Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 11.6.25 20:57:52
Tuossa linkissä on hyvin selitetty. Olen ihan samaa mieltä, että kauheasti viljellään jo jostain HeC-tunneista lähtien termistöä ja sitten ei kumminkaan selitetä termejä. Tai jos selitetään, niin selitys on huono tai jopa väärä ja herättää vain lisää kysymyksiä. Iso vastuu olisi ratsastusta opettavilla opetella ensin itse perusasiat kunnolla ja vasta sitten pitää tunteja muille.
"Luulen ymmärtäväni mitä tämä tarkoittaa, kun esimerkiksi ravissa halutaan lopuksi ravata eteen-alas. Jos hevonen on sitä ennen kulkenut kootummin, ratsastaja voi pidentää ohjaa, jolloin ohja pitenee ja hevonen pääsee venyttämään kaulaansa pidemmälle, kohti "uutta" tuntumaa (mikäli vaikka ohjat olisivat hetken olleet löysällä, kunnes hevonen "löytää" uuden pidemmän muodon). Ideaali tilanteessa sitä pyykkinarun löysentymistä ei tietenkään tapahtuisi, vaan hevonen seuraisi reaaliajassa muutosta ja venyttäisi kaulaa/päätä eteenpäin samaan aikaan kun itse pidennän ohjia (?)."
Juuri näin. Sinun täytyy syöttää ohjaa (ei heittää kerralla 30 cm pois) ja hevosen pitää venyttää kaulaa sen mukana. Jos se ei sitä tee, se ei ole vielä rehellisellä tuntumalla eikä ehkä myöskään ajattele reippaasti eteenpäin. Jos näin käy, ota ohjia taas vähän lyhyemmäksi ja palaa miettimään, millaisilla harjoituksilla saisit hevosen takaosaa aktivoitua niin että se seuraavalla yrityksellä haluaisi jo seurata ohjaa eteenpäin.
"Mutta, tarkoittaako tämä konkreettisesti esimerkiksi sitä, että jos aloittaa hevosen ratsastamisen reippaassa käynnissä pitkin ohjin ja alkukäyntien jälkeen alkaa työskentelemään jotain tehtävää ja alkaa ottamaan ohjia käteen, ei oteta itse tuntumaa vaan pyritään nostamaan hevosen muoto sieltä pitkästä pitkinohjin kävelymuodosta ensin ylös, pidetään reipas tahti ja "odotetaan" että hevonen itse "aiheuttaa" tuntuman? En osaa oikein selittää mitä tarkoitan.."
Sen verran sinun täytyy kyllä ohjia koota, että löydät hevosen suun, mutta pointti on siinä, että useimmat ratsastajat ottavat ohjat, eivät tee pohkeilla mitään ja sitten maailma on heidän mielestään jo ihan valmis. Ohjat pitää ottaa käteen, mutta jo ohjien keräämisen aikana aletaan pyytää hevosta pohkeella menemään reippaasti (ei kovaa vaan reagoimaan heti ja kävelemään kunnolla marssimalla niin kuin linkissäkin sanottiin). Ei siis vain koota ohjia lyhyeksi ja olla tekemättä jaloilla mitään. Linkissä oli minusta hyvin selitetty, että jos tekee asioita vain ohjilla, hevonen ei ala tuottaa voimaa takaa, mutta jos taas pyytää pohkeilla reippaasti asioita mutta ohjat ovat pyykkinarut / tuntuma on epätasainen, voima lähtee takaa eteen mutta valuu hukkaan kun sitä ei mitenkään "oteta kiinni". Ensimmäinen on tosi ison osan ratsastajista ongelma (myös niiden 10+ vuotta ratsastaneiden, jotka eivät ole ratsastaneet kunnon opetuksessa) ja jälkimmäinen niiden, jotka tietävät että pitäisi ratsastaa pohkeella mutta istunta on niin heikko että ratsastaja heiluu satulassa --> kädet heiluvat ja tuntuma heiluu.
|