Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Seuran hallitus

Lähettäjä: Jäsen 
Päivämäärä:   30.5.25 21:58:10

Miten teidän seurassa valitaan hallituksen jäsenet? Meneekö naaman mukaan? Yllätyin kun seura(n nyk pj) jossa olen jäsenenä niin kävi kysymässä tallilta parhaaksi katsomiaan tyyppejä. Itsekin jäsen mutta ei kysynyt minua vaikka kuulin koko keskustelun. Eikä seura edes mitenkään markkinoi jäsenilleen että jos olisi kiinnostunut hallituksen jäsenyydestä niin voisi laittaa vaikka spostia. Onko tarkoitus vain pitää hallitus omissa käsissä?

Re: Seuran hallitus

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.5.25 22:07:23

Jäsenet valitsevat hallituksen, tarvittaessa äänestäen ja ehdolle voi asettua kuka vaan. Ihan jokaisessa seurassa.

Jos tietää jonkun nykyisestä hallituksesta lopettavan on ehdottomasti järkevää selvittää etukäteen esim. aktiivisten talkoolaisten ja muuten positiivisesti mieleen jääneiden aikaansaavien tyyppien mielenkiintoa tulla mukaan. Useimmissa seuroissa se ongelma kun on että hallitukseen on vaikea saada riittävästi ihmisiä.

Lähettäjä: Kokous 
Päivämäärä:   30.5.25 22:25:04

Minut valittiin hallitukseen ihan vain sillä, että olin talkoillut paljon seuran kisoissa, joten olin ”tuttu naama”, vaikka muuten en ketään seurasta tuntenutkaan. Menin seuran syyskokoukseen, kun sen yhteydessä oli pikkujoulut. Syyskokouksessa valittiin uusi hallitus (erovuoroisia aina 50% hallituslaisista) ja kun piti ehdottaa uusia hallituksen jäseniä, niin yksi kisoista tuttu hallituksen jäsen ehdotti minua ja tulin valituksi.

Lähettäjä: Vau 
Päivämäärä:   30.5.25 22:41:10

Olin muutaman vuoden seuran hallituksessa. Kaksi kertaa vuodessa oli kokous joka oli avoin kaikille seuralaisille. Esimerkiksi niissä kokouksissa olisi voinut ilmoittaa kiinnostuksensa päästä mukaan hallitukseen. Hyvin harvoin niihin kokouksiin edes tuli ketään hallituksen ulkopuolelta, vaikka kokouksista tiedotettiin etukäteen moneen kertaan.

Ei kannata odottaa että joku kysyisi sinua, vaan ilmoittautua rohkeasti itse. :)

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   31.5.25 09:02:54

Sama juttu kuin taloyhtiön hallituksen kanssa. Yhtiökokouksen vaikein ja aikaavievin kohta on löytää tarvittava määrä hallituksen jäseniä. Siksi heidät yleensä "rekrytoidaan" etukäteen ja kokouksessa voidaan sitten suoraan ehdottaa näitä kenet on jo valmiiksi maaniteltu ja ylipuhuttu mukaan.

Kokouksessa voidaan kuitenkin ehdottaa ketä tahansa, myös seuran kokouksessa jossa hallitus valitaan. Jos ehdotettu henkilö suostuu ja saa kannatusta, hänet voidaan valita. Eli edes yksi sanoo ehdotan Maijaa, Maija sanoo ok ja joku kolmas sanoo kannatan. Jos tarjolla on enemmän ehdokkaita kuin voidaan valita, niin äänestetään hallitukseen valittavat.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.25 11:01:23

Joo seuran hallitukseen ehdotetuilta ihmisiltä pitää kysyä henkilökohtainen suostumus ennen kokousta.
Ja seuran kokouksissa hallitukseen voidaan ehdottaa useampaa henkilöä, kuin hallituksessa on paikkoja, eli hallitukseen esitetyistä henkilöistä
voidaan joutua äänestämään.
Yleensä seuroissa on pulaa toimivista hallituksen jäsenistä, ja muutama henkilö pyöritää seuraa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   31.5.25 11:04:57

Riippuu seurasta ja sen toiminnasta. Meillä kysytään ne joilla on annettavaa js ovat tekeviä. Osa ymmärtää msinosmyynnin/on suhteita sponsoreihin, joku on hillitön työmyytä joka saa väen liikkeelle. Osa ymmärtää kirjanpidon monet koukerot ja jaksaa selvittää. Mietitään etuläteen millaisia tarvitaan ja kuka osaa sen. Sitten kysellään väkeä ja äänestetään tarvittaessa. Helppo toimia kun saa tehdä itselleen mieluisia hommia. Tekijöitä pitää olla, muuten homma ei toimi ja kaatuu muutamsn tyypin niskaan.

Noin on toimittu kaikissa hallituksissa, lajista riippumatta, missä itse olen mukana ollut.

Lähettäjä: åohh 
Päivämäärä:   31.5.25 12:52:35

Meillä kyllä otetaan hallitukseen ihan kuva vaan joka suostuu! Niin vaikea saada ihmisiä vapaaehtoishommiin nykyään. Vaikka meillä on hyvä ja sopuisa henki hallituksessa. Itsekin olisin halunnut jo jäädä pois 10 vuoden jälkeen, mutta kun ei ketään saatu tilalle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.