Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   7.6.25 12:20:50

Umesläpet, Blomert, Cheval, Böckmann, muita?

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: koppi 
Päivämäärä:   7.6.25 12:55:47

Ifor, Humbaur

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   7.6.25 12:57:34

Eikö bökkis ole paras niistä? Ja ume toiseksi? Missä järjestyksessä muut?

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: iforfani 
Päivämäärä:   7.6.25 13:52:20

Kyllä Ifor on ihan huippu. Kunnon rakenne ja katossakin vahvistava runko.

Böckkis, Humbaur, Atec yms on kaikki saksalaisia-samanlaisia, eri firmat vaan. Sama laatu ja varaosat.

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.6.25 13:56:31

No ei kyllä ole sama laatu! Nyt valoja tauluun.

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: lrf 
Päivämäärä:   7.6.25 13:58:57

Bökkiksessäkin on se joku huonompi pohja ja sitten joku parempi pohja. Niillä on kuulemma ero kuin kaurapuurolla ja lihakeitolla.

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: koppi 
Päivämäärä:   7.6.25 14:16:02

Böckmannilla on halpisversio "silver tms"

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: Lup 
Päivämäärä:   7.6.25 18:02:21

1 Umesläpet, 2 Böckmann, 3 Blomert, 4 Cheval

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   8.6.25 01:57:15

1 Ume B50
2 Cheval Touring
3 Böckis alu
4 Sirius alu
5 Fautras
Ifor, Humbaur, Atec - never

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: cheval 
Päivämäärä:   8.6.25 06:27:57

Cheval - never ostaisin toista kerta. Ilmaiseksi voisin ottaa ja myydää jollekin tyhmälle eteenpäin :D

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   8.6.25 06:56:00

Böckmann, Ume, Humbaur. Iforista ei kokemusta, Atec on kiva mutta varaosia ei enää saa. Chevaliin en kanssa koske.

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   8.6.25 07:13:21

Kokemusta Böckmann, Ifor, Humbaur, Cheval. Näistä Ifor ja Böckis ehdottomasti parhaat. Ume myös suosittu niiden keskuudessa, jotka laittaa traileriin enemmän kuin 5-10 tuhatta ja tälle lienee syynsä.

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   8.6.25 11:50:50

1 IIfor
2 Ume
3 Faustras
4 Sirius
5 Böckman
6 Atec
Unohda muut. Ifor ja Ume on ihan eri sarjassa kuin nämä muut

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   8.6.25 12:14:56

Vielä (tyhmä) kysymys, jos etsin 1,5 hevosen traileria satulakaapilla ja syöttökaukalolla, niin onko silloin merkeissä eroja? Vai päteekö samat säännöt joka merkkiin mallista huolimatta?

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: Dii 
Päivämäärä:   8.6.25 13:05:35

Hevoseni on lastautunut helpoiten chevaliin. Ja itse tykkään sitä myös vetää, tulee tasaisesti perässä eikä muita ongelmia havaittu. Böckkikseen ja iforiin saatiin lastata tovi. Nämä siis hevoseni lastaus näkökulmasta. Kahta viimeistä en ole itse vetänyt vaan istunut pelkääjän penkillä.

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: cheval 
Päivämäärä:   8.6.25 13:23:02

Cheval toki on kiva vetää ja näyttää hienolta, mutta se mene tosi helposti rikki. Paljon ohuempi kuin muut (huomaa hinnastakin)

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.6.25 15:32:16

1. Ume (saa myös eristettynä)
2. Ifor - molemmat on hyviä!

Faustras on hyvä, mutta harvinainen.

Atec on ollut siedettävä peruskoppi, ei mikään erityinen. Sama Chevalin (alumiininen versio) kanssa.

Bökkis ei ole vedettävänä läheskään noin hyvä kun ekana mainitut. Brenderup ja Blomert ollut yksiä huonoimpia telikoppeja mitä olen vetänyt. Blomertissa myös ongelmana oli että silta ei tahtonut mennä välyksen takia kiinni kunnolla.

Jos budjettia Z:lla riittää, osta 1,5 hevosen kopeista Ifor. Älä lähde kikkailemaan korttiluokkien kanssa, vaan BE kortilla ajettava kunnollinen vetoauto + laadukas traileri- yhdistelmä suosiolla. Jos on rahaa, älä osta vanerikoppia. Yksiakseliset on aina iso EI. Kannattaa huomioida myös se optio, että voit ostaa vaikkapa 2 hevosen Umen ja laittaa pitkät puomit, jos kuljetat yhtä mutta arvostat mukavuutta ja laatua.

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.6.25 20:01:02

Riippuu mallista ja käyttötarkoituksesta. Pääsääntöisesti kärryt tehty samoista osista ettei laatueroja juuri ole

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.6.25 22:15:43

Minun heppani suostuu matkustamaan Iforissa ja järeässä painavassa Böckmannissa, molemmissa omamassa yli 1000 kg. Kummassakin yhtä hyvin. Sen sijaan Chevalissa matkusti kerran, ja sitten alkoivatkin vaikeudet. Myös Humbaurit vaikuttavat hyviltä

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   9.6.25 09:05:05

Böckis ja ume ehdottomat ykköset.
Atec on ihan ok, vähän semmonen karvalakki yllämainittuihin verrattuna.
Iforin lukot on rimpulan oloisia, muuten ei kokemusta.

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.6.25 09:08:59

Hevonenhan tietää ennen kyytiin menoa, että tämä traileri on kiva ja tämä toinen ei. Saati että edelliskerran ajotavalla ja rutiineilla ei olisi mitään merkitystä asiaan.

Niinpä. Hevonen ei valitse kolisevat, huojuvaa ja epävakaata jalkansa alle, eikä varsinkaan kaikista eniten sellaista.

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   9.6.25 10:23:53

.. mulla riittää kirjaimet kortissa mihin vaan hevoskuljetukseen.

Vetoautona ei mikään mopo vaan iso maasturi isolla dieselillä.

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: Dii 
Päivämäärä:   9.6.25 16:47:27

Kyllä se hevonen tietää. Hevonen kyllä näkee mihin se on menossa. Jos on pimeä kapea ja ahdas mörskä niin kaikki eivät vaan juokse kyytiin.

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   9.6.25 16:58:43

Ifor. Meillä vanhempi malli,lukotkin kestää täkäläiset olosuhteet.

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.6.25 18:58:43

Sitten osta Z suosiolla Ifor. Tai iske Umeen pitkät puomit.

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   11.6.25 15:28:21

Itsellä ollut nyt 11 v Böckmann Alu, edelleen hyvässä kunnossa, toki huollettu ja tsekattu säännöllisesti. Hyvä ja vakaa vetää, ja tilava isommallekin hevoselle. Jos uutta lähtisin hakemaan, katselisin Umeå Släpet, Ifor ja Bökkis, tietenkin :-)

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.6.25 15:41:47

Uudemmat fautras oblic+ trailerit olleet parhaimmat! Monipuolinen käyttää ja hevoset tykkää!

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   11.6.25 21:11:42

Miten ihmeessä Ifor pidetään korkealaatuisena Suomessa?, keskieuroopassa se on halpismerkki. Ja nykyään vieläpä Brexit-lisällä, niin ostohinnassa kun varaosissa

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: Paarma 
Päivämäärä:   11.6.25 21:47:00

? Höpö höpö

Saksassa ainakin kehuivat Iforia maasta taivaisiin ja harmittelivat kun heidän omat trailerinsa ei täytä tarkimpia turvallisuus normeja. Saksassa Iforia saa vetää 140km/h, koska katsovat sen olevan niin turvallinen jos tulee kolari ( omasta mielestäni mikään kulkupeli ei ole turvallinen noissa nopeuksissa) Vahvistettu katto on kyllä iso asia, jos kärry kaatuu, ei mene linttaan koko traileri niin kuin nämä halvemmat trailerit

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   12.6.25 00:23:00

Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa Böckmannin Esprit ja Esprit Eco malleista? Miten eroavat Böckmannin tavallisista malleista?

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: Pata 
Päivämäärä:   12.6.25 07:33:20

Nro 1 on hevoskuljetusauto :)

Iforin kopit on laadukkaita. Jos paljon vetää, ottaisin tämän.

Umea on ravimiesten koppi. Ei kokemusta mutta jos ravimiehillä käytössä, niin ainakin sietää kilometrejä.

Böckmann, Atec (ei enää valmisteta), Cheval jne; ovat käytännössä ihan saman tasoisia trailereita.

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.6.25 08:11:28

Humbaur hevoselle paras, hiljainen ja tasainen ei nosta kulutusta.
Böckman samat ominaisuudet hevoselle mutta kalliimpi vetää. Auto syö % enemmän.
Ifor kamala hevoselle kulkea, meteli kopissa on huumaava. Raskas ja tätämyöten kallis vetää.
Halpiskoppeja en ole kokeillut.

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: minä vaan 
Päivämäärä:   12.6.25 10:00:13

Jos Ifor olisi halppismerkki, sitä saisi jostain edullisesti. On lähes ainoa, millä on katossa tukikaari.

Esprit on Böckiksellä edullinen ja huonompi vaihtoehto. En ostaisi.

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   12.6.25 18:11:50

Miksi Esprit huonompi? Olen yrittänyt netistä etsiä tietoa ja vertailla, en ole löytänyt mitään eroa kalliimpiin malleihin...

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.6.25 11:12:54

"Nro 1 on hevoskuljetusauto :)"

Mihin perustat tämän? Etsimme pitkään hevosautoa, tavoitteena se, että auto olisi turvallinen sekä ihmisille että hevosille. Kävi ilmi, että näin ei suinkaan usein ole. Pakettiautoja ei kolaritestata järjestelmällisesti, ja ne, jotka on joskus testattu, ovat olleet kuljettajan ja matkustajien turvallisuuden kannalta surkeita.

Lisäksi hevosautossa on riskinä se, että kolaritilanteessa hevoset tulevat ihmisten niskaan. Monissakaan hevosautoissa matkustamon ja hevosten välistä seinää ei ole vahvistettu mitenkään. Theaultissa tämä on ilmeisesti huomioitu jotenkin, mutta kunnollista tietoa on vaikea saada.

Hevososaston muu rakenne sitten – se ei välttämättä poikkea trailerista, eli seinät ja katto voivat olla aika heppoiset.

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.6.25 11:17:44

Puhuin nyt siis nimenomaan pakettiautopohjalta tehdyistä hevosautoista. Isoista kuorma-autoista en osaa sanoa.

Ylipäänsä hevosauton rakentaminen näyttää olevan melko vapaamuotoista, eikä rakenteista anneta kovin selkeitä tietoja. Rakentajat esim. Saksassa ja Hollannissa olivat hämmästyneitä, kun rakenteesta ylipäänsä esitettiin kysymyksiä.

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   15.6.25 13:46:08

Theault on pikkuheppa-autoista ainoa jossa on kiinnitetty enemmän huomiota turvallisuuteen. Katto ei irtoa kun kaatuu. Äkkipysähdyksessä ei tule hevoset matkustamoon kun väliseinä on vahvistettu (jos oikein muistan niin se on 6cm paksu)
Kun ostettiin autoa niin me ei edes katseltu muita, toki siitä saa maksaa

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.6.25 16:12:53

Todennäköisesti oikeat kunnon kuorma-auton pohjalle tehdyt hevosautot on ihan turvallisia. Siis ne kunnolliset C-kortilla ajettavat, missä on oikea kuorma-auton ohjaamo ja kunnollinen kori. Sen sijaan nuo pienet... ei välttämättä ole kovinkaan kunnollisia.

  Re: Laita traikut paremmuusjärjestykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.6.25 21:40:38

"Theault on pikkuheppa-autoista ainoa jossa on kiinnitetty enemmän huomiota turvallisuuteen. Katto ei irtoa kun kaatuu. Äkkipysähdyksessä ei tule hevoset matkustamoon kun väliseinä on vahvistettu (jos oikein muistan niin se on 6cm paksu)"

Ilmeisesti kolariturvallisuus on ihmisten kanssa kuitenkin sama kuin pakettiautoissa yleensäkin? Eli nokkakolarissa tilanne on varsin huono.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.