Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 29.5.25 21:07:10
Tämä selvensi tilannetta eli hevonen stoppaa siis maastossa tilanteessa, jossa se itse selvästi haluaa mennä eri suuntaan kuin mihin olisi tarkoitus mennä. Eikä siis niin, että se vain stoppaa yhtäkkiä ilman syytä ja kieltäytyy yhteistyöstä. Ensinnäkin harjoittelisin ahkerasti noita kohtia, joissa on ollut tapana pysähtyä. Ratsasta reippaasti eteen jo hyvissä ajoin ja yritä ohi vaikka ravissa. Tuollaisen erimielisyyden kanssa käyttäisin ehkä mielummin kerran sen raipan, jos se toimii. Riittävästi kun saatte toistoja, vaikeiden kohteiden ohitukset varmasti helpottaa. Mutta ensisijaisesti kuitenkin yrittäisin ennakoida tilannetta eli eteen jo ennen kuin hevonen hyytyy. Käytä myös ääntä tai vaikka raipan viuhutusta, jos/kun et halua oikeasti läpsäistä. Suhise vaikka normaalin maiskutuksen sijaan, jos se olisi sen verran yllättävä ääni, että saa hevose jatkamaan eteenpäin. Itse en ole sitä vastaan, että voi tulla alas selästä ja teenkin sitä aina jos hevoseni jännittää. Oma hevoseni saa enemmän turvaa ihmisestä vierellään, kuin selässä. Voit tietysti kokeilla itsekin auttaisiko se teilläkin. Eipä hevoset muutamasta erilaisesta testiohituksesta rikki mene.
Silti sanoisin, että jos tilanne ei lainkaan parane harjoittelusta huolimatta, on syytä tarkistaa onko hevosella varmasti kaikki hyvin varusteista alkaen. Minulla ei ole tapana viedä hevosta lääkäriin pieruista, mutta silloin kyllä, jos se selvästi alkaa vastustella tai käyttäytyä muuten oudosti tavallisissa tilanteissa. Kuten jokainen vastuullinen hevosen omistaja tekee. Se on sitten ihan itsestään kiinni kuinka kattavia tutkimuksia siellä lääkärillä haluaa teettää. Noin niinkuin yleisesti mielestäni jokaisen pitäisi kuvauttaa hevostensa eniten kuluvat osat edes jokusen vuoden välein, kuten juuri jalkojen nivelet ja selkä, vaikka mitään varsinaista vikaa ei olisikaan. Tällöin voi hyvinkin saada kiinni mahdollisista tulevista vaivoista ennen kuin ne alkaa vaivata, eikä tarvitse lähteä hakuammunnalla ongelmia etsimään. Röntgekuvat ei ole mitenkään kaleimmasta päästä, kun hoitotoimenpiteitä vertaillaan.
|