Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi satulasepät ei osaa sovittaa satuloita?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.5.25 14:36:18

Mikä siinä on että maineikkaatkaan sepät eivät osaa sovittaa satuloita? Joka hemmetin kerta monta kertaa vuodessa on tarve topata tai ostaa uusi satula. Oli sitten saman sepän sovittama tai jonkun toisen. Eniten ihmettelen näitä jos on tosiaan sama tyyppi sovittanut edellisen. Tähän menee koko omaisuus. Hevonen on koko ajan samassa kunnossa.

Re: Miksi satulasepät ei osaa sovittaa satuloita?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   30.5.25 14:43:49

"monta kertaa vuodessa on tarve topata tai ostaa uusi satula"

He myyvät, mutta miksi olisi tarve ostaa jos hevonen on koko ajan samassa kunnossa ?

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   30.5.25 14:43:50

Yksikin tämän alueen kalleimmista satulasepistä sovittaa ihan miten sattuu. Hevosille ei ikinä muka sovi mikään alle 2000 € satula (joita hän tietenkin itse myy), harvoin edes mikään alle 3000 € satula. Ei aina edes katso liikkeessä, vaan toteaa vain hevosen paikallaan seisoessa, että hyvin sopii, tämä satula pitää ostaa. Omassa tuttavapiirissä on useampikin, jolle tämä ammattilainen on myynyt täysin epäsopivan satulan hintaluokassa 2000-4000 €, ja sitten jo viimeistään puolen vuoden päästä on jouduttu vaihtamaan satulaa, kun ei sitä vain saada sopimaan, vaikka mitä tehtäisiin. Itse en todellakaan kyseistä satulaseppää käyttäisi enkä kyllä monta muutakaan varsinkaan sellaista, joka vain yrittää saada myytyä mahdollisimman kalliin satulan omasta valikoimastaan.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.5.25 14:47:54

Aletaan vetoamaan kuinka hevonen on kipeä selästään ja on pakko topata tai mieluiten ostaa se 4500e maksava satula...

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   30.5.25 14:50:21

"He myyvät, mutta miksi olisi tarve ostaa jos hevonen on koko ajan samassa kunnossa ?"

No varmaan juuri siksi, että kun se olevinaan sopivana myyty satula ei olekaan sopiva. Se on kiva sitten aina joskus parin kuukauden päästä huomata hevosen kipeytyneen satulasta, jonka piti muka sopia täydellisesti.

Lähettäjä: Äö 
Päivämäärä:   30.5.25 14:51:43

Miksi et itse opettele sovittamaan. Lue ja opiskele. Jokaisen hevosenomistajan pitäisi osata katsoa tämä. Eikä ole rakettitieteestä kyse.

Lähettäjä: Erkki 
Päivämäärä:   30.5.25 14:56:55

Kyllä ammattilaisiin pitäisi voida luottaa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.25 15:29:58

https://www.instagram.com/saddlefitting.us?igsh=amVjbTJjMGxvcG90

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   30.5.25 16:52:14

Opetelkaa itse. Ei se mitään raketti tiedettä ole. Sama koskee kengityksestä tietämystä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.5.25 17:17:37

Mulla kävi aikoinaan valtava munkki kun tuli satulansovittaja pihaan. Tällä oli "oppipoika" mukana hommassa. Tällä oppilaalla oli todella silmää ja löysi heti hevoselleni sopivan satulan, amatti sovittajakin valkkasi meille penkin.

Hevonen ei tykännyt yhtään ammattilaisen satulasta (enkä minä), oppilaan satulassa heti rentoutui ja tajusi että tämähän menee hyvin. :D

Oli kyllä suolainen tyyppi kun otin oppilaan valkkaaman satulan mukaani. (oli vielä yli 1000e halvempi kuin hänen sovittamansa)

Lähettäjä: Janna 
Päivämäärä:   30.5.25 18:51:58

No siksi ei satulansovitus onnistu, kun ei sitä satulaa hankita käytävällä seisovan hevosen selässä pidettäväksi vaan ratsastukseen! Sen omistajan ratsastusta varten siis! Se pitää sovittaa ratsastamalla ja hevosta kuuntelemalla. Usein se ei ole edes satula, joka hevosen kipeyttää, vaan ratsastajan tapa ratsastaa: nylpytetään kierros toisensa jälkeen ympäri maneesia niska linkussa, eikä hevonen saa käyttää koskaan selkäänsä ja oikoa kunnolla kinttujaan täydessä vauhdissa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.25 21:20:31

Tämän olen välttänyt sillä että ostan satulan aina eri ihmiseltä, kuin joka sen sovittaa

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.