Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka usein harjaatte hännän ja harjan?

Lähettäjä: Ø 
Päivämäärä:   2.6.25 21:40:18

Tuttava tässä valitteli kuinka hänestä tuntuu, että hevosensa harja ja häntä ovat ohentumaan päin. Hevonen on ollut hänellä kolmisen vuotta ja on ehkä puunatuin mitä olen nähnyt. Omistaja käy tallilla jopa orjallisen tunnollisesti päivittäin ja joka kerta harjaa tietysti myös hevosen hännän ja harjan.

Tuli sitten mieleeni, voiko oheneminen johtua tuosta päivittäisestä harjaamisesta? Selvityssuihkeita kuluu kyllä myös litrakaupalla, eli takut tuskin ovat syynä. Itse olen vähän laiska harjailija, ehkä kerran viikossa selvitän nopsaan harjan ja häntää en niinkään usein, lähinnä silloin jos tulee pestyä, enkä ole huomannut että yhdenkään hoidokkini häntä tai harja olisivat ohenemaan päin. Osalla on jopa ennemmin vahvistunut/tuuheutunut.

Siispä, kuinka usein te selvitätte/harjaatte jouhet ja oletteko huomanneet ohentumista tmv.?

Re: Kuinka usein harjaatte hännän ja harjan?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.6.25 21:44:16

Joka päivä. Varmaankin melkein satakunta harjanvetoa häntään, varovasti, vähän kerrallaan, kunnes harja kulkee pehmeästi läpi. Käytän joskus selvityssuihkeitakin, mutta en joka päivä. Häntä on paksu, harja ei ja otsatukasta ei kannata edes puhuakaan :)

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   2.6.25 21:45:20

Päivittäin harjailen jos ei oo hirvee kiirus. Yleensä ohenemisen syy on puutos hivenaiheissa, kutina ja hinkkaus tai sitten tarhakaverit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.6.25 21:46:31

Harjaan tosi harvoin..

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   2.6.25 21:58:07

Joka päivä. En voi sietää sitä, ettei häntä ole selvitetty.

Lähettäjä: Varaani 
Päivämäärä:   2.6.25 22:11:02

Riippuu hevosesta. Yhdellä tutulla hevosella oli karheat jouhet ja todella paksu ja alta korkkiruuveille kiertyvä häntä. Se oli pakko selvittää edes jotenkin päivittäin, koska muuten se meni ihan mahdottomaan takkuun. Jollekin silkkihännälle voi riittää selvittely ihan hyvin vaikka kerran viikossa.

Päivämäärä:   2.6.25 22:12:55

Joka päivä.

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   2.6.25 22:12:57

Pakko käydä läpi, kun meillä on olkikuivitus.

Selvityssuihkeiden silikoni tukkii karvan juuritupen, ja se kyllä vaikuttaa kasvuun.

Lähettäjä: Ty 
Päivämäärä:   2.6.25 22:16:19

Myös harjalla on kasvukautensa. Mutta kuolluttahan se on, eli ei suihkeet pahenna. Ihoon nyt ei kannata suihkuttaa. Ruokinta vaikuttaa todella paljon! Genetiikka määrittää määrän, paksuuden ja pituuden.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.6.25 22:22:38

Jos ei ole takussa jostain syystä niin en harjaa juuri ikinä. Tällaisilta harjaan läpi ehkä 2-3 kertaa vuodessa ellei ole kilpaileva ravuri. Niiltä harjaan läpi ennen starttia. Jos on semmonen, että häntä kiinni, niin niille ei ikinä laitetta mitään suihketta tai selvitetä häntää
Joillakin tulee harjaan jostain syystä semmonen takkupesä herkästi oli loimia tai ei. Ne ruukaan selvittää kerran, sitten laitan sen kohdan letille ja se saa olla sitten 1-2 viikkoa. Tuolloin uus selvitys sille kohdalle ja takaisin letille.
Ihmekkään, että ohenee jouhet jos joka päivä harjaa. Ei mulla ole aikaa joka päivä harjailla niitä läpi eikä tarvettakaan. Jouhet on liiankin tuuheita noilla..

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   2.6.25 22:29:51

Harjaa tulee harjattua varmaan kerran viikossa, välillä useammin. Häntää hyvin harvoin. Se kuluu nopeasti...

Lähettäjä: Aina 
Päivämäärä:   2.6.25 22:49:23

En harjaa,putsaan roskat pois käsin,ja jos häntä on likainen, se pestään.

Päivämäärä:   2.6.25 22:50:10

Mä harjaan hävyttömän harvoin. Käsillä selvitän sekä hännän että harjan.

Päivämäärä:   2.6.25 23:01:53

Ei todellakaan päivittäin. Tän hetkisellä hevosella muutenkin ohut häntä ja kasvaa hitaasti. Harjaan selvityssuihkeen kanssa noin joka toinen viikko ja silloinkin varoen, latvoista aloittaen ja vähitellen ylöspäin. Pahaa tekee niiden hevosten puolesta, joiden hännät revitään päivittäin, suoraan aletaan kiskomaan ylhäältä asti.

Mulla ollut tän ohuthäntäisen lisäksi myös tukkajumalia joilla on jouhia vaikka muille jakaa, ei ole yhdenkään kohdalla tarvinnut selvittää useammin kuin kerran viikossa.

Lähettäjä: wanha 
Päivämäärä:   2.6.25 23:04:09

Kyllä se päivittäin käydään läpi.

Päivämäärä:   2.6.25 23:07:10

Nyt oli ensimmäinen talvi, kun en selvittänyt häntää kertaakaan. (Apua!) Roskia ravistelin vähän pois, mutta muuten sai olla 10 kuukautta selvittämättä. Tänään pesin ja suihkutin selvityssuihketta ja hämmästelin, miten yleensä niin onnettomasta hännästä olikin tullut pikkasen parempi. Olen siis aina lisännyt selvityssuihketta vähintään kerran viikossa ja päivittäin harjannut jouhet hellävaroen selviksi. Kyllähän niistä aina lähtee jouhi tai pari, vaikka kuinka varovaisesti alkaisi kammata latvasta tyveen ja repimistä vältellen.

Olenkin nyt siis ristiriitaisissa ajatuksissa, koska selkeästi oman hevoseni hännälle sopii harvempi harjausväli, mutta olen lapsesta asti tottunut siihen, että jouhet harjataan päivittäin… Harjaa aion edelleen kammata usein, se on niin paksu, että saisikin vähän ohentua, jotta saisin siihen siistimmät sykeröt. :D

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.6.25 23:32:02

Taitaa olla monta kuukautta välissä etten koskekaan jouhiin. En kyllä jaksa harjatakkaan mitenkään tarkasti. Vähän harjalla enimmät moskat pois kropasta ennen kun laittaa silat selkään. Jalkoja ei aina jaksa harjata tai kavioita kattoa. Tullut tää tapa siitä kun olin paljon kaverilla jolla ajohevosia jeesailemassa ja tällä oli tapana vaan nakata valjaat selkään ilman puunaamista.

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   3.6.25 00:19:21

Harjaan joka päivä. Talvikaudella pidän hännän aina letitettynä, kesällä pidän auki, jotta saa huiskia ötököitä.
Mikäli häntä on kovin ohut niin laitetaan lisäkkeet.
Ne kestää hyvin puolikin vuotta.

Kun hännän pitää siistinä ja kunnossa niin ei se ohene. Silloin se voi ohentua, kun sitä selvittää kerran viikossa ja kerralla lähtee sitten paljon jouhia.

T. Ammatti groomi

Lähettäjä: kummeli 
Päivämäärä:   3.6.25 07:22:13

Joka päivä. Selvitysainetta laitan ehkä 2-3 kertaa viikossa. Harjaus aina latvasta tyveen pienissä osioissa.

Kahdella hevosistani on oikein tuuheat, paksut, pitkät hännät, ja yhdellä sitten vähän ohuempi. Kaikki pitkäjouhisia suomenhevosia. Tuuheahäntäisillä jouhen laatu on karkea ja mattainen, kun taas ohuthäntäisellä jouhet on luonnostaan hyvin liukkaat ja kiiltävät.
Varsinkin ne tuuheahäntäiset tarvii päivittäisen harjauksen, muuten häntä alkaa mennä "rastoille"/korkkiruuveille ja niiden selvittäminen se vasta repivä urakka onkin.

Jouhien ohenemisen syynä on siis todennäköisesti puutteellinen ruokinta tai mekaaninen rasitus (hinkkaus, tarhakaveri, hankaava loimi, vääränlainen selvitysharja tms). Päivittäisestä harjaamisesta ei ole mitään haittaa, kunhan sen tekee sopivilla välineillä jotka ei revi jouhia. Esimerkiksi muovisella sualla saa kyllä raastettua jouhet poikki aika hyvin.

Lähettäjä: Paua 
Päivämäärä:   3.6.25 07:54:17

Mun hevosella on todella takkuuntuva häntä. Olen ajatellut, että se on vaan savinen ja siksi karhea, mutta nyt pesin sen ja ihan yhtä vaikea se oli edelleen selvittää. Pitänee vielä oikein uittaa se vaikka ämpärissä, sillä häntä on pitkä ja latva oli aika vaikea kastella letkulla.

Harja on myös karhea enkä ole selvityssuihkeellakaan saanut sitä kovin silkkiseksi. Mutta haitanneeko tuo.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   3.6.25 08:02:04

Mun jo edesmenneellä hevosella oli aika paksu harja ja häntä, eikä ne kyllä ohentunut vaikka päivittäin selvitin. Hellävaraisesti toki etenkin sitä häntää käsittelin. Harja oli turhankin paksu, eli sitä piti ohentaa että sai sykeröt laitettua siististi.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   3.6.25 09:08:31

Joka päivä, hevoset tykkää puunattuna olemisesta, itse vihaan pölysiä rastaisia hevosia, nättiä on kun häntä lainehtii kävellessä ja hevonen on huoliteltu. Oranssi kiilto spray auttaa hännän selvityksessä jottei jouhia lähde ja geelillä saa harjan pysymään toisella puolella.

Lähettäjä: näin on 
Päivämäärä:   3.6.25 18:47:55

Lähettäjä: m
Päivämäärä: 3.6.25 09:08:31

Joka päivä, hevoset tykkää puunattuna olemisesta, itse vihaan pölysiä rastaisia hevosia, nättiä on kun häntä lainehtii kävellessä ja hevonen on huoliteltu. Oranssi kiilto spray auttaa hännän selvityksessä jottei jouhia lähde ja geelillä saa harjan pysymään toisella puolella.

TÄMÄ!
Lisäyksenä siis harjaus aamulla ennen ulos menoa, ennen liikutusta ja liikutuksen jälkeen (pesu).

Päivämäärä:   3.6.25 18:50:55

Hännän selvitän kun jaksan. Nuori hevonen ja ei tee mitään tällä hetkellä. Häntä rastoittuu joten on ärsyttävä selvittää. Sitten kun ollaan päivittäin liikkeessä ja tallissa niin joka päivä. Ei ohut häntä harjaamisesta johdu, joillain vain on.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   3.6.25 19:23:50

Ehkä kerran viikossa. Häntään selvityssuihke niin pysyy hyvänä vaikkei kokoaikaa harjaisikaan

Lähettäjä: Jauho 
Päivämäärä:   3.6.25 19:52:15

En koskaan. No,ehkä valehtelin. Joskus saatan vetäistä pari kertaa piikkisualla mutten koskaan kokonaam

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   3.6.25 20:07:05

Aina ennen ratsastusta harjataan sekä häntä että harja. Häntä on todella paksu, harja ohuempi. Ponirotuinen kyseessä.

Lähettäjä: N2 
Päivämäärä:   3.6.25 20:36:16

Päivittäin. Omallani häntä oli tullessa liru mutta kun selvitän sen hellävaraisesti niin ettei yksikään jouhi irtoa niin on tuuhentunut huomattavasti. Menee vuorokaudessa rastoille joten en halua odottaa että on pahasti takussa. Eikä auta mikään määrä aineita tai pesua.

Päivämäärä:   3.6.25 20:38:50

Harjaan joka päivä. Paksu harja ja häntä, suokki. Varsinkin häntä tuppaa menemään rastamaisille pötkylöille muuten aika nopeasti, joita on raskasta availla. Kun harjaa joka päivä läpi niin on nopeampi homma.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.6.25 21:26:12

Päivittäin, hevosella on tosi tuuhea häntä ja harja (sh) ja häntä varsinkin takkuuntuu kyllä, jos sitä ei harjaa. Sitä paitsi minusta on mukavampi ratsastaa siistillä ja harjatulla hevosella.

Päivämäärä:   3.6.25 22:18:25

Joka päivä

Päivämäärä:   4.6.25 12:09:16

Vain kisoihin. Muuten ravistelen ja nypin pois kuivikkeet, heinän jne.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   4.6.25 12:11:38

Toisella takkuuntuu ja rastoittuu nopeasti, joutuu harjaamaan ja laittamaan selvitysaineen vähintään kerran viikossa.

Toisella harja ja häntä pysyy siistinä tosi pitkään. Harjaaminen riittää, selvitysainetta laitan joskus ja jouluna.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   4.6.25 12:15:03

Olen löytänyt sielun siskon!

Päivämäärä:   4.6.25 12:46:21

Päivittäin sekä ennen että jälkeen liikutuksen.

Päivämäärä:   4.6.25 15:41:22

Kerran viikossa

Päivämäärä:   4.6.25 15:47:19

Ehkä kerran viikossa selvitän molemmat. Harja on hyvin ohut niin ei kyllä oo iso homma eikä tarvitsis päivittäin selvittämistä, häntä vähän paksumpi mutta en mä joka päivä ala selvittämään yleensä.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   4.6.25 16:02:06

Aina kun harjaan hevosen, vetelen harjan selväksi karstalla. Häntää harjasn myös joka kerta, mutta selvitän kunnolla aina välillä

Päivämäärä:   4.6.25 16:07:11

Ihme että teillä kaikilla on vielä hevosilla hännät tallella :D

Omat niruhännät olen pelastanut sillä että ne pestään, niistä otetaan korret ja roskat pois käsin tai pehmeällä harjalla, ja muuten niiden annetaan olla.
Joka ikisellä on paksuuntunut häntä tuuheaksi ja hienoksi niin. Sitten voi harvakseltaan pesun ja hoitoaineen jälkeen harjailla ne auki esim kisoihin. Ennen leikkaamista myös selvitetään.

Päivämäärä:   4.6.25 16:26:44

En edes kerran vuodessa.

Lähettäjä: Serra 
Päivämäärä:   4.6.25 16:29:27

Pari kertaa viikossa, aina kun on vähän ylimääräistä aikaa. Espanjalaisella on paksu ja karkea jouhi, joka ei ihme kyllä mene kamalan takkuun. Valitettavasti ei kyllä kiilläkään, vaikka muuten on näyttävä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.