Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sopivan kokoinen hevonen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.6.25 20:06:23

Olen laihtunut (laihduttanut) kymmeniä kiloja, ja vihdoin vaaka näyttää 80kg eli mahdollista paluuta ratsaille. Olen kuitenkin vain 160cm pi

Re: Sopivan kokoinen hevonen?

Päivämäärä:   3.6.25 20:07:24

Hups, karkasi.
Siis olen vain 160cm pitkä ja vähän arka, vuosien tauko takana. Minkähän kokoista hevosta minulle tarjotellaan ratsastuskoulussa ja miten sen selkään uskaltaa kiivetä? Ihan hypoteettista pohdintaa tietysti, kysymällä selviää. Kunhan uskallan :D

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   3.6.25 20:23:41

Suokit yli 155cm varmasti jaksaa. Oletan ettet ole lähdössä GP radalle ihan ensiratsastuksella. Nauti saavutuksestasi ja ihanaa kesää.

Päivämäärä:   3.6.25 20:33:35

Useista ratsastuskouluista löytyy sopivan kokoisia, kilttejä hevosia. Lähtökohtaisesti ovat säkäkorkeudeltaan yli 165 cm. suomenhevoset ja muut kylmäveriset voivat olla matalampiakin. Käsittääkseni yksikään ratskoulu ei toimi niin, että antaisi liian haastavia hevosia aloittelijoille, ainakaan tarkoituksella.

Lähettäjä: wanha 
Päivämäärä:   3.6.25 21:38:14

Mikä tahansa kylmäverinen tai rotevampi puoliverinen, jälkimmäisillä kaikenkokoiset miehet ratsastaa yleisesti mm. Saksassa.

Lähettäjä: Æ 
Päivämäärä:   4.6.25 01:25:57

Hyväkuntoinen, jykevä n. 150cm suokki tai esim. eestiläinen saattaa osua ratsuksi jos valinnanvaraa on syystä tai toisesta vähänlaisesti. Niillä alkaa jo paino olla lähellä 450kg jolloin sinä+varusteet jäätte vielä suositusten sisään.

Todennäköisesti mahdollisuuksien mukaan laitetaan kuitenkin vähän isompi, ehkä 155cm sh tai 160cm pv. Nämä on jo helposti painoluokassa 500-550kg jolloin 20% kuorma on 100-110kg eli ei tuossa nyt missään nimessä millekään jätille ole tarve.

Mainitse tuntia varatessa että olet arka satulaanpalaaja niin osaavat huomioida. Jos treenisi eivät vielä sisällä ketteryyttä, reaktionopeutta ja kehonhallintaa kehittäviä osia niin niitä kannattaa vielä lisätä mukaan. Kun kroppa tottelee on pään helpompi pysyä mukana myös.

Lähettäjä: ytpa 
Päivämäärä:   4.6.25 13:12:07

Painon perusteella pitää olla iso hevonen, mutta pituuden puolesta menisit isolle ponille tai pienelle hevoselle.

Ison hevosen selässä voi olla vaikeaa saada istuntaa hyväksi, kun hevonen on liian leveä.

Laihduta vielä 15 kg niin voit ratsastaa sopivan kokoisilla hevosilla. Isoillekin poneille on toivottavasti painorajana 65 kg ja tuohon tulee lisäksi vielä satulan paino ja omat varusteesi vaatteiden lisäksi, joten on siinäkin jo kuormaa kannettavaksi.

Paras olisi, jos olisit omine vaatteinesi ja varusteinesi max 65 kg, siihen päälle vielä satula remeleineen.

Paksukaisilla on ylimääräistä ympärillä, joka vaikeuttaa myös istuntaa, joten moni lihonut sanoo, että ylimääräiset kyllä huomaa eikä ratsastus ole kivaa eikä siitä saa irti sitä mitä haluaa, kun oma kroppa on tiellä.

Mutta ehkä voisit tarjoutua taluttajaksi tunneille? Saisit kuunnella opetusta, liikuntaa, ja olla hevosten kanssa tekemisissä sen aikaa, kun pudotat vielä painoa?

Päivämäärä:   4.6.25 13:44:20

Onnea suorituksesta. Tosiaan joku isompi 165 -> pv tai iso suokki. Pituuden puolesta voi olla helpompi istua vähän kapeamman hevosen kyydissä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   4.6.25 13:47:47

Todennäköisesti sinut istutetaan painosta riippumatta jonkun 140-150cm ponin selkään.
Tämä on ainakin oma kokemukseni saman pituisena ja vain hieman kevyempänä (70-75kg) henkilönä.
Jokaisessa ratsastuskoulussa jossa olen käynyt, olen joutunut ratsastamaan poneilla, koska olen lyhyt.

Päivämäärä:   4.6.25 14:52:13

Olen 163cm ja n. 68kg.

Ratsastuskoulu 1: yleensä puoliverisiä sk 160-165cm, myös poni.
Ratsastuskoulu 2: puoliverisiä sk yli 170, ei missään nimessä poneja

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.