Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Turvajalustin ei toiminut kisoissa oikein

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.5.25 10:45:29

Novan kisoissa junnu oli jäänyt roikkumaan turvajalustimesta ja hevonen potkaissut häntä (hevonen ja ratsastaja voivat hyvin), mutta tietääkö kukaan jalustimien merkkiä tai syytä miksi jalustin ei toiminut odotetusti? Jäikö mahdollisesti kannusremmistä kiinni tai kannuksessa? Kiinnostaisi tietää ettei itse tule hankittua samoja jalustimia koskaan.

Pidetään keskustelu asiallisena ettei häröttäjiä tule.

Re: Turvajalustin ei toiminut kisoissa oikein

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.25 10:46:37

”Kiinnostaisi tietää ettei itse tule hankittua samoja jalustimia koskaan.”

Minkään jalustimen turvasysteemi ei ole 100% luotettava. Kannattaa siis ratsastaa jatkossa ilman jalustimia!

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   31.5.25 11:02:25

Mä olen itse jäänyt kumpparijalustimeen. Kaverit on jääneet mm Freejumppeihin ja Acavalloihin, yksi jopa paljon hehkutettuihin koppajalustimiin. 100% turvajalustinta ei ole olemassakaan.

Päivämäärä:   31.5.25 11:14:10

En tietenkään ole, mutta tietäisi mitä on sattunut näissä tapauksissa eli syyt miksi jäänyt kiinni esimerkiksi kannusremmi ym. Toki muutkin tapaukset kiinnostavat miten ja millaiseen turvajalustimeen olette jääneet kiinni ja mahdollinen syy tähän.

Kumpparijalustimeen voi jäädä myös vaatteista kiinni. Itse hyppäsin talvella liukkaalla tosi varovasti alas selästä etten liukastuisi alas tullessa ja jäin ratsastushousuista kiinni kumpparijalustimeen. Ratsastushousuihin tuli reikä jalustimen jäädessä kiinni, eikä ollut mikään vyölenkki kyseessä.

Lähettäjä: Sii 
Päivämäärä:   31.5.25 11:19:21

Ratsasta kumpparijalustimilla ilman kumpparia

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   31.5.25 11:42:53

Liian pieni jalustin suhteessa kengän leveyteen?

Päivämäärä:   31.5.25 11:44:44

Eihän se kuminauha ole koskaan ongelma, sehän pamahtaa irti. Ongelma on se metallinen kiinnityspuoli, mihin voi vaatteesta jäädä kiinni.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   31.5.25 12:02:01

Siis niin kauan kun jalustimessa on ylä ja alaosa, siihen voi kiilautua. Painopiste putoaa pudotessa alas ja se pitää jalkaa sellaisessa kulmassa, että se ei pääse irti.

Ainoa 100% turvajalustin olisi sellainen, mistä putoaa pohja. Sivun aukeaminen ei juurikaan kiinnijäämistä estä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.5.25 12:56:29

Mä oon jääny kiinni kuminauhajalustimeen MH:n talvikengästä. Pohjan reunan vahvike tarttui kuminauhan alapään kiinnityskoukkuun.

Päivämäärä:   31.5.25 13:04:36

Mihin tahansa jalustimeen voi jäädä kiinni. Minulla meni ophena chapsin ja kengän väliin. Onneksi chapsien kuminauha meni poikki.

Päivämäärä:   31.5.25 13:53:32

Voiko niihin magneetijalustimiin jäädä kiinni?

Lähettäjä: dyyppe 
Päivämäärä:   31.5.25 15:08:49

Eikai tuo jalustin edes ollut avautuva. Varsinkin jos putoaa eteenpäin, jalka kiepauttaa sellaiseen asentoon että ei mikään jalustin anna helpolla periksi jos ymmärrätte mitä tarkoitan (tarkemmin en osaa selittää).

Meillä oli 90-luvulla ratsastuskoululla (jolla kävin) ihan arkipäivää, että joku raahautui ponin perässä ympäri kenttää jalustimesta kiinni. Jalustimia on kehitetty paljon erilaisia mutta ihme ettei kukaan ole keksinyt vielä jalkinetta, joka sujahtaisi jalasta tuossa tilanteessa kun jää kiinni. Kenkähän se on joka siihen kiinni jää.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   31.5.25 15:10:04

"Ainoa 100% turvajalustin olisi sellainen, mistä putoaa pohja. Sivun aukeaminen ei juurikaan kiinnijäämistä estä."

Ei kyllä ole. Avausmekanismi saattaa pettää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.5.25 15:29:40

Täysin turvallista jalustinta ei ole, koska oli ne avautuvia tai kuminauhallisia, aina niissä on joku uloke mihin voi tarrautua vaatteesta kiinni. Voi vain tehdä asiasta mahdollisimman turvallista hankkimalla edes ne avautuvat tai kuminauhalliset jalustimet jotta olisi se tsäänssi että siitä jalka lähtisi irti helpommin. Mitään merkkejä tuskin kannattaa tässä arvostella koska jokainen putoaminen on ainutlaatuinen ja vain tuurista kiinni mitä siinä tapahtuu ja mihin tarrautuminen pahimmillaan tapahtuu.

Päivämäärä:   31.5.25 17:34:59

Samoissa kisoissa oli ratsukko, jolla tippui jalustin hihnoineen kesken radan. Sellainen jalustinhihna voi olla turvallisempi kuin mikään turvajalustin.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   31.5.25 17:41:37

"Samoissa kisoissa oli ratsukko, jolla tippui jalustin hihnoineen kesken radan. Sellainen jalustinhihna voi olla turvallisempi kuin mikään turvajalustin."

Taitaa olla ihan tavallinen jalustinhihna, mutta satulan jalustinkoukusta irtosi. Eli koukku oli oikeaoppisesti auki.

Päivämäärä:   31.5.25 18:08:35

P: voi olla toki :) Näytti olevan sellaiset leveät hihnat. Pikaisella googletuksella ehkä "Freejump Pro Grip jalustinremmit ".

Lähettäjä: Nennu 
Päivämäärä:   31.5.25 18:33:48

P
Onko oikeasti niin että koukun tulee olla auki? Tarkoitatko jalustinkoukun lukkoa? Sori, jos ymmärsin väärin.

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   31.5.25 18:59:09

Meillä tuli ratskoululla muistutus sen jälkeen ratsastaja jäi estetunnilla tippuessaan jalastaan kiinni, että freejumpeja tms ei saa käyttää, vain kuminauhallisia turvajalustimia. Ja jalustinkoukut aina auki.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   31.5.25 19:19:40

Mustakin tuntuu, että paras on kun on nuo koukut auki ja mahdollisimman simppelit jalustimet. Itsellä on nuo sprengerin bow balancet.

Mutta todellakin pelkkää mutua.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.5.25 20:38:02

Kyllä koukut aina auki, jolloin jalustinhihna pääsee irtoamaan kun siihen kohdistuu tarpeeksi painetta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.5.25 22:05:30

Ei koukkujen kuulu auki olla, mutta sarana pitää pitää hyvin rasvattuna, jotta liikkuu kevyesti.

Lähettäjä: Aml 
Päivämäärä:   31.5.25 23:12:42

Katsoin junnun vanhoja kisakuvia ja päättelin, että olisi flex on safe on jalustimet.

Lähettäjä: Nennu 
Päivämäärä:   31.5.25 23:56:48

Olen aina luullut että koukkujen lukkojen pitää aina olla kiinni turvallisuussyistä. Eli myös esteillä, ettei jalustinhihna putoa kovassa hypyssä pois. Sekin on vaarallista.
Ymmärrän hyvin tuon auki pitämisen myös turvasyistä.
Ihan uteliaisuudesta kysyisin, onko joku lähde mistä voisi lukea, että lukon pitää olla auki? Kysyn siksi, että minua on aina opetettu toisin, ja haluaisin vielä jotain lähdettä asian tueksi.

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   1.6.25 00:19:19

Minä uskon että koukku on tarkoitettu kyllä olemaan kiinni. Miksi se muuten olisi edes mahdollista laittaa kiinni?

Päivämäärä:   1.6.25 00:51:57

Aina hyppään koukut auki, mutta ei ole mun asia, jos joku muu haluaa hyppää ne kiinni.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   1.6.25 04:23:31

Nämä "turva"välineet antavat väärän turvallisuuden tunteen. Miksi ei keskitytä hyvään tasapainoon ja jalustimen paikkaan jalassa? Ei pitäisi olla mitään asiaa hyppäämiseen ennen kuin nuo on hyvässä hallinnassa.

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   1.6.25 04:39:01

En itse pitäisi koukkuja auki. Kerran olen nähnyt 1m radalla, kun jalustinhihna irtoaa koukusta isossa hypyssä. Oli siis ajan kanssa löystynyt se kiinni menevä koukku osa ja aukesi kesken hypyn. Avonaisiksi suunnitellut koukut ovat tästä syystä kaarevia ettei hihna pääse luiskahtamaan pois.

Päivämäärä:   1.6.25 04:55:31

Seuraavaksi käytetään ratsastajat jollain turvaliinoilla hevoseen. Aukeavat vain nurinmenotolanteissa. Täytyyhän sitä päästä kokemaan hyppäämisen iloa. Ja noloahan se on niitä puomeja ja ristikoita mennä kun on muuten niin hyvä, siis omasta mielestä.

Lähettäjä: wre 
Päivämäärä:   1.6.25 09:41:06

&€#? : Onnea sinulle, jos et ole koskaan arvaamattomissa tilanteissa pudonnut :)

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   1.6.25 17:53:17

Jos jalustinkoukku on auki, voi hypyssä jalan suuntautuessa yhtään taakse, jalustinhihna luiskahtaa pois koukusta ja tippuu. Minulle on käynyt näin kesken radan. Toinenkin oli jo luistanut mutta silti paikoillaan.
Tästä syystä koukut kiinni, mutta pidän ne herkkinä rasvalla että liikkuu auki helposti sormin.

Mikään turvavaruste ei ole satavarma.

Päivämäärä:   1.6.25 20:46:11

Olen pudonnut erinäisiä kertoja mutta kertaakaan ei ole jalka jäänyt kiinni jalustimeen. Ja ihan perinteisillä on tullut ratsastettua. Tutulle käyneistä tapaturmista viisastuneena opettelin pitämään jalustimen päkiällä, kantapään alhaalla ja nilkan rentona. Kovasti vaati aikanaan harjoittelua mutta se on kannattanut. Kaikista vaarallisempia on jalustimet jotka pysyy itsekseen jalassa. Takertuminen on huomattavasti vaarallisempaa kuin itse putoaminen.

Päivämäärä:   1.6.25 23:11:52

Aina koukku auki. Mun jalustinhihnat on niin napakasti, ettei helpolla putoa, mutta pudotessa ja jalustimeen kiinni jäädessä on edes mahdollista pelastua halvaantumiselta.

Lähettäjä: Pia 
Päivämäärä:   2.6.25 08:06:12

CWD satuloissa ei ole edes koukkua ja niillä hyppää moni gp ratsukko :)

Lähettäjä: juupa juu 
Päivämäärä:   2.6.25 09:37:59

Aina se koukku auki. Onneksi koukuttomat mallit ylestyvät satuloissa.

Tuohon koukkuun en edes tiedä alkueräistä syytä. Muinainen brittiopettajani sanoi, että koukku pidetään kiinni juoksuttaessa, ja aina auki jos ratsastaja selässä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.6.25 09:41:00

"Kiinnostaisi tietää ettei itse tule hankittua samoja jalustimia koskaan."

Tää ajatusmaailma on kyllä tosi outo! Ei varmaan tule ajatelleeksi kuinka paljon maailmalla pudotaan ja jäädään kiinni jalustimeen? Näitä onnettomuuksia tapahtuu joka minuutti jossainpäin ja varmasti jokaisen merkin tuotteita on niissä mukana.

Autojakin menee lunastukseen joka päivä, et kai vaan osta saman merkin autoa? Autoille sattuu vielä enemmän näitä onnettomuuksia...

Lähettäjä: 9e 
Päivämäärä:   2.6.25 10:05:43

... : tuo on tuo "naamioitunut huoli" joka täällä toistuu vähän väliä. Aina esimerkiksi kuolemantapauksissa täällä halutaan mässäillä ja yritetään onkia tietoja että "sen tiedon avulla voi estää vastaavia tapauksia jatkossa". Varmasti kyllä, jos lähdetään maastoon ilman satulavyötä tai lähdetään laukalle moottoritielle tms mutta nämä "miten tapahtui, mikä varustemerkki, mikä sää" jne on sellaisia että lopettakaa ratsastus suosiolla, jos aivan kaikesta tarvii olla varpaillaan.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   2.6.25 11:41:17

Eihän se jalka sieltä itsekseen lähde jos veto tulee suoraa edestä tai takaa, mekanismit täytyy ns sivulle saada se paine jotta irtoavat, eli jos jää roikkumaan niin jalka täytyy rykäistä sivulle jotta mekanismiin tulee tarpeeksi oainetta ja se aukeaa. Näistä turvallisuus varusteista tarvisi nuorille myös pitää pieni priiffi ja muutenkin hevosalalla vähän keskitytään turvallisuusasioihin ja miten tilanteessa toimitaan. Jos tallillasi tippuu joku ja niska menee murteille tietääkö jokainen tallilla oleva miten kuuluisi toimia? Tuskimpa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   2.6.25 11:45:18

Ainoa viime aikojen keissi, jossa "naamioitunut huoli" oli vähänkään aiheellinen, oli se parin vuoden takainen tapaus jossa sylinterikuolain katkesi. Ja silloinkin tutkinta ja tiedotus hoidettiin Tukesin ja SRL:n kautta eikä ht.netin keskustelupalstalla.

Suomessa on viralliset tutkivat tahot sitä tapaturmista ja onnettomuuksista oppimista varten, ja viranomaiset tiedottavat varmasti, jos jossain onnettomuudessa on syytä epäillä sen johtuneen varusteista.

Hevosihmisillä on vain joku omituinen perversio tapaturmian rääpimistä kohtaan, ja aina löytyy joku joka osaa jälkiviisaana todeta että on aina tiennyt että jalustinmalli X tai varuste Y on vaarallinen. Lisäksi jonossa on ainakin viisi muuta perverssiä, jotka haluaa muuten vaan mässäillä tapaturman yksityskohdilla.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   2.6.25 12:49:12

Näistä malleista, joista aukeaa yksi sivu, löysin itse mallin jossa reuna ei aukea vain nivelellä suoraan sivulle, vaan tulipa paine suoraan takaa tai edestä, sivu aukeaa myös eteenpäin. Hankala selittää mutta nivel on tavallaan pallomainen. Aukeavaa sivua voi pyörittää jokasuuntaan. Tämä on Samshieldin ShieldRup. Heidän mainosvideonsa ei tätä kyllä selkeästi tuo esiin. Tietysti tässäkään tapauksessa ei auta, jos kengän kärki jää sen kiinteän sivun taakse kiilautuen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.