Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi hevosihminen ei saa pelätä?

Lähettäjä: ratsastaja 
Päivämäärä:   30.5.25 16:48:01

Miksi pelkoa hevosten kanssa hävetään niin paljon?

Jos olet esimerkiksi ammattiratsuttaja, onko se ammattimaisuuden merkki että ei pelkää? Että uskaltaa pelottomasti ja uhkarohkeasti mennä kaikkein hulluimpien hevosten selkään ja pärjää niiden kanssa?

Itse olen ratsastuksenopettaja jolla ollut muutamia omia kilpahevosia ja ratsastanut joskus paljon nuoriakin, mutta pelkään jos hevonen on päällekäyvä, keulii tai spookaa joka nurkkaa. Tekeekö se musta vähemmän ammattilaisen tai huonomman hevosihmisen?

Miksi sitä ei uskalleta sanoa ääneen että jonkun hevosen selässä tai kanssa pelottaa? Pelätäänkö sitä, että muut pitävät huonona ratsastajana?

Jos myönnät että pelkäät, sua pidetään ihmisenä joka antaa hevosten kävellä yli ja joka ei osaa asettaa rajoja. Tai sitten olet vaan "nössö kukkahattutäti".

Hevonenkin aistii, jos ihminen yrittää feikata rohkeutta vaikka pinnan alla oikeasti pelottaisikin.

Miksei voi olla muiden mielestä hyvä ratsastaja, jos priorisoi turvallisuuden eikä halua leikkiä hengellään? Tällaisia huomioita olen siis itse tehnyt vuosien aikana, kaikki eivät tietenkään ehkä välttämättä ajattele näin :)

Re: Miksi hevosihminen ei saa pelätä?

Lähettäjä: Älä 
Päivämäärä:   30.5.25 16:53:54

Olen samaa mieltä. Itse ratsastanut koko koko ikäni, mutta olen luonteeltani hieman ujo ja arka. Hevosen pelko tarttuu minuun helposti ja esim maastossa olen kokenut tosi epämiellyttäviä maastoiluja. Pommin varmall hepalla taas nautin täysin maastoilusta.
No anyway mainitsin yhdelle tallilaiselle että välillä itseä jännittää kun toi mun heppa on myös jännittäjä niin me tartutetaan se jännitys toisiimme ja sitten vasta ollaankin molemmat jännittyneitä. Tää toinen tallilainen on sen jälkeen alkanut pitää mua ihan alottelijana vaikka oon 30 vuotta hevostellut säännöllisesti ja mielestäni olen ihan taitava.