Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sopivan kokoinen hevonen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.6.25 20:06:23

Olen laihtunut (laihduttanut) kymmeniä kiloja, ja vihdoin vaaka näyttää 80kg eli mahdollista paluuta ratsaille. Olen kuitenkin vain 160cm pi

Re: Sopivan kokoinen hevonen?

Päivämäärä:   3.6.25 20:07:24

Hups, karkasi.
Siis olen vain 160cm pitkä ja vähän arka, vuosien tauko takana. Minkähän kokoista hevosta minulle tarjotellaan ratsastuskoulussa ja miten sen selkään uskaltaa kiivetä? Ihan hypoteettista pohdintaa tietysti, kysymällä selviää. Kunhan uskallan :D

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   3.6.25 20:23:41

Suokit yli 155cm varmasti jaksaa. Oletan ettet ole lähdössä GP radalle ihan ensiratsastuksella. Nauti saavutuksestasi ja ihanaa kesää.

Päivämäärä:   3.6.25 20:33:35

Useista ratsastuskouluista löytyy sopivan kokoisia, kilttejä hevosia. Lähtökohtaisesti ovat säkäkorkeudeltaan yli 165 cm. suomenhevoset ja muut kylmäveriset voivat olla matalampiakin. Käsittääkseni yksikään ratskoulu ei toimi niin, että antaisi liian haastavia hevosia aloittelijoille, ainakaan tarkoituksella.

Lähettäjä: wanha 
Päivämäärä:   3.6.25 21:38:14

Mikä tahansa kylmäverinen tai rotevampi puoliverinen, jälkimmäisillä kaikenkokoiset miehet ratsastaa yleisesti mm. Saksassa.

Lähettäjä: Æ 
Päivämäärä:   4.6.25 01:25:57

Hyväkuntoinen, jykevä n. 150cm suokki tai esim. eestiläinen saattaa osua ratsuksi jos valinnanvaraa on syystä tai toisesta vähänlaisesti. Niillä alkaa jo paino olla lähellä 450kg jolloin sinä+varusteet jäätte vielä suositusten sisään.

Todennäköisesti mahdollisuuksien mukaan laitetaan kuitenkin vähän isompi, ehkä 155cm sh tai 160cm pv. Nämä on jo helposti painoluokassa 500-550kg jolloin 20% kuorma on 100-110kg eli ei tuossa nyt missään nimessä millekään jätille ole tarve.

Mainitse tuntia varatessa että olet arka satulaanpalaaja niin osaavat huomioida. Jos treenisi eivät vielä sisällä ketteryyttä, reaktionopeutta ja kehonhallintaa kehittäviä osia niin niitä kannattaa vielä lisätä mukaan. Kun kroppa tottelee on pään helpompi pysyä mukana myös.

Lähettäjä: ytpa 
Päivämäärä:   4.6.25 13:12:07

Painon perusteella pitää olla iso hevonen, mutta pituuden puolesta menisit isolle ponille tai pienelle hevoselle.

Ison hevosen selässä voi olla vaikeaa saada istuntaa hyväksi, kun hevonen on liian leveä.

Laihduta vielä 15 kg niin voit ratsastaa sopivan kokoisilla hevosilla. Isoillekin poneille on toivottavasti painorajana 65 kg ja tuohon tulee lisäksi vielä satulan paino ja omat varusteesi vaatteiden lisäksi, joten on siinäkin jo kuormaa kannettavaksi.

Paras olisi, jos olisit omine vaatteinesi ja varusteinesi max 65 kg, siihen päälle vielä satula remeleineen.

Paksukaisilla on ylimääräistä ympärillä, joka vaikeuttaa myös istuntaa, joten moni lihonut sanoo, että ylimääräiset kyllä huomaa eikä ratsastus ole kivaa eikä siitä saa irti sitä mitä haluaa, kun oma kroppa on tiellä.

Mutta ehkä voisit tarjoutua taluttajaksi tunneille? Saisit kuunnella opetusta, liikuntaa, ja olla hevosten kanssa tekemisissä sen aikaa, kun pudotat vielä painoa?

Päivämäärä:   4.6.25 13:44:20

Onnea suorituksesta. Tosiaan joku isompi 165 -> pv tai iso suokki. Pituuden puolesta voi olla helpompi istua vähän kapeamman hevosen kyydissä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   4.6.25 13:47:47

Todennäköisesti sinut istutetaan painosta riippumatta jonkun 140-150cm ponin selkään.
Tämä on ainakin oma kokemukseni saman pituisena ja vain hieman kevyempänä (70-75kg) henkilönä.
Jokaisessa ratsastuskoulussa jossa olen käynyt, olen joutunut ratsastamaan poneilla, koska olen lyhyt.

Päivämäärä:   4.6.25 14:52:13

Olen 163cm ja n. 68kg.

Ratsastuskoulu 1: yleensä puoliverisiä sk 160-165cm, myös poni.
Ratsastuskoulu 2: puoliverisiä sk yli 170, ei missään nimessä poneja

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   13.6.25 07:23:06

Normaali hevonen. Painoin synnytyksen jälkeen jotain 70-75kg ja sain aina tallin isoimmat hevoset. Mikä oli hyvä asia.

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   13.6.25 09:46:42

Mehän ei täällä voida tietää millaisia ratsuja sinulle tullaan ratsastuskoulussa tarjoamaan. Riippuu ihan täysin opettajan ammattitaidosta ja ”silmästä” arvioida asiakkaiden painoa, ellet sitten kerro painoasi opettajalle suoraan.

Sinulle sopiva ratsu on iso. Joko iso ja vankka suomenhevonen tai pv, joka tapauksessa sellainen jonka optimipaino hyvässä lihavuuskunnossa on 600+ kg.
Jos olet arka, tämä vähintään kannattaa opettajalle kertoa ihan suoraan, jotta osaa laittaa sinulle mahdollisimman rauhallisen ja hitaan hevosen.

Itse sinun tulee sitten tehdä se pohdinta, että onko hevosen suuri koko sinulle kynnyskysymys, ja uskallatko kiivetä selkään. Pelkäämään sinne ei kannata mennä, se ei välttämättä sekään ole hevoselle mukavaa, kuten ei tietysti ylikuormakaan, joten alle 160 säkäiset ja kevyt rakenteiden/selkeästi pienemmät ja sirot hevoset, sekä kaikki ponit kannattaa oikeasti vielä tässä vaiheessa unohtaa.

Itse sen tiedät onko painonpudotuksesi nyt tehty, vai onko matkasi omasta mielestäsi vielä kesken. Se asia kuuluu oman kehorauhasi piiriin, ja olet ihmisenä ihan hyvä ja kaikin puolin riittävä riippumatta siitä mikä on tavoitteesi.
Ennenkaikkea, onnea tähän astisesta saavutuksesta!

Jos isot hevoset pelottavat, eikä pelko ole mielestäsi helposti voitettavissa tai totuttelukysymys, niin tilanne on toki vielä hankala. Eettistä ei ole mennä liian pienen ratsun selkään, vaikka syy olisi mikä.

Itse ehkä haluaisin rohkaista sinua nyt vähän menemään sinne epämukavuusalueelle, ja vaikka keskustelemaan asiasta suoraan tosiaan opettajan kanssa. Sinuna pyytäisin opettajalta mahdollisimman rauhallisia ja säyseitä, ehkä jopa hitaita ratsuja, jotta saat rauhassa totutella hevosen isompaan kokoon. Voihan se olla, parin kk:n päästä koko tämä pohdintasi tuntuu sinusta ihan hassulta ja isot hevoset ihan yhtälailla turvallisilta, jos ehdit tottumaan.

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   13.6.25 11:19:46

Nyt täytyy vielä korjata vähän tätä: ”Sinulle sopiva ratsu on iso. Joko iso ja vankka suomenhevonen tai pv, joka tapauksessa sellainen jonka optimipaino hyvässä lihavuuskunnossa on 600+ kg.”

Anteeksi, luin aloittaja painosi väärin, eli sellainen optimipainossaan 560-570 kiloinen, ja siitä ylöspäin kokoinen hevonen olisi varmasti jo tuon 15% kantokykysäännön mukaan ok.
Yli 560 kiloa painava hevonen toki ei edelleenkään ole poni tai todennäköisesti muutenkaan kovin pieni, mutta ehkä etenkin suomenhevosista voisi löytyä sinulle passeli, mutta säkäkorkeudeltaan matalampi n. 157-160 cm ratsu.

Lähettäjä: assa 
Päivämäärä:   13.6.25 13:07:06

Kuormankantokyky vaihtelee hevosen mukaan, eli pelkkä laskukaava ei välttämättä pidä paikkaansa. Mutta laskukaavaa käyttäessä pitää muistaa se, että siinä lasketaan selkään tuleva kuorma, ei pelkkä ratsastajan alastonpaino aamulla kakalla käytyä.

Eli ratsastaja pitää punnita selkään mennessä, paljonko hän painaa silloin. On syönyt ja juonut yleensä tuossa vaiheessa päivän mittaan, pukenut vaatteet ja omat varusteensa päälle ja ottaa vielä hevosen selkään tulevan satulankin syliin. Tuossa on se kuorma, joka hevosen selkään tulee. Pelkkä satula voi painaa jo yli 10 kg. Yleensä kuitenkin lasketaan satulan painoksi "10 kiloa ratsastajan painon lisäksi" eli aloittajan kohdalla se olisi 80 + 10 = 90 kg kuorma hevosen selkään. Mutta tuohon 80 kiloon sisältyy ratsastajan varusteet, eli selkään laskettava kuorma on ratsastaja varusteineen + 10 kg satulasta, eli aloittajan pitäisi vielä vähän pudotella, että olisi sen max 80 kg omine varusteineen selkään mennessään.

Ja kun ideaali kuorma on yleensä 15 % hevosen ihannepainosta, niin 90 kg kuorma olisi silloin 600 kg hevoselle. Mutta jos hevonen on lihava tai huonokuntoinen, tai ei ole tottunut kantamaan ratsastajaa, niin silloin ratsastajan pitää olla vieläkin kevyempi.

Ja kun ratsastuskoulussa yleensä pyritään laittamaan jokaiselle hevoselle/ponille mahdollisimman painava ratsastaja selkään, että mahdollisimman moni pääsee ratsaille, niin hevoset/ponit kantavat aina aika painavaa kuormaa, joten ei voi ajatella, että "No kyllä minä voin ratsastaa kerran viikossa, enhän minä rääkkää tätä hevosta tuntikausia päivässä". Mutta sinun lisäksesi voi olla monia muita ratsastajia, joita se hevonen joutuu kantamaan, joten monet hevoset ovat todella kovilla.

Ja kun ratsastajat on isoja, niin monet tallit ovat siirtyneet erittäin käyntipainotteisiin tunteihin, ja sitten monia ratsastajia ärsyttää, kun tunneilla vain kävellään. Mutta kun muuta vaihtoehtoa ei ole, kun ratsastajat on niin painavia.

Ja tuo on ihan totta, että kun ratsastajalla on paljon laardia ympärillään, niin se vaikeuttaa oikeaoppisen istunnan saavuttamista. Ja varsinkin, jos sinut laitetaan ison/leveän hevosen selkään, niin lonkat voi olla kovilla, jolloin ratsastaminen ei todellakaan ole mukavaa.

Ei siis ole huono vaihtoehto laihduttaa vielä lisää, niin pystyt paremmin vaikuttamaan kropallasi hevoseen ja saat allesi sen kokoisen hevosen, että sen selässä on mukava istua ja voit mukautua sen liikkeisiin.

Olen sinua pari senttiä pidempi, enkä ainakaan itse nauti millään tynnyrimäisellä suokilla ratsastamisesta, vaikka se olisikin vain vähän yli 150 cm korkea. Se on minulle liian leveä. Ja olen mennyt myös 170 cm, melko silakalla lv:llä ja vähän korkeammalla puokilla, mutta parhaiten minulle passaa pienemmät, sopusuhtaiset tai sirommat hevoset, joiden ympärille saan jalat mukavasti. Mutta niillä pitää painon olla kurissa.

500 kg hevoselle 15 % laskusäännön mukaan selkään voi laittaa 75 kg kuorman, eli jos satula yms. on 10 kg niin silloin ratsastaja omine varusteineen olisi max 65 kg. Monen mielestä tuo on "pikkulapsen paino" ja "aikuiset painaa kyllä helposti 70-80 kg" ja "miten miehet sitten voivat koskaan ratsastaa?". No, jos painaa paljon, niin silloin ratsastaa vain hevosilla, joille ei ole liian painava... Tai sitten karistaa kilojaan niin, ettei ole niin painava. Ei miestenkään tarvitse painaa sataa kiloa. Minä menen kyllä tuohon "max 65 kg omine varusteineni", vaikka olen jo yli nelikymppinen.

Lähettäjä: see 
Päivämäärä:   13.6.25 14:00:55

Hyvää duunia! Itse olen tällähetkellä juuri 160cm ja 80kg ja samaan projektiin pitäisi lähteä. 10kg tavoite saada pois. Kaikenlaisten selkään on kyllä laitettu.

Lähettäjä: djjss 
Päivämäärä:   13.6.25 14:10:00

Aloitin elämäntapamuutoksen talvella ja se sujui hyvin, kun hankin lumikengät ja tallustin niillä jossain lähihangissa melkein joka päivä. Pelkällä löntystämisellä sain itseni hikeen ja lihakset hommiin. Kun lumet lähti, en ole löytänyt mitään yhtä mielekästä ja tehokasta lajia ja painon kanssa saa olla tarkkana. Minä ainakin tarvitsen myös liikuntaa pitääkseni painon vaivattomasti kurissa.

Hankin tarjouksesta 50 eurolla alumiinirunkoiset lumikengät, joissa ns. lumilautailusiteet. Lisäksi settiin kuului suojakassi ja teleskooppisauvat. Suosittelen muillekin, joita kiinnostaa. XXL myy näitä:

https://www.xxl.fi/mackenzie-snowshoes-cabin-w-poles-lumikengat-
ja-sauvat-musta/p/1092462_1_Style

Nyt näyttää olevan 60 euroa, vaikka itse ostinkin tarjouksesta. Mutta on kyllä rahan arvoiset!!

Lähettäjä: djjss 
Päivämäärä:   13.6.25 14:12:09

Tässä vielä tuo linkki lyhennettynä:

https://www.xxl.fi/mackenzie-snowshoes-cabin-w-poles-
lumikengat-ja-sauvat-musta/p/1092462_1_Style

https://tinyurl.com/y8ujzeb8

Kaikki eivät suostu lyhytlinkkejä klikkaamaan, joten siksi laitoin tuon pitkänkin linkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.