Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen lähestyy talutettaessa

Lähettäjä: Kylki 
Päivämäärä:   4.6.25 18:32:12

Meillä kilsan matkan laitumelle. Monesti talutetaan kahta heppaa kerralla ajan säästämiseksi.
Mun vakitalutettava on muuten ihan ok mutta kävelee vähän liian nopeasti - menee mun edelle ja toinen hevonen jää jälkeen.
Toinen haaste on että tämä nopea heppa myös lähestyy minua kävellessään, eli tulee sivuttain vähän turhan lähelle mun kylkeä, mun tilaan.
Miten saisin tätä talutuksen aikana koulutettua - ei mun heppa (omistajaa ei kauheesti kiinnosta koulutusjutut) ja mulla siis toinen heppa toisessa kädessä. Vinkkejä anyone :-) ?

Re: Hevonen lähestyy talutettaessa

Lähettäjä: Mea 
Päivämäärä:   4.6.25 18:45:00

Usein nostan vaan kättä ylös ajoissa niin se riittää, jos ei oo ihan jyrä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.6.25 18:51:25

En tykkää huiskia enkä huitoa. Syliin tunkevien kohdalla oon vain ottanut käteen kouluraipan, ja pitänyt sitä väärinpäin kädessä, niin että kahva on uloimpana :)

Sillä sitten naputtelen hevosen lapaa aina kun tulee niin lähelle, että se naputus osuu. Raippa auttaa pitämään vaatimani etäisyyden aina samana, helppo ja selkeä hevoselle, ja kättä pidempi auttaa pyytämään tilaa ilman, että joutuu itse mennä kohti hevosta.

Älä häädä raipalla. Se on merkki että nyt olet mun tilassa. Sillä kerrotaan että nyt olet liian lähellä.

Fiksut oppivat vain hellästä naputtelusta lapaan. Umpiniskaisimmat tarvitsevat selkeämpää kieltä. Niiden kohdalla heilutan raippaa siinä meidän välissä. Maalaan oman tilan, en usuta hevosta. Mutta että "TÄSSÄ MINUN TILANI JA TUOSTA SE ALKAA" ja jatkossa pyyntö naputtelulla, jos ei mee läpi, niin sitten taas maalaamaan tilaa.

Päivämäärä:   4.6.25 18:52:52

se virhe mitä moni tekee ylipäätään on se että lähdetään ajamaan hevosta. Hevonen ymmärtää muiden tilaa, mutta toisen häätäminen ja ajaminen on ihan eri asia. Voit sanoa että tässä on tilani, siitä pysyt poissa, mutta jos lähdet hevosen perään niin se on vain simputusta ja saa turhautuneita, säikkyjä elikoita aikaan.

Lähettäjä: Kylki 
Päivämäärä:   5.6.25 06:36:41

Tuhannet kiitokset - perinpohjaisesta selityksestä! Tuli jatkokysymys mieleen - paljonko mun oman tilan tulisi olla? Niin ettei hevonen koske? 20cm? 40cm?
Nyt olen aina käden sivulla naputellut (mulla se talutusköysi kädessä) lapaan mutta se ehkä liian pehmeä merkki koska ei reagoi siihen kauheasti. Hieman väistää (hitaasti) ja kohta taas kylkeen tulossa)

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   5.6.25 10:45:22

Voi apua miten osaamattomia hevosen käsittelijöitä on.

"Nyt olen aina käden sivulla naputellut (mulla se talutusköysi kädessä) lapaan mutta se ehkä liian pehmeä merkki koska ei reagoi siihen kauheasti. Hieman väistää (hitaasti) ja kohta taas kylkeen tulossa)"

Niin, se sinun pikku tupsuttelusi kädellä ei kerro tälle hevoselle yhtään mitään. Sillä ei ole aavistustakaan, että vaatisit tai edes vienosti haluaisit omaa tilaa, koska annat niin varovaisia merkkejä. Siksi se tulee päällesi. Hevoset vaativat toisiltaan tilaa paljon selvemmillä ja isommilla merkeillä. Esimerkiksi iso jalan polkaisu maahan, ärähdys ja riimunnarun kunnon heilautus (vähän kuin hevosen hännän kiukkuinen heilautus) on väkivallaton mutta selkeä merkki, josta hevonen ei mene rikki.

Lähettäjä: MP 
Päivämäärä:   5.6.25 11:00:57

Minulla henkilökohtainen tila on noin oman käsivarren mitta. Rauhallisessa tilanteessa riittää yleensä, että teen itsestäni "isomman" ja nostan käden päätä kohti merkiksi, ettei tähän minun tilaani ole tulemista. Tämä toki vaatii, että hevonen ei ole edelläni. Kahta hevosta ei tulisi minun mielestäni taluttaa samanaikaisesti ainakaan silloin, jos käyttäytymissäännöt eivät ole kaikille selvänä. Harjoitteleminen on paljon helpompaa, jos on vaan yksi talutettava ja tilanne huomattavasti turvallisempi.

Päivämäärä:   5.6.25 11:10:36

Hevostalli.net > Foorumi > Ratsastus

Ratsastus

Foorumin ohjeet
Ilmoita häirikköviestistä!
Kirjoita uusi viesti | Alueen etusivu | | Etsi Alas ⇓
Hevonen lähestyy talutettaessa
Lähettäjä: Kylki
Päivämäärä: 4.6.25 18:32:12

Meillä kilsan matkan laitumelle. Monesti talutetaan kahta heppaa kerralla ajan säästämiseksi.
Mun vakitalutettava on muuten ihan ok mutta kävelee vähän liian nopeasti - menee mun edelle ja toinen hevonen jää jälkeen.
Toinen haaste on että tämä nopea heppa myös lähestyy minua kävellessään, eli tulee sivuttain vähän turhan lähelle mun kylkeä, mun tilaan.
Miten saisin tätä talutuksen aikana koulutettua - ei mun heppa (omistajaa ei kauheesti kiinnosta koulutusjutut) ja mulla siis toinen heppa toisessa kädessä. Vinkkejä anyone :-) ?

Ilmoita häirikköviestistä
Lähettäjä: Mea
Päivämäärä: 4.6.25 18:45:00

Usein nostan vaan kättä ylös ajoissa niin se riittää, jos ei oo ihan jyrä.

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 4.6.25 18:51:25

En tykkää huiskia enkä huitoa. Syliin tunkevien kohdalla oon vain ottanut käteen kouluraipan, ja pitänyt sitä väärinpäin kädessä, niin että kahva on uloimpana :)

Sillä sitten naputtelen hevosen lapaa aina kun tulee niin lähelle, että se naputus osuu. Raippa auttaa pitämään vaatimani etäisyyden aina samana, helppo ja selkeä hevoselle, ja kättä pidempi auttaa pyytämään tilaa ilman, että joutuu itse mennä kohti hevosta.

Älä häädä raipalla. Se on merkki että nyt olet mun tilassa. Sillä kerrotaan että nyt olet liian lähellä.

Fiksut oppivat vain hellästä naputtelusta lapaan. Umpiniskaisimmat tarvitsevat selkeämpää kieltä. Niiden kohdalla heilutan raippaa siinä meidän välissä. Maalaan oman tilan, en usuta hevosta. Mutta että "TÄSSÄ MINUN TILANI JA TUOSTA SE ALKAA" ja jatkossa pyyntö naputtelulla, jos ei mee läpi, niin sitten taas maalaamaan tilaa.

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 4.6.25 18:52:52

se virhe mitä moni tekee ylipäätään on se että lähdetään ajamaan hevosta. Hevonen ymmärtää muiden tilaa, mutta toisen häätäminen ja ajaminen on ihan eri asia. Voit sanoa että tässä on tilani, siitä pysyt poissa, mutta jos lähdet hevosen perään niin se on vain simputusta ja saa turhautuneita, säikkyjä elikoita aikaan.

Lähettäjä: Kylki
Päivämäärä: 5.6.25 06:36:41

Tuhannet kiitokset - perinpohjaisesta selityksestä! Tuli jatkokysymys mieleen - paljonko mun oman tilan tulisi olla? Niin ettei hevonen koske? 20cm? 40cm?
Nyt olen aina käden sivulla naputellut (mulla se talutusköysi kädessä) lapaan mutta se ehkä liian pehmeä merkki koska ei reagoi siihen kauheasti. Hieman väistää (hitaasti) ja kohta taas kylkeen tulossa)

^ Voit päättää sen itse :) Hevoselle sillä ei voi väliä, ja hevonen oppii 20cm välin yhtä hyvin, kuin kahden metrin. Minulle väli on metri. Helpointa kun on aina se sama raippa mukana tilan "mittana" niin ei tarvitse arvailla.
20cm on todella vähän, eihän se anna sulle mitään saumaa reagoida jos heppa vaikka säikähtää ja tulee syliin. Turvallisin tapa taluttaa hevosta on pitää turvavälistä huolta.

Hevonen ei reagoi koska annat sen jatkuvasti sitten taas rikkoa sitä tilaa. Tuossa kohtaa tuo on enemmän sitä häätämistä ja (sori) epämääräistä usuttelua, sillä hevoselle ei ole selkeää että oikeasti sinun tila menee siinä. Hevosen silmissä sun tilalla ei ole nyt oikein rajoja, mutta välillä häädät kauemmaksi.

Jos hevonen tulee tilaan, reagoidaan heti ja "astetta" nostetaan joka sekuntilla, kun hevonen ei reagoi. Naputus on se ilmoitus - nyt olet tilassa. Jos siihen ei reagoi, seuraavaksi otetaan se oma tila ja maalataan sitä väliä, näytetään missä se menee, nostaen seuraavaksi mukaan maiskutusta, ja viimeiseksi vielä narun heilutusta, jopa pomppimista, jos mikään ei mene läpi.

Mutta pysy reiluna. Ilmoitus > sen jälkeen kasvatetaan tasaisesti "volyymia" kunnes viesti menee läpi. Ja jossain kohtaa se ilmoitus riittää.

Päivämäärä:   5.6.25 13:56:58

"Esimerkiksi iso jalan polkaisu maahan, ärähdys ja riimunnarun kunnon heilautus (vähän kuin hevosen hännän kiukkuinen heilautus) on väkivallaton mutta selkeä merkki, josta hevonen ei mene rikki."

^ Tämä on yleinen, mutta varsin haitallinen tapa opettaa sitä miten hevosen kanssa kommunikoidaan.

Hevonen ei ymmärrä ärähdystä, tai ihmisen "kiukkuista" tulkintaa hevosen käytöksestä. Hevonen ei myöskään ole vihainen tai kiukkuinen silloin kun se kertoo kaverille että hei, tässä menee minun tila.

On jotenkin kauhean ihmismäinen tulkinta että hevonen pyytää tilaa kiukkuamalla, ja ihan vain siksi koska me assosioidaan jokainen hännän huiskautus ja luimiminen "kiukkuna" eli lievänä aggressiona.

Toki tuo usein toimii mutta tuollainen neuvonta vain ylläpitää ajattelua siitä että kuri tarvitsee jotain kiukun kanavointia. Ei tarvitse. Ei ole sellaista tilannetta milloin ihmisen tarvitsisi hevoselle ärähtää, ja hevonen kyllä aistii ihmisen tunteet - ja todellakin huomaa jos tilaa pyydetään kiukkuamalla, maan tamppaamisella ja ärähtelyllä, versus neutraalilla, mutta selkeällä kommunikaatiolla.

Jokainen hevonen ymmärtää selkeää kommunikointia, ja se ei tarvitse tippaakaan kiukkua, ärähtelyä saati maan polkemista. Eikä se hevonen ymmärrä että kaksijalkainen äkäinen maan tamppaaja edustaa jotenkin samaa käyttäytymistä, mitä lajitoverin "hei, nyt tulit tilaani" viesti edustaa :)

Joten aloittaja, älä turhaan kiukuttele tai ärähtele. Sitä tarvitsevat vain ne jotka eivät uskalla asettaa rajoja ilman että joutuvat kanavoimaan jotain kiukkua itseensä. Voit hymyillen ja lauleskellen asettaa ne samat rajat.

Ainoat hetket milloin kiukuttelu ja ärähtely on tarpeen ovat ainoastaan ne tilanteet missä ihminen ei uskalla, osaa tai kykene asettaa rajoja ilman sitä omaa henkistä boostia mitä noiden tunteiden kanavoinnista saa.

Päivämäärä:   5.6.25 15:54:16

Voi hyvänen aika viiva. Tiesitkö, että hevosillakin on erilaisia hännän heilautuksia? Käytin sanaa kiukkuinen erottelemassa sen muista. Hevonen voi heilauttaa häntää myös ilman että pyytää tilaa. Kukaan ei ole puhunut (paitsi sinä), että pitäisi oikeasti olla kiukkuinen ja "kiukkuilla". Vedät aivan överitulkinnat yhdestä sanasta ja sitten käytät sitä ihan oman egosi boostaamiseen, että kuulostat muka fiksulta ja saat jutun juurta.

Päivämäärä:   5.6.25 19:17:26

"iso jalan polkaisu maahan, ärähdys ja riimunnarun kunnon heilautus (vähän kuin hevosen hännän kiukkuinen heilautus"

Ja tämän teit "hmm" neutraalisti ja hymyssä suin?
Ei tämä ollut besserwisseilyä, vaan ihan toteamus että on todellakin yleistä ja normaalia että ihmisiä ohjataan "ärähtelemään" hevoselle. En ole vielä yhtäkään nätisti "ärähtävää" hevosihmistä nähnyt, tuo kertoo riittävästi siitä että ei osata, tai uskalleta kommunikoida hevoselle ilman kulmien kurtistelua.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.6.25 19:25:10

Viiva voisi kertoa, miten ne rajat sitten kuuluu vihellellen asettaa.

Päivämäärä:   5.6.25 19:31:51

No ihan samalla lailla? Ilman kiukkua, kulmien kurtistelua, ärähtelyä?

Se hevonen ymmärtää liikettä ja tilaa ihan hyvin. Ei siihen tarvitse kurtistuneita kulmia, teräviä ärähdyksiä tai maan tamppaamista kun kertoo tilalla ja keholla ja liikkeellä.

Lue vaikka edelliset viestini. Ihan jokainen hevonen on juurikin vihellellen oppinut. Se että et usko että hevonen oppii viheltelemällä vaan ärähtelyllä kertoo ihan tarpeeksi.

Lähettäjä: Pippa 
Päivämäärä:   5.6.25 22:45:32

Sillä taitaa olla vaan kiire laitumelle. Monoa jonoon itselle ja vähän maiskuttelee hitaammalle. Ei tarvitse alkaa " kouluttamaan," kun et ole edes varma miten toimia.

Päivämäärä:   5.6.25 22:58:16

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 5.6.25 19:17:26

"iso jalan polkaisu maahan, ärähdys ja riimunnarun kunnon heilautus (vähän kuin hevosen hännän kiukkuinen heilautus"

Ja tämän teit "hmm" neutraalisti ja hymyssä suin?"

Mihin ihmeeseen se hevonen tarvitsee hymyä? Ei, en tee tuota virnistellen. Ärähdys on luontevasti yleensä "Ei! / Hei!", huitaisulla ei tarvitse osua hevosta jos se ei ole jo melkein iholla. Jalan polkaisukaan ei ole sitä, että jäädään kiukkuitkussa polkemaan jalkaa kuin 5-vuotias. Koko homma on hyvin nopea ele ja joka hevonen on sen ymmärtänyt. Mitään tunnekuohussa vellomista siihen ei liity.

Mutta jos sinä ihan oikeasti ajattelet, että hevoselle tulee aina kommunikoida pepsodent-hymy naamalla ja edes kulmakarva ei saa kurtistua, niin nyt ehkä tiedänkin, minkätyyppisestå harrastajasta on kyse, ja en usko, että meillä on nyt annettavaa toisillemme.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.6.25 02:27:37

Ei niitä tarvi huitoa, eikä lavoista tökkiä. Nostaa käden ja peittää näkökentän taluttajan puolelle, hyvin väistää.

Päivämäärä:   6.6.25 13:46:09

"Mutta jos sinä ihan oikeasti ajattelet, että hevoselle tulee aina kommunikoida pepsodent-hymy naamalla ja edes kulmakarva ei saa kurtistua, niin nyt ehkä tiedänkin, minkätyyppisestå harrastajasta on kyse, ja en usko, että meillä on nyt annettavaa toisillemme."

Hevoselle ei ole kerta kaikkiaan mitään väliä, hymyileekö, nauraako, vihelteleekö, vai ärähteleekö. Ja on ihan psykologian perusteita ymmärtää että se millä tavalla reagoimme heijastuu mielentilaan ja käyttäytymiseen ylipäätään. Ja sitten voi lukea hevosista ja niiden kyvystä lukea tunnetiloja. Kyllä, hevosesi varmasti luottaisi sinuun enemmän, jos sinulle kommunikointi ei olisi muuta kuin iloista ja kivaa yhdessäoloa - rajoja asettaessakin.

Päivämäärä:   6.6.25 16:01:17

Mutta ehkä olen sitten kymmenissä, ja kymmenissä talleissa osunut äärimmäisen harvinaislaatuiseen käsittelytapaan, jossa hevosille nimenomaan kiukutellaan, muristaan matalia "EI-" käskyjä kuin saalistaja konsanaan, kanavoidaan ihan oikeaa kiukkua ja vihaa jotta hevonen uskoo, ja jäädään tasana tarkkaan kihisemään omaan ärsytykseen täysissä valmiuksissa reagoida entistä enemmän kulmat kurtussa jos se eläin vielä kehtaa uudestaan kokeilla.
Nähnyt terapiaratsastuksen ohjaajia näyttämässä miten hevoselle ärähdetään tarpeeksi vihaisesti, että se uskoo.

;D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.