Lähettäjä: ejie
Päivämäärä: 29.5.25 16:24:09
Kumpi on kisaaville tärkeämpää:
A) Saada palautetta siitä, mikä meni hyvin ja mitä pitää kehittää,
B) Voittaa luokka, vaikka suoritus olisi mennyt todella pskasti vain koska on lapsi?
Jos ärsyttää, kun joku aikuinen voittaa luokan 68 prosentin suorituksella, niin miksi ei itse opettele ratsastamaan luokkaa 70 prosentin tuloksella niin, että voittaa sen aikuisen? HelppoC -luokassa se on vielä äärimmäisen helppoa. Ihan vain sillä, että tekee tehtävät oikeissa pisteissä, valmistelee siirtymiset ja pysyy linjassa, saa hyvät prosentit missä tahansa luokassa. Jos ei pysy linjassa tai tekee tehtävät väärässä kohdassa, niin ei siitä saa hyviä prosentteja edes vauvatasolla, vaikka kuinka on vasta 12-vuotias tai ympyrä olisi ollut todella pyöreä.
On se kumma, että lasten pitäisi voittaa luokka vain siksi, että ovat lapsia.
Lapset ovat yleensä hakemassa vain kokemusta kisaamisesta. Ja jos on tavoitteena osata ja menestyä ja voittaa, niin silloin pitää ratsastaa niin hyvin, että saa hyvän tuloksen ja voittaa aikuisen/aikuiset. Näilläkin lapsilla on ihan yhtä lailla oikeus jäädä hinkkaamaan niitä avoimia HeC-luokkia elämänsä loppuun asti niiden muiden aikuisten seassa. Ne kokeneet ja menestyneet aikuiset kun rajataan ulos sellaisista luokista, jotka on rajattu vain aloittelijoille tai lapsille.
Lapsille/aloittelijoille on siis olemassa ihan omia luokkiaan, joissa jokaiselle osallistujalle annetaan ruusuke riittpumatta siitä, miten suoritus meni. Mutta kun siirrytään luokkiin, joissa on muitakin kuin aloittelevia ja vain parhaat palkitaan, niin silloin ei enää palkinnon saamiseen riitäkään se, että osallistuu.
Minä en ainakaan viitsisi leuhkia sillä, että voitin oman luokkani, jos osallistujia oli vain 2-3, ja oma tulokseni 60 %. Kyllä se kertoo sen, että taso oli tosi paska ja kukaan ei tehnyt hyvää suoritusta, edes minä. Eikä minulla edes olisi ollut kuin 1-2 vastustajaa, joten eipä siihen tarvittu juuri mitään, että voitti luokan... Eri asia, jos osallistujia olisi 30. Ja silloinkin ihmettelisin, jos luokan voittaisi 60 % tuloksella. 68 % voisi jo ollakin tyytyväinen.
Kyllähän kisoista lähtökohtaisesti pitäisi lähteä hakemaan hyviä prosentteja eikä vain konttaamaan vähän sinne tänne juuri ja juuri hyväksytyllä suorituksella. Toki ne aloittelijat ja jännittäjät erikseen, mutta heillähän tavoitteena on vain saada kokemusta ja hyväksytty suoritus, joten ei silloin kuulukaan voittaa aikuisia eikä varsinkaan suuttua siitä, että ei voittanut, kun suoritus meni miten meni.
Jostain syystä suomalaiset hevosharrastajat ovat tyytyväisiä kutosiin eikä kisoista edes haeta kuin 60 % tuloksia.
|