Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kipua vai ?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.6.25 21:43:35

Voiko hevonen oirehtia kipua joinakin päivinä vain, heiluttamalla päätä ja hieromalla turpaa ihmiseen vai onko tämä nyt ärsytystä ötököistä ? Ratsastaessa sekä taluttaessa tekee, parina päivänä myös tarhassa. Esim tänään alkuun ratsastaessa hevonen ei tehnyt tätä mutta alkoi kesken ratsastuksen heilutella päätä, kun tulin alas selästä hevonen alkoi hieroa päätäänsä minuun, eli selvästi päätä kutitti. Aikaisemmin tämmöistä oireilua ei ole ollut jonka takia olen nyt hämilläni tästä. Olen yrittänyt seurata onko näillä joku yhteys milloin aloittaa tekemään tätä.

Re: Kipua vai ?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   13.6.25 08:05:05

Ötökät ja kesä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.6.25 10:37:27

Ötökät ja kesä saa aikaan omastakin hevosesta lähes headshaking tapauksen.

Ei pidä miettiä liikaa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.6.25 10:48:19

Headshaking on vakava asia. Kiputila kolmoishermosärky.
Vrt ihmisillä horton päänsärky ahaa itsemurhaan

Päivämäärä:   13.6.25 10:54:38

-, kyllähän sitä väkisin miettii kun hevosen liikuttaminen menee lähes mahdottomaksi.

Päivämäärä:   13.6.25 11:49:04

Onko hevosellasi ötökkähuppu päässä tarhassa ja ratsastettaessa? Tämän nyt ekana testaisin, jos vaikka auttaa.

Mun hevoseni reagoi siitepölyyn ja on muutenkin herkkä kaikille pölyille. Pään heilutuksen lisäksi tosin pärskii ja sieraimista tulee kirkasta limaa.

Päivämäärä:   13.6.25 11:50:58

Ei ole ollut ötökkähuppua. Mietin myös tuota siitepölyä ärsyttääkö se koska hevonen myös pärskii enemmän mutta sillä tulee välillä valkoisempaa räkää.

Lähettäjä: Hampaat 
Päivämäärä:   13.6.25 13:19:05

Minun hevoseni alkoi keskellä talvea heilutella ja ravistella päätään. Pakkasta -10, joten ötökät ei olleet vaihtoehto. Syyksi paljastui murtunut hammas. Kesällä olisin varmaan laittanut ötököiden piikkiin.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   13.6.25 14:49:03

Hevonen voi myös vaikkapa hiota suitsien alta ja sen takia hangata ihmistä päällään. Etenkin nyt kun on vuoden ekat oikeat hikikelit monessa paikassa.

Päivämäärä:   13.6.25 16:34:34

Hyviä ajatuksia kyllä. Tänään meillä oli ötökkähapsu, mutta huomasin että kävellessä hevonen oli normaali mutta heti kun otettiin vähän ravia se trikkeröi hevosta heiluttamaan päätä, voisiko hengitysteissä olla jotain ? Sitten alkoi myös pärskiminen ja nenän hankaus.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.6.25 16:46:20

Ötökät meilläkin kiusaa. Ei onneksi rajua, mutta osa vaatii turpaverkon tai ötökkähupun näin kesällä oireistoonsa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.