Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jalka lentää hypyssä taakse, miten kehittää

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   12.6.25 09:17:57

Mulla lentää vahvasti jalka hypyssä taakse ja kääntyy vähän varpaat ulos. Vinkkejä ja neuvoja millä tätä kehittää? Toki nyt ensimmäisenä yritän vaan tiedostaa ja miettiä asiaa kokoajan hypätessä että jalka pysyisi paikallaan.

Onko joku tietty jalustin tai tietynlainen jalustin auttanut? Onko joku remmiviritelmä jalustimesta satulavyöhön auttanut alkuun hajoittelussa?

Mulla ei ole ongelmaa ylävartalon kanssa, eli ei lennä jalka siksi että sukeltaisin. Istunta kyllä muutoin tasapainossa ja pysyn ryhdissä, mutta mun tyyli vaan on se että jalka koukistuu tosi paljon ja nousee jaakse ylös kannat. Pahenee isommilla (110-120cm) esteillä mutta ei se alapohje ole vakaa pienemmilläkään. Hevosella tosi iso ja ''raju'' hyppy, hyppää tosi vahvan ja ''repäisevän'' hypyn.

Re: Jalka lentää hypyssä taakse, miten kehittää

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.6.25 09:26:43

Istunta ei ole kunnossa, koska paino ei ole jalustimella jos jalka voi lentää taakse.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.6.25 09:29:32

Jalka pääsee lentämään taakse jos puristaa polvilla satulaan. Paino kantapäille ja polvet vapaaksi niin sillä se korjaantuu. Hyvä keskivartalon lihasvoima auttaa selviytymään voimakkaissa hypyissä.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   12.6.25 09:32:40

Juu, polvi puristaa jos jalka lentää taakse. Mikä on toki ihan luontaista, jos hevosella iso hyppy kuten kuvailit. Koita keskittyä rentouttamaan polvi, ja vaikka kääntämään varpaita ulospäin ja alkuun jopa polvi irti satulasta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.6.25 09:36:03

Tasapaino paremmin keskivartalosta, pakarat töihin, reisi ei ja polvi irti. Ei auta miettiä vain pohkeen paikkaa jos ylempää väärät lihakset tekee töitä!

Lähettäjä: Weirdo 
Päivämäärä:   12.6.25 09:37:48

Kannusremmillä jalustin satulavyöhön kiinni

Lähettäjä: syysomena 
Päivämäärä:   12.6.25 10:21:25

Ei mitään remmejä, niillä et opi kuin jännittämään vastaan.
Hae pienillä hypyillä sitä tunnetta, että et ponnista itse yhtään ylös, takapuoli lähes satulassa, paino jää rennosti jalustimeen ja polvi on rennosti irti, lonkankoukistajat auki ja rentona. Siis niin pienillä, ettei sinun tarvitse katsoa ja ratsastaa estettä, vaan voit keskittyä ainoastaan istuntaasi ja siihen missä paino on. Jos hevosesi on tasainen, tee "sata" puomia tai kavalettia putkeen innarivälein ja hae siinä rytmi jossa pääset rentouttamaan jalat ja tiputtamaan painon jalustimille - huom rennosti, ei painaen varpaita jalustimeen tai kantapäitä alas koska silloin taas lonkat jännittyy ja jalkaterä kääntyy.

Juurisyy tuohon heilahtamiseen ja varpaiden kääntymiseen on se että kuski ponnistaa hypyssä ylös, puristaa polvella ja lonkankoukistajat on kiinni/kireät.

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   12.6.25 10:37:15

Reilusti lyhyemmät jalustimet, kokeilepa. Kun ne on riittävän lyhyet, jalka asettuu hyvin hevosta ja satulaa vasten ja paino tulee itsestään jalustimelle. Jos ei tule, pitää lyhentää vielä. Sen jälkeen sun on helppo laukata kunnolla kevyessä istunnassa pylly irti penkistä (minuutteja putkeen eikä metrejä) ja jalka ei heilu hypyssäkään. Nykyään jostain syystä hypätään järjestään pitkillä jalustimilla, mutta tavisten fysiikka ei riitä niiden kanssa säilyttämään istuntaa.

Päivämäärä:   12.6.25 11:01:54

En tiedä onko se nyt mun tapauksessa kuitenkaan keskivartalosta kiinni, mulla kun pysyy ylävartalo vakaana ja ryhdissä läpi hypyn enkä menetä tasapainoa tai rojahda esteen jälkeenkään. Paino ei tosiaan ole jalustimella, siinä iso ongelma. Täytyy alkaa hakea siis ajatukseen että paino jalustimella. Mä olen pitkä, noin 180cm ja pitkä jalka.

Päivämäärä:   12.6.25 11:03:17

En kyllä oikeen allekirjota totakaan että ponnistaisin hypyssä ylös. Mulla kolisee jalustimet löysänä jaloissa ja nousee jalka ylös, jotenki paino polvien varassa tai jopa satulassa.

Päivämäärä:   12.6.25 11:04:32

Se jalustimen pituus on kyllä totta. Mä meen varmaan aivan liian pitkällä jalustimella. On jotenkin turvallisempi olo reaktiivisen hevosen selässä kun pääsee kunnolla jalalla rungon ympäri. Täytyy kokeilla lyhentää!

Lähettäjä: syysomena 
Päivämäärä:   12.6.25 11:32:15

Eli kireät lonkat ja pihtipolvet. Kyllä sulla jalkaa riittää kyydissä pysymiseen lyhyemmälläkin jalkkarilla, kokeile tosiaan että löydät tasapainon jalustimesta kevyessä istunnssa niin että saat tietoisesti lonkan, reiden auki ja polven kevyesti irti satulasta. Sitten vaan säilytät sen hypyssä, helppoa!

Lähettäjä: Nih 
Päivämäärä:   12.6.25 12:41:43

Ongelma on varmasti osaksi istunnossa mutta katsoisin silti ensin että satula on varmasti ratsastajalle sopiva hevosen lisäksi. Pitkälle tai pitköjalkaiselle ratsastajalle pitää olla oikean kokoinen ja mallinen siipi mihin jalka asettuu niinkuin sen pitää. Satulan istui osan pitää myös olla tasapainossa jotta on mahdollista istua hyvin. Perus 17 penkki normaalilla siivellä on luultavasti 180cm ihmisen jaloille liian pieni siivestä ja tarvitsisi 17,5 satulan tai 17 istuimen jos ahteri on pieni mutta isomman ja enenemmän eteenpäin leikatun siiven.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.6.25 13:56:45

Todnäk polvi puristaa. Mulla syynä, että ponnistan ns hevosen puolesta ylös ja eteen, ajaudun liikkeen edelle ja jalka jää siinä turhan taakse.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   12.6.25 14:33:10

Koita myös ajatella jalkaa eteen just ennen ponnistusta niin on jo hyppyyn lähdössä oikeassa kohdassa. Kevyt istunta myös hyvä, voit vaikka hypätä pieniä kevyessä istunnassa ja vain ajatella jalan asentoa. Valmentajaa tai periaatteessa ihan ketä tahansa voi pyytää huutamaan jalka eteen ennen estettä.

Lähettäjä: rilla 
Päivämäärä:   12.6.25 16:02:43

Todennäköisesti satula ei ole optimaalinen. Et saa painopistettäsi oikein jalustimelle, ja hyppy sitten keikauttaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.