Lähettäjä: -
Päivämäärä: 5.6.25 11:10:36
Hevostalli.net > Foorumi > Ratsastus
Ratsastus
Foorumin ohjeet
Ilmoita häirikköviestistä!
Kirjoita uusi viesti | Alueen etusivu | | Etsi Alas ⇓
Hevonen lähestyy talutettaessa
Lähettäjä: Kylki
Päivämäärä: 4.6.25 18:32:12
Meillä kilsan matkan laitumelle. Monesti talutetaan kahta heppaa kerralla ajan säästämiseksi.
Mun vakitalutettava on muuten ihan ok mutta kävelee vähän liian nopeasti - menee mun edelle ja toinen hevonen jää jälkeen.
Toinen haaste on että tämä nopea heppa myös lähestyy minua kävellessään, eli tulee sivuttain vähän turhan lähelle mun kylkeä, mun tilaan.
Miten saisin tätä talutuksen aikana koulutettua - ei mun heppa (omistajaa ei kauheesti kiinnosta koulutusjutut) ja mulla siis toinen heppa toisessa kädessä. Vinkkejä anyone :-) ?
Ilmoita häirikköviestistä
Re: Hevonen lähestyy talutettaessa
Lähettäjä: Mea
Päivämäärä: 4.6.25 18:45:00
Usein nostan vaan kättä ylös ajoissa niin se riittää, jos ei oo ihan jyrä.
Päivämäärä: 4.6.25 18:51:25
En tykkää huiskia enkä huitoa. Syliin tunkevien kohdalla oon vain ottanut käteen kouluraipan, ja pitänyt sitä väärinpäin kädessä, niin että kahva on uloimpana :)
Sillä sitten naputtelen hevosen lapaa aina kun tulee niin lähelle, että se naputus osuu. Raippa auttaa pitämään vaatimani etäisyyden aina samana, helppo ja selkeä hevoselle, ja kättä pidempi auttaa pyytämään tilaa ilman, että joutuu itse mennä kohti hevosta.
Älä häädä raipalla. Se on merkki että nyt olet mun tilassa. Sillä kerrotaan että nyt olet liian lähellä.
Fiksut oppivat vain hellästä naputtelusta lapaan. Umpiniskaisimmat tarvitsevat selkeämpää kieltä. Niiden kohdalla heilutan raippaa siinä meidän välissä. Maalaan oman tilan, en usuta hevosta. Mutta että "TÄSSÄ MINUN TILANI JA TUOSTA SE ALKAA" ja jatkossa pyyntö naputtelulla, jos ei mee läpi, niin sitten taas maalaamaan tilaa.
Päivämäärä: 4.6.25 18:52:52
se virhe mitä moni tekee ylipäätään on se että lähdetään ajamaan hevosta. Hevonen ymmärtää muiden tilaa, mutta toisen häätäminen ja ajaminen on ihan eri asia. Voit sanoa että tässä on tilani, siitä pysyt poissa, mutta jos lähdet hevosen perään niin se on vain simputusta ja saa turhautuneita, säikkyjä elikoita aikaan.
Lähettäjä: Kylki
Päivämäärä: 5.6.25 06:36:41
Tuhannet kiitokset - perinpohjaisesta selityksestä! Tuli jatkokysymys mieleen - paljonko mun oman tilan tulisi olla? Niin ettei hevonen koske? 20cm? 40cm?
Nyt olen aina käden sivulla naputellut (mulla se talutusköysi kädessä) lapaan mutta se ehkä liian pehmeä merkki koska ei reagoi siihen kauheasti. Hieman väistää (hitaasti) ja kohta taas kylkeen tulossa)
^ Voit päättää sen itse :) Hevoselle sillä ei voi väliä, ja hevonen oppii 20cm välin yhtä hyvin, kuin kahden metrin. Minulle väli on metri. Helpointa kun on aina se sama raippa mukana tilan "mittana" niin ei tarvitse arvailla.
20cm on todella vähän, eihän se anna sulle mitään saumaa reagoida jos heppa vaikka säikähtää ja tulee syliin. Turvallisin tapa taluttaa hevosta on pitää turvavälistä huolta.
Hevonen ei reagoi koska annat sen jatkuvasti sitten taas rikkoa sitä tilaa. Tuossa kohtaa tuo on enemmän sitä häätämistä ja (sori) epämääräistä usuttelua, sillä hevoselle ei ole selkeää että oikeasti sinun tila menee siinä. Hevosen silmissä sun tilalla ei ole nyt oikein rajoja, mutta välillä häädät kauemmaksi.
Jos hevonen tulee tilaan, reagoidaan heti ja "astetta" nostetaan joka sekuntilla, kun hevonen ei reagoi. Naputus on se ilmoitus - nyt olet tilassa. Jos siihen ei reagoi, seuraavaksi otetaan se oma tila ja maalataan sitä väliä, näytetään missä se menee, nostaen seuraavaksi mukaan maiskutusta, ja viimeiseksi vielä narun heilutusta, jopa pomppimista, jos mikään ei mene läpi.
Mutta pysy reiluna. Ilmoitus > sen jälkeen kasvatetaan tasaisesti "volyymia" kunnes viesti menee läpi. Ja jossain kohtaa se ilmoitus riittää.
|