Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Kohti tuntumaa"?

Lähettäjä: Aloittelija 
Päivämäärä:   11.6.25 14:56:27

Aloittelija täällä hei. "Kohti tuntumaa" ratsastaminen on epäselvä käsite. Jos joku kertoo, että aloittaa ratsastamisen pyytämällä hevosta alusta lähtien reippaasti eteen, kohti tuntumaa, mitä se käytännössä tarkoittaa tuntuman ja ohjien kanssa?

Ymmärrän sen, että yleensä hevosia ratsastetaan peräänantoon juuri noin, aktiivisesti eteenpäinpyrkivästi liikkuen, Mutta, tarkoittaako tämä konkreettisesti esimerkiksi sitä, että jos aloittaa hevosen ratsastamisen reippaassa käynnissä pitkin ohjin ja alkukäyntien jälkeen alkaa työskentelemään jotain tehtävää ja alkaa ottamaan ohjia käteen, ei oteta itse tuntumaa vaan pyritään nostamaan hevosen muoto sieltä pitkästä pitkinohjin kävelymuodosta ensin ylös, pidetään reipas tahti ja "odotetaan" että hevonen itse "aiheuttaa" tuntuman? En osaa oikein selittää mitä tarkoitan..

Siis että ei niin sanotusti itse oteta ohjia niin "tiukalle", että tunnetaan tuntuma vaan hevosen kuuluisi itse olla ensin niin ryhdissä, että voi mahdollisesti venyttää kaulaa/päätä hieman eteenpäin, "kohti tuntumaa". Tuntuma siis tapahtuisi ratsastajasta eteenpäin eli luotiviivan etupuolelle. Vertaa esim. edestä "tyhjää" hevosta, joka hakeutuu itse luotiviivan väärälle puolelle ja mahdollinen ollut tuntuma häviää.

Luulen ymmärtäväni mitä tämä tarkoittaa, kun esimerkiksi ravissa halutaan lopuksi ravata eteen-alas. Jos hevonen on sitä ennen kulkenut kootummin, ratsastaja voi pidentää ohjaa, jolloin ohja pitenee ja hevonen pääsee venyttämään kaulaansa pidemmälle, kohti "uutta" tuntumaa (mikäli vaikka ohjat olisivat hetken olleet löysällä, kunnes hevonen "löytää" uuden pidemmän muodon). Ideaali tilanteessa sitä pyykkinarun löysentymistä ei tietenkään tapahtuisi, vaan hevonen seuraisi reaaliajassa muutosta ja venyttäisi kaulaa/päätä eteenpäin samaan aikaan kun itse pidennän ohjia (?).

Pystyttekö avaamaan asiaa jotenkin..? Ratsastuskoulutunneillahan aina vaan kehotetaan alkukäyntien jälkeen ottamaan ohjat käteen = ottamaan itse tuntuma, eikä silloin hevonen itse "hakeudu kohti tuntumaa"..

Re: "Kohti tuntumaa"?

Lähettäjä: Ju 
Päivämäärä:   11.6.25 15:36:06

Tuntuma ei ole ihan helppo asia, eikä se monella ole ollenkaan hallussa. Se vaatii monta asiaa mutta jotenkin yksinkertaistaen
1. Hevosen tulee ensin liikkua reippaasti eteen, ei juosta alta, tai kävellä jotenkin ylireippaasti. Mutta siten että tunnet esim käynnissä että takajalat askeltaa ei laahaa maata, selkä ”hieman lainehtii” eli liikkuu ja se ei siis ole jäykkä, kuollut. Tätä ennen olet ehkä joutunut lämmittelemään hevosta esim maastokävelyllä. Tuntihevonen ei välttämättä ole ns jalan edessä heti alkukäynneistå jolloin oikeanlaista tuntumaa ei voikaan saada.
2 jos ajatellaan että hevonen menee nyt oikein eteen käynnissä, lantiosi seuraa mukana ja jopa vähän ratsastaa jo hevosta käynnissä istunnalla eteen. Otat ohjat käteen. Sellaiselle pituudelle että tunnet hevosen suun kevyesti kädessä
3. Ylläpidät käynnin et venskslaa sormilla, pidät kyynärpäät lähellä kylkiä, istut satulassa suorassa jantasapainossa. Et yritä taivuttaa, nyppiä, tehdä puolipidötteitå tmv vaan jatkat ratsastamalla yläpohkeella, istunnalla kohti kättä. Käsi joustaa mutta ohja ei roiku. Sitten vaan jatkat kunnes hevonen ns “loksahtaq” tuntumalle, eli imee kevyesti kuolainta, liikkuu läpi selän, kaula ja pää on koulutustason mukaisessa muodossa, käteesi / sormiisi tuntuu kieli ja rento alaleuka. Hevknen on tahdissa, tasapainossa, se ei venkslaa, nosta /laske päätä vaan on rentona kuolaimella eli tuntumalla.
4. Tuo kuvailusi hakee tuntumalle tapahtuu myös siis silloin kun vaikkapa pidennät ohjaa jolloin kyllä hevosen kuuluu seurata tuntumaa pidempään tai kootumpaan muotoon .
Monien tuntuma ei ole tasainen, ohja välillä roikkuu tai kiristyy. Monella ohjat ovat liian staattiset jolloin käsi on kova eikä hevonen rentoudu tuntumalle. Tai mennään pitkillä löysillä pyykkinarulla.useimilla Sammuu moottori kun ohjat on kädessä ja sitten alkaa jalalla naputtelu ja puristaminen. Kun tuntuma on hyvä tasainen ja oikea hevonen liikkuu tasapainossa, letkeästi ja rytmikkäästi allasi, ohjaus on helppoa, taivutusväistöt ym toimii. Eli hevonen on peräänannossa. Kaikenlaisia ”feikkejä” peräänantoja näkyy eikä jokaisen hevosen kanssa tuntuma tule helposti. Juurikin esim kuolaimen taaksepyrkivän korjaus on hidasta usein. Ratsastuskoulussa keskittyisin omaan istuntaan ja käsiin välittämättä paljonkaan hevosen asennosta, koska vasta kun oma istuntasi on sellainen että se on ns itsenäinen, et ota tukea hevosesta voit kehittää käden joka tarjoaa oikeanlaisen tuntuman hevoselle

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   11.6.25 17:14:23

Ensin pitää ymmärtää tuntuma. Joka ei ole helppo ymmärtää. Siinä siis sulla on kontakti hevosen suuhun IHAN KOKO AJAN. Ohjat eivät ole löysällä tai pyykkinaruina lainkaan, ei hetkeäkään. Paitsi silloin kun kävellään pitkin ohjin.
Ohjista ei kuitenkaan VEDETÄ, vaan ohjista pidetään koko ajan niin että tuntuma hevosen suuhun säilyy katkeamatta.
Sitten kun oppii lisää, voi alkaa "leikkimään" tuntumalla, säätelemällä sitä jne.
Vain jos sulla on hevonen koko ajan tuntumalla, hevonen voi hakeutua peräänantoon. Ja hevosta siis ratsastetaan aina jalalla ja taitavimmat istunnalla. Ja tuntuma säilyy.

Mutta nämä ovat todella vaikeita asioita, joiden oppimiseen ja oikeaan sisäistämiseen menee vuosia.
Suurin osa ratsastuskoulujen oppilaista ratsastaa koko ajan pyykkinaruilla, vaikka hajuakaan tuntumasta. Joka voi toisaalta olla hyväkin asia, koska jos istunta on huono niin ratsastaja usein ottaa tukea ohjista ja se nykiminen ei ola hevosystävällistä.

Mutta juu, ratsastus on sietämättömän vaikea laji jonka oppiminen vaatii tuhansia tunteja hevosen selässä hyvän open silmän alla.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   11.6.25 18:12:09

https://kuolaintuella.blogspot.com/2024/04/
ohjan-ja-pohkeen-valiin-puolipidate.html?m=0

Täällä oli minusta hyvin selitetty. On ennenkin linkitetty tänne.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.6.25 20:57:52

Tuossa linkissä on hyvin selitetty. Olen ihan samaa mieltä, että kauheasti viljellään jo jostain HeC-tunneista lähtien termistöä ja sitten ei kumminkaan selitetä termejä. Tai jos selitetään, niin selitys on huono tai jopa väärä ja herättää vain lisää kysymyksiä. Iso vastuu olisi ratsastusta opettavilla opetella ensin itse perusasiat kunnolla ja vasta sitten pitää tunteja muille.

"Luulen ymmärtäväni mitä tämä tarkoittaa, kun esimerkiksi ravissa halutaan lopuksi ravata eteen-alas. Jos hevonen on sitä ennen kulkenut kootummin, ratsastaja voi pidentää ohjaa, jolloin ohja pitenee ja hevonen pääsee venyttämään kaulaansa pidemmälle, kohti "uutta" tuntumaa (mikäli vaikka ohjat olisivat hetken olleet löysällä, kunnes hevonen "löytää" uuden pidemmän muodon). Ideaali tilanteessa sitä pyykkinarun löysentymistä ei tietenkään tapahtuisi, vaan hevonen seuraisi reaaliajassa muutosta ja venyttäisi kaulaa/päätä eteenpäin samaan aikaan kun itse pidennän ohjia (?)."

Juuri näin. Sinun täytyy syöttää ohjaa (ei heittää kerralla 30 cm pois) ja hevosen pitää venyttää kaulaa sen mukana. Jos se ei sitä tee, se ei ole vielä rehellisellä tuntumalla eikä ehkä myöskään ajattele reippaasti eteenpäin. Jos näin käy, ota ohjia taas vähän lyhyemmäksi ja palaa miettimään, millaisilla harjoituksilla saisit hevosen takaosaa aktivoitua niin että se seuraavalla yrityksellä haluaisi jo seurata ohjaa eteenpäin.

"Mutta, tarkoittaako tämä konkreettisesti esimerkiksi sitä, että jos aloittaa hevosen ratsastamisen reippaassa käynnissä pitkin ohjin ja alkukäyntien jälkeen alkaa työskentelemään jotain tehtävää ja alkaa ottamaan ohjia käteen, ei oteta itse tuntumaa vaan pyritään nostamaan hevosen muoto sieltä pitkästä pitkinohjin kävelymuodosta ensin ylös, pidetään reipas tahti ja "odotetaan" että hevonen itse "aiheuttaa" tuntuman? En osaa oikein selittää mitä tarkoitan.."

Sen verran sinun täytyy kyllä ohjia koota, että löydät hevosen suun, mutta pointti on siinä, että useimmat ratsastajat ottavat ohjat, eivät tee pohkeilla mitään ja sitten maailma on heidän mielestään jo ihan valmis. Ohjat pitää ottaa käteen, mutta jo ohjien keräämisen aikana aletaan pyytää hevosta pohkeella menemään reippaasti (ei kovaa vaan reagoimaan heti ja kävelemään kunnolla marssimalla niin kuin linkissäkin sanottiin). Ei siis vain koota ohjia lyhyeksi ja olla tekemättä jaloilla mitään. Linkissä oli minusta hyvin selitetty, että jos tekee asioita vain ohjilla, hevonen ei ala tuottaa voimaa takaa, mutta jos taas pyytää pohkeilla reippaasti asioita mutta ohjat ovat pyykkinarut / tuntuma on epätasainen, voima lähtee takaa eteen mutta valuu hukkaan kun sitä ei mitenkään "oteta kiinni". Ensimmäinen on tosi ison osan ratsastajista ongelma (myös niiden 10+ vuotta ratsastaneiden, jotka eivät ole ratsastaneet kunnon opetuksessa) ja jälkimmäinen niiden, jotka tietävät että pitäisi ratsastaa pohkeella mutta istunta on niin heikko että ratsastaja heiluu satulassa --> kädet heiluvat ja tuntuma heiluu.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   11.6.25 22:04:21

Ju vastasi hyvin. Fakta kuitenkin on, että hyyyyyvin harva ratsastuskoulun hevonen tulee tolla tavalla tuntumalle ekan käynnin aikana.

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   11.6.25 22:15:13

Ei, kuten aloituksessa kuvailit niin ei niin.
Pitkillä ohjilla käynnissä voi alkaa keräämään ohjia niin, että istuu satulassa suorassa ja kädet rauhassa alkaa keräämään ohjia. Pohkeet ympäri, jotta hevonen ei hidasta. Ohjat otetaan ihan tuntumalle, koska jos ohjasote on liian kevyt sitä kutsutaan tyhjäksi. Hevonen täytyy tuntua ohjan toisessa päässä.
Kädellä ei vedetä taakse, vaan käsi pysyy paikallaan ja pohkeella luodaan se paine eteenpäin kohti sitä tuntumaa, jolloin hevonen kevenee ja tulee sinne muotoon. Paljonko pohkeita tarvitsee, riippuu hevosesta.

Myös muissa askellajeissa ja tehtävissä ratsastetaan takaa eteen eli jalalla kohti ohjaa eli kohti tuntumaa.
Tarkoittaa siis sitä, että kädellä ei vedetä taaksepäin vaan pohkeilla ratsastetaan hevosta eteenpäin ja käsi ottaa sen vastaan.

Lähettäjä: gallop 
Päivämäärä:   12.6.25 12:51:54

"tulee sinne muotoon."

välihuomautuksena hevonen ei ikinä tule minnekään "muotoon". Hevonen liikkuu ihan koko ajan jossain muodossa. Muoto voi olla mitä vaan, pitkä tai korkealla GP tasoon koottu ja kaikkea siltä väliltä.
Tarkoitat varmaan peräänantoa, ja sillä taas ei ole mitään tekemistä "muodon" kanssa. Hevonen voi hakeutua peräänantoon monissa eri muodoissa.

Kun aloittelija puhuvat "muodosta", he yleensä tarkoittavat hevosta jonka kaula on vedetty kaarelle ja takajalat tallissa...;)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.6.25 12:56:47

Ehkä hämmennys tulee siitä, että ylipäätään hevosen ohjaaminen vaatii sen, että hevosen suun tuntee ohjilla, ja tämä on (yhdenlainen) tuntuma. Sitten hevonen ratsastetaan tuntumalle, ja kohti tuntumaa, ja tehdään sillä tuntumalla ties mitä, mutta koko ajan käytetään samaa sanaa eikä kerrota, miten tuntuma muuttuu tai miten erilainen ratsastus vaikuttaa tuntumaan eri tavoin.

Mutta se, että itse lyhentää ohjat niin, että tuntee hevosen suun, ei vielä tarkoita, että hevonen itse hakeutuisi kohti tuntumaa.

Lähettäjä: neiti 
Päivämäärä:   12.6.25 13:05:21

Kyllä aloittaja on ihan oikeassa ajatustensa kanssa.

Kun alkuun saadaan hevonen kävelemään aktiivisesti, kaulan liike tulee automaattisesti kokoajan kohti tuntumaa. Tästä kun aletaan keräämään ohjia, kaulan liike kohti tuntumaa tulee säilyä.

Jos käy niin, että hevonen nyökkää tuntuman tyhjäksi ohjia kerätessä, olet menettänyt takajalkojen yhteyden käteesi. Tätä ei korjata niin, että pidetään sama ohjaspituus ja pohkeilla "aktivoidaan" hevosta eteenpäin, se saa vain hevosen jalat kiireisiksi ja selän entistä notkommalle, kaula jännittyy entisestään ja hevonen työntää otsan johtamaan liikettä.

Ohjia kerätessä jos tuntuma katoaa, joko niin että hevonen nyökkää turvan kohti rintaa tai sitten päinvastoin, nostaa päänsä ylös, korjataan se palaamalla pidempään ohjaspituuteen ja hakemalla sama rento aktiivinen käynti jossa takajalat ovat yhteydessä käteen ja yritetään uudelleen.

Ihan muutama toisto näin ja ohjat saa tuntumalle niin että hevonen säilyy aktiivisena ja rentona liikkuen kohti tuntumaa.

Lähettäjä: wee 
Päivämäärä:   12.6.25 21:17:02

Täällä puhutaan asioista jotka on haasteellisia ihan Vaativalla tasolla hyvin koulutetuilla hevosilla kisaavilla. Ratsastuskoulun tuntilaisia nämä asiat eivät vielä lainkaan ajankohtaisia. Tuntilaisen ykköstavoite on saada hevonen liikkumaan reippaasti eteen. Suurin osa ratsastuskoulujen hevosista laahustaa tunnista toiseen alitempossa. Ja kun hevosen on saanut liikkumaan reippaasti eteen koko tunnin ja kaikissa askellajeissa, seuraava juttu on pitää ohjat kädessä kunnolla. Valtaosassa rats kouluissa tuntilaisten ohjat lepattaa koko tunnin pyykkinaruina.
Kun nämä kaksi asiaa asiaa onnistuvat ollaan jo ratsastajan tien alussa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.