Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ajastin DIY-heinäautomattiin

Lähettäjä: Askartelija 
Päivämäärä:   30.5.25 09:29:45

Minkälaisia ajastimia teillä on itse tehdyissä heinäautomaateissa? Itseä kiinnostaa Haytime mutta aika suolainen on hinta jos monta automaattia tekee, onko jotain muuta vastaavaa ilman sähköä toimivaa löytynyt esim. ulkomailta? Myös muut vaihtoehdot kiinnostaa eli saa vinkata.

Re: Ajastin DIY-heinäautomattiin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.5.25 09:48:36

Mekaaninen ajastin, esim starlec

Lähettäjä: Kehittelijä 
Päivämäärä:   30.5.25 10:11:15

Olen tekemässä lähipiirin käyttöön omaa piirilevyä ja ajastintoteutusta heinähyllyjen pudotteluun sähkölukkojen avulla. Laitetta ei ole vielä olemassa, mutta materialisoituu testattavaksi (toivon mukaan) parissa viikossa, tosin levityksestä en vielä tiedä. Vaatii 12-24V sähköt (akusta tai verkosta) ja maksaa enemmän kuin kilon riisiä, mutta tekee huomattavasti enemmän kuin yksi hintava mekaaninen ajastin.

Mitä toivoisitte heinäautomaatin ohjaimesta? Mikä olisi kaikkein yliampuvinta?
Olen koittanut ideoida ja kartoittaa mikä on tarpeellista, ja mikä olisi kivaa extraa, ja mikä olisi ihan villiä mutta teoriassa mahdollista.
Olen kiinnostunut jos muilla on jotain unelmia aiheesta, vai riittääkö vain "antaa heinää kello X Y Z".

Lähettäjä: Askartelija 
Päivämäärä:   30.5.25 10:24:03

Omasta puolestani voin omia "vaatimuksia" listata

- luotettavuus
- helppokäyttöisyys
- 24h kello (AM/PM)
- ja tietenkin hevosihmisenä se että yksi yksikkö ei maksaisi aivan maltaita, tai jos kuitenkin maksaa niin oltava hyvä takuu ja tuki mahdollisien ongelmien varalta
- säänkestävyys ei pakollista jos saa asennettua automaatin sisälle

Itselleni ideaali olisi että saisin yhdestä ajastimesta neljä pudotusta kahteen eri automaattiin, eli niin että voisin kytkeä molemmat ajastimet aukeamaan vaikka klo 12 ja 18 tai sitten niin että automaatti 1 aukeaa klo 8, automaatti 2 klo 14, automaatti 1 klo 20 ja automaatti 2 klo 02. Ja kytkennät vielä niin että molemmat automaatit toimisivat samalla virtalähteellä ja yksiköllä vaikka automaatit olisivat eri puolella katosta eri tarhoissa.

Lähettäjä: Kehittelijä 
Päivämäärä:   30.5.25 11:52:07

Hm, tämä on ihan hyödyllistä perspektiiviä, kiitos.

Olen itse lähestynyt ratkaisua ohjain-per-kaappi kulmasta, jolloin kaapelointi yksinkertaistuu (pelkkä matalajännite kaapille, pieni ohjain kaapissa) ja laite voi "tehdä enemmän" per kaappi, kuten tunnistaa hyllyjen lukkojen tilan ja toimia sen mukaisesti, esimerkiksi pudottaa aina alimman, tai hälyttää vikatilanteissa, ja olla itseriippuvainen vaikka pihalla. Ja tietysti ihan vapaamuotoinen ajastusten suhteen, jotka säädetään joko pikkuisesta näytöstä, tai kännykällä wifin yli. Ei mitään pilvijuttuja, mutta koitan selvittää, jos lähellä olevat ohjaimet saisi samaan ryhmään ja ajastettua kaikki kerralla, tms.

Pelkässä keskusyksikkössä (kuten tunnetussa 1200€/kaappi + 1000€ ohjain tarjonnassa) on vähemmän liikkuvia osia, mutta lukot pitää pysyvästi kaapeloida yhteen ja erikseen sen mukaan miten niitä haluaa avata samaan aikaan; esimerkkisi vaatii vähintään kuusi positiivista napaa ja yhden jaetun negatiivisen. Ei vielä paha, mutta mitä useampi itsenäinen annos, sitä enemmän tarvitaan piuhoja ja liittimiä ohjaimessa, ja mitä enempi kerralla laukeavia hyllyjä, sitä tehokkaampi virtalähteen pitää olla tätä hetkellistä virtapiikkiä varten...

Toteutettavissa, onhan moisia jo olemassa ja harkitsen vielä asiaa. Tykkään kuitenkin tällä hetkellä per-kaappi mallista, sillä se sopii yhteen tai kahteenkymmeneen kaappiin. Hinta on vielä kysymysmerkki, mutta luulen että kolmen-neljän hyllyn toosa olisi feed-x tienoilla, tietysti ilman itse kaappia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.