Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosalalla paljon arvostelua ja negatiivisuutta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.25 09:14:09

Tosiaan miksi hevospiirit tuntuu olevan jotenkin paljon sellaista että kyräillään toisten selän takana, on ehkä kateutta, ollaan olevinaan mukavia toisille mutta todellisuus on toinen, levitellään juoruja, arvostellaan paljon, "kilpaillaan" että kenellä on parhaat hevoset ja puitteet ja mitä kaikkea nyt sitten onkaan.
Enkä nyt sano että kaikki on tälläisiä, ei tietenkään.

Mutta mistä tämä tälläinen käytös hevosihmisissä johtuu? Ajautuuko hevospiireihin tietynlaisia/luonteisia ihmisiä vai mikä on.

Olisi hienoa saada enemmän sellaista yhteisöllisyyttä ja se että ollaan aidosti mukavia ja iloisia toisten puolesta.
Varsinkin sellainen negatiiviseen sävyyn arvostelu saisi jäädä pois, sitä tuntuu olevan ihan hirveästi.

Re: Hevosalalla paljon arvostelua ja negatiivisuutta

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   30.5.25 09:25:29

Juuri mietin tätä samaa. Ei tervehditä, muljautellaan silmiä, haukutaan takanapäin jne. En missään muussa hommassa ole nähnyt näin kurttunaamaisia ihmisiä...

Lähettäjä: no niin 
Päivämäärä:   30.5.25 13:30:19

Kateus. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Ei mene nallekarkit ns. tasan.

Lähettäjä: Äö 
Päivämäärä:   30.5.25 14:50:06

Hyvä aloitus. Asenneilmapiiri on joidenkin kohdalla todella epäammattimainen. Uudet yrittäjätkin nähdään ensisijaisesti uhkana eikä yhteistyökumppaneina.

Lähettäjä: corn 
Päivämäärä:   30.5.25 15:32:34

Tämä on myös sellainen asia, minkä vanhemmat hevosihmiset opettavat ja siirtävät tehokkaasti uusille hevosihmisten sukupolville. Ihan vaikka jopa valmentajat valmennettavilleen. Se on surullista.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   30.5.25 15:49:24

Minulla ei ole käynyt/törmännyt hevosalan ammattilaista, joka ei olisi arvostellut heti jotain minun tietämää hevosalan ihmistä (yleensä sitä, joka minulla on käynyt aiemmin). Sama koskee toki myös useita harrastajia (ainakin niitä, joiden lempi harrastus on nuolla tallinpitäjän persettä ja juoruilla, haukkua ja nauraa hänen mukanaan muita/muille) - onneksi kaikki eivät ole tällaisia harrastajista, mutta harmillisen moni ammattilainen on.

Vähän aikaa sitten paljastui meidänkin tallilta ikävää tietoa ihmisistä, joiden en tuollaisina tiennyt olevan (koskee siis myös tallinpitäjää). Tämä tuli siis oikeasti yllätyksenä, kun harvoin ehdimme olla yhtä aikaa tallilla tekemisissä ja käytös ollut aina asiallista. Eräs päivä sitten yksi näistä tuli talliin haukkuen minun hevostani kunnes tajusi, että siinä olin käytävällä hevosen kanssa minä enkä joku muu siitä heidän puolen vakkari porukasta. Sen jälkeen ovat käyttäytyneet ihan eri tavalla ja minä olen tietysti leikkinyt "tyhmää", kunnes saan joskus järjestettyä asiat siten, että löytyy uusi sopiva paikka meille. Onneksi ei sinänsä mitään kiirettä ole muuttaa, enkä ota asiasta mitään stressiä. Kunhan nyt tiedän taas lisää, ketkä on meidän kavereita ja ketkä eivät ole. Eikä pettymys tai järkytys sinänsä ollut mikään suuren suuri, kun tiedän millaisia iso osa hevosihmisistä on. Olen taas viisaampi.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   30.5.25 16:15:12

"Tämä on myös sellainen asia, minkä vanhemmat hevosihmiset opettavat ja siirtävät tehokkaasti uusille hevosihmisten sukupolville. Ihan vaikka jopa valmentajat valmennettavilleen. Se on surullista."

Tämä. Nuoret oppii jo pienestä että näin se menee ja näin käyttäydytään. Toki ei kaikki näin toimi, mutta paljon silti on tätä negatiivisuutta tässä lajissa..

Lähettäjä: Viivuli 
Päivämäärä:   30.5.25 16:15:27

Oon monesti miettinyt, että johtuuko tämän alan naispainotteisuudesta. Ei miehillä muodostu sellaisia kuppikuntia tai klikkejä, ja heillä on yleensä enemmän sitä kuuluisaa ”munaa” hoitaa asiat kasvotusten (ainakin jos nyt työ/harrastusmaailmasta puhutaan). Epävarmuus on myös varmaan yksi tekijä, moni kompensoi omaa epävarmuuttaan olemalla äänekäs ja negatiivissävytteinen muita kohtaan ja usein vielä selän takana, joku puolustusmekanismi kai se on, kun ei ole itsellä tarpeeksi rohkeutta seistä itsensä takana.

En ole kyllä minäkään koskaan törmännyt toiseen lajiin tai alaan, jossa olisi näin paljon selkäänpuukotusta ja pskanjauhantaa. Itselle kun on jo vähän ikää tullut mittariin niin ei jaksa enää paljoa kiristää mitä muut tekee tai sanoo eikä nykyisessä harrastuspaikassa tätä sontaa olekaan, kun on pieni paikka jossa tunnetaan kaikki jo muutenkin ja muualtakin ja kemiat kohtaa, mutta kyllä tässä ihan pari vuotta sitten vielä olin hevoseni kanssa paikassa, jossa henkilökunta jatkuvasti itse keitti soppaa asiakkaiden selän takana, kyttäsi ja arvosteli tekemisiä ja tekemättä jättämisiä, levitteli jopa valvontakameroista muille henkilökuntaan kuuluville ja kuulumattomille vaikka minkälaista pätkää joiden avulla sitten arvosteltiin ja haukuttiin useamman henkilön toimesta ihmisten selän takana. Katsonkin nykyään todella tarkkaan, missä ja kenen kanssa näissä piireissä harrastan ja olen tekemisissä.

Palatakseni kuitenkin vielä tähän aloituksen kysymykseen, että miksi; jos pitäis yksi syy valita niin sanoisin, että koska _naiset_ :’D

Lähettäjä: Uusimaa 
Päivämäärä:   30.5.25 16:23:26

Minun tutulle kerran yksi ratsastaja/kengittäjä soitti ja haukkui tätä kunnes tajusi että soitti vahingossa väärään numeroon eli tälle haukkumisen kohteelleen. Piti soittaa juorukaverilleen. Tämä kengittäjä akka jatkoi toimintaansa tämänkin jälkeen ainakin muiden haukkumisen osalta.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   30.5.25 17:07:51

Viivuli, kyllä ne alan miehetkin osaa! Itse olin ihan yllättynyt parin kohdalla, joista olin saanut aivan erilaisen ensivaikutelman.

Lähettäjä: No name 
Päivämäärä:   30.5.25 17:13:50

Niin samaa mieltä. Minua hävettää valmentajani puolesta, joka arvostelee kaikkia muita ikävään sävyyn paitsi oppilaitaan. Tiedän että saisin samaa kohtelua selän takia, jos valmentajaa joskus vaihdan. En halua kuulla muiden arvostelua lähes 60 v ihmiseltä, ei kukaan ole täydellinen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.5.25 17:14:30

Viivuli ei tunne selvästi miehiä. Niillä on aivan samanlaista menoa kuin naisilla.

Terveiset miespainotteiselta alalta.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   30.5.25 17:26:38

Miehillä EI ole samanlaista menoa koska miehet sallivat arvostelun ja pitävät sitä normaalina.

Naisilla tätä arvostelua on kaksinkertainen määrä koska naiset ensin arvostelevat kaikkea ja sen päälle arvostelevat tätä arvostelua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.25 17:36:52

Mun hevosen kouluttaja haukkui hevosen mulle ja yhteisille tutuille. Puheet oli tosi rumia ja hevonen mulle tosi rakas oma kasvatti. Tällä alalla on paljon ihmisiä joilla on suuret kuvitelmat itsestään. Sitten muita ihmisiä ja niiden hevosia haukutaan vaikkei itsessä ja omissa ole mitään sen ihmeempää. Suomessa ylipäätään on yleistä huono itsetunto mutta hevosalalla päin vastoin.

Päivämäärä:   30.5.25 18:13:37

Tässä on hyvä esimerkki täältä eräästä ketjusta:

Onkohan se vielä lähikaupan kassalla naama norsun v-tulla?

Tämä haukkuminen on jatkuvaa, eikä siihen ole parannuskeinoa. Valitettavasti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.5.25 18:20:03

Ajattelitko että tämän norsujutun esiin nostaminen auttaa asiaa vaiko onko se pelkästään lisää arvostelua ja yleistä pahaa ilmaa esim tällä sivustolla ja täysin ilman mitään syytä.

Päivämäärä:   30.5.25 18:44:58

No ellei näistä asioista voida edes puhua, niin pielessä ollaan ja pahasti.

Tiettyjä ihmisiä kivitetään niin pahasti tällä sivustolla, että välillä tässä miettii mitä ne on oikeasti tehneet että ovat ansainneet nämä kivitykset.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.5.25 18:48:20

Itse pidin hevostani hetken tallilla, jossa tuli järkyttävänä yllätyksenä tallinpitäjän jatkuva paskanpuhuminen, mustamaalaaminen ja kyräily omia asiakkaitaan kohtaan. Antoi ihan erilaisen kuvan itsestään enkä tajunnut mitään ennen kuin muut tallikaverit kertoivat ja näyttivät kuvakaappauksia. En vielä tänäkään päivänä tiedä mikä tämän ongelma oli, kun jatkuvasti täytyi jotain maalittaa.

Päivämäärä:   30.5.25 18:49:07

Puhua voi monella tavalla. Sinä luot lisää yleistä negatiivisuutta ja haukkumista.

Tämä on just tää ongelma. Naiset kuvittelee että haukkumalla saadaan haukkuminen loppumaan.

Päivämäärä:   30.5.25 18:52:22

>>> "ennen kuin muut tallikaverit kertoivat ja näyttivät kuvakaappauksia."

Tallikaverit haukkuivat tallinpitäjää hänen selän takana.

Päivämäärä:   30.5.25 18:55:16

Yritin tuoda esimerkillä asian esille, koska täällä tuntuu, että moni ei ymmärrä mikä on haukkumista. Siksi esimerkin omaisia asioita kirjoitetaan kun kuvitellaan että se on ihan ok.

Päivämäärä:   30.5.25 18:57:18

SINÄ olet se joka kuvittelee että näitten kirjoittaminen on OK kun sinä näitä kirjoitat.

Kaikki ovat onnellisia kun HE ovat niitä jotka haukkuvat ja puhuvat rumasti mutta auta armias jos joku toinen tekee niin niin sitä pitää arvostella ja haukkua.

Lähettäjä: älknf 
Päivämäärä:   30.5.25 18:58:21

te ette näköjään ole pyörineet koirapiireissä. sitä kateuden ja ilkeilyn määrää jos jonkun koira pärjää. ja voin kertoa että junnujen jääkiekossa on ihan kamalaa, kun iskät haluaa juuri MUN pojasta sen tulevaisuuden NHL tähden ja pojalle raivataan paikkaa keinoja kaihtamatta.
tai tanssipiireissä! sitä kieroilua ja juonittelua!
näistä kaikista mulla on kokemusta ja kyllä hevosihmiset jää kauas.

itsellä ollut ilo pitää hevosta 8 vuotta tallissa jossa tosi hyvä henki, reilu ja ystävällinen tallinpitäjä, kaikki auttaa ja tukee toisiaan.
Johtuisko siitä, en tiedä, että kaikki on varakkaita ja korkeasti koulutettuja, ei tarvii miettiä miten tallivuoktran ja hevosen hoidon saa maksettua, ei mitää stressiä rahasta, helppo valmentautua tarpeeks, hevonen viedään ell heti eikä siirretä sitä rahapulan takia.

Voin olla väärässäkin mutta jotenkin ikävimpiä on olleet ne persaukiset hevostyypit joilla takanaan se kuuluisa elämänkoulu.

Päivämäärä:   30.5.25 19:00:07

Ota NYT pisterivi hieman kierroksia alas. Et edes itse usko noihin tarinoihin joita kirjoitat.

Päivämäärä:   30.5.25 19:01:17

Minusta on ihan kiva kun minua haukutaan.

Päivämäärä:   30.5.25 19:02:47

Enpä usko että haluaisit olla täälä kivitettävänä.

Lähettäjä: lou 
Päivämäärä:   30.5.25 19:03:33

Koirapiirit on ihan kamalia, paljon pahempia kuin hevospiirit!

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   30.5.25 19:03:52

Kateus pitää ansaita, säälin saa myytämättä ;)

Päivämäärä:   30.5.25 19:04:36

Et taida ymmärtää pientä vihjausta. Tarkoitin että SINÄ päätit nyt näköjään ruveta minua haukkumaan.

Päivämäärä:   30.5.25 19:06:50

Minusta tällä asialla ei kannata pelleillä. Ei minun tarvi ketään haukkua.

Lähettäjä: eriävä mielipide 
Päivämäärä:   30.5.25 19:07:34

itsellä ollut ilo pitää hevosta 8 vuotta tallissa jossa tosi hyvä henki, reilu ja ystävällinen tallinpitäjä, kaikki auttaa ja tukee toisiaan.
Johtuisko siitä, en tiedä, että kaikki on varakkaita ja korkeasti koulutettuja, ei tarvii miettiä miten tallivuoktran ja hevosen hoidon saa maksettua, ei mitää stressiä rahasta, helppo valmentautua tarpeeks, hevonen viedään ell heti eikä siirretä sitä rahapulan takia.

Oman kokemuksen mukaan tuolla ei ole väliä. Olen tavannut sekä ihania että ikäviä ihmisiä ihan kaikenlaisilla ns varallisuustasoilla. Meillä on myös ihana talliyhteisö ja porukkaa on varallisuuden ja koulutuksen osalta laidasta laitaan, ihan taviksia, duunareita, varakkaita ja professoreita jne sulassa sovussa. On ollut ilo olla asiakkaana nyt 7 vuotta ja koska ilmapiiri on hyvä, niin myös vaihtuvuus on todella pientä.

Lähettäjä: Äö 
Päivämäärä:   30.5.25 19:17:13

No ei ole mikään syy huonolle ja asiattomalle käytökselle se että jossain muualla on vielä huonommin!

Suomalaiset on edelleen osalti metsäkansaa, ja se kyllä näkyy. Sitten vielä haukutaan ja herjataan mm. ratsastajainliittoa, joka tekee erinomaista asennekasvatusta asian tiimoilta.

Alan arvoista voisi ja pitäisi puhua enemmän.

Lähettäjä: muikku 
Päivämäärä:   30.5.25 19:38:40

Liittoa pitääkin haukkua, siellä omanvoitonpyyntinen sisäpiiri vallassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.