Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten oppia satulansovitusta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.6.25 21:54:19

Otsikossa kysymys. Aihe kiinnostaa itseä kovasti.

Re: Miten oppia satulansovitusta?

Päivämäärä:   12.6.25 22:24:03

Se ei oikeasti ole tähtitiedettä. Hevosen rakenteesta pitää tietää sen verran, että ymmärtää miten lavat liikkuvat ja mihin päättyy selän kantava osuus. Satulan istuvuudesta katsotaan pituutta, leveyttä ja kaarevuutta. Paneelit ei saa jäädä ilmaan mistään kohtaa hevosta, eikä paneelit tai kaari saa painaa hevosta lapoihin. Liian kaareva satula nousee irti takaosasta. Sovittamiseen on apuvälineenä myös erilaisia painepädejä, joista näkee millaisen paineen satula luo painon ollessa selässä.

Päivämäärä:   12.6.25 22:43:47

Sama täällä kiinnostaisi kovasti oppia.
Järjestetäänköhän jotain satulan sovituskursseja jossakin päin suomea?

Lähettäjä: Tii 
Päivämäärä:   12.6.25 22:46:41

Etelä-Pohjanmaalla on tänä kevään 2 tai 3 eri seuraa järjestänyt satulansovituskurssin. Joku satulaseppä tms on ollut pitämässä teorialuentoa ja sitten on ollut demohevosia, joille on satuloita sovitettu.

Mainoksia tapahtumista on tullut somessa vastaan, en ole osallistunut, niin en tiedä miten hyviä ovat olleet.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.6.25 07:43:15

Pitää myös osata tunnistaa miten hevosen selkä muuttuu kun se liikkuu.

Satulan tulee sopia hevoselle kun se liikkuu oikein ratsastajan kanssa, ei paikallaan seistessä.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   13.6.25 08:07:46

Tekemällä vaikka itse omalle hevoselle. Katsomalla eri hevosten selkiä ilman satulaa. Silmä kehittyy ajan kanssa. Kaikki ei huomaa, jos hevonen ontuu. Ajan kansa silmä kehittyy.

Päivämäärä:   13.6.25 12:40:10

Itse olen oppinut tosi paljon myös sillä, että kun satulansovittaja on käynyt katsomassa satulannistuvuutta tai ostomielessä satuloita hevoselleni, niin kyselen paljon. Kyselen miksi joku satula istuu jollain tietyllä tavalla, miksi satula tekee näin, mistä tunnistan liian leveän satulan yms. Ei ole kukaan koskaan kieltäytynyt vastaamasta ja opettamasta, täytyy vain itse olla myös aktiivinen.

Lähettäjä: Täällä 
Päivämäärä:   13.6.25 12:42:04

Minä olen sovittanut kaikki satulat omalle hevoselle itse. Sopivuus varmistuu vasta, kun satulaa on käyttänyt jonkun aikaa, että onko sopiva vai ei.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   13.6.25 12:45:13

Ei riitä, että satula sopii vain hevoselle. Se tulee sopia myös sen hevosen ratsastalle. Lisäksi tulee sopia kaikissa askellajeissa. Ratsastajan painopisteen tullessa väärään kohtaan muuttuu se hevoselle sopiva satulakin epäsopivaksi ratsastajan kanssa. Lisäksi satula itsessäänkin tulee olla painopisteeltään oikeassa kohdin, eikä tosiaan saa tulla takimmaisen kylkiluun kiinnityskohdan ohitse.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.