Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Entisen omistajan osallistumisesta

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.6.25 23:08:13

Minulla on sellainen tilanne että ostin varsan jokunen kuukausi sitten, varsa oli kerennyt olemaan myyjällä joitain kuukausia ennen kun myi sen eteenpäin minulle. Kaupat tehtiin ilman mitään lisäehtoja ja omistajuus vaihtui, kaikki hoitui sovitusti ja asiallisesti. Varsa on maksettu myyjälle.
Nyt kuitenkin myyjä melko tiheään tahtiin kyselee kuulumisia, haluaa videoita ja haluaa tietää muun muassa varsan tarkan olinpaikan (osoitteen), haluaa tulla katsomaan varsaa jne.
En oikein ymmärrä mistä on kyse ja tämä alkaa tuntua hieman tungettelulta, mitä tekisitte tässä tilanteessa? En halua loukata ketään, mutta ajatus jatkuvasta tiiviistä yhteydenpidosta ja "tilivelvollisuudesta" tuntuu hieman kohtuuttomalta.

Re: Entisen omistajan osallistumisesta

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   2.6.25 23:19:50

Kirjoitat suoran, mutta ystävällisen vastauksen ettei sulla ole aikaa informoida kuulumisia jatkuvasti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.6.25 23:23:37

Minulla on yksityinen ig, josta sanoin entiselle omistajalle, että katsoo sieltä kuulumisia jos kiinnostaa. Päivitän sen verran kun ehdin oman kiinnostuksen puitteissa

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   2.6.25 23:37:07

No mikä ihme tuossa on noin vaikeaa olla kohtelias ja mukava, ja jakaa iloa hevosesta? Olisin iloinen jos olisi joku jonka kanssa söpistellä pientä.
Tuo on ihan normaalia yhteydenpitoa eikä mitään "tungettelua". Miksi ihmeessä ei saisi käydä moikkaamassa? Kyllä se into siitä ajan kanssa laantuu.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   3.6.25 00:39:16

Eipä tulisi mieleen kysellä perään. Ehkä jonkun ajan päästä kysyäkseni onko kaikki kunnossa. Siinä samalla voi kysyä pystyykö jostain seuraamaan kuulumisia.

Lähettäjä: Leana 
Päivämäärä:   3.6.25 05:27:09

Olet oikeassa, et ole tilivelvollinen ja se on kohtuuton vaatimus häneltä. Kokemuksesta sanon, että liian tiiviisti roikkuville ex-omistajalle kannattaa sanoa ajoissa ystävällisesti mitta selkeästi, että kiitos riittää. Ja jos se ei auta tai menee rumaksi, niin tarvittaessa lakata vaikka kokonaan vastaamasta. Minulla on ollut yksi sellainen hevoskauppa elämäni aikana, jossa kaupanpäälle pyytämättä ja yllättäen tuli tungetteleva ex-omistaja, se hänen viestittely meni aivan mahdottomaksi, oli todella vaikea päästä eroon ja hänen puoleltaan ne viestit meni myös todella asiattomiksi. Muut entiset omistajat kyselevät silloin tällöin kuulumisia asiallisesti ja ovat selkeästi ymmärtäneet, että ovat myyneet hevosensa pois.
On siis ihan eri esim seurailla esim somesta tai kysellä silllon tällöin kuulumisia, kuin pommittaa viesteillä ja jatkaa hevosen elämässä roikkumista kaupan jälkeenkin. Tuo jälkimmäinen ei ole ok eikä normaalia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.6.25 12:51:42

Ei kuulosta normaalilta..
Koita sanoa ystävällisesti ja jos ei auta niin mieti olisiko esto tms paikallaan, tai et vastaile enää kuin silloin tällöin jos itseä ei häiritse että jatkuvasti viestittelee..

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   3.6.25 12:58:52

Et ole hänelle tilivelvollinen, ei osoitetta jne. Sano, että katsoo ig:stä ja toivota hyvää kesää.

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   3.6.25 13:10:03

ostin yhden aikaisemman nuoren hevosen varsana kasvattajalta suoraan. Hänellä oli kimppatamma toisen omistajan kanssa ja olivat päättäneet antaa varsanteosta välivuoden tamamalle ja sen jälkeen tulisi astutusvuoro kaverille. Omistaja myi varsan minulle, kun kaipasi itse breikkiä hevostelusta, mutta varsan olleessa hyväsukuinen ja kaunis halusi siihe varsotusoption johon suostuin. omistajuus siirtyi minulle ja kaikki oikeus hevoseen oli minun yksin. Ei siltikään kysellyt kuin ehk muutamia hassuja kertoja vuodessa kuulumisia tms ja kävikö kerran näyttelyissä muikkaamassa. Kun varsotus tuli meni sinne asumaan ja se jälkeen ei ollut yhteydessä enää ollenkaan kun tamma palasi minulle.

Lähettäjä: wanha 
Päivämäärä:   3.6.25 13:24:15

Kohtuuton vaatimus? Saako kuitenkin sinun muut tutut ja kaverit tulla katsomaan ko. varsaa?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   3.6.25 13:30:14

Ilmoitat kohteliaasti, että sinulla ei ole aikaa kirjoitella kuulumisa tai tehdä videoita.

Voit pyytää seuraamaan sinun some-kanavia ja siellä julkaistuja päivityksiä. Näitä ei sitten ole pakko tehdä.

Se missä varsa asuu niin ei kuulu ex-omistajalle, joten jätä kertomatta.

Päivämäärä:   3.6.25 15:14:14

"Saako kuitenkin sinun muut tutut ja kaverit tulla katsomaan ko. varsaa?"

En pitäisi ex-omistajaa automaattisesti kaverina enkä välttämättä edes sellaisena tuttuna, että ottaisin tallille hevosta katsomaan. Ymmärrän kyllä, että hevosen menneisyydessä on aina ihmisiä, joille se on ollut tärkeä ja toki sellaiset saa joskus käydä hevosta katsomassa. Mutta en tiedä onko pari kuukautta hevosen omistanut ihminen sellainen. Ja vaikka olisi pidempäänkin, en alkaisi silti lähetellä mitään kuulumisia säännöllisesti enkä harjoittaa muutakaan kirjeenvaihtoa. Somesta voisi katsoa sen minkä sinne postaan ja muuten on ex-omistajan myös syytä hyväksyä se, että myynnin jälkeen hevonen lähtökohtaisesti poistuu elämästä.

"No mikä ihme tuossa on noin vaikeaa olla kohtelias ja mukava, ja jakaa iloa hevosesta? Olisin iloinen jos olisi joku jonka kanssa söpistellä pientä.
Tuo on ihan normaalia yhteydenpitoa eikä mitään "tungettelua". Miksi ihmeessä ei saisi käydä moikkaamassa? Kyllä se into siitä ajan kanssa laantuu."

En mä ainakaan ole hevosen mukana ostanut kirjekaveria enkä kaveria enkä ketään jonka kanssa "söpistellä pientä". Ei musta ole mitään "normaalia kanssakäymistä" jos joku puolituttu säännöllisesti kyselee mun hevosen kuulumisia. Viestittelen kyllä kavereiden kanssa, mutta haluan valita kaverini itse enkä automaattisesti ala kaveriksi siksi, että ostin hevosen joltain. En mä ala kirjekaveriksi myöskään sellaisten kanssa, joilta olen ostanut auton, sohvan tai yöpöydän. Kaikki ei myöskään ole niin sosiaalisia, että haluaisi jatkuvasti viestitellä tai jakaa iloaan. Heille se hevosen kanssa yksin puuhailu ja tekeminen (ilman sen raportointia yhtään kellekään) voi olla parasta palautumista ja siihen jokaisella pitää omansa kanssa olla oikeus.

Itse kyllä vastaisin tuollaiselle ex-omistajalle ystävällisesti, että kiva kun kiinnostaa, mutta minulla ei valitettavasti ole aikaa hänelle usein vastailla. Kertoisin somen, josta voisi seurata, jos sellainen on ja sopisin, että esim kerran vuodessa voidaan sopia että voi tulla hevosta katsomaan. Sanoisin vielä, että viesteihin vastaan kun ehdin, ja vastaisin sitten vaikka kerran kuussa sen mitä somessakin on ollut. Kyllä se hevonen sitten ex-omistajalta jossain vaiheessa unohtuu.

Lähettäjä: Chia 
Päivämäärä:   3.6.25 15:31:21

Ilmaise vaan lyhyesti, selkeästi ja ystävällisesti, että kiitos yhteydenpito riittää ja hevosella on kaikki hyvin ja elätte omaa elämäänne. Jos loukkaantuu, niin ongelma ei ole sinun. Tuollaiseen ei tarvitse ryhtyä. Hevonen on nyt sinun ja entisen omistajan tulisi katkaista napanuora. Ei ole normaalia, että yhteydenpito on tiivistä ja menee noin tungettelevaksi.
Olen seurannut kaverini tapausta, jossa ostamansa hevosen perään jäi roikkumaan ahdistava ja tungetteleva ex-omistaja, se viestittely äityi aika hurjaksikin lopulta ja lopulta loppui vasta, kun kaveri blokkasi hänet ihan kokonaan. Kaikki ei vaan osaa luopua henkisesti siitä hevosestaan, vaikka kaupat on tehty ja omistajuus vaihtunut.
Itsellä kaupat aina sujunut onneksi ongelmitta tuolta osin, kauppapäivänä laitettu viesti ja kuva uudesta kodista, että ollaan turvallisesti perillä ja sen jälkeen max kerran vuoteen on joku kysellyt kuulumisia. Lisäksi somessa tykkäilevät kuvista ja kommenteissa onnittelevat hyvin menneistä kisoista tms pientä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.6.25 15:47:44

Vastaisin vain ympäripyöreästi ja ystävällisesti miten on mennyt (ei mitään negaa, johon ex-omistaja voisi vastata, vaan tyyliin hyvin on lähtenyt käyntiin yhteiselo ja harjoitellaan uusia juttuja pikkuhiljaa tms) ja toivottelisin kivaa kesää. En pyytäisi käymään enkä jakaisi hevoseni olinpaikkaa. Jos kysyy uudelleen, jätä vastaamatta. Älykkäämpi ymmärtää jättää rauhaan jo siitä, hölmömpi häiriköi jatkossakin, mutta numeron voi aina estää. Hevonen on lain silmissä omaisuutta, ei mikään velvollisuus jakaa mitään tietoa mitä omaisuudellasi teet tai missä sitä pidät. Selvästi et kaipaa mitään söpistelykaveria, joten tee heti selväksi, ettet ole kiinnostunut kirjekaverista. Ystävällinen voi silti olla.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   3.6.25 15:54:59

Sama oli täällä mutta kyllä se pikkuhiljaa vähenee ja unohtuu, vastaile viiveellä. Ja ympäripyöreesti niin kyllä se kiinnostus vähitellen hiipuu.

Lähettäjä: ; 
Päivämäärä:   3.6.25 21:57:17

Lähettäjä: wanha
Päivämäärä: 3.6.25 13:24:15

Kohtuuton vaatimus? Saako kuitenkin sinun muut tutut ja kaverit tulla katsomaan ko. varsaa?

---

What! Kyllä on todellakin kohtuutonta. Ei kenenkään pidä sietää sitä että joku random entinen omistaja jota ei tunne sen kummemmin niin olisi jatkuvasti katsomassa ja pommittamassa viesteillä.. Ihan hullun touhua. Tuo osoitteen kysyminen vasta erikoista onkin, sun ei todellakaan tarvitse osoitetta kertoa. Mitä ihme yllätys-tarkastuskäyntejä se suunnittelee tekevänsä?

Päivämäärä:   3.6.25 22:38:50

Hmmm.
Minusta taas olisi kivaa, jos entiset omistajat tai kasvattajat olisivat kiinnostuneita.

Minusta kuulostaa oudolta, jos vain perävalot vilkkuu kun heppaset lähtee.

Päivämäärä:   3.6.25 22:39:42

Luitkohan edes aloitusta?

Päivämäärä:   3.6.25 22:55:01

No kyllä on taas vaikeaa tuo normaali sosiaalisuus.

Päivämäärä:   3.6.25 22:56:02

Onko normaalia kysellä tarkkaa osoitetta? Ei ole. Kyllä musta olisi outoa jos en myyjää mitenkään ennestään tuntisi.

Päivämäärä:   3.6.25 23:05:25

No on jos haluaa tulla käymään? Miksi kaikesta pitää keksiä ja vääntää jotain negatiivista?

Lähettäjä: Boko 
Päivämäärä:   3.6.25 23:08:08

Ei ole normaalia tuollainen eikä tarvitse sietää moista.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   4.6.25 09:26:34

Aloittajan kirjoittaman mukaan ei kyllä kuulosta ihan normaalilta. Toki aloittaja voi olla myös epäsosiaalinen hyypiö ja kaikki kyselyt koetaan tungetteluna, mutta kirjoituksen perusteella arvioiden minusta ei ole ihan normaalia jos varsaa pitää heti myynnin jälkeen päästä nopeasti katsomaan, kysytään videoita jne ollaan "kokoajan" yhteyksissä. Ei nykyinen omistaja edes normaalin sosiaalisuuden rajoissa ole velvollinen tuottamaan ex-omistajalle videoita varsasta. Jos aloittaja on somessa niin ohjaa ex-omistajan sinne katselemaan ja voi ehkä lähettää jonkun myös somessa julkaistun videon ex-omistajalle, mutta jos täytyy lähteä oikein ottamaan videoita ex-omistajan niin pyytäessä niin pitäisin itsekin outona.

Tämä huomioiden mun mielestä on kiva, jos kasvattaja tai entinen omistaja on yhteyksissä ja "osa" hevosen elämää taustalla siinä määrin, että voidaan välillä vaihtaa kuulumisia, etenkin jos varsalle tulee myöhemmin menestystä tai ollaan iloisia kuinka hyvä luonne hevosella on tai mitä vaan, mutta ei jatkuvaa videoiden lähetystä ja vierailupyyntöjä.

Lähettäjä: hohhoh 
Päivämäärä:   4.6.25 09:40:59

No ei ole ok tuollainen, minäkin kehottaisin seuraamaan somea ja en ilmoittaisi mitään osoitetta. Jättäisin vastailematta ylimääräisiin viesteihin, minulla on jo riittävästi ystäviä ja minun hevoseni ei ole mikään kimppaprojekti.

Päivämäärä:   4.6.25 09:46:25

"Itsellä kaupat aina sujunut onneksi ongelmitta tuolta osin, kauppapäivänä laitettu viesti ja kuva uudesta kodista, että ollaan turvallisesti perillä ja sen jälkeen max kerran vuoteen on joku kysellyt kuulumisia. Lisäksi somessa tykkäilevät kuvista ja kommenteissa onnittelevat hyvin menneistä kisoista tms pientä."

Tää on mun mielestä normaali tapa seurata vanhaa hevostaan tai kasvattiaan. Kasvattajan suhteen vielä ymmärrän tavallaan enemmän, että joku yhteys halutaan pitää ja ainakin itse mielellään sellaista pidänkin muutaman kerran vuodessa tai miten nyt sopii ja natsaa kasvattajan kanssa. Mutta en tiedä miksi pari kuukautta hevosen omistanut pitäisi kauhean säännöllisesti pitää mukana yhtään missään. Väärinhän se ei ole, jos ex-omistajasta tulee kaveri, mutta jos ei tule tai ei ole sellaiseen kiinnostusta, se on ihan ok sekin.

Kyllä musta on vähän tökeröä kysellä videoita tai hevosen asuinpaikkaa ennen kuin on selvinnyt toisen kiinnostus kuulumisten vaihtoon tai sovittu vierailusta. En mäkään kertoisi missä mun hevonen asuu, jos tuntuisi että kysyjä on sitten samantien hevosta katsomassa siitä sopimatta.

Ja näille "onko se niin vaikeaa olla sosiaalinen" tyypeille: toisille ihmisille on. Kaikki ei ole seuraa rakastavia ekstrovertteja, jotka saa energiaa ihmisistä. Toiset on tosikin introvertteja ja kaikki sosiaalinen kanssakäyminen rasittaa. Jos sosiaaliset patterit on käyttänyt jo vaikka töissä, ei sitä halua enää harrastaessa muuta kuin olla rauhassa. Sellaiselle ihmiselle joku viestejä lähettelevä ex-omistaja on ihan painajainen.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   4.6.25 09:53:52

Huomatkaapa ettei kyseessä ole oma kasvatti vaan pari kk tyypillä ollut. Ei siis pitäisi olla yhtään mitään siteitä tai tunnetta mukana.

Päivämäärä:   4.6.25 10:03:32

"No on jos haluaa tulla käymään? Miksi kaikesta pitää keksiä ja vääntää jotain negatiivista?"

Onko tämä provo :DDDDD

Sitten varmaan kysyy voisinko tulla katsomaan, eikä kysy tarkkaa osoitetta että voi mennä itsenäisesti katselemaan varsaa kun uusi omistaja ei paikalla. Todella outoa :DD

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   4.6.25 11:35:45

Ostin hevoseni varsana kasvattajalta vuosikkaana. Joitakin viestejä vaihdeltiin ensimmäisenä vuonna, kerran kävi katsomassa. Sen jälkeen laitoin pari viestiä varsan kuulumisista, kun ei vastannut niihin, lopetin viestittelyn.
Joo, en ole kaivannut kuulumisten vaihtamista. Vielä vähemmän kaipaisin sitä että olisin ostanut varsan ihmiseltä jolla se on ollut muutaman kuukauden.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   4.6.25 11:39:57

Ostitko suomenhevostammavarsan länsi-uusimaalta? Toivottavasti et :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.