Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jokainen tilaa omat kuivikkeet/heinät?

Lähettäjä: Miten toimii? 
Päivämäärä:   13.6.25 13:29:33

Miten toimii tallit, joissa jokainen hankkii itse heinät ja kuivikkeet? Sori en asiasta tiedä, mutta mielikuva on iso halli jossa jokaiselle on oma soppi, jossa on omat kuivikkeet ja heinät :D Joku haluaa purua, toinen pellettiä, kolmas turvetta, kaikilla omat paalit omissa neliöissään. Yksi säilöä, toinen kuivaa, kolmas odelmaa.

Miten näissä talleissa eri lajit varastoidaan? Miten siihen ja erittelyyn on tilaa? Meillä tallin käytävällä rivissä pyöröpaalit ja siitä kaikki otetaan. Jos jokaisella olis eri tavaraa, ei yhtä lajia mahtuisi kuin paali.

Ymmärrän että pyritään tekemään kimppatilauksia, mutta ei kaikki halua samaa, kun voi olla vaihtoehtoja, kun tallinpitäjä ei päätä.

Re: Jokainen tilaa omat kuivikkeet/heinät?

Lähettäjä: :-) 
Päivämäärä:   13.6.25 13:54:18

Meillä toimii hyvin. Tosin pieni kymmenen hevosen talli ja säilytystilaa on. Itse asiakkaana olen tyytyväinen. Saa just sitä mitä haluaa ja niin paljon kuin haluaa :) Hevoset vapaalla heinällä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.6.25 14:00:05

Mulla on noista itsehoitotalleista sellainen kuva, että niihin hakeutuvat ihmiset, joilla talous tiukkaa, mistä sitten taas seuraa sitä, että joltain on heinät ym. loppu kun ei ole varaa ostaa ja sitten "lainataan" muilta, joilla asiat on kunnossa. Hevoset näkee nälkää.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   13.6.25 14:05:44

Tyylejä on monia. Usein tehdään tilaus halukkaiden kanssa yhdessä ja jaetaan kustannukset arvioidun keskikilutuksen mukaan per pää. Siinä ei voi jokaista kortta ja lastua laskea ja uutta tilataan kun tarve tulee.

Sitten jos haluaa taatusti maksaa vain omansa ja käyttää juuri sitä mitä haluaa, niin moni ostelee pieniä määriä vaikka autotalliin säilöttäväksi ja tuo takakontissa tallille, jos omia säilytystiloja ei ole, kuten usein ei olekaan.

Lähettäjä: Tp 
Päivämäärä:   14.6.25 14:35:18

Muovitetut puru ja turvepaalit ovat taivasalla. Ainakin yritetään yhteistilauksia heinistä ja punnitaan, eli huomioidaan kulutus laskuja jyvitettäessä. Eri hevoset tarvitsee kuitenkin erilaisia heiniä.
Säilytys ja tilojen riittävyys on kyllä haastavaa, kun tilat on suunniteltu täyshoitoon ja nyt itse/ kimppahoito. Kukaan ei kyllä meillä "lainaile" , eikä hevoset näe nälkää tai ole huonosti kuivitettuja.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   14.6.25 17:26:47

Mä säilytän purupaaleja trailerissa, eli trailerilla haen erän ja sinne jätän. Kisataan ehkä kaksi kertaa vuodessa, niin suunnittelen siten että trailerin suht tyhjä ennen kisareissua.

Hyvä ratkaisu ollut, kun muuten tarjolla pressun alla säilyttämistä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.6.25 17:30:35

"Mulla on noista itsehoitotalleista sellainen kuva, että niihin hakeutuvat ihmiset, joilla talous tiukkaa, mistä sitten taas seuraa sitä, että joltain on heinät ym. loppu kun ei ole varaa ostaa ja sitten "lainataan" muilta, joilla asiat on kunnossa. Hevoset näkee nälkää."

Eli sulla on vain mielikuva mutta ei oikeaa kokemusta? :D Jep jep.

Lähettäjä: Carta 
Päivämäärä:   15.6.25 09:16:49

Meillä ainakin itsehoito alkoi kun tp lopetti täyshoitopalvelun tuottamisen. Osa lähti. Moni kuitenkin jäi, koska ei halunnut luopua hevoselle tutusta kodista ja laumasta, tallin hyvästä sijainnista, hyvästä ilmapiiristä ja harrastuskavereista, autottomista maastoreiteistä, maneesista, kentästä .... Ell, kengittäjät ym. voivat hoitaa useamman yhdellä käynnillä. Kokonaiskustannukset ei jää kovin paljon pienemmiksi ei ne ole ratkaiseva tekijä meillä, joilla budjetti ei ole ihan tiukalle venytetty.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   15.6.25 10:42:44

Carta: mun kaverin hevonen on samanlaisella tallilla.

Tallilla on säilytystilaa jonkin verran koska tarvittiinhan sitä täysihoidon aikanakin mutta tuolla systeemillä kun jokaisella on omat heinät ne ei enää mahdu heinävarastoon samalla tavalla kuin aikaisemmin. Ennen kun tallinpitäjä teki heinät "lato" täytettiin kahdesti vuodessa, heinät oli muovitetuissa suurpaaleissa. Nyt kun "latoon" pitää mahtua kerralla yli 10 auki olevaa paalia ja pikkupaaleja käyttävien heinät heiniä on tuotava useammin, tallinpitäjä ei anna säilyttää paaleja pihalla. Fiksuintahan olisi puolin ja toisin että saisi yhdellä kertaa koko vuoden heinät pihaan.

Kuivikkeille on tuolla tallilla oma varasto, suurin osa tuo kuivikkeet pikkkupaaleissa itse, yhden hevosen kuivikkeelle rahti on suhteessa moniin paikkoihin niin iso että tulee halvemmaksi hakea paalit itse. Kuivikkeillekin on varastotila jossa oli täysihoidon aikaan irtoturvetta ja aikaisemmin irtopurua.

Muut rehut on rehuhuoneessa samalla tavalla kuin täysihoidon aikanakin

Tuolla tallilla ovat tyytyväisiä, ne keille tuo systeemi ei sopinut lähtivät pois. Kukaan ei ole "lainaillut" toisten rehuja tai kuivikkeita ja homma toimii.

Lähettäjä: Jeppks 
Päivämäärä:   15.6.25 10:57:38

Ei todellakaan ole halpaa itsehoitotalleissa. Noormarkussa 260e kk pelkkä karsina. Kaikki muut päälle plus työt. Äkkiä pääsee sinne 450e ja kaiken joutui tekemään itse

Lähettäjä: Carta 
Päivämäärä:   15.6.25 13:19:31

Meillä kyllä karsinahintaan kuuluu myös vesi, maneesin ja kentän käyttö ja huolto, lumien auraus, lantalan tyhjennys ja tarhojen peruskunnostukset. "Omassa pihassa" noistakin pitäisi huolehtia ja tulisi lisäkuluja. Laitumet rakennetaan itse, mutta tarvikkeet osin tp:n omaisuutta. Sähkö laskutetaan erikseen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.6.25 13:59:46

Meillä on ladossa jokaiselle pyöröpaalin levyinen "laari". Heinää/kuiviketta saa tuoda tallille vain sen verran kuin laariin mahtuu, loput pitää säilyttää jossain muualla. Asiakkaat on muodostaneet keskenään oma-aloitteisesti kimppoja, ja jakavat varastotilan niin että Liisan laarissa on yhteinen pyöröpaali, Tiinan laarissa kuivikkeet, Tarjan laarissa kottikärryt/heinäpussit/ämpäreitä/Liisan hevosen kärryt jne.

10 asiakashevosta ja muutama oma opetushevonen. Hyvin toimii.
Meillä vaihdettiin täysihoitopalvelu itsehoitoon reilu vuosi sitten siitä syystä, että asiakkailla alkoi olla niin moninaisia vaatimuksia ja tuntui että tarjolla pitää olla viittä eri heinää ja seitsemän kuivikevaihtoehtoa. Siihe hommaan en alkanut ollenkaan, vaan ilmoitin että tallivuokra laskee X euroa ja hommaatte heinät ja kuivikkeet itse.
Kummasti muuten väheni ne erityistarpeiset, kun asiakkaille valkeni millainen työmaa on hommata niitä spesiaaliheiniä.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   15.6.25 15:03:11

Meillä välikkö mihin mahtuu paali. Moni on kimpassa. Pihassa myös lato missä on yhden kimpan avonainen paali. Kuivikepaalit käytössä.
Mulla ollut hevonen itsehoitotallille 17 vuotta, eikö ole koskaan ollut sellainen olo että joku veisi rehua tai heinää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.6.25 16:15:15

Ei toimi, jos eivät myös siivoa itse. Toinen laittaa 50cm kuiviketta ja älytön työmaa siivota. Toisella saman hinnan hoidosta maksavalla voi olla helposti siivottava patja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.