Lähettäjä: -jj-
Päivämäärä: 22.6.25 15:54:37
Johtuuko hevosten harjaamattomuus laiskuudesta vai kiireestä? Monilla talleilla asiakkaiden pitää itse laittaa hevoset valmiiksi tunneille, koska tällä säästetään työntekijäkuluissa, mutta monilla asiakkailla ei ole myöskään mahdollisuutta tulla riittävään aikaisin, että ehtisi olla paikalla puoli tuntia ennen tunnin alkua. Eli moni säntää tallille suoraan töistä, ja silti on oaikalla niin, että ehtii max hakea hevosen tarhasta, nakata varusteet selkään ja hölkätä maneesiin. Ja sitten alat nipottaa ja käsket purkaa varusteet ja harjata hevosen. Ei ihme, jos asiakkaat kaikkiaa ja menee muualle, missä on mahdollisuus saada hevoen valmiiksi varustettuna.
Joskus ysärillä ratsastuskouluillakin oli vielä hevosenhotiajia, jotka varustivat hevosen valmiiksi tai auttoivat asiakkaita varustamisessa.
En itse edes harkitsisi meneväni asiakkaaksi tallille, jossa ei ole tarvittaessa apua tarjolla tallin puolesta. Ihan jo siksi, etten tunne tallia ja hevosia, ja minulla menisi hirveästi aikaa oikean hevosen ja sen varusteiden löytämiseksi. Kaikilla tallilla kun ei ne muutkaan asiakkaat tiedä tai auta sen enempää, joten haluaisin, että kun menen tallille, niin siellä on joku avulias valmiiksi odottamassa, ja neuvomassa minua.
Tykkään kyllä itse laittaa hevosesn valmiiksi, siitä ei ole kyse. Mutten todellakaan alkaisi maneesissa harjata hevosta uudelleen, jos saisin kuulla, etä minulla on värää hevonen ja sekin varustettu jonkun toisen hevossen varusteilla. Jäisi minulta se tunti sitten välistä ja sitä kertaa ei minulta edes veloitettaisi.
Sijainti on monille ykkösasia. Jos samalla sijainnilla on useita talleja, valitaan niistä se, joka puitteltaan, palveluiltaan ja hinnoiltaan on itselle paras. Mutta jos sinun tallisi sijainti on sellainen, ettei se houkuttele ja muualla on paremmalla sijainnilla talleja, niin sinun tallillasi pitää olla jotain, joka houkuttelee asiakkaita. Harva tosiaan jaksaa ajaa tallille pitkää matkaa, ellei kyseisellä tallilla ole jotain ennennäkemättömän hyvää, jota ei lähempää saa. Halpa paikkakaan ei vedä porukkaa, jos sijainti on huono, ja hyälläkään sijainnilla ei saa asiakkaita, jos samalla sijainnilla on muitakin, jotka tarjoavat samaan hintaan parempia puitteita.
Esim. oma hevoseni on tallilla, jolla on paljon talleja ja vähän kauempaa löytyy muitakin talleja. On maneesillista ja maneesitonta. Eräs maneesitalli vieressä tarjoaa paikkoja halvalla, joko itsehoidolla tai puolihoidolla. Täysihoitoa ei siellä ole tarjolla. Mutta vaikka sijainti on hyvä, vieressä upeat maastot ja hevostenliikutuspaikat ja hinta halpa, on paikkoja aina tyhjänä. Syynä se, että tarhat on ihan postimerkit, kenttää ja maneesia vuokrataan myös ulkopuolisille, ja maneesi on todella pieni (25m x 45m), eli aina tukossa käyttäjistä. Moni maksaa ennemmin enemmän saadakseen hevosensa postimerkkiä isompaan tarhaan, isommasta maneesista, jota ei vuokrata ulkopuolisille, ja maneesista vaikka erikseen, jotta saa ison ja hyväpohjaisen maneesin käyttöön, joka ei ole tukossa käyttäjistä. Ja täällä onkin vuokrattavissa isompi maneesi (22m x 72m), joka ei kuulu millekään tietylle tallille, eli käyttö on suht vapaata. Vaikka tuo on kapea, on sillä pituutta kuitenkin sen verran, ettei ole ahdas. Valot ja pohja on alueen parhaimmat. Ja kun sen vuokraaminen ei ole halpaa, ei sinne ole koko ajan kaikki tunkemassa.
Eli ainakin minä maksan ennemmin isommalla rahalla paremmista puitteista ja siitä, että tarvittaessa rahalla saan myös täysihoidon, kun olen reissussa/sairaana. En veisi tallille, jossa joutuisin itse hoitamaan täysin. Toki tunnen myös niitä, joilla hevonen kokonaan itsehoitotallilla, mutta heillä on oltava myös hyvä hoitorinki/hoitajat/vuokraajat. Samalla sijainnilla kanssani on vaikka minkälaista tallia, mutta tuo voittaa puitteillaan ja tarjonnallaan, vaikkei halpa olekaan.
Sinulla on ongelmana sijainti ja vääränlaiset hevoset. Siinä on jo kaksi ongelmaa, joiden vuoksi tunneille ei asiakkaita riitä (jos sinulla on osaavia ja reaktiivisia ja kaivataan nimenomaan niitä pystyynkuolleita) ja yksäritkin menevät muualle. Ja jos haluat panostaa vain yksäreihin, niin sinun on kyettävä tarjoamaan jotain, jonka vuoksi saat asiakkaita, vaikka sijainti ei olekaan paras mahdollinen. Mutta jos suurin syy yksäriasiakkaiden puutteeseen on sijainti, niin vaikea siihen on vaikuttaa.
|