Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mustelma kaviossa

Lähettäjä: !? 
Päivämäärä:   3.6.25 13:16:20

Millaiset oireet? Miten kauan kesti parantua?

Re: Mustelma kaviossa

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   3.6.25 13:18:45

Voiko mustelmasta kehittyä myös paise?

Lähettäjä: Mustelma2 
Päivämäärä:   3.6.25 13:25:17

Kahdesta kavion mustelmasta kokemusta. Ekalla kerralla nähdysti astui kiveen, hetken päästä kolmijalkainen. Haudottiin muutama päivä ensin paiseen / sen kehittymisen varalta. Meni ohi noin viikossa. Toisella kerralla muutama päivä kengityksen jälkeen aamulla voimakas pulssi, kavio ja jalka lämmin, ontui ravissa, kengän irrotuksen ja hauteen teon jälkeen kolmijalkainen myös käynnissä. Karsinalevossa joutui pari päivää pitämään. Tämän parantuminen vei aika tarkalleen kaksi viikkoa kunnes oli ravissa puhdas. Molemmilla kerroilla kokenut ammattiseppä tutki ja eläinlääkäri ”jälkitarkasti” toipuneeksi ettei ontunut enää niin lievästikään ettei olisi itse huomannut.

Kestää siis, mutta toipuu :)

Lähettäjä: !? 
Päivämäärä:   3.6.25 17:27:18

Onko muita kokemuksia?

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   3.6.25 20:24:39

Mun hevosella on monta kertaa valkoisessa kaviossa ollut mustelma sivulla - ties vaikka mustissakin olisi, mutta eihän se näy. Ei ole ontunut eikä mulle ole oikein selvinnyt mistä tuommoinen johtuu. Mustelma on joka kerta ollut kavion ulkosyrjällä, niin luulisi ettei siihen ainakaan viereisellä jalalla helposti kolauta...

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   3.6.25 21:56:49

Useampi mustelma/ruhje, joka kehittynyt paiseeksi mutta ei aina.
Ontuu viikon kaksi, sitten hyvällä pohjalla suoraa uraa kestää hyvin kävellä, myöhemmin ravata ja lopuksi laukata. Paras testi paranemiseen, kun laittaa hevosen kipeän kaviot puoleiseen suuntaan voltille ja siinä kun ravaa lopulta puhtaasti, niin tietää parantuneen.
Mutta ei kannata seisottaa jos kulkee ok suoraan.
Paranee, voi kestää kahdesta viiteen viikkoon, että oireet kokonaan hävinneet.
Laitettiin pohjalliset estämään, kun muutama oli vuoden sisään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.