Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuulin tp:n puhuvan musta pskaa kaverilleen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.6.25 13:50:48

Talliin ei ilmeisesti kuule mitenkään hyvin jos pihan tulee auto, koska yks päivä tulin tallille ihan normaalisti ja olin menossa talliin kun kuulin tp:n puhuvan musta ja mun hevosesta jotain pskaa kaverilleen. Tää tp:n kaveri on töissä joitain tunteja viikossa tallilla. Eivät siis huomanneet että olin tullu tallille ja ei ollu ikävä kyllä pokkaa kävellä heidän nenän eteen kesken pskan puhumisen. Mutta heidän ilmeensä oli lievästi yllättynytyt kun vein hevosen talliin varustamista varten, vaikka puheenaihe oli silloin jo vaihtunut.

Ootteko te yllättäneet/kuulleet kun tp tai joku tallilla puhuu teistä jotain pahaa luullen että ette kuule/ole paikalla?

Re: Kuulin tp:n puhuvan musta pskaa kaverilleen

Lähettäjä: Lalli 
Päivämäärä:   7.6.25 14:17:59

Ei ole onneksi kokemusta, mutta jos noin kävisi, harkitsisin kyllä tallin vaihtoa. Jos se ei ole vaihtoehto, yrittäisin ottaa asian puheeksi tallinomistajan kanssa. Tosi asiatonta häneltä. Jos on vuokralaisen toiminnasta valittamista, opettelisi sanomaan suoraan.

Ja jos hänellä olisi käytöstapoja, ottaisi nyt tilanteen kanssasi puheeksi ja pyytäisi anteeksi, vaikka varmasti olisi vaikeaa.

Lähettäjä: kielo 
Päivämäärä:   7.6.25 14:33:47

Olen :/ Meillä tallinpitäjä puhuu kaikista kaikille pahaa selän takana. Ja nimenomaan tallinpitäjä eikä asiakkaat. Tulee jauhamaan, vaikka ei muut ei lähtisi siihen mukaan. Se on aivan todella kurjaa ja kaikki ovat varpaillaan tallinpitäjän ollessa tallilla. Toisille talleille jonottaa noin puolet asukkaista ja moni on jo lähtenyt. Ei näin kallista (tallivuokra ei ole ihan halpa) ja kokonaisvaltaista sekä jo valmiiksi stressiä tuottavaa harrastusta halua harrastaa paikassa, jossa ei tunne oloaan mukavaksi. Ja ennen kaikkea hevoset herkkinä eläiminä kyllä aistii kireyden väkisin. Monissa paikoissa olen hevosiani pitänyt ja monilla talleilla muutenkin elämän aikana tullut käytyä, missään aiemmassa paikassa en ole vielä näin jäätävään ilmapiirin törmännyt. Itse onneksi pääsen hevoseni kanssa toiselle tallille heinäkuun alussa.

Lähettäjä: asiakas 
Päivämäärä:   7.6.25 14:36:23

En ole kuullut tallinpitäjän puhuvan paskaa minusta ja hevosistani, mutta tiedän hänen niin tekevän, koska puhuu paskaa kaikista, myös kavereistaan. Niin kauan kuin palvelu pelaa ja hevoset hoidetaan maksua vastaan hyvin ja asiallisesti, niin tuolla ei ole mitään väliä. Tuo ihminen vaan on tuollainen, eikä se siitä muuksi muutu. Selän takana puhuttu paska ei vaikuta elämääni ja tekemisiini millään tavalla.

Lähettäjä: wanha 
Päivämäärä:   7.6.25 14:44:03

Minkäköhänlaisesta keskustelusta oli kyse? On yleisesti erikoista ja typerää puida jonkun asioita joka ei ole paikanpäällä. Täysin asiatonta käytöstä!
Voisin ihan suoraan ottaa asiallisesti puheeksi kahvilla ja sanoa että sain ikävän vaikutelman.

Lähettäjä: Kana 
Päivämäärä:   7.6.25 14:44:19

Olen samalla kannalla kuin nimim. asiakas. Ikävää, mutta siinähän puhuvat. Kertoo vain näistä puhujista, eikä kovin hyvää. Olisin itse asiallinen, mutta en rupeaisi ikinä sen kummemmin juttusille tai varsinkaan kertoisi mitään, mitä en haluaisi päätyvän muiden jauhettavaksi. Ei kannata antaa polttoainetta paskanpuhujille.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.6.25 15:00:04

"Niin kauan kuin palvelu pelaa ja hevoset hoidetaan maksua vastaan hyvin ja asiallisesti, niin tuolla ei ole mitään väliä. Tuo ihminen vaan on tuollainen, eikä se siitä muuksi muutu. Selän takana puhuttu paska ei vaikuta elämääni ja tekemisiini millään tavalla."

Tämä. Tp puhuu minullekin pahaa muista asiakkaista, joten varmasti puhuu myös minusta niille muille. Ihan sama, kunhan vain hevonen hoidetaan hyvin ja palvelu pelaa muutenkin eikä tp ole töykeä päin naamaa. Se, mitä joku minusta puhuu selkäni takana, ei vaikuta elämääni millään tavalla.

Lähettäjä: niu 
Päivämäärä:   7.6.25 15:00:53

Minkä tyyppistä "paskaa" puhuivat? Sinusta henkilönä? Ratsastustaidostasi? Siitä miten hoidat hevostasi? Vai mitä?

Jos ole huono ratsastaja ja hoidat huonosti hevostasi niin eihän se silloin ole paskaa vaan totuus.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   8.6.25 07:30:17

”Tää tp:n kaveri on töissä joitain tunteja viikossa tallilla”

—-

No olisiko ollut ihan työasiaa?

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   8.6.25 07:56:03

Määritellään paskan puhuminen. Ehkäpä tässä annettiin ohjeita hevosesi osalta
työntekijälle ja sinun nimesi mainittiin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.6.25 08:04:54

Olen ollut yhdellä tallilla töissä, jossa lähes kaikki tuntuivat puhuvan toisistaan paskaa. Tallinpitäjä puhui niistä paskaa, jotka eivät hyödyntäneet tallin tarjoamia lisäpalveluita, kuten tallinpitäjän tyttären valmennuksia, ja asiakkaat (osa, ne keiden kanssa olin enemmän tekemisissä) puhuivat tallinpitäjästä paskaa. Oli aika raskas ilmapiiri tallilla ajoittain.

Lähettäjä: Salsa 
Päivämäärä:   8.6.25 08:06:39

Nuo ilmapiiriltään mädät paikat, joissa haukutaan kaikkia selän takana on vihoviimeisiä :/ Kannattaa vaihtaa paikkaa jos vaan mahdollista, hyvä talli-ilmapiiri on sekä sun että hevosesi etu pitkässä juoksussa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.6.25 08:10:19

Pskaa vai tosiasioita? Monihan ei kestä edes faktoja.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   8.6.25 08:14:27

Faktojen kertominen on ok. Niiden kertominen niin, että saattaa toisen huonoon valoon ei ole ok. Se jos joku puhuu toisista ihmisistä, ei ole paskan puhumista automaattisesti. Se voi toki sisältää sen puhujan näkemyksen asiasta, ja sekin pitää kestää, että muut ihmiset voivat nähdä asian eri tavalla.

Lähettäjä: Nooa 
Päivämäärä:   8.6.25 08:18:53

”Jos ole huono ratsastaja ja hoidat huonosti hevostasi niin eihän se silloin ole paskaa vaan totuus.”

”Pskaa vai tosiasioita? Monihan ei kestä edes faktoja.”

No siis mitä hyötyä tällainen asia olisi sanoa jollekin muulle kuin henkilölle itselleen?

Ylipäätään, mitä kenenkään ratsastustaito tallinpitäjille kuuluu? Hevosen huono hoito on tallinpitäjällekin kuuluva asia, mutta mitä ihmettä kenenkään ratsastustaito muille kuuluu, jos muut eivät vaarannu?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.6.25 08:21:43

Kuinkahan tarkkaan aloittaja lopulta kuuli keskustelun sisällön? "Jotain pskaa" kuulostaa siltä, ettei kovin tarkkaan.

Toinen juttu on se, että moniko teistä ei koskaan puhu työstään tai asiakkaistaan kavereilleen? Luulisin, että aika moni puhuu. Se on toki virhe, jos asioista puhutaan niin, että ne asiakkaat voivat kuulla keskustelun. Muutoin se, että tallinpitäjä puhuu työstään kaverinsa kanssa, ei nyt oikeasti ihan hirveältä synniltä kuulosta. Sehän on aika eri asia kuin esim. se, että tallinpitäjä haukkuu asiakkaita muille asiakkaille tai ylipäätään ihan kaikille.

Tallinpitäjäkin on ihminen, mikä monilta ehkä unohtuu.

Lähettäjä: V3 
Päivämäärä:   8.6.25 08:22:33

On luonnollista puhua työntekijän kanssa tallilla asuvista hevosista. Jos se on omistajan korviin "paskaa", kannattaa putsata korvat. Joskus se paska on kuulijan korvassa eikä puhujan suussa.

Päivämäärä:   8.6.25 08:38:25

Tätähän on harrastettu maailman sivu hevospiireissä, en ole tallilla kaveeraamassa enkä jaksa kiinnostua siitä mitä mieltä joku on minusta niin siinähän puhuu paskaa kaikessa rauhassa jos se tuo elämään mieluisampaa sisältöä. Minä en jaksa kuunnella tuollaista muista, joten vielä vähemmän kaveeraan niiden ihmisen kanssa, jotka yrittävät minulle tulla puhumaan paskaa muista.

Lähettäjä: Ollie 
Päivämäärä:   8.6.25 08:54:13

LähettäjäV3
Päivämäärä8.6.25 08:22:33

On luonnollista puhua työntekijän kanssa tallilla asuvista hevosista. Jos se on omistajan korviin "paskaa", kannattaa putsata korvat. Joskus se paska on kuulijan korvassa eikä puhujan suussa.

Puhua toki voi ihan asiaa tai sitten puhtaasti ilkeää pa^skaa. Jälkimmäinen ei korvien putsaamisella puhtaaksi muutu. Oleellinen asia tosiaan on se, että kummasta on kyse.

Lähettäjä: Tyhjä 
Päivämäärä:   8.6.25 09:11:14

Ihan perustoimintaa talleilla. Siinäpähän jauhavat. Itse en ole kiinnostunut juurikaan muiden hevosista paitsi jos mäen oikeasti hienon hevosen niin sitä voi kehu kun niitä näkee niin harvoin.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   8.6.25 09:41:05

Sama minulla, että tiedän että TP saattaa puhua palaa, koska puhuu myös muista. Mutta mitä sitten, jos palvelu pelaa ja käytös minua kohtaan ystävällistä.

Kyllä siihen sortuu itsekin välillä. Ja TP:t on niin kiinni tallin pyörittämisessä, että elämänpiiri on pieni, niin helposti menee tuohon jauhamiseksi. Joku ilo pitää niillekin suoda kuin ne joutuisivat aina hymyilemään ja olemaan hiljaa kun katsovat mitä harrastelijat puuhaavat niiden tontilla

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   8.6.25 10:20:46

Olisi mielenkiintoista kuulla mitä se tp sille kevarilleen sanoi.

Meidän tallilla on yksi kaikesta valittaja, kerran tämä tuli valittamaan taas jostakin kun tp:n kanssa laitettiin vesiä. Kun valittaja lähti siitä niin todettiin molemmat että aina tuo jaksaa valittaa. Onko se pskan puhumista?
Toinen ihminen on sellainen jonka hevosten pito on välillä aika kyseenalaista. Tämän tempauksista kertominen toiselle tallilaiselle, onko se pskan puhumista?

Jos kaksi edellistä esimerkkiä on paskan puhumista niin ihmettelen...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.6.25 13:43:47

En ostaisi yrittäjältä palveluita, jos hänen tyyliinsä kuuluu gaggaa selän takana.
Tallinpitäjän PITÄISI olla aikuinen ja osata käyttäytyä! Samoin kun katsoa, että hänen palkkaamansa henkilökunta käyttäytyy kuten asiakaspalvelutehtävissä kuuluu käyttäytyä.

Päivämäärä:   8.6.25 13:56:11

"En ostaisi yrittäjältä palveluita, jos hänen tyyliinsä kuuluu gaggaa selän takana."

Et sitten varmaan voi ostaa mitään palveluja juuri keneltäkään, koska on äärimmäisen yleistä, että ihmiset - myös yrittäjät - puhuvat työssä kohtaamistaan asiakkaista läheisilleen kuten puolisolleen tai kavereilleen, myös muuhun kuin myönteiseen sävyyn. Itse asiassa lienee todella vähän ihmisiä, jotka eivät tätä missään mittakaavassa tekisi. Jonkinlainen poikkeus ovat ne, joilla on työhön liittyen vaitiolovelvollisuus, mutta kyllä heistäkin osa puhuu asiakkaista, ei vain tunnistettavasti.

"Tallinpitäjän PITÄISI olla aikuinen ja osata käyttäytyä!"

Ilmeisesti niiltä tallinpitäjiltä ei riitä, että he ovat aikuisia vaan heidän pitäisi olla yli-ihmisiä, kun heitä vaaditaan pidättäytymään sellaisestakin inhimillisestä toiminnasta, jota lähes kaikki tekevät. :)

Mutta ilmeisesti tässä keskustelussa on sitten paljonkin niitä, jotka eivät ole itse koskaan puhuneet työssä kohtaamistaan asiakkaista kenellekään mitään, eivät ainakaan mitään kielteistä? Vai onko nyt vain niin, että - taas kerran - tallinpitäjille on ihan eri vaatimukset kuin kaikille muille ihmisille? :)

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   8.6.25 14:02:49

Työssä kohtaamat ihmiset tietenkin välillä ärsyttää, mutta meille on jo opintojen aikana teroitettu että ikinä ei missään puhuta kenestäkään niin että on edes pieni mahdollisuus tunnistaa ihminen tästä. Teininä sitä nyt halusi puhua paskaa kavereista ja perheenjäsenistäkin, nykyään en koe tarvetta enkä sellaisia ihmisiä elämässäni pitäisi, joista löytäisin vain vikaa

Lähettäjä: Tämä 
Päivämäärä:   8.6.25 14:09:15

Lähettäjä: P
Päivämäärä: 8.6.25 14:02:49

Työssä kohtaamat ihmiset tietenkin välillä ärsyttää, mutta meille on jo opintojen aikana teroitettu että ikinä ei missään puhuta kenestäkään niin että on edes pieni mahdollisuus tunnistaa ihminen tästä

No juuri näin. Itse yrittäjänä en ikinä puhu asiakkaistani pahaa, en edes kavereilleni, koska A) se ei auta mitään tai edes tuo hyvää oloa minulle ja B)muista pahaa puhumalla likaa vain ja ainoastaan omaa mainettaan

Päivämäärä:   8.6.25 14:20:31

"Itse yrittäjänä en ikinä puhu asiakkaistani pahaa, en edes kavereilleni, koska A) se ei auta mitään tai edes tuo hyvää oloa minulle ja B)muista pahaa puhumalla likaa vain ja ainoastaan omaa mainettaan"

No, en ole kyllä ikinä ajatellut "likaavani mainettani", jos puhun kavereilleni työssä kohtaamistani haasteista, mukaan lukien joskus haastavat asiakkaat. Samoin en ole kokenut, että kaverieni maine olisi mustunut silmissäni, jos he ovat niin ikään kertoneet minulle oman työnsä haasteista tai vaikeista asiakkaista.

Juuri nämähän ovat yksi esimerkki niistä asioista, joita on hyvä päästä purkamaan läheisten kanssa. Monet - myös tallinpitäjät - tekevät raskasta työtä, joissa kohtaa asioita ja ihmisiä, joista on hyvä voida puhua edes jollekin. Tämä on kuitenkin myös täysin eri asia kuin se, että ihan yleisesti huutelee pitkin kyliä ihan mitä sattuu.

Kyllä minullakin karvat nousisivat pystyyn, jos menisin johonkin liikkeeseen, ja siellä myyjä haukkuisi edellisen asiakkaan. Sen sijaan siitä en ajattele yhtään mitään, jos yrittäjä kertoo miehelleen tai kaverilleen hankalasta asiakkaasta. Se on normaalia, se on elämää.

Lähettäjä: bbbbb 
Päivämäärä:   8.6.25 14:41:15

Kyllä täällä taas tekopyhien hyvisten kuoro laulaa. Oikein oksettaa...

Päivämäärä:   8.6.25 15:07:55

Kyllä minä koen tähti että maineesu yrittäjänä olisi tapetilla jos nimellä tai muuten tunnistettavasti puhuisit niistä haastavista asiakkaista

Päivämäärä:   8.6.25 15:22:49

P: Minä puolestani koen, että taidat hiukan sekoittaa asioita. Ensinnäkin se "maineen" käsite. Miten yksityiset puheet esim. kaverin kanssa ylipäätään sen enempiä vaikuttavat maineeseen? Maine on sen verran laajempi asia, että jotta sitä mainetta ylipäätään voisi heilauttaa suuntaan tai toiseen, se vaatisi laajempaa kylillä huutelua kuin yksityistä keskustelua jonkun läheisen kanssa. Ja siitä olemme olleet ihan samaa mieltä, ettei se kylillä huutelu ole sopivaa.

Toiseksi se, miten vetoat tunnistettavaan puhumiseen, viittaa siihen, ettet ihan ymmärrä, mitä eroa tallinpitäjän työllä on verrattuna vaikkapa papin, lääkärin tai lastensuojeluviranomaisen työhön. Jos jälkimmäiset puhuvat asiakkaistaan tunnistettavasti, se on tosiaan huono juttu. Jos tallinpitäjä kertoo kertoo, että Polle-Pollea laittoi aitaa matalaksi muutaman sata metriä, kun Täti Tomera ei saanut sitä taaskaan pysymään näpeissä, tässä on ratkaiseva ero vaikkapa siihen, että opettaja kertoo, miten Maija Meikäläisen poika Mikko sai jälki-istuntoa ja laitettiin koulupsykologin juttusille.

Vaikka asiakkaat usein ilmeisesti toivoisivat tallinpitäjän olevan myös esim. terapeutti, ei hän sitä kuitenkaan ole eikä hänellä ole myöskään varsinaista vaitiolovelvollisuutta. Se ei tarkoita, että mikä hyvänsä huutelu olisi ok ja ammattimaista, mutta on silti liioiteltua suhtautua tallinpitäjään ja hänen puheisiinsa, niin kuin tosiaan olisi lääkäri tai viranomainen.

Lähettäjä: luimu 
Päivämäärä:   8.6.25 15:27:39

Mieluusti jos olisin tallinpitäjä, näyttäisin aloittajalla ovea.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.6.25 15:34:51

Kai tallinpitäjä voisi rajata asiakkaista valittamisen luotetulle kaverille tai perheenjäsenille ja tehdä sen muualla kuin tallin käytävällä?

Päivämäärä:   8.6.25 15:56:46

"Kai tallinpitäjä voisi rajata asiakkaista valittamisen luotetulle kaverille tai perheenjäsenille ja tehdä sen muualla kuin tallin käytävällä?"

Siitä olen samaa mieltä, että pitäisi kyllä varmistaa, etteivät asiakkaat voi kuulla tuollaisia puheita. Tosin luultavasti tallinpitäjä kuvitteli, että hän kuulisi, jos tallin pihaan tulee joku. (Ja sehän on myös edelleen epäselvää, kuinka "pskaa" tässä tapauksessa on edes puhuttu - vai kuvitteliko aloittaja vain niin?)

Päivämäärä:   8.6.25 16:05:27

Itse asiassa ihan kaikkea työtä koskee vaitiolovelvollisuus vaikka sitä ei erikseen ole allekirjoitettu. Kaupan kassan työntekijä ei voi yhtään sen enempää kertoa kuinka Maija Meikäläinen tuli ostamaan kaljaa kännissä, alkoi riehumaan ja jouduttiin kutsumaan vartijat paikalle, kuin tapausta käsittelevä poliisi tai vartijakaan, tai kertoa kuinka naapurin Liisa kävi ostamassa raskaustestin. Tietenkin on ero siinä mitä ja miten puhutaan, mutta alasta riippumatta on tietynlaiset toimintaohjeet. Ja jos sitä on päästävä purkamaan niin että ihminen on siitä tunnistettavissa, niin kannattaa olla hyvinkin varma siitä että sitä ei todellakaan pääse kuulemaan yhtään kukaan muu, eikä taas toinen levittele asiaa eteenpäin.

Ja itse nyt en pidä uutisen arvoisena jotain aidan rikkomista, enkä pidä sellaisen yleisen talliarkipuheen nyt liittyvän mitenkään tähän keskusteluun.

Lähettäjä: Loru 
Päivämäärä:   8.6.25 17:49:04

Itse ajattelen niin että pahan puhujat ovat jääneet jotakin vaille ja ehkä juuri sitä vaille mistä puhuvat paskaakin.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   8.6.25 18:01:25

Voi olla, että sinusta tuntuu pa...lta, kun itse et tajua totuutta. Tp ehkä kuitenkin vain totesi tosiasian tyyliin Liisa haluaa, että hevonen saa enemmän heinää, vaikka se on jo nyt pullukka.

Lähettäjä: Joskusmeneehermo 
Päivämäärä:   8.6.25 18:34:16

"Ja TP:t on niin kiinni tallin pyörittämisessä, että elämänpiiri on pieni, niin helposti menee tuohon jauhamiseksi. Joku ilo pitää niillekin suoda kuin ne joutuisivat aina hymyilemään ja olemaan hiljaa kun katsovat mitä harrastelijat puuhaavat niiden tontilla."

Tällee tallinpitäjän näkökulmasta tämä on ihan hyvä pointti. Joo rajansa kaikella, ei ole tietenkään ok haukkua selän takana jne, mutta kyllä mäkin olen joskus toiselle asiakkaalle saattanut tuhahtaa tyyliin "ei se Maija sitten koskaan muista laittaa tavaroita paikalleen". Onko se sitten paskan puhumista, ei minusta. Toki sanon tällaisista asioista myös suoraan asiakkaille - ja kohteliaasti.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   8.6.25 18:59:05

Kaveri pitää tallia jossa oma hevonen tallipaikalla. Puhutaan kyllä tallilla kaikkea mahdollista, mm. toisista vuokralaisista (ei ole kuin pari). :D esim. Että tallivuokra myöhässä, älyttömät loimitusohjeet, hevosen hoitaminen käytävällä just silloin kun hevosia pitäisi saada ulos tai tuntilaisten varustettavaksi. Samoin tuntilaisista puhutaan myös. Mutta ihan tallin ulkopuoleltakin puhutaan asioista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.6.25 21:15:28

B, taitaa jollakin tuntua pisto kun on tollanen paskan puhuja.

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   8.6.25 21:29:19

Voi olla, että sinusta tuntuu pa...lta, kun itse et tajua totuutta. Tp ehkä kuitenkin vain totesi tosiasian tyyliin Liisa haluaa, että hevonen saa enemmän heinää, vaikka se on jo nyt pullukka.

Mitä hyötyä tänä on sanoa jollekin muulle kuin Liisalle itselleen?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   8.6.25 22:38:26

Mulla on tallissa vain omia hevosia :)

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   9.6.25 06:33:16

Mulle on käynyt niin, että tallinpitäjä puhui työntekijän kanssa pskaa minusta niin, että hevoseni alaikäinen hoitaja kuuli kaiken :( Se oli mun mielestä todella törkeetä. En onneksi enää muista mitä, ja tuskin hoitaja kaikkea kehtasi edes sanoa.

Päivämäärä:   9.6.25 09:16:46

TP:n ikävä käytös haittaa kaikkien elämää. Myös hänen omaansa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.6.25 11:47:45

Meillä tp on puhunut pahaa muille kaikesta hevoseeni liittyvästä liikutus, ruokinta, kengitys, varusteet, ketä hevosta hoitaa/liikuttaa ja minusta varmasti myös, loimitukset (joita ei noudata ja siksi hevonen jopa tärissyt kylmästä), hoitoa vaativista haavaumista... Olen huomannut että puhuu myös näiden läheisempienkin asiakkaidensa hevosista sitten taas minulle kuinka kengitys sitä ja tätä.... Jotenka puhuu ehkä kaikista tai sitten koittanut jotenkin "tasata" tilannetta puhumalla myös kavereistaan.
Hetken aikaa oli samanhenkiset asiakkaat tallilla joiden hevosharrastus oli enimmäkseen sitä jauhamista ja jauhoivat yhdessä. Mielessäni mietin että näiden tyyppien hevosilla oli puutteita kaikessa myös vaikka niin oli tarvetta jauhaa minusta kuinka onneton hevosenomistaja olenkaan ja savustaa liikuttajaamme pihalle joka oli ärsyttävän hyvä.

Hassua on se että tpn omat hevoset on aika kehnossa kunnossa erityisesti kengityksen, liikunnan ja varusteiden osalta. Itsellä tehnyt pahaa katsoa niitä suksia.

Lähettäjä: alma 
Päivämäärä:   9.6.25 13:59:51

valitettavan samaa olen huomannut ,että nykyinen(kin) tp istuu pihalla röökillä ja jauhaa toisten asioista tietty niitten ,jotka eivät ole paikalla.
eli varmasti minustakin silloin kun en itse kuule.

muuten olisi mukava ihminen, toki ymmärrän ,ettei hänen elämässään paljoa muuta ole kuin hevoset ja tallihommat ja se kurja aviomies..

Päivämäärä:   9.6.25 14:14:18

P*skan puhumiseen tarvitaan aina kaksi: se joka puhuu ja se joka suostuu kuuntelemaan. Kumpi sinä olet?

Lähettäjä: XZ 
Päivämäärä:   9.6.25 15:22:41

Sen verran kauan omistanut hevosia, että en kuuntelisi yhtään ap:n kuvaamaa tilannetta

Lähettäjä: Viivi 
Päivämäärä:   9.6.25 15:35:40

Mulla ei ole enää hevosta, mutta silloin kun oli niin tp puhui aina pahaa kaikista. Yksi ei maksanut tallivuokraa, toisella oli sairas lämppäri, yhdellä sairas suokki, yksi ei tajunnut hevosista mitään jne. Olen ihan varma, että puhui meistäkin pahaa. Piti itseään ylijumalana.

Lähettäjä: Alina 
Päivämäärä:   9.6.25 15:50:45

P*skan puhumiseen tarvitaan aina kaksi: se joka puhuu ja se joka suostuu kuuntelemaan. Kumpi sinä olet

tämä on muuten ihan hyvä huomio , mutta jos esim. istutte samassa autossa tai vedetään aitalankoja niin on vaikea välttyä kuuntelemiselta ..
olen kyllä kehittänyt sellainen muminan näihin etten ota kantaa suntaan enkä toiseen.

työpaikalla käytän repliikkiä, etten osaa sanoa kun en tunne ko henkilöä mutta tallilla vaikeampaa kun väkisinkin 8 hevosen tallilla jotenkin tosensta tuntee

Lähettäjä: gallop 
Päivämäärä:   9.6.25 16:03:43

Aloittaja voisi avata tänne mitä hän tarkoittaa "paskan" puhumisella? Joku esimerkki?
Nykyään varsinkin nuoret tulkitsee kaiken muun paitsi "olet ihana, olet niin taitava" puheen"haukkumiseksi".

Päivämäärä:   10.6.25 21:38:40

P: "Itse asiassa ihan kaikkea työtä koskee vaitiolovelvollisuus vaikka sitä ei erikseen ole allekirjoitettu."

Mihin perustat tämän väitteesi? Nähdäkseni laki ei tätä väitettä ainakaan tue. Esimerkiksi työsopimuksiin voidaan kirjata tietysti monenlaisia asioita, mutta tallinpitäjällä ei yrittäjänä liene myöskään työsopimusta.

Se, minkä kukin ajattelee olevan sopivaa, hyvää tai ammattimaista käytöstä, on yksi asia, ja varsinainen vaitiolovelvollisuus on eri asia.

"Ja itse nyt en pidä uutisen arvoisena jotain aidan rikkomista, enkä pidä sellaisen yleisen talliarkipuheen nyt liittyvän mitenkään tähän keskusteluun."

Niin, aloittajahan ei määritellyt oikeastaan mitenkään, mitä hän sillä tarkoitti, että tallinpitäjä puhui "jotain pskaa" kaverilleen. Juuri sekin tekee tästä aiheesta vaikean, että se, mikä jollekin on sitä "yleistä talliarkipuhetta", on toisten korvissa jo pskan puhumista. Tuskin tallinpitäjä niistä hevosten aidan rikkomisistakaan kiittävään sävyyn puhuu, joten herkille korville sekin on jo selän takana haukkumista.

Hyvä esimerkki puheiden erilaisista tulkinnoista ovat hevosten terveysjutut. Joillekin on normaalia arkista tallijutustelua, jos tallinpitäjä kertoo, että Pollella on taas mahaongelmia. Osa omistajista suhtautuu tuohon kuitenkin suurin piirtein samoin kuin siihen, että lääkäri lavertelisi heidän terveystietojaan pitkin kylää - eli vetää herneet nenään aivan täysillä.

Tämä ei oikeasti ole ihan yksiselitteinen asia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.