Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallinpitäjiin kohdistuvat vaatimukset

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.6.25 15:04:30

Toisen keskustelun innoittamana. Nyt en puhu vaatimuksista, jotka kohdistuvat varsinaiseen palveluun eli tallipaikkoihin. Puhun niistä vaatimuksista, jotka kohdistuvat tallinpitäjän käytökseen tai jopa persoonaan ja yksityisasioihin.

Täytyy sanoa, että olen vuosien varrella useasti hämmästynyt siitä, kuinka paljon tallinpitäjiltä vaaditaan - myös sellaisia asioita, joita ei yleensä vaadita yrittäjiltä tai asiakaspalvelijoilta.

Ihmisillä tuntuu olevan mielipiteitä esim. siitä, mitä tallinpitäjä saa puhua, miten ja kenelle. Jos tämä tarkoittaisi vain sitä, että asiakkaille pitää olla asiallinen ja kohtelias, se olisi ymmärrettävä vaatimus. Tämän lisäksi saatetaan kuitenkin olla sitä mieltä, että tallinpitäjä ei saa puhua yhdelle asiakkaalle enemmän kuin toiselle. Olen tältäkin foorumilta saanut lukea, että on törkeää, jos esim. kaikki asiakkaat eivät tiedä tallinpitäjän ja tallin asioista saman verran. Ystävystyminen jonkun tai joidenkin asiakkaiden kanssa on kuulemma epäammattimaista. Se on kiva ja kohtuullinen vaatimus ammattiryhmälle, joka on poikkeuksellisen kiinni omassa työssään ja jolle työympäristöön kytkeytyy usein myös oma harrastaminen... :)

Lisäksi tuoreimmasta keskustelusta on saanut lukea, ettei tallinpitäjä saisi sanoa asiakkaista mitään pahaa, ei edes kavereilleen. Netti on pullollaan ns. perinteisissä aspa-ammateissa olevien ihmisten tarinoita idioottimaisista asiakkaista. Tallinpitäjät eivät kuitenkaan mielellään saisi edes ajatella asiakkaista mitään negatiivista, saati purkaa tuntojaan koskaan kenellekään, koska se tekee heistä epäkypsiä pskanjauhajia.

Säännöllisesti joku kantaa huolta myös tallinpitäjän rahankäytöstä. Että oliko se tallimaksujen korotus asiallista, kun tallinpitäjällä näyttää olevan uusi autokin. Tallinpitäjien hevosten lukumäärän laskeskelu on myös hämmästyttävän yleinen harrastus vuodesta toiseen - koska sehän ilman muuta kuuluu asiakkaille, mihin tallinpitäjä rahansa käyttää, ja onhan se epäilyttävää, jos hevosihminen käyttää rahansa hevosiin. :) Ainakin tämä antaa taas kerran aihetta kommentoida tallipaikkojen hintaa.

Suhtautuminen tallinpitäjien ammattitaitoon on myös aika vinkeää. Siinä ei ole mitään rajaa, minkä verran ammattitaitoa voidaan vaatia ihmiseltä, jonka tuntipalkka on pahimmillaan kympin kieppeillä - koska muutenhan hänelle ei kannata maksaa sitäkään vähää! Toisaalta siitä vasta raivo repeää, jos tallinpitäjän ammattitaito ei salli hänen katsella tontillaan millaista hevosenpitoa hyvänsä. Pitäisi suunsa kiinni, ei tässä kaivata minkään pskanlappaajan mielipidettä!

Kaiken kaikkiaan vaikuttaa siltä, että tallinpitäjän tulisi toimia todella monessa roolissa, täyttää hirveä joukko tarpeita ja lääkitä valtava määrä traumoja - ja tehdä tämä kaikki nöyrästi ja huomaamattomasti, koska päällepäsmäri hän ei saa olla. Hänen pitäisi olla reilu äitihahmo tai päiväkodin täti, joka kohtelee "lapsia" tasapuolisesti ja antaa kaikille saman verran huomiota ja karkkia. Hänen pitäisi häivyttää asiakkaiden huoli ja stressi heidän hevostensa hyvinvointiin liittyen annostelemalla juuri asiakkaan haluamassa suhteessa rautaista ammattitaitoa ja toisaalta nöyristelevää kunnioitusta asiakkaan omien taitojen (tai "taitojen") edessä. Asiakkaan egoa tulisi pönkittää koko rahan edestä eikä hänelle saisi koskaan tulla tunnetta siitä, ettei tallinpitäjä pitäisi häntä suuressa arvossa eikä työskentelisi hänen eteensä ennen muuta rakkaudesta lajiin.

Totuuden nimissä on sanottava, että tiedän kyllä, että osa tallinpitäjistä on todella epäammattimaisia ja/tai sekopäitä. Me loputkaan emme kuitenkaan ole asiakkaiden äitejä, terapeutteja emmekä faneja. Varsinkaan emme ole yli-ihmisiä. Me teemme vain työtämme - toivottavasti hyvin, mutta teemme sitä kuitenkin rahan takia, ja se työstä saatava raha on vain äärimmäisen harvoin niin suuri, että voisimme tarjoamamme palvelun lisäksi antaa mitään kovin paljon enempää.

Re: Tallinpitäjiin kohdistuvat vaatimukset

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.6.25 15:25:00

Tallinpitäjän ei tarvitse olla kaveri eikä jakaa yksityiselämäänsä (on täysin ok, ettei tallinpitäjän asuntoon tai "omalle" pihalle ole asiaa jos tallin yhteydessä), kunhan on asiallinen ja esimerkiksi tervehtii kaikki asiakkaat. Rajoja saa ja pitää asettaa.

Sen sijaan yhden asiakkaan haukkuminen toiselle asiakkaalle osoittaa huonoa pelisilmää - avaudu niistä asiakkaista mieluummin vaikka perheenjäsenille ja läheisille ystäville muualla kuin tallissa asiakkaiden kuullen.

Lähettäjä: ?! 
Päivämäärä:   8.6.25 15:31:05

Aspa-ammatissa olevana voin kertoa että ne kommentit asiakkaista tehdään sellaisissa olosuhteissa ettei asiakas vahingossakaan kuule niitä. Ei siis töissä tai ei ainakaan ääneen (vaan esim. Teamsissa).

Jos asiakasta haluaa haukkua niin sitten se tehdään päin naamaa tai sillä tavalla selän takana ettei se päädy asiakkaan korviin.

Toisaalta kannattaa muistaa se, että jos sinulla tallinpitäjänä on oikeus haukkua asiakasta, on maksavalla asiakkaalla oikeus haukkua sinua. Niinhän ne muidenkin alojen asiakkaat tekevät. (Ja tähän täytyy korostaa, että haukkuminen ei tarkoita sitä, että keksitään juttuja, joita levitellään - siinä syyllistyy äkkiä rikokseen. Sen sijaan oikeasti tehdystä asiasta tai asian tekemättä jättämisestä voi esittää kritiikkiä, kommentteja, tai vaikka niitä haukkuja.)

Paras olisi tietenkin jos pystyisi kohtaamaan sen harmituksen aiheuttajan ihan henkilökohtaisesti ja selvittämään asian. Toki tuntuu, että monikaan ei nykyään kestä kritiikkiä / kehittämisehdotuksia edes silloin kun se on annettu asiallisesti, perustellen, ja koskien asiaa, ei henkilöä.

Päivämäärä:   8.6.25 16:01:26

"Toisaalta kannattaa muistaa se, että jos sinulla tallinpitäjänä on oikeus haukkua asiakasta, on maksavalla asiakkaalla oikeus haukkua sinua. Niinhän ne muidenkin alojen asiakkaat tekevät."

Ei kai yhdellekään edes vähän kokeneelle tallinpitäjälle tai muullekaan yrittäjälle voi olla epäselvää, että asiakkaat saattavat haukkua yritystä tai yrittäjää? :) Etenkään jos haukkuminen käsitetään laajasti miksi hyvänsä negatiiviseksi arvosteluksi, niin sellaista Vuoden Tallinpitäjää tuskin onkaan, josta ei joku olisi keksinyt negatiivista sanottavaa ja myös kertonut sitä jollekin. :)

Ja kyllä, se on myös asiakkaiden oikeus. Sehän on aivan inhimillistä, puolin ja toisin, että asiakkailla voi olla negatiivisia ajatuksia palvelusta ja sen tarjoajasta ja toisaalta yrittäjällä voi olla negatiivisia ajatuksia työstään ja asiakkaista. Väärin se on vasta sitten, jos näiden ajatusten ilmaiseminen menee asiattomuuksiin. Se, että kertoo ajatuksensa joskus jossain jollekin, ei aina suinkaan ole asiatonta.

Lähettäjä: Kkk 
Päivämäärä:   8.6.25 16:03:52

No miksi ihmeessä tuollaisesta pitää valittaa tai tehdä numeroa. Kaikilla aloilla on haastavia ihmisiä ja on paljon työkaluja miten ehkäistä ja välttää ongelmia.

Päivämäärä:   8.6.25 16:04:50

Tallinpitäjäksi ei kannata lähteä jos ei ole hyvä itsetunto, omanarvontunto, oikea koulutus alalle, ja osaa olla auktorite

Päivämäärä:   8.6.25 16:08:28

auktoriteetti. Kaikenlaiset ihmiset ei vaan ko. tehtävään sovi.
Jos oikeasti on tarve ääneen puhua negatiivista ja arvostella asiakkaita ääneen, niin silloin on väärällä alalla. Turhaa ja typerää, epäammattimaista.

Ohjekansiot, sopimukset ja järjestyssäännöt etukäteen kuntoon niin ei outoja "vaatimuksia" tule. Joustoa vaaditaan aina ja jos on vaikeuksia olla jokaiselle kohtelias, mukava ja suvaitseva, ei ole sinun ammatti.

Lähettäjä: vanha luuta 
Päivämäärä:   8.6.25 16:36:27

Minä olen ollut tallinpitäjä aika pitkään, en tunnista tai koe, että minulle ainakaan olisi esitetty tuollaisia vaatimuksia. Olen varmaan erityisen onnekas, että on sattunut ympärille ja asiakkaiksi vähintään asiallisia ja pääosin oikein kivoja ihmisiä.

Lähettäjä: Yö 
Päivämäärä:   8.6.25 17:09:56

”Lisäksi tuoreimmasta keskustelusta on saanut lukea, ettei tallinpitäjä saisi sanoa asiakkaista mitään pahaa, ei edes kavereilleen. Netti on pullollaan ns. perinteisissä aspa-ammateissa olevien ihmisten tarinoita idioottimaisista asiakkaista. Tallinpitäjät eivät kuitenkaan mielellään saisi edes ajatella asiakkaista mitään negatiivista, saati purkaa tuntojaan koskaan kenellekään, koska se tekee heistä epäkypsiä pskanjauhajia.”

Miten kukaan voi ajatella, että asiakkaasta pahan puhuminen työpaikalla olisi hyvää toimintaa? Miten se edistää tilannetta, jossa ollaan asiakkaana kuukausia, jopa vuosia? Siis en ymmärrä. Saahan sitä puhua kotona puolisolle tai kavereille jossain muualla, mutta ei hyvänen aika jos minä alkaisin puhua työpaikalla toisen asiakkaan kuullen kolmannesta pahaa, olisin äkkiä entinen työntekijä. Ja meillä sentään asiakaskohtaamiset ovat lyhyitä eikä mitään kuukausisopimuksiin perustuvia ja jatkuvia.

Lähettäjä: Chill 
Päivämäärä:   8.6.25 17:24:26

Otatkohan nyt täällä foorumilla olevia kommentteja vähän liian tosissaan? Ei hötönetin pidä antaa mennä ihon alle :)

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   8.6.25 18:13:31

Olen täsmälleen samaa mieltä kuin Yö, että jos nyt on pakko sitä paskaa jauhaa, niin tekee sen sitten niin, että asiakas ei sitä vahingossakaan voi kuulla. Vaikka siellä omassa tuvassa kahvitauolla. Ja ennenkuin joku vinkuu, että kyllä ne asiakkaat sinnekin työntyy, niin kannattanee ihan suosiolla hankkiutua eroon sellaisista, jotka ei niitä rajoja millään lailla kunnioita. Onneksi itse ei tarvitse käydä sellaisessa paikassa, jossa tp purkaa oman turhautumisensa haukkumalla asiakkaitaan. Kuitenkin yleensä ne ihmiset, joiden mielestä kaikki on aina muiden vika, on melko usein todellisuudessa itse syypäitä niihin ongelmiin.

Lähettäjä: Amen 
Päivämäärä:   8.6.25 18:17:15

Lähettäjä: O
Päivämäärä: 8.6.25 18:13:31

Olen täsmälleen samaa mieltä kuin Yö, että jos nyt on pakko sitä paskaa jauhaa, niin tekee sen sitten niin, että asiakas ei sitä vahingossakaan voi kuulla. Vaikka siellä omassa tuvassa kahvitauolla. Ja ennenkuin joku vinkuu, että kyllä ne asiakkaat sinnekin työntyy, niin kannattanee ihan suosiolla hankkiutua eroon sellaisista, jotka ei niitä rajoja millään lailla kunnioita. Onneksi itse ei tarvitse käydä sellaisessa paikassa, jossa tp purkaa oman turhautumisensa haukkumalla asiakkaitaan. Kuitenkin yleensä ne ihmiset, joiden mielestä kaikki on aina muiden vika, on melko usein todellisuudessa itse syypäitä niihin ongelmiin.

Tämä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.6.25 18:29:03

Olen ihan päinvastaista mieltä, tallinpitäjät eivät ymmärrä noudattaa edes asiakaspalvelun alkeita. Jopa ne alkeet ovat suurelle osalle liian suuria vaatimuksia, saati että pitäisi osata töissä käyttäytyä tavalliseen työntekijään kohdistuvien vaatimusten mukaisesti.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   8.6.25 18:41:25

Esimerkki toiselta alalta. Ilmainen asiakastilaisuus tarjoiluineen ja korkealaatuisen ohjelman kera. Osallistuja x antoi palautetta että myös ilmainen parkkeeraus olisi pitänyt kuulua päivään. Tämän lisäksi kirjallisessa palautteessa oli mainita että tarjoilun taso oli laskenut edellisestä vuodesta. Tervetuloa vaan asiakaspalveluun jos kiinnostaa. Tallinpitäjä pääsee lopulta aika helpolla ja hyvä hevosen hoito on kuitenkin aika peruskauraa jos on homma hallussa.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   8.6.25 18:51:18

Tallinpitäjää koskee ihan samat odotukset kuin muitakin asiakaspalveluammatteja: on täysin asiatonta puhua asiakkaasta pahaa. Kyllä munkin terveydenhuollon ammattilaisena aika ajoin potilaiden käytös ja odotukset pännii, mutta siinä on vissi ero, puretaanko näitä työntekijöiden kesken vai toiselle potilaalle. Jälkimmäinen ei tulisi mieleenkään. On ok vetää rajoja, on ok lähentyä siviilielämässä muiden asiakkaiden kanssa, mutta ammattitaitoinen tallinpitäjä tunnistaa sen, mitä voi puhua ja kelle.

Lähettäjä: Putte 
Päivämäärä:   8.6.25 21:12:03

"Esimerkki toiselta alalta. Ilmainen asiakastilaisuus tarjoiluineen ja korkealaatuisen ohjelman kera. Osallistuja x antoi palautetta että myös ilmainen parkkeeraus olisi pitänyt kuulua päivään. Tämän lisäksi kirjallisessa palautteessa oli mainita että tarjoilun taso oli laskenut edellisestä vuodesta. Tervetuloa vaan asiakaspalveluun jos kiinnostaa. Tallinpitäjä pääsee lopulta aika helpolla ja hyvä hevosen hoito on kuitenkin aika peruskauraa jos on homma hallussa."

Jep, tunnistan. Edustamallani yrityksellä (palveluala) on YKSI ns. yleinen numero, sitä on mainostettu lehdissä, somessa, virallisilla verkkosivuilla, toimipisteiden ovissa... Vastaamme oikeasti nopeasti (tätä seurataan koko ajan, ei käytännössä koskaan edes useamman minuutin jonotusta) ja jumaliste kun ottaa aivoon, kun joku soittaja aloittaa puhelun rutisemalla "kun teitä ei mitenkään tavoita". No ei varmaan, jos et ole soittanut tähän numeroon vaan jonotellut johonkin muun toimipisteen / valtakunnalliseen palveluun kun et osaa katsoa netistä oikeaa numeroa.

Lähettäjä: Beeta 
Päivämäärä:   9.6.25 08:17:30

Kuka sitten on tallinpitäjä? Olen kokenut, että minuun kohdistetaan aivan samoja odotuksia, vaikka tallissani ei ole yhtään asiakasta. Talli on oma, hevoset on omia, mutta jos joku pikku prinsessa haluaa vuokrata yhtä hevostani minusta tulee tallinpitäjä! En saa puhua hänestä kellekään mitään ja pelkästään kehua ja kannustaa, suorastaan palvoa. Minun pitää olla paikalla valvomassa ratsastusta ilmaiseksi (vaikka on toisin sovittu). Jos en ole, minua pommitetaan tekstiviesteillä, niin että lopulta on pakko mennä paikalle. Minun pitää lähteä seuraksi maastoon ja taputtaa käsiä, kun hevonen kisoissa kieltää ulos ensimmäisellä esteellä tai ratsastaja putoaa selästä toisella esteellä ja todeta, että syy oli ilmiselvästi hevosen.
Jos en tätä kaikkea tee, saan vanhemmilta haukkumisviestejä, prinsessalta kiukuttelua, pahimmassa tapauksessa verottajan tai elsu-viranomaiset kimppuuni.
Ihanaa kun on oma talli eikä tarvi kattella siellä kuin muutamaa tarkkaan valittua AIKUISTA kaveria.

Lähettäjä: Teepee 
Päivämäärä:   9.6.25 08:42:45

Lähettäjä: Beeta
Päivämäärä: 9.6.25 08:17:30

Kuka sitten on tallinpitäjä? Olen kokenut, että minuun kohdistetaan aivan samoja odotuksia, vaikka tallissani ei ole yhtään asiakasta. Talli on oma, hevoset on omia, mutta jos joku pikku prinsessa haluaa vuokrata yhtä hevostani minusta tulee tallinpitäjä! En saa puhua hänestä kellekään mitään ja pelkästään kehua ja kannustaa, suorastaan palvoa. Minun pitää olla paikalla valvomassa ratsastusta ilmaiseksi (vaikka on toisin sovittu). Jos en ole, minua pommitetaan tekstiviesteillä, niin että lopulta on pakko mennä paikalle. Minun pitää lähteä seuraksi maastoon ja taputtaa käsiä, kun hevonen kisoissa kieltää ulos ensimmäisellä esteellä tai ratsastaja putoaa selästä toisella esteellä ja todeta, että syy oli ilmiselvästi hevosen.
Jos en tätä kaikkea tee, saan vanhemmilta haukkumisviestejä, prinsessalta kiukuttelua, pahimmassa tapauksessa verottajan tai elsu-viranomaiset kimppuuni.

Mistä ihmeestä te houkuttatte luoksenne tuollaisia ihmisiä? Olen itse pitänyt täysihoitotallia kohta 30 vuotta eikä ole yhtäkään prinsessaa tai muuta täällä kuvattua kitisijää koskaan asiakkaaksi sattunut, vain asiallisia ja mukavia hevosenomistajia ilman mitään kohtuuttomia vaatimuksia. Ja olen valinnut tämän ammatin nimenomaan koska pidän sekä ihmisistä että hevosista. Ei tämä ala mielestäni ole muuten oikea.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   9.6.25 09:03:36

Tallinpitäjä saa olla kaveri, ja tallinpitäjällä pitääkin olla kavereita, mutta tallinpitäjä on epäammattimainen jos ei osaa erottaa tallinpitäjän ja kaverin rooleja toisistaan.
Tallinpitäjä poikkeaa muista asiakaspalvelijoista siinä, että tallinpitäjä ei ole pelkästään kampaajan kaltainen asiakaspalvelija, vaan myös tallinsa hallitus ja isännöitsijä, joka on vastuussa siitä että "yhtiöjärjestys" säilyy.

Hyvin harva asiakaspalvelija joutuu sovittelemaan asiakkaiden välisiä kärhämiä, johtamaan asiakkaita, tai asettamaan sääntöjä samalla tavalla kuin tallinpitäjä, siksi vertaus asiakaspalvelijaan ei ole niin suoraviivainen kuin kuvitellaan. Tallinpitäjän ja asiakkaan sekä hierojan ja asiakkaan väliset suhteet on hyvin erilaiset ja näiden ammatinharjoittajien roolit ja vastuut asiakaspalvelijana eroavat toisistaan todella paljon, vaikka paperilla asiakas ostaa pelkkää "hevosenhoitopalvelua". Taloyhtiön isännöitsijä on mielestäni perinteisemmistä asiakaspalveluammateista lähimpänä tallinpitäjän roolia, mutta sekään ei yksin riitä, vaan tallinpitäjä hoitaa myös taloyhtiön hallituksen tehtävät.

Jos tallinpitäjällä menee ystävän ja tallinpitäjän roolit sekaisin, niin ei kannata yllättyä jos asiakkaat on tyytymättömiä ja vaihtuvuus suurta.

Asiakaspalvelijalla saa olla asiakkaistaan mielipiteitä. Nämä mielipiteet saa tietysti myös ilmaista ystävilleen, kavereilleen, tutuilleen tms - mutta on ihan äärimmäisen epäammattimaista, jos pahan puhuminen kantautuu asiakkaiden korviin. Vielä epäammattimaisempaa on, jos kaverisuhteet sotkeutuvat isännöitsijän rooliin ja asiakkaita kohdellaan eriarvoisesti.

Olenpa ollut sellaisenkin tallinpitäjän tallissa, joka oli sitä mieltä että omassa tallissaan hän saa tehdä ihan mitä haluaa ja muuttaa sääntöjä ihan miten haluaa. Tottakai saa, mutta kannattaisi miettiä sitä miten tällainen epäreiluus ja mielivaltaisuus vaikuttaa asiakkaiden viihtyvyyteen. Harva tallinpitäjä saa haalittua tallia niin täyteen omia kavereitaan, että talli pysyy kannattavana pelkästään kavereita palvelemalla. Jos muut asiakkaat lähtee, niin ongelmissa ollaan.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   9.6.25 09:20:31

Itse ihmettelen näitä tallinpitäjiä, jotka keräävät ympärilleen ns. klaanin, jotka ovat hänen silmiään ja korviaan, juoruilevat ja päivittävät aivan kaiken, toimivat valvontakameroina ja kyttäävät. Päivittävät aivan kaiken tallinpitäjälle ja kieli ruskeana nuoleskelevat tätä. Luo ahdistavan talli ilmapiirin. Ja tallinpitäjä on se joka tällaista toimintaa ylläpitää ja mahdollistaa.

Lähettäjä: Jurre 
Päivämäärä:   9.6.25 10:27:53

Jos tallinpitäjää haluaa etsiä yhtymäkohtia asiakaspalveluun ja etsiä aloja, joissa tällaisia yhtymäkohtia olisi, niin ensimmäisenä tulee vanhanaikaiset mielisairaalat ja vankilat. On vaikea keksiä mitään muuta toimintaa, joka olisi yhtä lähellä tallinpitoa. Ehkä koulut ja sairaalat, jos jotain hieman asiakaspalvelullisempaa näkökulmaa haluaa etsiä. Lähtisin siis etsimään asiakaspalveluaspektia lähinnä näistä laitoksista.

Vaikka tallinpitäjän pitää hevosenomistajien kanssa noudattaa normaaleja sosiaalisia sääntöjä, hänellä on myös toinen tärkeä tehtävä ja se on hevosen hyvinvoinnin turvaaminen. Tämän pitäisi oikeastaan ohjata kaikkia niitä palveluita, joita tallinpitäjä haluaa asiakkaalleen tarjota. Vaikka tarjoomus itsessään olisi suppea, pitäisi se tarjota niin, ettei hevosen hyvinvointi vaarannu. Tämä ei tietysti tarkoita sitä, että tallinpitäjän tarvitsee viedä hevoselle vettä tarhaan, mikäli se ei sisälly palvelusopimukseen. Sen sijaan hänen tulee jossain määrin valvoa, että omistaja huolehtii asiasta ja ellei huolehdi, tehdä vaikka eläinsuojeluilmoitus.

Lähettäjä: Jurre 
Päivämäärä:   9.6.25 10:30:13

Lisään vielä edelliseen kirjoitukseeni: Eläinsuojeluvalvonta ei voi kohdistua tallinpitäjään, eikä tallinpitäjällä ole mitään velvollisuutta laajentaa palvelunsa sisältöä siitä, mitä on sovittu, sen vuoksi, että hevosen omistaja ei hoida velvollisuuksiaan. Velvollisuudet rajoittuvat siihen, että ottaa yhteyttä hevosen omistajaan ja jos tämä ei auta, eläinsuojeluviranomaisiin.

Lähettäjä: Mä vaan 
Päivämäärä:   9.6.25 13:28:21

Olen ehtinyt elämässäni olla töissä monenlaisissa työpaikoissa ja toimia yrittäjänä hevosalalla.

Minä en pitänyt oman tallin pyörittämistä mitenkään vaativana asiakkaiden suhteen, itsehän siinä saa päättää mitä tarjoaa ja kenelle ja hinnoitella palvelunsa.
Jos joskus harvoin sattuu vaikea asiakas joka ei kykene noudattamaan sopimuksia tai käyttäytyy huonosti (muiden asiakkaiden haukkuminen tai hevosen huono kohtelu) ei tällaista ole pakko pitää asiakkaana.
Se on yrittämisen plussapuoli.

En ymmärrä miksi aloittaja ihmettelee sitä että paskan puhuminen muista ihmisistä (asiakkaista) koetaan yleensä huonona asiana ja huonontaa ilmapiiriä. Tottakai se menee niin. Jos haluat puhua paskaa ja olla negatiivinen likaat omaa pesääsi eli työpaikkaasi tallissa. Negatiivinen ilmapiiri tarttuu, juorut kyllä kulkevat kaikkien korviin.
Jos valitset asiallisen tavan käsitellä ongelmia ja puhut niistä suoraan asianomaisen kanssa rakentavalla tavalla se hyvin todennäköisesti auttaa enemmän kuin selän takana valittaminen.

Ei ole helpompaa olla töissä jossain muussa asiakaspalveluammatissa. Niissä saatat kohdata tuhat kertaa enemmän ikäviä asiakkaita pelkästään siksi että asiakasmäärät ovat huomattavasti suurempia kuin millään tallilla.
Silti et voi itse mennä samalle tasolle puheessasi.

Ikäviä tilanteita voi purkaa mutta sitä ei tosiaan kannata tehdä toisille asiakkaille eikä tunnistettavasti nimillä vaan siellä missä voi puhua ihmisistä anonyyminä, nimiä mainitsematta ja niin että puheet eivät päädy asiakkaiden korviin, vaikka kotona perheen kesken tai kollegalle vertaistuen saamiseksi.

Lähettäjä: XZ 
Päivämäärä:   9.6.25 14:09:28

No enpä tiedä, mitä erityistä tallinpitäjältä odotetaan. Hyvää, asiallista käytöstä. Itsestään selvää, ettei tp saa puhua muista asiakkaista toisille. Näin aiheutetaan usein eriarvoisuutta kävijöiden välille. Pitää olla auktoriteetti, ei kaveri.

Lähettäjä: Just näin 
Päivämäärä:   9.6.25 14:45:14

Aloittajalle * Se o just näin, allekirjoitan joka sanan ja pitkän listan voisi tehdä lisää. Toisaalla tehnyt aspa-alaa nyt 30 v ja tallia pyörittänyt 15v ja voin sanoa että huh huh, helpolla pääsee aspahommissa asiakkaiden kanssa.
Välillä sitä vieläkin yllättyy mitä kaikkea pitäisi tehdä lisää, sovitun lisäksi, mihin taipua ja ketä kehua.

Ja osa näistä ketjun kommentoijista ei näköjään ymmärrä olevansa juurikin osa tätä ongelmaa, mutta eipä sekään yllätä.
*peukkuja ja jaksamista

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   9.6.25 14:55:38

Ah, ihanaa olla oma talli ja vain omat hevoset. Vaikka omaan yrittäjä historiaan tallinpitäjänä ei montaakaan hankalaa asiakasta osunut,niin jo pelkästään näiden kirjoitusten perusteella alkaa jo tallinpito tuntumaan ydinfysiikkaa vaikeammalta työltä. Ennen vanhaan keskityttiin siihen hevoseen ja sen hyvinvointiin. Nyt tuntuu olevan ihmisten hyvinvointi se tärkein. Kuka saa puhua sontaa ja kuka ei. Kuka määrää menon tallissa,tallinpitäjå vai maksava asiakas?! En ihmettele miksi tallinpitäjät luopuvat vieraiden hevosten pidosta. Se todella alkaa olemaan ydinfysiikkaa vaikeampaa hommaa! Tähän on tultu kun se maalaisjärki ja hevosmiestaito on historiaa...

Lähettäjä: talikon varresta 
Päivämäärä:   9.6.25 15:10:38

Lähettäjä: Teepee
Päivämäärä: 9.6.25 08:42:45

Mistä ihmeestä te houkuttatte luoksenne tuollaisia ihmisiä? Olen itse pitänyt täysihoitotallia kohta 30 vuotta eikä ole yhtäkään prinsessaa tai muuta täällä kuvattua kitisijää koskaan asiakkaaksi sattunut, vain asiallisia ja mukavia hevosenomistajia ilman mitään kohtuuttomia vaatimuksia. Ja olen valinnut tämän ammatin nimenomaan koska pidän sekä ihmisistä että hevosista. Ei tämä ala mielestäni ole muuten oikea.

Komppaan kyllä tätä. Täällä myös parisenkymmentä vuotta tallinpitoa (maneesitalli, kirjava asiakaskunta kisaajia ja harrastajia) takana enkä tunnista aloituksen tai muutaman muun kommentin asiakaskuvausta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.6.25 16:15:48

Nyt on jollain (aloittajalla) pahamieli ja kivi kengässä. Loma voisi tehdä hyvää?

Lähettäjä: gallop 
Päivämäärä:   9.6.25 22:45:31

Kyllä tässä saa iloita kun meidän tallinpitäjä on rento ja ystävällinen huippuammattilainen, ja asiakkaiden kesken todella hyvä tunnelma. Ollut ainakin sen 10 vuotta kun mulla on hevosia ollut tuolla.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   10.6.25 02:58:07

Itse lopetin tallinpidon lähinnä siitä syystä että jatkuvasti sotkeutuu asiakkailta roolit. Jos olet ystävällinen ja kannustava oletkin ystävä. Varsinkin naisten/tyttöjen keskuudessa alkaa ikiaikainen "kuka leikkii kenen kanssa?" Mitä tiiviimmin tallin väki on keskenään sitä vahvemmin alkaa nokittelut, klikkiytymiset ja muut pelit. Ollaan kateellisia suosioasetelmista. Yritetään nostaa omaa asemaa toisia mustamaalaamalla. Tallinpitäjänä haastavinta on nykyään sosiaaliset johtamistaidon. Hevoset jää tässä kakkoseksi. Ei todellakaan kiinnosta.
En usko yllä olevia hehkutuksia yllä. Kaikki tuntemani konkaritalli pitäjät kokevat tämän raskaana. Tietysti virtuaalitallissa kaikki on toisin.

Lähettäjä: camelia 
Päivämäärä:   10.6.25 06:09:37

Lähettäjä: &€#?
Päivämäärä: 10.6.25 02:58:07

Itse lopetin tallinpidon lähinnä siitä syystä että jatkuvasti sotkeutuu asiakkailta roolit. Jos olet ystävällinen ja kannustava oletkin ystävä. Varsinkin naisten/tyttöjen keskuudessa alkaa ikiaikainen "kuka leikkii kenen kanssa?" Mitä tiiviimmin tallin väki on keskenään sitä vahvemmin alkaa nokittelut, klikkiytymiset ja muut pelit. Ollaan kateellisia suosioasetelmista. Yritetään nostaa omaa asemaa toisia mustamaalaamalla. Tallinpitäjänä haastavinta on nykyään sosiaaliset johtamistaidon. Hevoset jää tässä kakkoseksi. Ei todellakaan kiinnosta.
En usko yllä olevia hehkutuksia yllä. Kaikki tuntemani konkaritalli pitäjät kokevat tämän raskaana. Tietysti virtuaalitallissa kaikki on toisin.

Usko pois vaan, että kaikilla talleilla ei todellakaan ole tuollaista!

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   10.6.25 12:35:22

"Jos olet ystävällinen ja kannustava oletkin ystävä. Varsinkin naisten/tyttöjen keskuudessa alkaa ikiaikainen "kuka leikkii kenen kanssa?" Mitä tiiviimmin tallin väki on keskenään sitä vahvemmin alkaa nokittelut, klikkiytymiset ja muut pelit. Ollaan kateellisia suosioasetelmista. Yritetään nostaa omaa asemaa toisia mustamaalaamalla. Tallinpitäjänä haastavinta on nykyään sosiaaliset johtamistaidon. Hevoset jää tässä kakkoseksi. Ei todellakaan kiinnosta."

Niillä viidellä tallilla, millä itse olen hevostani pitänyt lähen 35 vuoden aikana,, en ole yllämainittua kokenut. Tallinpitäjät ovat olleet ystävällisiä ja kannustavia, enkä ole mitään "pelejä" nähnyt. Nämä tallit olleet ratsastuskoulusta neljän hevosen kotitalliin ja siltä väliltä.

Yksi talli näistä on poikkeus siinämielessä, että tallinpitäjä pyrki sekoittamaan pakkaa kokoajan. Yllytti muita (asiakkaita) toimimaan yhtä vastaan, ja tämä kohde vaihtui aina toiseen. Asiakkaat olivat kuitenkin keskenään ok väleissä. Tallinpitäjä myös teki pyytämättä palveluksia suosikeilleen ja muisti niistä myös kuuluttaa kovaäänisesti. Eli alleviivasi eriarvoistamista.

Yhdellä tallilla oli hyvä henki ja mukava olla, mutta pikkuhiljaa tallinpitäjä asetti sääntöjä, joita noudattamalla ei kaikkien asiakkaiden harrastaminen enää onnistunut (aukiloajat ja ruokinta-aikojen joustamattomuus). Lisäksi heinän määrä oli liian pieni ja ruokintakerrat olivat liian harvassa.

Päivämäärä:   10.6.25 22:19:10

Ei ollut tarkoitus sanoa, että kaikki asiakkaat olisivat aina hankalia tai että tallinpito olisi aina kamalaa. Omassa tallissani on paljon hyviä ja mukavia asiakkaita ja loputkin ovat ok. Tähän tilanteeseen pääseminen vaatii kuitenkin pelisilmää ja jopa silkkaa asiakkaiden valikoimista. Lisäksi hevosmaailmaa on tullut nähtyä oman tallin ulkopuoleltakin, joten ilmiöitä voi havainnoida muuallakin kuin omalla takapihallaan. :) Sitä paitsi kertoohan sekin jo omaa tarinaansa, että tässäkin keskustelussa osa niistä kirjoittajista, jotka kertovat, ettei ole ongelmia, listaavat myös, mitä kaikkea se tallinpitäjältä vaatii. No niinpä!

Jotkut ovat kenties ymmärtäneet hieman väärin myös sen, mihin viittasin, kun mainitsin tallinpitäjien negatiiviset mielipiteet asiakkaista. En ole missään ihmetellyt sitä, miksi esimerkiksi laajamittaista pahan puhumista pidetään ikävänä ilmiönä, saati vaikkapa asiakkaiden haukkumista muille asiakkaille. Eiköhän se ole ihan selvää. Tallinpitäjiin tuntuu kuitenkin kohdistuvan aivan älyttömiä vaatimuksia, kun väitetään heidän olevan erityisen kamala pskanpuhujien ammattiryhmä jo suunnilleen sillä perusteella, että he ylipäätään kehtaavat koskaan kenellekään ilmaista asiakkaistaan mitään negatiivista. Tämä on melkoista jeesustelua, kun otetaan huomioon, ettei millään muullakaan alalla oleteta, etteivätkö yrittäjät tai työntekijät voisi joskus tympääntyä asiakkaisiin ja mainita tästä jollekin.

Kuten jo aloituksessa sanoin, netti on pullollaan aspojen avautumisia asiakkaista. Tallinpitäjien kohdalla se tuntuu kuitenkin olevan erityistä törkeyttä, jota kiukkuisina ihmetellään. Väkisinkin tulee mieleen, että jopa tallinpitäjien ajatuksia ja mielipiteitä haluttaisiin kontrolloida. Ei riitä, että hoitaa työnsä, vaan asiakkaita pitäisi vielä lisäksi fanittaa.

Kun joku ylempänä mainitsi tuosta "kuka leikkii kenen kanssa" -meiningistä, niin mielestäni se oli hyvin sanottu ja juuri jostain sellaisesta siinä on kyse, kun ollaan kovin huolissaan tallinpitäjän kaverisuhteista.

Se on tietysti totta, että siinä on taas yksi tallinpitäjältä tarvittava taito, että pitää työ- ja kaveriroolit tarpeen vaatiessa erillään, jos johonkin asiakkaaseen on myös kaverillinen suhde. Muttei tuokaan mikään mahdoton rasti ole, eikä ylipäätään asia, jolla muiden asiakkaiden tarvitsisi vaivata päätään. Jos se kuitenkin aiheuttaa kauheasti päänvaivaa, niin kyllähän siitä tulevat mieleen koulutyttöjen kiistat siitä, kuka on kenenkin bestis ja kuka suosii ketäkin. Ehkei tallinpitäjiä olisi välttämätöntä tuollaisilla kiusata, kun työssä on haasteita muutenkin ja ihmissuhteisiin lienee oikeus heilläkin.

Olen muuten aina suhtautunut myös vähän epäluuloisesti siihen, kun jotkut kovasti mainostavat "tallinpitäjien hoveja ja juorukerhoja". Tiedän kyllä, että osa tallinpitäjistä on oikeastikin melkoisia myrkynkeittäjiä - mutta tiedän myös sen, että osa asiakkaista hermostuu aivan normaaleista asioista kuten siitä, että tallinpitäjä on enemmän tekemisissä tai hänellä on enemmän yhteistä jonkun asiakkaan kanssa kuin jonkun toisen. Joskus vaikuttaa siltä, että sekin on syy leimata tallinpitäjä ammattitaidottomaksi ja juorukerhon pitäjäksi, jos hän "jostain kumman syystä" juttelee enemmän niille asiakkaille, joita hän näkee tallilla enemmän. Tai jotka hakeutuvat hänen seuraansa. Tai joiden kanssa hänellä on samanlainen tapa hevostella ja siten enemmän juteltavaa.

Totta tosiaan joskus tuntuu siltä, että tallinpitäjiltä vaaditaan myös sen trauman hoitamista, että joku asiakas on yläkoulussa jäänyt ulkopuolelle kaveriporukasta.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   11.6.25 05:27:16

Tervetuloa aikuisten maailmaan. Kyllä sitä muissakin ammateissa täytyy olla nuoremmille kollegoille sekä asiakkaille äiti ja tukihenkilö, esimiehille orja ja jokaiselle tiimikaverille yhtä mukava. Mistään ei saa valittaa, negatiivisia asioita ei saa tuoda esiin. Asiakkaille pitäö vastata vuorokauden ajasta riippumatta ja olla aina mielinkielin. :)

Siitä olen samaa mieltä, että tallinpitäjä voi hinnoitella yrityksensä palvelut ihan haluamallaan tavalla. Ne, jotka eivät haluaa maksaa kyseisestä palvelusta tallinpitäjän pyytämää hintaa voivat vaihtaa tallia. Se, onko pihassa uusi vai vanha auto ei ole asiakkaiden huoli tai murhe.

T. Juristi

Päivämäärä:   11.6.25 08:29:58

Sekin on yksi tallinpitäjiin kohdistuva luulo, että he ovat syntyneet mönkimällä esiin oman tallinsa viemäristä eivätkä tiedä muusta maailmasta mitään... :)

Minä - kuten aika moni muukin tallinpitäjä - olen nähnyt sitä aikuisten maailmaa ja työelämää ihan oman tallin ja myös ihan hevosmaailman ulkopuolellakin. Ja ei, ei ole kyllä kauheasti tullut vastaan sellaista käytöstä, että yrittäjän hinnoittelua verrattaisiin suoraan hänen pihassaan seisovan auton merkkiin ja ikään tai että asiakkaat olisivat huolissaan siitä, onko yrittäjä kaveri jonkun muun asiakkaan kanssa. Samoin perinteisessä aspa-ammatissa sai aikanaan ihan rauhassa puhua tuttujen kanssa siitä, millaisia toilailuja asiakkaiden puolelta tuli nähtyä, eikä kukaan alkanut silmät pyöreinä ihmetellä, millainen epäammattimainen ihmishirviö mahtaakaan olla, kun moista kehtaa edes ajatella.

Harva työ on ruusuilla tanssimista ja kohtuuttomia toiveitakin nykytyöelämässä riittää. Tallinpitäjän työ on yhtä kaikki melko ainutlaatuista siinä suhteessa, millaisia ja kuinka paljon toiveita ja rooliodotuksia häneen kohdistetaan - ja vielä ainutlaatuisempaa, jos näitä verrataan työstä saatavaan korvaukseen!

Lähettäjä: vii 
Päivämäärä:   11.6.25 08:48:48

Itse tallinpitäjänä 90-luvulta saakka, en tunnista aloituksen kuvausta ollenkaan. Suurin osa asiakkaista on fiksuja, toki olen siitä onnekkaassa tilanteessa että voin valita asiakkaani.

Luen keskustelupalstoja verrattain vähän, ja samaa suosittelen myös muille, jos nettikirjoittelu menee ihon alle niin sen sijaan että lähtee oikomaan väittämiä ja selittämään tekemisiään niin laittaa laitteet kiinni.

Lähettäjä: asiakas 
Päivämäärä:   11.6.25 10:51:16

On muutama asia jotka vaikuttavat suoraan tallin ilmapiiriin. Yksi suurimmista ongelmista on, että tallinpitäjä ystävystyy jonkun tai joidenkin asiakkaidensa kanssa niin, että haukkuu ja juoruilee tuon ystävänsä kanssa toisista asiakkaista. Ystävystyä saa, mutta toisten asiakkaiden asioista ei juoruilla. Ei hyvää eikä pahaa. Toinen ongelma on, että näille ystävä-asiakkaille annetaan etuoikeuksia tai muita joita muilla asiakkailla ei ole. Olisi parempi ettei siviilissä kaveraattaisi asiakkaan kanssa koska silloin tulee helposti ylitettyä tuo asiakkaan ja ystävän raja. Mutta jos näin on käynyt niin pidetään visusti erossa asiakassuhde ja ystävyyssuhde. Helpommin sanottu kuin tehty.

No sitten on näitä tallinpitäjiä joilla pitää aina olla asiakkaissa joku syntipukki. Ja kaikki mitä tuo henkilö tekee on väärin. Ja jos tämä henkilö lähtee pois niin etsitään seuraava mollattava. Tai jos huomataan ettei muut lähde tähän mollaukseen mukaan niin vaihdetaan kohdetta. En ole vielä keksinyt mikä saa ihmisen toimimaan noin, mutta näitähän on aika monessa työyhteisössäkin.

Sitten on vielä nämä juoruilija tallinpitäjät joista on kiva juoruilla toisten asiakkaiden asioita toisille asiakkaille luottamuksella. Aina löytyy jotain päiviteltävää mitä on kiva jakaa muiden kanssa ja päivitellä yhdessä. Tällainen tallinpitäjä haluaa myös kuulla asiakkailtaan juoruja toisista asiakkaista ettei vaan jutut lopu. Ei väliä pitääkö ne edes paikkaansa.

Olisiko liikaa siis vaadittu, että asiakassuhde on kaikkien asiakkaiden kohdalla samanarvoinen asiakassuhde ja siinä pitää luottamuksellisuus.

Päivämäärä:   11.6.25 18:39:29

asiakas: Pakko sanoa, että kirjoituksesi oli pitkälti kuvaus juuri niistä tallinpitäjiin kohdistuvista moninaisista ja täysin kohtuuttomista toiveista, joita osalla hevostallien asiakkaista on. Tallinpitäjällä - vaikka hän on usein työn luonteesta johtuen todella kiinni omassa tallissaan ja myös harrastaa siellä - ei saisi olla tallissa kavereita. Ja jos hänellä on, niin sitten muut asiakkaat ainakin haluavat sanella, mitä hän saa kavereidensa kanssa puhua. Ja tässä ei nähdä mitään kohtuutonta vaan kuvitellaan, että hyvän asiakaspalvelun nimissä voidaan tällaista vaatia. Hohhoijaa.

Siitä olen toki samaa mieltä, että on tallinpitäjän puolelta huonoa ja epäammattimaista käytöstä mustamaalata, kiusata tai vainota asiakkaita. Se on huonoa käytöstä riippumatta siitä, millaisia kaverisuhteita tallinpitäjällä tallissa on vai onko minkäänlaisia. Mutta mitä tulee siihen "juoruiluun"... Juoruiluun käsitteessä on se ongelma, että se tarkoittaa eri ihmisille niin eri asioita. On helppo olla samaa mieltä siitä, että on kurjaa, jos tallinpitäjän puheet tähtäävät mahdollisimman suuren negatiivisuuden ylläpitämiseen tai hän kertoilee eteenpäin vaikkapa sellaisia asioita, että taas se Marjo-Riitta maksoi tallivuokran kaksi päivää myöhässä. Juoruilua on kuitenkin vaikea yksiselitteisesti tuomita, koska herkkänahkaisille ja epävarmoille "juoruilu" tarkoittaa mitä hyvänsä muista puhumista. Ja se, että tallilla puhutaan hevosiin liittyvistä asioista, myös niistä muiden hevosiin liittyvistä, on aivan normaalia tallin arkeen liittyvää kommunikointia. Hevosihmisiä kiinnostavat hevoset ja niihin liittyvät asiat, niin se vain on.

Jos itse on niin herkkis, että mieli pahoittuu jopa siitä ajatuksesta, että tallinpitäjä voisi puhua omasta hevosesta hyvästä hengessä jollekin muulle, niin silloin on säätämistä omassa asenteessa, ei tallinpitäjän käytöksessä tai ystävyyssuhteissa.

Ja sitten nuo ystäväasiakkaiden etuoikeudet... Ymmärrän, että on helppo ajatella, että on kamalan väärin, jos joku asiakas saa enemmän kuin muut. Mutta jos asiaa ajatellaan järjellä eikä sen koulutyttömäisen "kuka leikkii kenen kanssa" -suodattimen läpi, niin mitä todellista haittaa siitäkään on? Jos kaikki asiakkaat saavat sen, mistä on tallisopparissa sovittu, miten se on keneltäkään pois, jos tallinpitäjä lisäksi antaa kavereilleen jotain ekstraa? Ja miten se kenellekään oikeastaan edes kuuluu?

Otetaanpa ajatusleikki: Tallinpitäjällä on kaveri, jonka hevosen kanssa tallinpitäjä käy aina välillä auttelemassa. Kenellekään järjissään olevalle ihmiselle tämä on tuskin mikään ongelma - paitsi jos se kaveri tuo hevosensa tallinpitäjän talliin, niin omassa tallissaan tallinpitäjä ei saakaan enää autella kaveriaan, koska sitten se on kauhea vääryys ja muilta pois. Tosi hyvää logiikkaa. :)

"Olisiko liikaa siis vaadittu, että asiakassuhde on kaikkien asiakkaiden kohdalla samanarvoinen asiakassuhde ja siinä pitää luottamuksellisuus."

No kyllähän se on, koska koko vaatimuksessa ei ole mitään järkeä eikä se ole kohtuullinen. Tallinpitäjältä voi vaatia oikeastaan vain yhtä asiaa: sitä, että hän tarjoaa sen palvelun, josta maksetaan eli joka on sopparissa määritelty. Se, minkä "arvoisena" tallinpitäjä kunkin asiakkaansa kokee, on hänen oma asiansa. Tallinpitäjä ei edelleenkään ole asiakkaidensa äiti, jonka pitäisi rakastaa kaikkia "lapsiaan" yhtä paljon.

Luottamuksellisuus on vähän siinä ja siinä, että mitä moisesta vaatimuksesta pitäisi ajatella. Tallinpitäjähän ei ole lääkäri, terapeutti, pappi eikä viranomainen ja hänellä on asiakkaista perin vähän sellaista tietoa, joka edes kuuluisi sinne "luottamuksellisuuden" piiriin. No ehkäpä voidaan todeta, ettei tallinpitäjä saisi kertoilla asiakkaiden maksukäyttäytymiseen liittyviä tietoja pitkin kyliä ja toki jos joku jostain syystä on erikseen uskoutunut tallinpitäjälle vaikka terveystiedoistaan tai avioliittonsa ongelmista, niin olisihan se kieltämättä hyvien tapojen mukaista, ettei tallinpitäjä niitä hirveästi huutelisi. Noin muuten normaaliin talliarkeen ei kauheasti kuulu niitä "luottamuksellisia" asioita, jolloin vaatimus luottamuksellisuudesta kieltämättä kuulostaa pahasti yritykseltä kontrolloida tallinpitäjää ja päättää hänen ajatuksistaan ja puheistaan. Eli juuri sellaiselta täysin asiattomalta tallinpitäjiin kohdistuvalta vaatimukselta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.6.25 13:24:54

Itse olin tallinpitäjän ystävä jo ennenkuin vein hevoseni hänen talliinsa. Kyllä me puhutaan muista siinä missä kuka tahansa ystävä. Valitettavasti myös pahaa, koska joukkoon on vuosien varrella mahtunut jos jonkinlaista vipeltäjä ja vaatijaa. Ystävyys näkyy paljon muussakin kuin "asiakkaista juoruilussa". En odota etuoikeuksia asioissa, mutta itse teen ystävänpalveluksena paljon muutakin kuin omiin tallitöihini kuuluvia asioita. Onhan se nyt vaan kivempi kimpassa kiertää laidunlankoja tai kärrätä lantaa. Varmasti saankin palveluksia joita ei muille osu, mutta samat vastuut ja velvollisuudet minulla on kuin muillakin asiakkailla. Tuntuisi hullulta viedä hevonen toiseen talliin koska tp on ystävä, ja ystävyys sekoittaa asiakkuussuhdetta.

Päivämäärä:   12.6.25 17:30:38

^ se älähtää kuhun kalikka kalahtaa

Ei kaveeraamisessa mitään ongelmaa ole jos osaa hoitaa asian niin kuin hyvät kaverisuhteetkin. Jos joku ystävä/kaveri kertoo minulle jotain/tiedän hänestä jotain niin hyvin tapoihin kyllä kuuluu yleisestikin ettei toisten asioita ruodita toisen kaverin/ystävän kanssa. Tämä ei vaan jostain syystä toimi hevospiireissä.

Ja jos kaveeraamisessa ajaudutaan siihen, että esimerkiksi karsinat tai tarhat jakautuu sen mukaan kenestä pitää, eikä sen mukaan mikä olisi kullekin hevoselle sopivin paikka. Tätäkin kun on tullut nähtyä/kuultua.

Minua ei kiinnosta toisten asiat. Mutta toki toivoisin, että muutkaan eivät olisi kiinnostuneita sen kummemmin minun kuin muidenkaan asioista. Esimerkiksi jos kerron tallinpitäjälle mikä hevostani vaivaa tai mitä siitä löytyi klinikkakäynnin jälkeen koska hevosen etu voi olla, että kerron. Mutta kertominen ei tarkoita, että tietoa voisi jakaa eteenpäin edes sille omalle kaveri-asiakkaalle. Kyllä hevosten kanssa on paljon asioita joita kukaan ei halua keskusteltavan selän takana. Tällainen käytös tallinpitäjältä johtaa siihen, että olennaisiakaan terveystietoja hevosestaan ei välttämättä halua kertoa edes tallinpitäjälle. Tästähän tallinpitäjät on täälläkin valitelleet.

Ja kuka nyt olisi niin typerä, että edes kertoisi omia terveys-, avioliitto- tai raha-asioistaan tallilla. Eli siihen ei kannata verrata.

Päivämäärä:   12.6.25 17:46:28

"se älähtää kuhun kalikka kalahtaa"

Siksikö sinä tähän keskusteluun kommentoit? :)

"Mutta toki toivoisin, että muutkaan eivät olisi kiinnostuneita sen kummemmin minun kuin muidenkaan asioista."

Saahan sitä toivoa, mutta tuskin se tulee koskaan muuksi muuttumaan, että ihmisiä kiinnostavat muut ihmiset ja heidän asiansa. Ja hevosihmisiä kiinnostavat hevosiin liittyvät asiat. Toisin kuin tällaisissa keskusteluissa annetaan ymmärtää, mikään hevospiirien tai varsinkaan mikään tallinpitäjien erityispiirre tämä ei ole. Juoruilua ei takuuvarmasti ole keksitty hevostalleissa, sen voin luvata, ja toisin kuin näissä keskusteluissa väitetään, tallinpitäjät eivät siinä asiassa ole sen pahempia kuin monet muutkaan. He ovat vain se ryhmä, johon asiakkaat ovat keksineet alkaa kohdistaa erityisvaatimuksia inhimillisen kanssakäymisen osalta. :)

"Ja kuka nyt olisi niin typerä, että edes kertoisi omia terveys-, avioliitto- tai raha-asioistaan tallilla."

Niin, eiköhän se ollut vähän niin kuin pointtikin, että on aika hassua korostaa ja vaatia hirveästi luottamuksellisuutta, kun niitä luottamuksellisuuden piiriin kuuluvia asioita ei siellä talliympäristössä ihan kauheasti käsitellä.

..: "Ystävyys näkyy paljon muussakin kuin "asiakkaista juoruilussa". En odota etuoikeuksia asioissa, mutta itse teen ystävänpalveluksena paljon muutakin kuin omiin tallitöihini kuuluvia asioita."

Niinpä. Kun valitetaan niistä tallinpitäjän kavereista tai "hovista" ja heidän etuoikeuksistaan, niin aika helposti unohtuu, että homma menee monesti myös niinpäin, että nämä "etuoikeutetut" ovat vastavuoroisesti herkästi auttamassa tallinpitäjää, vaikkei heidän olisi mikään pakko...

Päivämäärä:   13.6.25 16:15:13

* ^ Ai, sekö on joku erityisvaatimus ettei tallipitäjä juoruile asiakkaiden asioita. Uskomatonta. Ainahan ihmisiä - tai ainakin joitain ihmisiä - kiinnostaa toisten asiat, mutta tämä ei tarkoita todellakaan, että hyviin tapoihin kuuluisi niistä silti juoruilla.

Minusta edes ystävyyssuhteessa ei ole sopivaa puhua toisen ystävän/yhteisen tutun asioita selän takana jos hän on niistä kertonut vain yhdelle. Eri asia on jos on yhteisesti kertonut kaikille, enkä tiedä onko silloinkaan kovin kivaa juoruilla selän takana. Mutta asiakkaiden asioita on vielä vastenmielisempää juoruilla selän takana toisen asiakkaan kanssa joka nyt sattuu olemaan samalla ystäväsi tai kaverisi. Tuo on vaan vastenmielistä käytöstä ihan millä tahansa mittapuulla. Ihan turha oikeuttaa sitä jollain ihme jutuilla. Miten olisi jos kuitenkin puisit asiakkaisiisi liittyviä asioita puolisosi tai jonkun muun kanssa joka ei ole samalla asiakkaasi. Niin sivistyneet aikuiset tekevät.

Lähettäjä: vikke 
Päivämäärä:   13.6.25 17:24:04

Mulla oli hevonen pienellä täysihoitotallilla, jossa tarhaus oli talviaikaan 8-18. Tarhoissa ei ollut säänsuojaa. Useamman kerran kävi niin, että hevoseni jäi yksin pihalle, kun tp otti sisään omansa ja kahden kaverinsa hevoset, kun keli oli todella huono. Ja minä sain maksetun palvelun tietenkin vain. Toinen oli ruokinta, tp:n oma ja kahden kaverin hevoset saivat ekstaheiniä, minun hevoseni ei edes lisämaksusta ja sai sitten kolistella kun muut söivät. Kun hevoseni oli kolauttanut jalkansa aamupäivällä tarhassa, minulle ei kerrottu siitä, "ei soppariin kuulu mikään soittelu ja tiesin että tuut illalla kuitenkin".

Ja maksoin ajoissa, osallistuin talkoisiin, siivosin aina jälkeni ja muidenkin. En vain ollut tallinpitäjän kaveri, joten en saanut mitään ylimääräistä, ja ilmeisesti tämän ketjun perusteella vika olikin minussa ja siinä, että vaadin liikaa.

Vaihdoin tallia tuon loukkaantumisjutun jälkeen, en tajunnut että olisi pitänyt erikseen kirjauttaa sopimukseen että tp ilmoittaa jos hevonen loukkaantuu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.6.25 08:50:32

Nainen on toiselle naiselle susi.

Lähettäjä: risto 
Päivämäärä:   14.6.25 10:15:23

Hirveän paljon aikuiset ihmiset näyttävät kaipaavan auktoriteettiä, ja jos ei muusta sitä saa niin harrastehevosensa fasiliteettien tarjoajasta. Mistä se kertoo?

Päivämäärä:   14.6.25 19:32:40

asiakas: "Ai, sekö on joku erityisvaatimus ettei tallipitäjä juoruile asiakkaiden asioita. Uskomatonta."

No, oletko paljonkin kuluttanut näppäimistöä kertoaksesi netissä, miten kauppias tai parturikampaaja ei missään nimessä saa puhua asiakkaistaan koskaan mitään kenellekään? Jos ja kun vastaus on kieltävä, niin todellakin: tallinpitäjiin kohdistuva erityisvaatimus. :) Eiväthän ihmiset esimerkiksi sen kauppiaan kohdalla vaivaudu ajattelemaan edes koko asiaa, että puhuuko se asiakkaista jotain, ja jos vaivautuvat, niin eiköhän jokainen sen tiedä, että aspa-ammateissa olevat aina välillä päivittelevät asiakkaiden päähänpistoja. Eikä tämän takia monikaan näytä viettävän unettomia öitä. Mutta niiden tallinpitäjien puheisiin tunnutaan suhtautuvan kauhean kiinnostuneesti ja tunteellisesti.

"Minusta edes ystävyyssuhteessa ei ole sopivaa puhua toisen ystävän/yhteisen tutun asioita selän takana jos hän on niistä kertonut vain yhdelle."

Ystävyyssuhteissa voidaan kertoa ja usein kerrotaankin niitä paljon puhuttuja luottamuksellisia asioita, joskus hyvinkin luottamuksellisia. Emmekös me olleet siitä viime näkemältä samaa mieltä, ettei siellä talleilla yleensä kauheasti käydä läpi niitä avioeroja, sukupuolitauteja ynnä muita? Edelleen millä se tallinpitäjä kertoilee yksityisiä, luottamuksellisia asioita eteenpäin, ellei hän niitä edes tiedä? Ja sitten taas niistä muunlaisista asioista puhuminen on aika lailla eri asia kuin luottamuksella uskottujen yksityisasioiden levittely.

"Tuo on vaan vastenmielistä käytöstä ihan millä tahansa mittapuulla."

Se on käynyt selväksi, että sinusta on kauhean vastenmielistä, kun ihmiset puhuvat toisistaan, ja että se on erityisen vastenmielistä, kun tallinpitäjä tällaista inhimillistä toimintaa harrastaa. :) Saat toki olla asiasta mitä mieltä haluat, mutta lämpimästi kyllä suosittelen hyväksymään sen tosiasian, että ihmiset ovat kiinnostuneita muista ihmisistä ja puhuvat heistä ja että tämä tuskin on lähimmän tuhannen vuoden aikana muuksi muuttumassa. Varsinkin suosittelen, ettet kohdista tähän tosiasiaan liittyvää kiukuttelua erityisesti tallinpitäjiin, he kun eivät tässä mitenkään poikkea yleisestä linjasta. :)

risto: "Hirveän paljon aikuiset ihmiset näyttävät kaipaavan auktoriteettiä, ja jos ei muusta sitä saa niin harrastehevosensa fasiliteettien tarjoajasta. Mistä se kertoo?"

Hyvä kysymys. Minäkin meinasin jo aiemmin kirjoittaa, etten tiedä, pitäisikö siitä olla imarreltu vai vähän kauhuissaan, kuinka tärkeää ihmisille tuntuvat olevan juuri tallinpitäjän ajatukset, puheet ja ihmissuhteet. Eikö sen nyt pääasiassa pitäisi riittää, että tallinpitäjä tekee sen, mitä on sovittu? Ymmärrän huolen tallinpitäjän käytöksestä, jos se on ihan kauheaa eli jos hän huutaa, kiusaa jne, mutta kyllä se tuntuu aika liioitellulta kiinnostukselta tallinpitäjää kohtaan, jos asiakkaat ovat huolissaan siitäkin, kenen kanssa tallinpitäjä kaveeraa ja mitä hän kaveriensa kanssa puhuu.

Kuten jo aloituksessa sanoin, ilmeisesti jonkinlainen lempeä ja oikeudenmukainen äitihahmokin pitäisi onnistua olemaan sillä ruhtinaallisella korvauksella, jonka tallinpidosta saa... :)

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   14.6.25 19:49:15

”No, oletko paljonkin kuluttanut näppäimistöä kertoaksesi netissä, miten kauppias tai parturikampaaja ei missään nimessä saa puhua asiakkaistaan koskaan mitään kenellekään? Jos ja kun vastaus on kieltävä, niin todellakin: tallinpitäjiin kohdistuva erityisvaatimus. :) Eiväthän ihmiset esimerkiksi sen kauppiaan kohdalla vaivaudu ajattelemaan edes koko asiaa, että puhuuko se asiakkaista jotain, ja jos vaivautuvat, niin eiköhän jokainen sen tiedä, että aspa-ammateissa olevat aina välillä päivittelevät asiakkaiden päähänpistoja. Eikä tämän takia monikaan näytä viettävän unettomia öitä. Mutta niiden tallinpitäjien puheisiin tunnutaan suhtautuvan kauhean kiinnostuneesti ja tunteellisesti.”

On kyllä pikkuisen eri asia avautua netissä anonyymisti asiakkaasta, jonka kohtaa ehkä joskus ja jouluna, kuin livenä toiselle ihmiselle, joka tuntee tämän puheenaiheena olevan henkilön ja on tämän kanssa tekemisissä ehkä päivittäin. Puhumattakaan siitä, että selän takana puhuvalla tallinpitäjillä on toistaiseksi voimassaoleva sopimus vuokralaisen kanssa ja myös he ovat tekemisissä ehkä päivittäin.

Ei minua kiinnosta, mitä kampaaja tai myyjä minusta ajattelee. Toivottavasti hyvää, mutta ei se ikinä konkretisoidu minulle vaikka ajattelisi pahaa. Mutta kyllä minulle merkkaa paljon se, mitä tallinpitäjä minusta ajattelee, ihan jatkon kannalta.

Päivämäärä:   14.6.25 20:05:40

Ruu: "On kyllä pikkuisen eri asia avautua netissä anonyymisti asiakkaasta, jonka kohtaa ehkä joskus ja jouluna, kuin livenä toiselle ihmiselle, joka tuntee tämän puheenaiheena olevan henkilön ja on tämän kanssa tekemisissä ehkä päivittäin."

Mistä päätellen muiden alojen ihmiset avautuvat vain anonyymisti netissä? Kyllä niistä erikoisista asiakaskohtaamisista avaudutaan aika monenlaisissa tilanteissa: työkavereille, kollegoille, kavereille... Melko lailla alalla kuin alalla (toki esim. mahdollisen vaitiolovelvollisuuden huomioiden).

"Mutta kyllä minulle merkkaa paljon se, mitä tallinpitäjä minusta ajattelee, ihan jatkon kannalta."

Mitä ajattelet jatkossa tapahtuvan, jos et olekaan tallinpitäjän lempi-ihminen? :) Itse olen välttynyt ottamasta talliini kamalia asiakkaita, mutta rehellisyyden nimissä: en minä kaikista ole kuitenkaan erityisesti pitänyt tai heitä kauheasti arvostanut. Mutta miten se on vaikuttanut tarjoamaani palveluun? No ei mitenkään. Jokaiselle on tarjottu se palvelu, josta on sovittu.

Se on totta, että tallinpitäjän kanssa saattaa olla paljonkin tekemisissä ja hänen tontillaan voi pyöriä lähes päivittäin, muttei sekään muuta muuksi sitä, että kyse on asiakassuhteesta. Se tallinpitäjä ei ole asiakkaan äiti, terapeutti eikä fani. Jatkon kannalta kannattaa olla huolissaan enemmänkin siitä, onko tallinpitäjä asiansa osaava ammattilainen, kuin siitä, pitääkö tallinpitäjä sinusta varmasti ja pitääkö hän sinusta yhtä paljon kuin Lissusta ja Lassesta. Nimittäin ammattimainen tallinpitäjä hoitaa työnsä kyllä, ajatteli hän sinusta mitä hyvänsä - ja siihen epäammattimaiseen taas ei voi luottaa, vaikka tällä hetkellä kokisi olevansa hänen hyväkin kaverinsa. :)

Päivämäärä:   14.6.25 20:10:40

Kyllä se on nyt tosiaan * sinä jolla menee puurot ja vellit sekaisin ja yrität oikeuttaa jotain sellaista käytöstä joka ei vaan ole sopivaa. Mietipä kerta, toinen ja vielä lisää jos ei muuten aukene tämä homma.

Päivämäärä:   15.6.25 16:56:18

asiakas: No eivät nuo sinun ajatuksesi noin heikoilla argumenteilla tule ikinä aukeamaankaan, mutta se nyt ei liene menetys. :)

Päivämäärä:   15.6.25 17:43:01

No väännetään rautakangesta. Sinun ei tarvitse todellakaan olla kenellekkään äiti, terapeutti tai fani. Ja parempi olisikin ettet sellaista leikkisikään. Eikä sinun tarvitse edes pitää asiakkaistasi kunhan hoidat ne hommat mitä sopimuksessa on ja kaikille asiakkaille yhtäläisesti ja ammattimaisesti.

Et suosi tai sorra ketään henkilökohtaisten mieltymystesi mukaan. Et jauha paskaa tai "totuuksia" kenestäkään asiakkaasti sellaisten kavereidesi kanssa jotka ovat samalla myös asiakkaitasi. Etkä kenenkään sellaisen kanssa joka pyörii samoissa piireissä.

Jos on pakko jauhaa niin hoida se jossain sellaisessa paikassa ja sellaisen henkilön kanssa joka on läheisesi, mutta ei kuulu samaan porukkaan kuin asiakkaasi josta jauhat. Esimerkiksi puoliso on tähän hyvä. Jos puhut missään muualla niin aina nimettömänä ja niin ettei tarinastasi voi tietää kenestä puhut. Ja tämä jo sulkee pois kaikki asiakkaasi ja muut sellaiset jotka pystyvät laskemaan 1+1 ja saamaan siitä oikean tuloksen. Sinulla on rajallinen määrä asiakkaita vaikka puhuisit nimettömänä (jota tuskin teet näiden kirjoitusten perusteella), mutta sillä kauppiaalla satoja päivässä, ja sillä parturillakin useita päivässä ja kymmeniä viikossa. Siellä on ehkä vara anonyymisti joskus puolijulkisesti avautuakin. Toki ihan heti en kyllä muista tuollaisesta kuulleeni. Sinulla tallinpitäjänä kaiken järjen mukaan ei.

Ja jos kuvittelet ettei muilla ole ärsyttäviä, vaativia, tai todella erikoisia asiakkaita ja heidän tempauksiaan ja toiveitaan. On. Niin minullakin, mutta asialliset hommat hoidetaan ja ammatillisuus ja anonyymiteetti säilyy. Avaudun minäkin joskus kollegalle tai kotona, että olipa paska päivä kun sitä, tätä tuota. Välillä puoliso on kovilla kun joutuu kuuntelemaan. Ja varon ettei lapset kuule. Ja hoidan työtäni myös 24/7 yrittäjäpohjalta. Mutta sitten aina mietin, että itse olen työni valinnut ja siitä myös tykkään. Niin kuin vissiin sinäkin olet itse työsi valinnut. Joka hommassa on ikävät puolensa.

Jos et tähän pysty. Tai et pysty hoitamaan asiakassuhteitasi niin ettei ne vaikuta palvelun laatuun niin olet väärällä alalla. Ammatillisuus ja ammattilaisuus on asia jota näköjään kaikki eivät edes ymmärrä mitä se tarkoittaa ja silloin on viisaampi vaihtaa vaikka sinne liukuhihnalle töihin. Mutta loppupeleissä itsesi siinä tietenkin nolaat ja todistat olevasi typerä. Eipä tarvitse kenenkään enää arvuutella asiaa.

Päivämäärä:   15.6.25 20:06:50

asiakas: Edelleen: tallinpitäjän kuuluu hoitaa se, mistä maksetaan eli mistä asiakkaan kanssa on sopparissa sovittu. Tuon virkkeen perään voi hyvin laittaa ison ja paksun pisteen, koska muut vaatimukset ovatkin sitten pääasiassa asiattomia ja kohtuuttomia. Asiallinen käytös toki lisäksi koskee kaikkia eli mikään kiusaaminen tai pää punaisena huutaminen ei ole OK miltään osapuolelta.

Olen sellaisellakin työpaikalla joskus ollut, jossa ei oikeastaan voinut edes ääneen sanoa, että henkilö x on asiakkaana, saati että asiakkaista olisi voinut sanoa mitään muuta. Tuo käytäntö oli kyseisellä alalla työn luonteesta johtuen täysin perusteltu, mutta ilmapiiristä se teki osaltaan aika muodollisen ja jopa kireän. Muodollisuus ja kireys eivät ole asioita, joita kaipaisin talliini, eikä talliyrityksessä myöskään ole niitä syitä, jotka tekivät täydellisestä vaikenemisesta toisessa ympäristössä perusteltua. En halua syyttä suotta itselleni jäykkää ja muodollista työympäristöä enkä asiakkailleni sellaista harrastamisympäristöä. Niinpä minun tallissani ei kenenkään - ei myöskään minun - tarvitse suhtautua muihin, kuin oltaisiin valtion virastossa tai sairaalassa.

Tämä on asia, jonka minä päätän oman yritykseni osalta itse, eikä sinun mielipiteesi paina siinä sitä eikä tätä. Yrittämisessä on se hyvä puoli, että voi päättää omat käytäntönsä ja toimintatapansa. :) Asiakkaan roolissa voi sitten valita, minkä yrityksen palveluja käyttää. Tosin jos odottaa kaikilta yrittäjiltä kaikilla aloilla samantapaista vaitioloa kuin lääkäriltä, papilta tai terapeutilta, se supistaa sopivien palvelujen määrää aika tavalla, ihmisistä puhuminen kun edelleen on aika lailla osa ihmisen perusluontoa. Mutta se on tietysti tällaisia toiveita vaalivien henkilöjen oma ongelma. :)

Luonnollisesti en silti tietenkään halua olla omassa tallissani mikään myrkynkeittäjä enkä se tyyppi, josta on perusteltua ajatella, että voi ei, aina se haukkuu kaikkia. Se ei tekisi bisnekselle hyvää, ei olisi ammattimaista enkä ole muutenkaan sellainen ihminen. Mutta todellakaan en asiakkaiden kanssa jutellessani jätä puhumatta itseäni ja muita kiinnostavista asioista eli hevosista vain sen vuoksi, että jotain yliherkkää voi ahdistaa pelkästään se ajatus, että joku lausuu hänen nimensä, kun hän ei ole paikalla. Samoin en jätä ystävystymättä mukavien ihmisten kanssa tai juttelematta heidän kanssaan normaaleja kaverien juttuja sen vuoksi, että joku suhtautuu tallinpitäjään kuin sisarkateellinen lapsi äitinsä rakkauteen ja tasapuolisuuteen.

Tuollaiset yliherkkyydet ja omituiset asenteet ja vaatimukset tallinpitäjiä kohtaan ovat asianomaisten oma ongelma enkä todellakaan aio tehdä niistä ongelmaa itselleni. Olen ammattimainen - mutta niin kuin tallinpitäjä, en niin kuin vaitiolovelvollinen lääkäri tai virkamies.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.