Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallinpitäjä syöttää turvotettavat kuivana

Lähettäjä: Kuiva 
Päivämäärä:   30.5.25 14:43:28

Tämmöinen sitten selvisi... Syöttänyt greenlinne ja toisen turvotettavan rehun samanaikaisesti kuivana. Hevosella ollut pari ähkyäkin ja nyt ilmeisesti syy selvisi. Toki ollaan lähdössä.

Re: Tallinpitäjä syöttää turvotettavat kuivana

Päivämäärä:   30.5.25 14:48:43

Omalleen osaa turvottaa greenlinen kuitenkin

Lähettäjä: Äö 
Päivämäärä:   30.5.25 14:50:50

No miksi et itse laita valmiiksi turpoamaan..?

Päivämäärä:   30.5.25 15:03:39

Koska hän hoitaa kaikki rehut. Ei saa itse laittaa turpoamaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.25 15:04:54

Vaihtaisin tallia. Mikä on perustelu siihen ettei saa turvottaa itse?

Päivämäärä:   30.5.25 15:07:13

En tiedä tarkempaa perustelua. Ilmoitti vain heti alkuun ettei rehuja laiteta itse.

Päivämäärä:   30.5.25 15:31:02

Aika vaarallista leikkiä asiakkaiden hevosilla. Voiko noin urpoja ihmisiä olla ihan oikeasti?

Lähettäjä: Surku 
Päivämäärä:   30.5.25 15:33:49

Oi ei, tuo on jo erittäin iso virhe ja ammattitaidottomuutta pahemman kerran. Toivottavasti pääsette pian toiselle tallille!

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   30.5.25 15:36:14

Rehut ota nyt ihmeessä heti pois käytöstä ja vaihda johonkin toiseen, jos pakko. Itse turvotan kivennäisenkin, kun heppa on niin kova syömäri.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   30.5.25 15:36:44

*jos pakko syöttää jotain (tarkoitin tuossa ylempänä)

Päivämäärä:   30.5.25 16:38:40

Meillä ainakin jokainen itse vastuussa laittamaan ruuat valmiiksi erilliselle hyllylle. Jos näitä ei valmiina ole ei talli anna mitään

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.5.25 17:01:34

Yleensä rehukippo kipataan hevoselle sellaisenaan, jollei erikseen ole muuta sovittu. Omistajan vastuulla on turvotus. Onkohan aloittaja käsittänyt jotain väärin?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   30.5.25 17:15:31

Tiedän pari tallia joissa tp antaa ja määrää rehut, omistaja ei ruokintaan saa puuttua. Itse en moisella olisi, mutta kyllä näitä on

Lähettäjä: Stereo 
Päivämäärä:   30.5.25 17:22:12

Lähettäjä: No
Päivämäärä: 30.5.25 17:15:31

Tiedän pari tallia joissa tp antaa ja määrää rehut, omistaja ei ruokintaan saa puuttua. Itse en moisella olisi, mutta kyllä näitä on

Juuri olin samaa tulossa sanomaan, tiedän myös talleja joissa tosiaan rehujen laitto ja anto on nimenomaan talllinpitäjän hallussa eikä omistaja ei saa itse väkertää niitä valmiiksi kuppiin tms saati itse turvotella mitään valmiiksi. Aloittaja on selkeästi sellaisella. Toivon myös, että saat pian hevosesi paremmalle tallille.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   30.5.25 22:13:12

Siihen on hyviä syitä miksi tallinpitäjä laittaa itse ruuat. Liian usein käy niin,että on omistajia jotka unohtaa laittaa ne ruuat. Vielä useammin on niin ettei omistajalla ole minkäänlaista käsitystä hevosen ruokinnasta ja hevoselle sopivista määristä. Ammattitaitoinen tallinpitäjä huolehtii ruuat oikein ja hänellä on silmää katsoa ja seurata hevosta ja sen mukaan muokata ruokinta hevoselle sopivaksi. Osaamaton tai välinpitämätön tallinpitäjä ei syötä greenlinea kuivana!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.5.25 22:48:48

"Osaamaton tai välinpitämätön tallinpitäjä ei syötä greenlinea kuivana!"

Osaavako sitten syöttää vai mitä ihmettä? Sehän on hengenvaarallista

Päivämäärä:   30.5.25 22:59:10

Aloittaja selvästi sanoo, että että tp laittaa ruuat niin hauska lukea tämmöisiä. Ihan kun jonkun toisen tallin toimintatapa vaikuttaisi tähän ongelmaan tai tapaan toimia.

"Meillä ainakin jokainen itse vastuussa laittamaan ruuat valmiiksi erilliselle hyllylle. Jos näitä ei valmiina ole ei talli anna mitään"

Päivämäärä:   31.5.25 00:08:22

Vaihtaisin tallia, ja nopeaan.

Lähettäjä: Mepu 
Päivämäärä:   31.5.25 00:43:59

Tallinpitäjähän ei määrää hevosen ruokinta annoksia. Heinää voi toki lisätä muttei välkäreitä. Jumalaut a mitä mä äsken luin. Siis niin sikamaista touhua et tuollasilta tallinpitäjiltä asiakkaat heti pois.

Lähettäjä: Äö 
Päivämäärä:   31.5.25 00:59:50

Miksi hevonen syö Greenlinea? Onko heinä huonolaatuista..? Miksi et syötä tavan väkirehuja?

Lähettäjä: Senija 
Päivämäärä:   31.5.25 01:05:30

Meillä ainakin on pakko olla yhdellä hevosella öljyinen puuro kerran päivässä. Tulee terveysongelmia mahaan/suolistoon ilman sitä. Viherpelletti+pellava+muu turvotettava+"maha"öljy. Tämä vain todettu monta kertaa että mahahaava ja hiekkaongelma heti päällä ilman tätä.

Päivämäärä:   31.5.25 10:24:49

En ole aloittaja, mutta harva harrastehevonen oikeasti tarvitsee varsinaisia väkirehuja. Heinä on hevosen luonnollista ravintoa, joten ruokinnan täydentäminen heinäpelletillä on ihan järkevä vaihtoehto väkirehuille, mikäli hevonen syystä tai toisesta ei syö riittävästi heinää. Toisaalta mössö lisää nesteen saantia, kun osa hevosista on huonoja juomaan. Että en tiedä miksi "tavan" väkirehut olisi joten parempi valinta kuin greenline tai joku muu heinäpelletti.

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   31.5.25 11:26:23

Miks täällä kysytään"miksi syötät?miten se liittyy taas mihe!
Lähde ja äkkii uuteentalliin ennenkuin noin kädetön tallipitäjä tappaa hepan osaamattomuudellaan...näistä kädettömistä tallinpitäjistä voisi kyllä varoittaa kanssa ihmisiä...

Lähettäjä: Juupajuu 
Päivämäärä:   31.5.25 13:00:43

Meillä jokainen määrittää itse mitä heppa syö. Jos menee kohtuuttomaksi niin tallin omistaja laittaa asialle perustellun stopin ja ohjaa siirtymään muualle. Sama loimituksen kanssa. Ei esim. sisäloimia käytössä. Poikkeuksena jos talviaikaan muuttaa joku jota sitten totutetaan siitä pois.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   31.5.25 13:13:52

Osaamaton tai välinpitämätön tallinpitäjä ei syötä greenlinea kuivana!"

Osaavako sitten syöttää vai mitä ihmettä? Sehän on hengenvaarallista

Tuli kirjoitus virhe. Anteeksi. Osaava ammattilainen syöttää greenlinen turvotettuna

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   31.5.25 13:55:26

Jaahas, tällaisella tallilla ollut joskus jossa tp määräsi että vain hän annostelee ja turvottaa rehut. Jäi tärkeitä ell määräämiä lisärehuja antamatta vallan ja loppujen lopuksi ei tiedossa että kuka ne rehut söi. Nimittäin tallin vaihdon jälkeen hevosen lihaskunto nousi todella kohisten vaikka heinän piti olla vielä huonommilla arvoilla ja siitä oli sama tarkka määrä mitä sai. Vedessäkin pihtasi vierashevosien kanssa, jätti yövedet laittamatta. Nykytekniikalla onneksi pääsee toteamaan näitä tyhmyyksiä.

Päivämäärä:   31.5.25 18:09:29

Ruokkijalle eläinlääkärin lasku;))))

Päivämäärä:   1.6.25 11:49:48

Eli eläintä pidetään tallipitäjän mielestä vain esineenä jota voi kohdella miten huvittaa.

Tekisin rikosilmoituksen asiasta.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   1.6.25 12:10:01

”En ole aloittaja, mutta harva harrastehevonen oikeasti tarvitsee varsinaisia väkirehuja. Heinä on hevosen luonnollista ravintoa, joten ruokinnan täydentäminen heinäpelletillä on ihan järkevä vaihtoehto väkirehuille, mikäli hevonen syystä tai toisesta ei syö riittävästi heinää. Toisaalta mössö lisää nesteen saantia, kun osa hevosista on huonoja juomaan. Että en tiedä miksi "tavan" väkirehut olisi joten parempi valinta kuin greenline tai joku muu heinäpelletti.”

Höpö höpö. Laita foliohattu ettei tärkkelys hyökkää!

Lähettäjä: me 
Päivämäärä:   2.6.25 12:46:00

eräällä tallilla tallinpitäjä turvotti rehut minimimäärään vettä, että syötti sementtinä...parempi sekin. syynä ettei hevoset pissaisi liikaa ettei kuiviketta kuluisi. hevosten omistajat eivät myöskään saaneet juottaa hevosia ja tarkoissa vedet talvella aina jäässä. tällaisia täysihoitotalleja sitä suomessa on.

Päivämäärä:   2.6.25 13:03:34

"Höpö höpö. Laita foliohattu ettei tärkkelys hyökkää!"

Ja mikä mun viestissä oli nyt oikein foliohatun arvoista? Mikään kirjoittamani ei ollut väärin enkä myöskään sano, etteikö väkirehuja voisi syöttää. Perustele oma näkemyksesi, miksi heinäpelletti ilmeisesti on pahasta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.