Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: ikj 
Päivämäärä:   5.6.25 15:06:17

Kokemuksia sähköautoista vetoautona? Pohdin dieselin vaihtoa sähköautoon ja vedän yhtä hevosta satunnaisesti. Kesäkaudella kisoihin, talvella ei liikuta kopin kanssa tällä hetkellä

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.6.25 15:19:59

bmw i4 M50 olen jonkun verran vetänyt. Range kyllä vähintään puolittuu kun on koppi perässä. Paras auto millä olen ajanut mutta koppia vedän mieluummin kakkosautolla.

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.6.25 10:18:06

Riippuu kuinka pitkiä matkoja olisi tarkoitus vetää koppia. Itsellä oli jonkin aikaa vetoautona Audin hybridi ja lyhyet (max. 20-30km suuntaansa) matkat taittuivat kyllä ihan sujuvasti kesäkeleillä sähköllä, mutta range pienenee merkittävästi koppia vedettäessä eli tämä kannattaa huomioida ja lisäksi jokaiselle sähköauton latauspaikalle ei ole mahdollista mennä koppi perässä lataamaan eli jonkin verran riippuu myös siitä, osuuko reitin varrelle sopivaa latausasemaa. Muilta osin sähkö toimi kyllä tosiaan vetokäytössä siinä missä dieselkin, mutta itse vedän koppia ympäri vuoden ja välillä myös pidempiä matkoja eli itse päädyin lopulta siihen, että omassa käytössäni diesel on vielä toistaiseksi vetokäyttöön toimivampi.

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.25 11:38:00

Y Teslalla (long-range, dual motor) olen reilun vuoden vedellyt Etelä-Suomen kisoihin yhtä heppaa 1,5 hevosen traikussa. Reissuun on lähdetty vain sellaisiin paikkoihin, että ei ole tarvinnut ladata. Talvella on menty muutaman kerran klinikalle ja vetäminen sujui hyvin myös talven keliolosuhteissa joskin matka lyhyempi näillä reissuilla.

Aika harvalla on tosiasiassa tarvetta ajella valtavan pitkiä matkoja jos ruuhkasuomessa asuu. Sähköautokeskusteluissa nousee usein tämä ”mutta pääseekö sillä Lappiin” mikä on vähän sama kuin pitäisi hillitöntä 300 neliön kartanoa vaan siltä varalta, että pitää joskus majoittaa vieraita. Oma kokemus on ollut paljon parempi kuin alkuperäiset pelot juuri näiden luulojen pohjalta. Ja onhan se niinkin, että jos kerran vuodessa tai muutaman vuoden välein tarvii johonkin pitkälle lähteä niin vuokraa sitten suoraan pienen heppa-auton. Niitä on tarjolla vuokralle kohtuuhintaan useampi pääkaupunkiseudulla.

Pelkkää hyvää sanottavaa. Tessukka on hyvä vakaa , näppärä ja kustannustehokas veturi yhdelle hepalle. Ja on sen verran leveälierinen vielä että näkyvyys joka suuntaan on erittäin hyvä. Toki jos raha ei ole mikään rajoite niin Bemarinkin voi valita. Itsellä ei ole siitä kokemusta mutta kollega valitti, että on todella huikea sähkösyöppö verrattuna Teslaan.

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: painot 
Päivämäärä:   6.6.25 12:10:01

Mikä näistä suht' järkevän hintaisista sähköautoista vetäisi ison trailerin ja kaksi hevosta, ts. vetomassat vähintäin 2400, mieluiten yli 3000 kuten vanhemmat vetodiiselit?

Huomioin, että esim vanhempi, suht näppärä ja edullinen VW Tiguankin veti 2200 kg, mallista riippuen. Uusi Tiguania vastaava, kuitenkin n. 2000 kg painava sähköinen VW id4, vetää vain 1300 kg. Ja kehtaavat mainostaa sitä upeana vetoautona kesäksi, vetokoukku kaupan päälle, edukkaaseen hintaan 46.000 ! :-)

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: Weirdo 
Päivämäärä:   6.6.25 12:22:48

Kauanko tommosella kestää ladata melko tyhjästä täyteen ja mikä on normi range? Jos se siis puolittuu traikun kanssa, niin kuinka pitkälle sillä pääsee ennen kuin pitää x aikaa seisoa latauksessa

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   6.6.25 12:32:55

"talvella ei liikuta kopin kanssa tällä hetkellä"

Paitsi jos tulee äkillinen klinikkakeikka esim. ähkyn takia niin pakko liikkua. Tää on mun syyni pysyä dieselissä; sairaan hevosen kanssa ei voi arpoa jäädäänkö matkalle kun akku loppuu.

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: nop 
Päivämäärä:   6.6.25 12:33:03

Kyllä siinä sähköä menee sen verran, että ei sillä pitkälle vedetä. Sitten kun akku on tyhjä se on tyhjä, sitä autoa ei saa liikkeelle kuin hinaamalla, ei auta vaikka kuinka joku hakis´ jerrykannulla huoltsikalta menovettä :)

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.6.25 12:41:39

Missään sähkössä ei ole 3000 vetomassaa. Itse vedän ford explorer hybridillä joka on iso ja painava auto mutta ei siinäkään ole hääppöinen vetomassa.

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.25 12:51:16

Vetomassalista
https://www.is.fi/autot/art-2000008845271.html

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: Hv 
Päivämäärä:   6.6.25 13:48:22

Kokemuksia muutamasta sähköautosta. Ei ole ollut ongelmia vetämisen suhteen. Pikalatauspisteillä latausaika ehkä n 20 minsaa, kotona lataus yleensä yöksi. Tällä hetkellä käytössä BMW ix, vetää saa ainakin 2500 kg, range n 700 km. Kyllä käytön huomaa kukkarossa :)

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: tietysti 
Päivämäärä:   6.6.25 15:06:28

Ja kun ei asu ruuhka-Suomessa vaan kisamatkat on alkaen 100km yhteen suuntaan niin ei todellakaan tarvitse haaveilla sähköautosta.

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.6.25 22:51:42

Tesla Y long range neliveto. Hyvin vetää yhden hepan. Plussakelillä range riittää vähän pidemmällekin. Itsellä ykkösprioteetti on päästä klinikalle, vaikka pakkasessa ja siihen tämä pystyy. Käydään vain lähialueella kisoissa ja siinä toimii mainiosti. Karkeasti voi laskea, että koppi kuluttaa tuplat ja jos reipas pakkanen, niin tuplaa vielä senkin.

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: Muku 
Päivämäärä:   7.6.25 09:16:51

Mitä se range kopin kanssa siis käytännössä on, kuinka pitkä matka? Joku laittoi että 700 km, eihän sellaisella ole huolen häivää?

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: Käpy 
Päivämäärä:   7.6.25 09:51:26

Muku:
Se range riippuu siitä autosta. Ei kaikissa sähköautoissa ole lähtökohtaisesti sama range, vaan riippuu akun koosta. Mutta nyrkkisääntönä voi sanoa, että kopin kanssa auton normaali range puolittuu. Ja se normaali range ei myöskään ole se valmistaja ilmoittama maksimirange optimaalisissa olosuhteissa.

Esimerkki:
Oman auton maksimirange valmistajan mukaan 420km
Todellisuudessa hyvässä kesäkelissä max 100km/h nopeuksia ajaessa pääsee n. 380-390km
Kopin kanssa samoissa olosuhteissa pääsi n. 170-180km

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: Muku 
Päivämäärä:   7.6.25 09:53:38

Käpy, kiitos! Itselläni eikä edes lähipiirissä ei ole sähköautoja, joten ei ole oikein käsitystä minkälaisen matkan uudella sähköautolla käytännössä sitten ajelee.

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.6.25 10:12:51

Ja pakkasilla se range yleensä pienenee huomattavasti,

Ei kukaan vastuullinen hevosenomistaja hommaa täyssähköautoa veturiksi hevostraikulle.
Pitäisi lakiin tulla muutos ja mojovat sakot niille vastuuttomille jotka täyssähköautolla vetää hevosta kopissa.

Nyt valoja päälle siellä!!!

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: Käpy 
Päivämäärä:   7.6.25 10:32:08

En nyt kyllä ihan ymmärrä miksei täyssähköllä voisi vetää hevostraileria? Sähköauto kulkee hiljaa ja tasaisesti, eikä tuota pakokaasuja. Jos suunnittelee matkansa niin, että ramge riittää, niin miksi olisi yhtään sen huonompi vetoauto kuin joku muu? Ja pysähtyyhän ihmiset pitkillä matkoilla polttomoottoriautoilla vetäessäkin pitämään ruokailu- ja jaloittelutaukoja, joten miksi olisi paha asia samalla ladata autoa, kun muutenkin pysähdytään?

Lisäksi, itse olen kyllä laskenut niin, että vaikka olisi -30 asteen pakkaset, pääsisi tallilta Viikkiin lataamatta. Joten

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.6.25 10:41:24

"En nyt kyllä ihan ymmärrä miksei täyssähköllä voisi vetää hevostraileria? Sähköauto kulkee hiljaa ja tasaisesti, eikä tuota pakokaasuja."

Ei niiden sähköautojen jousitukset mitään ihmeitä tee. Väsyvät painosta nopeammin ja sitten meno on kuin keinuhevosella, ajoin eilen yhden Teslan perässä noin 20km maantiellä niin kiinnitti ihan huomiota kuinka tien epätasaisuudet sai tessukan kiikkumaan. Joten sen tasaisuuden voi heittä romukoppaan. Hiljaa joo. Onko parempi se että kulkee hiljaa kun se, että ottaa suuren riskin altistaa hevosta joutua tienposkeen kun range yhtäkkiä loppuikin lyheen?

Mieluummin vetoautoksi polttomoottori minkä todennäköisyys päästä perille on paljon suurempi koppi perässä kuin sähköautolla. Osta vaikka kolme sähköautoa jos siltä tuntuu muttä älä h'lvetissä lähde hevosta vetämään sillä!!!

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: Aup 
Päivämäärä:   7.6.25 12:25:21

Kannattaa selvittää faktoja. Jos ajetaan raskasta yhdistelmää tai tarvitaan hyvää pitoa kaikissa olosuhteissa, sähköauton neliveto tarjoaa paremman hallittavuuden ja voiman jakelun – mutta toimintamatka ja latausverkoston olemassaolo ovat tärkeitä huomioitavia.

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: Sähköautoilija 
Päivämäärä:   7.6.25 12:30:15

Mitä tää nimimerkki piste hörisee: Osta vaikka kolme sähköautoa jos siltä tuntuu muttä älä h'lvetissä lähde hevosta vetämään sillä!!!
Linkkaapa yksikin uutinen siitä, että hevostraikku olisi jäänyt tien varteen koska vetoautosta akku loppu.

Mitä vetämiseen tulee niin sähköautojen ominaisuus, ”torque vectoring” tekee sähköautoista vakaampia erityisesti liukkaalla, epätasaisella tai mutkaisella tiellä.

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.6.25 13:12:03

Sähköautoilijalla taitaa olla akku tyhjä;DDD
Meinaatko ihan tosissas että jokainen tielle jäänyt vetoauto hevostraikku perässä ylittää uutiskynnyksen???? Oli sitten kyse mikä vetovoima tahansa.

Ja ilmeisesti sinun maailmassa sähköautojen ominaisuus päihittää fysiikan lait. Jos autossa on loppuunajetut renkaat, tienpinta liukas, kuoppainen tie ja liian kova tilannenopeus, näin muutama esimerkki, niin sähköautolla siitä selvitään, muilla ei. Niinkö??? Tässä tyyppiesimerkki vihreän siirtymän aivopestystä ihmisestä.

Voi hyvää päivää sentään!

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.6.25 13:31:12

.: jäiks lääkkeet ottamatta:D

  Re: Sähköauto vetoauton (1hevonen perässä)

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   7.6.25 17:15:42

Kyllä sähköauto sopii oikein hyvin vetoon, tietyin rajoituksin. Osta auto, jossa on iso range ja suuri vetomassa. Älä osta autoa, joka kuluttaa paljon, todellinen range on heikompi. Sähkis on käytännössä yhden hevosen vetoauto. Akustossa pitää olla esilämmitys. Matkan voit tosiaan laskea karkeasti niin, että koppi puolittaa todellisen rangen. Jos ajat pakkasella, niin sitten puolitat vielä tämän. Teslassa näkee todellisen kulutuksen tarkasti ja navi etsi isinulle latausaseman.Jos tarve on talvella säännölliseen vetoon tai pitempiä matkoja sähköauto ei ole hyvä valinta käytännön syistä. Paljon löytyy kokemuksia vetämisestä ihan asuntovaunujakin, miksi ei voisi traikkua vetää? Meillä on autossa vetomoodi ja käyttäytyy oikein vakaasti kopin kanssa ja vetää max. vetomassan helposti.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.