo siinä pisteessä, että tuntui että koko harrastuksen lopettaminen olisi sopiva valinta. Ei ollut motivaatiota, ei iloa, tallille meneminen melkein itketti jo kotona. Onneksi sitten tein sen ratkaisun, että vein hevoseni vielä muualle. Puitteet olivat erilaiset enkä osannut etukäteen sanoa, onko se hyvä vai huono juttu, mutta nykyään minä ja hevoseni voidaan paremmin kuin koskaan ennen, harrastaminen on mukavaa, ilmapiiri on mukava, motivaationi on huipussaan ja tallille on aina mukava lähteä. En tiedä miksi muuttaminen jännitti ja mietitytti niin kauan, mutta jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt tehdä se jo vuosia aiemmin.

Päivämäärä:   14.6.25 18:59:46

Ja ton tyylin hankalat ihmiset ei muutu.. Koska ne ei yhtään näe omaa toimintaansa ja käytöstänsä.

Lähettäjä: _- 
Päivämäärä:   14.6.25 19:50:05

Vaihda tallia. Huutaminen ja jatkuvasti muuttuvat säännöt, ei ole asiallista. Itsellä kokemusta tallista, jossa asiakkaat saivat sooloilla. Oli huutamista,rumaa käytöstä, tahallista vaaratilanteiden aiheuttamista. Puhumattakaan kytttäämisestä ja juoruilusta. Tallin mielestä piti vain sietää, pärjäillä ja väistellä. Jälkikäteem ajateltuna, aivan hullua oli sietää tuota.

Päivämäärä:   14.6.25 20:02:27

Ainosta lähtijänä nuo aloittajan kokemukset. Harrastus ei ollut kivaa huonon ilmapiirin vuoksi enää.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   14.6.25 20:10:26

Minä en ymmärrä niitä harrastajia, jotka maksavat itsensä kipeiksi tästä harrastuksesta ja sitten ihmettelevät huuli pyöreänä, pitääkö kestää, kun joko hevonen on kammottava ja vaarallinen tai vaikka tallin ilmapiiri on hirveä ja tallinpitäjä huutaa. Haluatko sinä aloittaja maksaa 500 - 1500 euroa kuussa siitä, että tallille meno jännittää ja itkettää ja palvelun vuokraaja huutaa? En ymmärrä, mitä ihmettelemistä ja vatulointia tuossa tilanteessa enää on.

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   14.6.25 20:39:20

Vaihda tallia! Saman kokenut ja nyt on aivan SUPERIHANA talli ja ihana harrastaa!

Päivämäärä:   14.6.25 20:44:20

Kusipäiset tallinpitäjät on pilaamassa lajin. Niitä on liikaa jo.

Päivämäärä:   14.6.25 21:27:45

"Olin varannut hoitopaikan varauskalenterista, koska hevosella oli hieronta. Kyseinen tallikaveri tuli ajamaan meidät kesken hieronnan hoitopaikalta pois, koska hänen hevosellaan oli irtokenkä ja irtokengän lyöjä oli tulossa."

Ihme tossu sinäkin olet, jos lähdet pois kun joku tulee viereen määkimään. Olisit sanonut, että olette vielä niin ja niin kauan tässä, he lyököön irtokengät kiinni siellä mihin mahtuvat. Tiedätkö, sinun ei kaikkeen tarvitse aina suostua vaikka joku tulee sinua komentamaan. Olet oletettavasti aikuinen ihminen, opettele pitämään puolesi! Irtokengän voi laittaa vaikka karsinassa, jos muualla ei ole tilaa.

Päivämäärä:   14.6.25 22:01:57

^^ Typerä kommentti. Kaikenkaikkiaan. Nappasit sieltä sitten juuri tuon yhden kohdan että pääset vähän määkimään.

Päivämäärä:   14.6.25 22:26:11

Juu vaihdoin. Myös tallinpitäjä oli hieman erikoinen. Nykyään heppa asuu lähemäpänä, hyvällä ilmapiirillä ja hyvillä puitteilla olevassa tallissa.

Lähettäjä: ..-.. 
Päivämäärä:   14.6.25 22:32:38

"Kusipäiset tallinpitäjät on pilaamassa lajin. Niitä on liikaa jo."

Ilman tallinpitäjiä ei ole koko lajia

Päivämäärä:   14.6.25 22:40:34

Miksi niiden pitää olla kuspäisiä? Luulisi että niiden omakin päivä menee siitä pilalle. Mutta ei kai sitten. Ja kyllä niitä normaalejakin ihmisiä edelleen on tällä alalla.. Että ota jalat alle vaan aloittaja ja lähde.

Lähettäjä: dilet 
Päivämäärä:   14.6.25 23:48:39

Ymmärrän tallin vaihdon jos tallinpitäjä on mahdoton. Mutta miten ihmeessä annatte YHDEN asiakkaan terrorisoida teitä ja koko tallia??!! Ei ole vielä semmoista ämmää tullut vastaan jota en olisi saanut hiljaiseksi ja kuriin! Noille pitää laittaa luu kurkkuun IHAN HETI, ensimmäisestä huonosta käytöksestä ja ilkeydestä.
Jos on nössö eikä pidä puoliaan niin sitten se on vaan voivoi.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   14.6.25 23:57:02

^ Se ei tarkoita että on nössö. Hohhoijjaa. Sulla ei taida olla tullut yhtään oikeasti hankalaa ihmistä elämässä vastaan?
Miksi jäädä riitelemään kuukausikaupalla tuollaisen kanssa joka aina ja aina vain riitelee takaisin. Tiedän tuon ihmistyypin.
Joskus se ainut ratkaisu on lähteä koska TUOLLAISET IHMISET EI MUUTU VAIKKA NIILLE MITÄ SANOISI.

Lähettäjä: sfbonjfbnj 
Päivämäärä:   15.6.25 00:33:54

Viisasta on monasti lähteä, mutta kyllä tommoisen tyypin pystyy usein pelottelemaan hiljaiseksi. Toki oikea ratkaisu olisi, että tallinpitäjä heittää häirikön pihalle.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   15.6.25 02:03:03

Vaihdoin pienelle maalais/kotitallille 5 vuotta sitten. Nyt kaikki hyvin, aivan ihanaa ja rauhallista olla. Olen erityisherkkä, ja 2 hevostani ovat kaikkeni, että jaksan suorittaa tätä elämää.

Päivämäärä:   15.6.25 04:02:38

Mietin tallipaikan vaihtoa jatkuvasti. Omistaja on ihan mukava, mutta pitää omaa hovia. Hovissa on nyt yksi niin ikävä ihminen, että muut asiakkaat ovat jatkuvasti kärsimässä. Eikä sitä pistetä kuriin, koska mielistelee tallinpitäjää. Ennen oli hyvä ilmapiiri ja selkeät säännöt, nykyään asiakas luo sääntöjä ja eriarvoisuutta. Meiltä on jo useampi tämän takia lähtenyt ja lisää tulee lähtemään.

Puitteet ok ja hoito säntillistä, mutta ei tunnu enää rahan arvoiselta, kun yksi asiakas vie kaiken hapen ympäriltä ollessaan paikalla.

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   15.6.25 05:20:24

Ehdottomasti vaihdat hei paikkaa, yllä tullut jo loistavia perusteluja! Tuollainen ei ole normaalia, ei jotain sellaista mitä sinun pitää jäädä sietämään. Jokainen hevonen ansaitsee onnellisen omistajan itselleen ja herkkinä eläiminä ne aistii jos joku on pielessä. Ja olisin myös itse huolissani millaista hevosten kohtelu on kun kukaan ei ole näkemässä, jos tallinpitäjän ns hermorakenne on tuollainen.
Kokemuksesta voin sanoa, että oli sekä minun että hevoseni kannalta yksi isoja ja parhaita päätöksiä lähteä huonon ilmapiirin omaavalta tallilta pois. Sekin talli oli ennen ihana paikka, jossa kaikki viihtyi, vaihtuvuus oli tosi pientä ja tunnelma kaikkinensa niin asiakkaiden kuin työntekijöidenkin puolesta oli kannustava, lämmin ja ongelmaton. Sitten vaihtui tallinpitäjä ja ilmapiiristä tuli samalla ikävä ja se vaikutti meihin kaikkiin negatiivisesti (juurikin huutamista, haukkumista, ihmeellisiä sääntöjä joista unohdettiin kertoa yms aivan asiatonta käytöstä). Meistä asiakkaista lähti sieltä muutoksen jälkeen ensimmäisten kuukausien sisällä liki kaikki muualle, niin tein myös minä hevoseni kanssa. Ja jestas se käytös millaista sai osakseen, kun ilmoitti irtisanovansa tallipaikan, ihan viimeistään siinä vaiheessa tajusin kuinka oikea päätökseni oli! Vaikka nykyisessä paikassa maksan korkeampaa vuokraa, joudutaan ajamaan toisen valmentajani luokse eri tallille treeneihin kuukausittain, treeniolosuhteet ei ole yhtä hyvät ja tallimatka on 20 minuuttia pidempi / suunta, niin en kadu hetkeäkään päätöstäni muuttaa toiselle tallille.

Lähettäjä: Vaihtoon 
Päivämäärä:   15.6.25 06:29:36

Vaihda, todellakin vaihda! Olen ollut tallilla, jossa tp oli tuollainen tuuliviiri huutaja. Aivan ihmeellistä kilahtelua aivan ihmeellisistä asioista, joista normaali ihminen ei todellakaan saa mitään raivareita. Jatkuvaa valituksen keksimistä, talliryhmään näiden juttujen oksentamista, tallivuokralaisista pahan puhumista, heidän salavideointia ja videoiden jakamista kavereille. Heinän ja veden pihtaamista asiakashevosilta, hevosille raivonpurkauksia niin että esim fiksusta ja ehdottoman kiltistä hevosesta tuli pääarka ja käden liikkeitä varova säpsyjä lyhyessä ajassa. Tallilla oli kivaa porukkaa, joskin suuri vaihtuvuus. Lähdin kun tp oli todella arvaamaton ja vaikea ja alkoi ahdistaa tallille meno. Ikinä ei tiennyt mitä tulee eikä todellakaan auttanut asiaa että yritti elellä mahdollisimman huomaamattomasti ja noudattaa näitä alati muuttuvia tuulella käyviä mielenoikkuja, siivota aina parempaan kuntoon kuin mitä oli ollut jne kun siitäkin tuli sanomista.. Vaihtuvuutta oli paljon, mutta joku sinnittelijä oli jotka hekin kärsivät samasta. Tallikiusaaja oli tp itse ja tallilla ilmapiiri todella huono. Se heijastuu hevosiinkin ja mitä se käsittely ja touhu on kun kukaan ei ole näkemässä, kun muiden aikanakin hevosia käsiteltiin aivan törkeästi, riimuja hajoili pikku varustelun aikana sun muita juttuja. Lähde!!!

Päivämäärä:   15.6.25 07:55:15

”kyllä tommoisen tyypin pystyy usein pelottelemaan hiljaiseksi”

Tosi ”hyvä” neuvo…. Sekopäistä.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   15.6.25 08:10:02

Vaihda! Harrastus kuuluu olla mukavaa mutta valitettavasti 40v harrastusta Uudellamaalla ja sen aikana aika monta sekopäätä tullut vastaan, on muutamia talleja joista kaikki tietää että omistajalla viiraa. Yleensä rikkaita, joko työelämässä menestyneitä tai jonkun perintörahat tai miehen rahat käytössä. Alaspäin katsotaan kaikkia muita, kiukutellaan, keksitään sääntöjä ja yleensä ovat mukavia tasan niin kauan ja niille joista voivat hyötyä. Narsisteja. Lisäksi usein vanhemmat dressagetädit joita vähän pelottaa alkavat terrorisoimaan muita ei saisi suurinpiirtein hengittää ettei heidän hienot dressageheppansa saa slaagia milloin mistäkin. Sitten on pari mt ongelmaista jotka kiertää tallilta toiselle, mukavia alkuun kunnes napsahtaa. Ja voivat aiheuttaa vaaratilanteita. Jos löydät paikan missä heppa voi hyvin ja itse nautit harrastuksesta jää sinne vaikka jotain kompromisseja joutuu tekemään.

Päivämäärä:   15.6.25 08:20:08

Minä vaihdoin tallia kerran tallin omistajan takia. Kyllästyin muijan huutamisen, nälvimiseen ja jatkuvaan arvosteluun. Kerran oltiin kisoissa samaan aikaan ja ripitti minua radan jälkeen kaiken kansan kuullen. Myöhemmin sitten selvisi, että hevosella oli alkavat kinnerpatit, jotka alkoivat oireilla niiden aikoihin eli ei mikään ihme että hevonen ei halunnut hypätä rataa loppuun. Mutta tämän kyseisen muijan mukaan minun olisi pitänyt suunnilleen hakata se hevonen joka esteen yli. Tämän muijan hevosen- ja asiakkaiden käsittely on kyllä puhututtanut paljon kyseisellä alueella ja siihen on kyllä myös kisoissa puututtu, joten hän on ihan kyseenalaisen maineensa ansainnut.

Minä ja hevonen taas alettiin nauttia elämästä rauhallisella tallilla, paremmissa puitteissa vaikka jouduinkin ajamaan tallille 30 min pidempää matkaa.

Lähettäjä: amen tälle 
Päivämäärä:   15.6.25 08:56:02

Lähettäjä: Milli
Päivämäärä: 15.6.25 05:20:24

Ehdottomasti vaihdat hei paikkaa, yllä tullut jo loistavia perusteluja! Tuollainen ei ole normaalia, ei jotain sellaista mitä sinun pitää jäädä sietämään. Jokainen hevonen ansaitsee onnellisen omistajan itselleen ja herkkinä eläiminä ne aistii jos joku on pielessä. Ja olisin myös itse huolissani millaista hevosten kohtelu on kun kukaan ei ole näkemässä, jos tallinpitäjän ns hermorakenne on tuollainen.

Siis niin hyvin kiteytetty asia tässä, että en voi kun kompata. Tsemppiä aloittajalle muuttoon!

Lähettäjä: dressage 
Päivämäärä:   15.6.25 10:49:12

Vaihda tallia!

Päivämäärä:   15.6.25 13:55:23

V on vissiin ollut joskus meillä. Kuulostaa niin tutulta.

Mistä löytäisi vielä hyvän tallipaikan? Keski-Uusimaa alueena. Maksan aina ajallaan, olen kiltti ja huolellinen aikuinen. En jaksa enää tuntea pahaa mieltä koko ajan tämän harrastuksen takia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.6.25 13:55:54

Olen vaihtanut. Tallinpitäjä vaikutti haluavan kiusata ihmisiä sekä hevosia. Mm heitti hevosen ruoat jonkun aikaa biojätteisiin, -25 kelillä oli hevosella se kaikkein ohuin loimi ja lämpöasteilla se kaikkein paksuin -25 kelin loimi, pakkotarhasi epäsopivia pareja, syötti kuivana turvotettavia, heinää ei välillä antanut ollenkaan sille hvoselle jonka onistajan kanssa haluasi riitaa. Jatkuvasti viestitteli tallin wa ryhmässä ikäviä. Käänsi ja väänsi kaiken mahdollisen. Mikään ei kelvannut. Ensin en ottanut niin raskaasti viestejä mutta sitten kun selvisi hevosten kohtelu niin oli pakko lähteä. Monilla hevosilla siellä ähkyjä, vatsahaavaa ja hiekkamahaa. Ei ayöttänyt sovitusti kivennäisiä. Oman hevosen hiekan kaivuu loppui heti kun syltti kivennäisetki itse. (jota esiintynyt vain kyseisellä tallilla) Ei tähän jaksa edes kaikkea kirjoittaa enkä viitsikkään ettei joku toinen hullu ota mallia.

Lähettäjä: moäjbh 
Päivämäärä:   15.6.25 15:17:04

Keski-Uudellamaalla on varmaan 50 tallia, eiköhän niistä löydy aloittajallekin sopiva.

Päivämäärä:   15.6.25 15:49:25

VAIHDA tallia! Ei harrastuksen kuulu olla ikävää!
Maksat kuitenkin hevosen pidosta ison summan ja vietät vapaa-aikasi aika pitkälti harrastuksen parissa.

Ainakin itseltäni harrastamisen ilon vei aika tehokkaasti täti, joka puhui perättömiä ja yritti mustamaalata tallinpitäjälle / muille. Meni omineen ruokkimaan hevostani ja "hoitamaan sen asioita" ilman lupaa. Huomautukset (joskus ärhäkätkin) ei tehonneet. Jossain vaiheessa alkoi ärsyttää jo tallille mennessä.

Lähettäjä: Vaihtoon 
Päivämäärä:   15.6.25 16:43:10

.... Kuulostaa ihan just samalta paikalta josta minäkin lähdin...

Lähettäjä: Nauris 
Päivämäärä:   15.6.25 18:37:31

Kyllä, alusta asti tallinpitäjän kaveri yritti savustaa ulos. Keksi millon mitäkin sekopäisiä väitteitä minusta (kuten, että varastan häneltä jotain rehua koska hevosani söi samaa)

Tallinpitäjä jatkoi hevoselle heinän liiallista syöttämistä vaikka moneen kertaan pyysin sen vähentämistä. Hevonen sai lähes kaksi kertaa enemmän heinää kuin sen kuului joten se oli todella lihavassa kunnossa.

Aina oli ahdistus kun tallille meni että kuka on paikalla, tuleeko samaan aikaan ratsastamaan (hevoseni alkoi ahdistumaan näistä ihmisistä ja sai pelko kohtauksia jos ratsastin samaan aikaan heidän kanssaan) Kentille ja maneesille mentiin ovet paukkuen, ratsastettiin ojien yli pensaikkoon ja sitten naureskeltiin kun muiden hevoset pelästyi.

Itsellä alkoi olemaan K*rpä otsassa joka päivä. Päätin lähteä, nyt matkaa on x3 pidempi mutta sielu lepää, hevonen muuttunut täysin.

Päivämäärä:   15.6.25 22:51:13

Lähde ja vaihda tallia hyvä ihminen.

Lähettäjä: luimu 
Päivämäärä:   15.6.25 23:16:30

Hevonen ei varmasti "ahdistunut ja saanut pelkokohtauksia(?) näistä ihmisistä" mutta varmasti jännittyi kun huomasi ratsastajan olevan hysteerinen.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.6.25 00:27:11

Tuollainen täti joka saa hevosen kuin hevosen sekoamaan on itselle tuttu. Jopa omansa on ihan helikopterina siitä käsittelystä. Huutaa jo kaukaa ennen maneesia että kohta tullaan rytisten sisään ja hevonen pinkaisee ovelta toiseen laitaan.... Huutaa ja meuhkaa ettei sitä räpätystä kestä kukaan. Kyllähän ne hevoset siihen reagoi kun aina se sisään tulo ja maneesissa touhuaminen on yhtä kaaosta.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.6.25 00:30:22

Jatkan vielä että tosi kiva siinä sitten yrittää ratsastaa kun ei koskaan tiedä milloin täti menettää lopullisesti hevosensa hallinnan ja se kirmaa liinan kanssa pitkin maneesia ihan vauhkona

Päivämäärä:   16.6.25 00:57:41

^^ Nyt meni kyllä ihan ohi.

Päivämäärä:   16.6.25 01:38:47

Kuulostaapa tutulta tädiltä tuo -- tapaus. Ettei vaan oltu samassa paikassa :o

Lähettäjä: Nauris 
Päivämäärä:   16.6.25 12:09:08

Kun tosiaan hevosen omistaja on tarpeeksi pimee, sekoaa muutkin :D

Esim. jos hevosensa ei häntä totellu nii otettii sitten juoksutusraippa käyttöön. Ja raippa ei ollut "merkinantoväline".

Päivämäärä:   16.6.25 19:14:55

^ hötönetin empatikyvyttömät autistit taas kokoontuu.

Lähettäjä: åouighuo 
Päivämäärä:   16.6.25 22:37:34

Meillä ainakin tallinpitäjät ovat pitkän linjan ammattilaisia, joilla on sen verran auktoriteettia että hörhötädit saadaan kuriin. Olen kuullut mm:
"Hevosesti on ep, emme ratsasta tässä maneesissa ep-hevosille, ole hyvä ja poistu!"
"Häiritset muiden ratsastusta, poistu ja tule takaisin vasta kun osaat väistämissäännöt."
"Tässä maneesissa emme taluta hevosia ratsastajien tiellä jos hevonen on terve. Voi poistua ulos taluttamaan."

Jne. jne.
Kuten sanottu, sen verran arvovaltaa ja auktoriteettia näillä että kaikki tottelevat, niin teinit kuin tädit.

Lähettäjä: Veera 
Päivämäärä:   17.6.25 03:03:56

Vaihdoin, juuri tuosta syystä. Muutin maalaistallille, ja olen ollut nyt todella onnellinen monta vuotta tässä kotitallissa. Aiemmassa isossa täysihoitotallissa ensiksi haukuttiin minut, mutta sitten myös hevoseni oli lahjaton luonnonoikku, eivätkä ruokkineet sitä sovitusti. Suomessa on tosi paha tallikiusaaminen, kohdistuu sekä ihmiseen että hevosiin. Mua
järkytti tämä.

En siis ymmärrä, miten ihmiset ja varsinkin tallipitäjät voi olla niin pikkusieluisia, että kostavat eläimelle omat traumansa. Enkä edes voi ymmärtää, kuinka ketään voi @!#$ ex-ravuri suomenhevosruuna. @!#$, että sai sen yli 67% vai mitähän, en ymmärrä

Lähettäjä: XzXz 
Päivämäärä:   17.6.25 07:37:54

Jouduin tallilla kiusatuks. Minusta ja mun hevosesta levitettiin valheita, tehtiin ilkivaltaa ja jätettiin ulkopuolelle. Lopulta oli pakko vaihtaa tallia, mut sekään ei riittäny – sekin suututti ne. Luulin, et ne ois tyytyväisiä päästessään musta eroon. Ei. En haluu enää ikinä nähä niitä, enkä olla tekemisissä.

Toivon et ne saa apua, mitä ikinä niillä onkaan taustalla. Ja uskon siihen, et karma näyttää hoitavan loput.

Lähettäjä: Tupee 
Päivämäärä:   17.6.25 11:33:10

Suosittelen vaihtamaan jos tallilla käyminen on muuttunut ikäväksi.

Lähettäjä: luumu 
Päivämäärä:   17.6.25 11:39:52

Mistä te löydätte näitä kamalia talleja? En siis epäile ettei niitä olisi, mutta itse olen pitänyt hevosta elämäni aikana neljällä eri tallilla, enkä ole ikinä tommoiseen törmännyt. Oisko toi ongelma joidenkin amatööritätien pitämillä harrastajatalleilla?

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   17.6.25 11:46:00

Ongelma on varmaan pahin niillä pitkän linjan kyllästyneillä ammattilaisilla, jotka vihaa asiakkaitaan. yksi jopa kertoi sen suoraan päin naamaa. Sieltä lähtikin kaikki järkevät pois ja jäljelle jäi ne joilla oli ruskein kieli.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   17.6.25 21:07:57

Luumu: amatööriharrastajat käyttäytyvät huonoimmin. Heillä on aikaa eikä elämää ulkopuolella.

Lähettäjä: wilma 
Päivämäärä:   17.6.25 21:24:37

Parhaat tallit joissa olen ollut on ammattailaisten - siis oikeiden ammattilaisten - pitämät tallit joiden asiakaskunta on varakasta. Niissä kaikilla hyvät käytöstavat ja kun on varaa hoidattaa hevonen jne, niin hevosenomistajilla ei ole stressiä millä maksaa seuraava kengitys.
Hankalimpia hevosenomistajia on aina olleet köyhät. Ja ymmärtäähän sen, yötäpäivää stressaa kun ei ole varaa hoitaa hevosta niinkuin pitäis. Silloin tulee helposti purettua sitä omaa pahaa oloa tallikavereihin jne. Ja sitten jos taustalla on vielä pelkkä "elämänkoulu", niin on alkeellisetkin käytöstavat jääneet oppimatta.

Lähettäjä: Toffee 
Päivämäärä:   19.6.25 07:58:16

Minulla on rankka koulukiusaamistausta ja hevoset ovat mahdollistaneet selviämiseni jo lapsesta lähtien. Talli oli paras pakopaikka, enkä ole joutunut tallilla koskaan kiusatuksi. Kunnes aikuisena jouduin tilanteeseen, että jouduin pohtimaan, olenko joutunut uudelleen kiusatuksi ja vielä rakkaan harrastuksen parissa. Vaihdoin tallia ja harrastaminen on taas mukavaa.

Päivämäärä:   19.6.25 08:53:21

”Ja sitten jos taustalla on vielä pelkkä "elämänkoulu", niin on alkeellisetkin käytöstavat jääneet oppimatta.”

Tainnut wilmallakin jäädä käytöstavat oppimatta kouluista huolimatta kun aloittelee rääpimisketjuja ”julkkiksen lapsesta”..

Päivämäärä:   19.6.25 12:10:43

Näissä tapauksissa usein käy, että molemmilla talleilla vaihtuu ilmapiiri...

Lähettäjä: Gigi 
Päivämäärä:   19.6.25 12:23:25

Aloittaja täällä kiittää kovasti keskustelusta ja vertaistuesta! Olen aivan todella hämmästynyt miten paljon kokemuksia porukalla on vastaavasta tilanteesta, harmillista kyllä.
Päädyin itsekin tallin vaihtoon ja sain onneksi nopeasti hevoselleni paikan toisesta tallista, jonne meidät toivotettiin lämpimästi tervetulleeksi. Koska tallinpitäjä otti irtisanomisilmoitukseni vastaan erittäin huonosti (viimeistään se vahvisti, että tein varmasti ihan oikean päätöksen), niin olimme yllättäen niinkin nopeita liikkeissämme, että olemme jo onnistuneesti tehneet muuton.
Eli kiitos vielä mielipiteistä, kivaa kesää ja mukavia tallihetkiä kaikille minun puolestani :)

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   19.6.25 12:36:04

minä vaihdoin tallipaikkaa nimenomaan ilmapiiriin liittyvistä syistä.

Ongelman juurisyy oli tallinpitäjä. Tallin talous oli ohuonossa kunnossa ja jatkuvat taloudelliset huolet ja stressi olivat jättäny jälkensä tallintpitäjään. Hänen reaktionsa olivat tosi arvaamattomat. Yhtenä päivänä nauravainen ja iloinen, toisena päivänä johonkin ihan neutraaliksi tarkoitettuun mainintaan tai kysymykseen sai vastauksena kamalan räjähdyksen.
Hänen voimavarat menivät siihen päivittäiseen selviytymiseen, ja varsinainen johtaminen unohtui. tallissa pitkään (jo ennen tätä tallinpitäjää) asiakkaana olleet vanhemmat rouvat huomasi valtatyjhiön ja alkoi ottaa roolia tallin päivittäisen toiminnan johtamisessa.

Rouvat keksi sääntöjä itse, rajoittivat maneesin käyttöä muilta, kielsi muidewn maneesivarauksia ja valkkuja, muutti tarhajärjestystä ja karsinajärjestystä, otatti muiden hevosia sisään ihan naurettavista syistä (jos esim. joku hevonen vähän juoksi tarhassa niin passitti työntekijän hakemaan sen sisälle). Siirtelivät karsinoiden satulatelineitä, vesiastioita ym. omillensa. Komentelivat erityisesti yhtä tallityöntekijää kuin hän olisi heidän oma palvelija. Muihin asiakkaisiin kohdistui jatkuvaa passiivisagressiivista neuvoiksi ja ohjeiksi verhoiltua määräilyä ja vittuilua ja tallista tuli epämiellyttävä paikka olla.

Rouvien sääntöjen ja tallinpitäjän lähipiirille antamien vapauksien ja erityisoikeuksien keskellä oli mahdoton olla. tallinpitäjän kaverit sai varata maneesia sellaiseen aikaan jolloin muut eivät, ja sitten toisaalta rouvat kielsivät esimerkiksi laukkaamisen maneesissa klo 19 jälkeen kun oli heidän "vuoronsa" tai keksivät että maneesissa saa olla max. neljä ratsukkoa kerrallaan.

Tallinpitäjästä ei ollut laittamaan rouvia kuriin, koska hän oli ihan loppu ja toisteli vain että aikuisten ihmisten pitää sopia asiat keskenään ja että hän saa tehdä omissa tiloissaan mitä haluaa ja antaa kavereilleen erityisoikeuksia jos haluaa.

Ilmapiiri tallilla meni lopulta tosi kireäksi, kun tallinpitäjälle ei uskaltanut sanoa mitään, ja rouvien touhu meni koko ajan härskimmäksi. Tallinpitäjän kaverein etuoikeudet aiheuttivat paljon kateuttta/ katkeruutta ja riitoja ns tavallisten asiakkaiden keskuudessa, ja rouvat tekivät osansa hämmentääkseen jokaista soppaa lisää.

Asiakkaita lähti lyhyen ajan sisällä paljon ja lopulta tallille jäi käytännössä vain rouvat ja tallinpitäjän läheisimmät kaverit.
Kohta tuli sitten konkurssi-ilmoitus ja talli myytiin. Uusi yrittäjä laittoi sieltä rouvia ulos ja tallinpitäjän kaverit hajaantuivat muualle ja nyt moni vanhoista tervejärkisistä ja normaaleista asiakkaista on palannut tallille ja ilmapiiri parantunut.

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   19.6.25 12:52:38

"Näissä tapauksissa usein käy, että molemmilla talleilla vaihtuu ilmapiiri..."

Taitaa tämä viesti olla nimenomaan siltä hirveältä tallinpitäjältä...
Kyllä ihan fakta että tuolla on ankeita tallinpitäjiä ja porukkaa lähtee joukolla, kyllä silloin se ongelma on se tallinpitäjä joka luo ankean ilmapiirin eikä ne MONET ihmiset jotka lähtee.

Päivämäärä:   19.6.25 12:53:27

"Aloittaja täällä kiittää kovasti keskustelusta ja vertaistuesta! Olen aivan todella hämmästynyt miten paljon kokemuksia porukalla on vastaavasta tilanteesta, harmillista kyllä.
Päädyin itsekin tallin vaihtoon ja sain onneksi nopeasti hevoselleni paikan toisesta tallista, jonne meidät toivotettiin lämpimästi tervetulleeksi. Koska tallinpitäjä otti irtisanomisilmoitukseni vastaan erittäin huonosti (viimeistään se vahvisti, että tein varmasti ihan oikean päätöksen), niin olimme yllättäen niinkin nopeita liikkeissämme, että olemme jo onnistuneesti tehneet muuton.
Eli kiitos vielä mielipiteistä, kivaa kesää ja mukavia tallihetkiä kaikille minun puolestani :)"

Hyvä aloittaja!! Kuulostaa vaikealta henkilöltä tuo tallinpitäjä joka ei tule muuttumaan. Epäammattimaista hermostua siitä että joku lähtee.

Päivämäärä:   19.6.25 12:53:47

Hermostui varmaan koska tuskin olet ensimmäinen lähtijä...

Lähettäjä: -()- 
Päivämäärä:   20.6.25 06:48:50

”Näissä tapauksissa usein käy, että molemmilla talleilla vaihtuu ilmapiiri...”

Näin kiusaajat syyttävät uhria, koska he eivät voi myöntää toimineensa väärin. Uhrin lähteminen voi aiheuttaa heille häpeää, koska silloin kiusaaminen paljastuu ja kiusaajat kokevat tämän uhkana. Lähtöön reagoidaan suuttumuksella ja syyttelyllä, koska tilanne ei olekaan enää heidän hallinnassaan ja uhri vapautuu tilanteesta. Kiusatun lähtö saattaa aiheuttaa muiden keskuudessa kysymyksiä, jotka kiusaajat kokevat uhkana ja he pelkäävät paljastuvansa, että he ovat syy miksi joku on lähtenyt. Kiusaajat jatkavat siis uhrin syyllistämistä ja puhuvat pahaa tämän lähtiessä, etteivät menetä asemaansa muiden silmissä.

Toivon, että sinäkin piste pystyt vielä joskus ottamaan vastuun teoistasi ja saat apua omiin ongelmiisi. Vain apua hakemalla saat apua arvottomuuden tunteeseen, itsetunto-ongelmiin ja muihin traumoihin. Pystyt sen jälkeen varmasti kehittämään omia sosiaalisia taitoja ja empatiakykyä.

Lähettäjä: VVO 
Päivämäärä:   20.6.25 07:46:13

Vuosikymmeniä oli hevoset omassa pihassa, sitten pari vuotta yksityistallissa.

Tutuksi tuli mm. seuraavat tyypit:
- "Aina oikeassa" -täti: parin vuoden kokemus takana ja hei google tietää loput. Katsoo pyhäksi elämäntehtäväkseen neuvoa kaikkia. Kaikessa.

- "Kato ku tää on niin herkkä" -täti. Ostanut periaatteessa ihan hyvän hevosen. Kapasiteettia olisi, kun vaan joku ratsastaisi. Purkaa kerran energiaansa ja sitähän täti säikähtää. Säikähdys muuttuu peloksi ja muiden(kin) tallissa, maneesissa, kotona ja puutarhassa pitää alkaa varomaan kaikkea, ettei "tää vaan....".

- Nuori nainen joka on valaistunut. On lukenut netistä erilaisilta elämäntapaguruilta hevosen erilaisista ilmeistä, jotka merkitsevät milloin mitäkin. Aika kuluu hevosen "kanssa". Periaatteessa ihan harmiton.

- Nuori nainen, joka on myös valaistunut. Uskoo narunpyörityksen voimaan oikeastaan kaikessa hevoseen liittyvässä. Hevonen peruuttaa sujuvasti tilantessa kuin tilanteessa.

- Vanhempi nainen, jota vähän pelottaa selkään meno. Uskoo siksi maastakäsittelyn ihmeitä tekevään vaikutukseen. Siinä se aika sitten hevosta talutellessa meneekin.

- Setämies, joka on hurahtanut hevosiin. Urheilijan ja miehen suurella itsetunnolla tietää kaikesta kaiken. Käyttöohjeet on luusereita ja akkoja varten, koskee myös hevosia. Ei yleensä ala neuvomaan, mutta häntä ei myöskään tarvi neuvoa. Ihme kyllä vahinkoja ei yleensä satu.

- "Kyllämääkinmuttaku" -henkilö. Voi olla minkä ikäinen vaan, yleensä naishenkilö. Hinkkaa helppoa D:tä vuodesta toiseen, vaihtaa satulaa, kengitystä, ruokintaa, kiropraktikkoa, kraniosakraaliteraterapeuttia, kukkaterapeuttia ja homeopaattia ilman tulosta. Käy nimekkäällä valmentajalla kerran vuodessa. Ihmettelee kun tulosta ei vaan tule.

- "Hyvähäntuonon" -henkilö. Voi olla kumpaa sukupuolta vaan. Lajin helppous viehättää, mutta ihmettelee kun tuo toinen on häiritsevän hyvä, vaikka hevonen on ep (tai mitä milloinkin).

Näihin kun yhdistetään yleinen pahansuopuus ja kateus, jota tallinpitäjä ei tunnista eikä puutu tai itse sitä ylläpitää, niin "hyvä" tulee.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   20.6.25 08:53:05

Miksi tallinpitäjä huutaa teille? Onko ovi jäänyt auki pakkasella tai hana valumaan?

Lähettäjä: yksi esimerkki 
Päivämäärä:   20.6.25 09:00:39

Lähettäjä: ??
Päivämäärä: 20.6.25 08:53:05

Miksi tallinpitäjä huutaa teille? Onko ovi jäänyt auki pakkasella tai hana valumaan?

Olen ollut tallilla, jossa tallinpitäjä raivosi oman epävarmuutensa, väsymyksenä tai minkä ikinä pahan olonsa takia asiakkaille ihan ilman että kukaan edes teki mitään väärää. Jopa omista virheistään (vaikka kun heinäpaali putosi hänen traktorinsa kyydistä, niin sillekin löytyi joku ihmeellinen miten syy sille oli asiakkaiden). Ja jos vaikkapa tallissa yhdessä naurettiin jollekin, niin hän kuvitteli että nauramme hänelle ja sai huutokohtauksen, vaikka oikeasti nauroimme jollekin aivan muulle asialle mikä ei liittynyt häneen tai koko talliin millään tavalla jne.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   20.6.25 11:53:24

Meillä tallinpitäjä räjähti esimerkiksi siitä kun mainitsin, että hevoseni vesiastiassa ei ollut yhtenä päivänä lainkaan vettä, kun hevonen vaihtoi tarhaa. Maininta oli tarkoitettu ihan neutraaliksi ja olin aikeissa jatkaa sanomalla, että tiedonkulussa on varmaan vain ollut katkos eikä edellisen iltatallin tekijä ollut huomannut tarhan vaihtumista vesiä täyttäessä kun hevoset oli jo sisällä. Tähän asti en ehtinyt, kun tallinpitäjä jo räjähti ja haukkui kiittämättömäksi.

Kerran sain huudot siitä, kun sanoin tallikaverille että harmittaa kun maneesiin ei oikein mahdu koko viikolla kun se oli iltapäivisin varattu tallinpitäkän kavereille ja illalla oli valmennuksia useampana päivänä peräkkäin. Tallinpitäjä sattui kuulemaan tämän ja räyhäsi että hän tekee parhaansa miellyttääkseen kaikkia mutta silti aina vaan vaaditaan lisää.

Päivämäärä:   20.6.25 12:42:31

Minulle tp aina valitti, että minun hevoseni syö heinää ja siksi meiltä loppuu heinät eikä tiedä mistä sitä saadaan lisää. Eikö kaikki hevoset syö heinää? Omallani oli päiväannos vielä 8kg mutta tp itse syötti sille 12kg heinää. Eikä silti ollut tallin eniten syövä hevonen :D Silti jostain syystä minun hevoseni oli se joka söi tallin heinät loppuun?

Tämä ei edes polkenut mitään maahan vai söi jokaisen korren siististi.

Päivämäärä:   20.6.25 13:33:54

VVO:n tyyliset alentuvasti muiden tapaan harrastaa suhtautuvat tyypit on nimenomaan näitä ilmapiirin pilaajia. Jospa annettaisiin vaan kaikkien harrastaa kuten kukin haluaa.

Lähettäjä: Niin samaa MIELTÄ 
Päivämäärä:   20.6.25 13:39:29

Vaihdoin myös tallia muutama vuosi sitten huonon ilmapiirin takia. Oli monta niitä, jotka eivät tervehtineet/vastanneet tervehdykseen. Sipinä-supina porukka, jonka sipinä lakkasi kun meni ohitse. Nämä eivät itse asiassa niinkään haitanneet. Minä en puuttunut heidän asioihin, eivätkä he minun. Yhden sipisijän ähkyistä hevosta taluttelin, kun ei hän itse jaksanut lähteä tallille sitä taluttelemaan. En edes kiitosta saanut. Hevonen onneksi pelastui.

Kaikkein pahin oli kuitenkin perässä hiihtäjä, joka oli tallilla klo 9-21 välisen ajan, eli ei voinut koskaan mennä, etteikö hän olisi ollut siellä neuvojaan jakamassa, sääntöjä keksimässä. Yllättäin nämä säännöt eivät koskeneet häntä koskaan, ainoastaan meitä muita tallilaisia. Tallinomistaja ei tähän ylimmäisen neuvonantajan käytökseen koskaan puuttunut, joten ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin pakata hevonen autoon ja lähteä.

Nykyinen talli on kolme kertaa suurempi ja silti pystytään harrastamaan yhdessä, auttamaan toisiamme ja tervehtimään kaikkia.

Lähettäjä: Uffo 
Päivämäärä:   20.6.25 13:52:39

Uudeltamaalta itsel samanlainen kokemus. Tp kuin tuuliviiri. Aluksi toki kaikille mukava, kunnes jostain menee kuppi nurin (ihan jostain "olemattomasta", josta voisi asiallisesti vaikka mainita) ja ääni muuttuu kellossa. Siitä se piina aina alkoi. Ei enää uudestaan.

Lähettäjä: VVO 
Päivämäärä:   20.6.25 18:34:10

- : eikö tämä ketju juuri todista,että nämä tyypit on olemassa ja usein osallisena huonoon ilmapiiriin? Tallinpitäjät taasen näiden kommenttien mukaan edustavat vain yhtä tyyppiä

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   20.6.25 20:53:24

” Uudeltamaalta itsel samanlainen kokemus. Tp kuin tuuliviiri. Aluksi toki kaikille mukava, kunnes jostain menee kuppi nurin (ihan jostain "olemattomasta", josta voisi asiallisesti vaikka mainita) ja ääni muuttuu kellossa. Siitä se piina aina alkoi. Ei enää uudestaan.”

Onko paikka Vantaalla?

Lähettäjä: Uffo 
Päivämäärä:   21.6.25 08:19:07

^ Ei ole Vantaalla, mutta "tosi kiva", jos sieltäkin löytyy tällänen tp.

Lähettäjä: Nimi 
Päivämäärä:   21.6.25 10:17:42

Juu samassa tilanteessa ollut, kumpa minua olisi varotettu. Mikä helpotus kun tiesin ettei enää tarvitse ikinä tuolle tallille mennä. Tallinpitäjästä johtuen ilmapiiri oli kuin veitsellä leikattua.

Päivämäärä:   21.6.25 10:33:57

Vaihtaisin. Itsekin olen "yliherkkä" ilmapuntari lapsuuskokemusteni seurauksena, ja kun aikuisena seuransa on vapaa-ajalla mahdollista valita, en jäisi paikkaan joka syö omaa hyvinvointia.

Yhdellä epämukavalla tallilla olen itse ollut vuokraajana aikuisiällä. Tp:llä oli tapana seikkaperäisesti haukkua muita vuokraajia, sen verran pelisilmää oli kuitenkin, ettei minulle haukkunut ystävääni, mutta niitä muita kyllä. Välillä tuntui, että oli oikein odottanut, että pääsee avautumaan, kun se papatus alkoi melkein saman tien, kun kynnyksen yli astui. Ei varmaan tarvitse erikseen kertoa, että ilmapiiri oli aika ikävä. Kun lopetin ko. paikassa käymisen, päällimmäiseksi jäi valtava helpotus.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.