Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tiettävästi terve

Lähettäjä: Juhhe 
Päivämäärä:   10.6.25 05:38:39

Kuinka moni on ostanut oikeasti terveen tuolla termillä? Itse koen, että on vaan sopivasti tutkimatta niin voi noin mainita, mutta kummasti pian huomataankin, ettei olekaan niin terve.

Re: Tiettävästi terve

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.6.25 06:36:45

Kyllähän silti kannattaa käyttää ell tarkastuksessa

Lähettäjä: Grapefruit 
Päivämäärä:   10.6.25 06:39:19

No se tiettävästi tervekin menee tietysti ostotarkastukseen! Sillä hevosella josta noin mainitaan ei vaan ole tiedossa olevia vaivoja tai vikoja kerrottavaksi, mutta ei se silti tarkoita etteikö voisi olla jotain piilevää oireilematonta löydöstä. Ne tulee esiin tarkastuksessa, jos moisia on, mutta eivät vaan ole olleet tiedossa. Ei tuo termi siis ole mikään takuu viattomuudesta tms. Itse olen useammankin tiettävästi terveenä myydyn ostanut, mutta tietenkin ne on käynyt ostotarkastuksen ennen kaupan tekoa. Ei tarkoita sen kummempaa tai tarkoita mitään salailua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.6.25 07:48:54

Tiettävästi terve kuulostaa omaan korvaan salailulta.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   10.6.25 08:00:14

Olen ostanut kolme tiettävästi tervettä, joista yksi meni tarkastukseen ja kaksi ei.
Hevosilla ei sittemmin ole ollut mitään sellaista vikaa, jonka vuoksi en olisi aikanaan niitä ostanut.
On ollut terveyshuolia, joista en usko myyjän tienneen, ja jotka ovat olleet sellaisia mitä ei olisi voinut ostotarkissa havaitakaan. Esim yhdellä oli puupölyallergia eikä kestänyt yhtään homeista heinää. Mistäpä myyjä olisi tämän voinut tietää, kun hänen tallillaan ei em asioita ollut ja muutaman videon perusteella oli hevosen aikanaan ostanut. Tai sitten se jolla oli SI-vaivoja, ei oireillut millään tavalla selvästi vielä ostaessa ja meni monta vuotta ennen oireiden havaitsemista.

Näen myyjien käyttävän "tiettävästi terve" termiä sekä terveistä että niistä, jotka ovat olleet jotenkin epämääräisiä mutta joita ei ole tutkittu. Jos hevosen taustat ei ole tiedossasi, herkästi ostotarkki.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.6.25 08:30:54

Terveys on tiedon puutetta, sanotaan. Tiedossa ei ole vikoja = tiettävästi terve. Yleensä aina löytyy jotain, kun aletaan tutkimaan. Ostotarkkiin vaan ja haluamassaan laajuudessa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   10.6.25 08:42:54

Osa käyttää termiä "tiedettävästi terve", kun eivät ymmärrä sen ja tiettävästi terveen eroa.

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   10.6.25 09:13:59

Mm omastani voisin tuota termiä käyttää. Hevonen käy vuosittain ell tarkastuksessa, kuvataan parin kolmen vuoden välein, kilpailee säännöllisesti. Eli mitään käyttöä estävää ei ole tullut vastaan. Toki kyllä tuoltakin varmasti kun riittävästi kaivaa niin tulee jotain, ikää on jo kuitenkin 13.

Lähettäjä: Just näin 
Päivämäärä:   10.6.25 09:37:26

Lähettäjä: Grapefruit
Päivämäärä: 10.6.25 06:39:19

No se tiettävästi tervekin menee tietysti ostotarkastukseen! Sillä hevosella josta noin mainitaan ei vaan ole tiedossa olevia vaivoja tai vikoja kerrottavaksi, mutta ei se silti tarkoita etteikö voisi olla jotain piilevää oireilematonta löydöstä. Ne tulee esiin tarkastuksessa, jos moisia on, mutta eivät vaan ole olleet tiedossa. Ei tuo termi siis ole mikään takuu viattomuudesta tms. Itse olen useammankin tiettävästi terveenä myydyn ostanut, mutta tietenkin ne on käynyt ostotarkastuksen ennen kaupan tekoa. Ei tarkoita sen kummempaa tai tarkoita mitään salailua.

Tämä

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   10.6.25 09:37:57

No mulla on 5v hevonen, syntynyt minulla. Ei ole ikinä oireillut mitään,normaalit ell hoidot suoritettu ( hampaat, rok). Jos tuon myisin pois, toteaisin ettei ole omistuksessani tietääkseni sairastanut mitään ja koko historia on tiedossa ( koska kasvatti).
Eihän kukaan voi mitään takuuta hevosesta antaa, ne kun voi silmänräpäyksessä satuttaa itsensä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.