Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten parantaa ryhtiä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.5.25 07:41:10

Ärsyttää kun oma ryhti on niin huono. En jotenkin havaitse asiaa ratsastaessa, mutta jos näen videoita itsestäni, niin kauhistun aina miten lysyssä istun. Korjaan toki aina kun valmentaja huomauttaa, mutta miten saisi pysyvää muutosta aikaan?

Re: Miten parantaa ryhtiä?

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   29.5.25 07:46:48

Oheisharjoittelulla

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.5.25 07:53:53

Lähettäjä: _
Päivämäärä: 29.5.25 07:46:48

Oheisharjoittelulla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.5.25 08:29:38

Testaa ryhtiliiviä

Päivämäärä:   29.5.25 08:31:51

Jos on isot rinnat niin pienennysleikkaus. Yläselän tuki eli treeniä salilla. Yliliikkuvien nivelten kanssa ei aina onnistu ihan täysin.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   29.5.25 09:06:16

Kuntosalille.

Päivämäärä:   29.5.25 09:15:54

Sama juttu täällä.
Nyt olen paljon mennyt yksin ja edellispäivänä olin pitkästä aikaa maneesissa ratsastamassa ja järkytyin kun näin itseni peilistä, ihan lysyssä istun minäkin. Apua! :D

Itseni kohdalla ei salitreeni ole ryhtiin näköjään auttanut, sillä säännöllisesti melko tavoitteellisesti salilla käyn 3-5krt/vko.

Nyt pitää alkaa kiinnittämään ryhtiin kyllä huomiota.
Tuo ryhtiliivi voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen, jos ei nyt varsinaisesti ryhtiä korjaa tuosta vaan niin ehkä ainakin muistuttaisi siitä että pitää ryhdin hyvänä.

Päivämäärä:   29.5.25 09:25:19

Ryhti ei ole pelkästään tahdon asia eli että vaan päättää olla hyvässä ryhdissä. Tätä selkä suoraksi huutelua harrastaa ne jotka ei asiaa ymmärrä. Yliliikkuva joutuu tekemään koko ajan lihastyötä sen ryhdin pitämiseksi ja se on todella kuluttavaa. Vai teetkö itse koko pystyssäoloajan aerobista treeniä? Itse en lapsenakaan jaksanut seistä pitkään enkä nykyäänkään pitää itseä siinä suorassa asennossa, jossa olisi kelvollinen ihminen. Ryhti ei myöskään automaattisesti kerro ihmisen olevan laiska, tahdoton vätys. Teen useaa työtä ja ahkeroin asennossa, jossa olen. Mikään määrä salitreeniä tai pilatesta ei ole suoristanyt yläselkää.

Päivämäärä:   29.5.25 09:33:15

No mitä se ryhtiin auttava oheistreeni on?

Teen kyllä oheistreeniä, mutta ei se näemmä tähän ole auttanut.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   29.5.25 09:53:33

Lapatuki ja core! Mikään määrä alataljaa ei auta ryhdin parantamiseen, jos et osaa aktivoida oikeita lihaksia hevosen selässä. Kuntosalitreenissä kehoyhteys ja kyky hahmottaa omien lihasten käyttöä toki kehittyy. Jos lihaskunto ja koordinaatio on kunnossa, niin sitten vaan täytyy keskittyä juuri tähän asiaan siellä hevosen selässä. Ota vaikka viikon verran tavoite, että heti noustessa selkään tarkastelet omaa istuntaasi ja koko ratsastuksen ajan tavoittelet lapatuen pysymistä, keksikropan oikeaa asentoa ja katseen ylhäällä pitoa.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   29.5.25 09:55:28

Ja lisäyksenä vielä, että lapatuen kehittämiseen auttaa parhaiten nimenomaan ilman painoa, kumpareilla ym. tehtävä aktivointi- ja lämmittelytreeni, jossa ajatus on mukava. Katso esimerkiksi, mitä painonnostajat (olympianostot) tekevät alkulämpäksi tai etsi netistä crossfitin ”accessory” harjoitteita.

Päivämäärä:   29.5.25 11:51:19

Mulla huono ryhti erityisesti keventäessä johtui väärästä lantion asennosta. Muut opettajat oli vaan huudellu tota selkä suoraksi mutta yks keksi korjata lantion asentoa ensin laukassa ja siitä sitten muissa askellajeissa ja pikkuhiljaa ongelma korjaantui.

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   29.5.25 12:00:38

Millainen sun ryhti on muuten? Jos istut koko päivän vaikka koneella lysyssä, niin ei se sinne hevosen selkään maagisesti parannu se ryhti.
Lisäksi asiaan pitää tosiaan itsekin kiinnittää ratsastaessa huomiota, ei vain odottaa että valmentaja korjaa. Esim joka kierroksella portin kohdalla tarkastat itse ryhtisi (tai joku muu sopiva kohta) ja siis joka ikisellä kierroksella. Ja tätä joka ikinen kerta kun ratsastat, kunnes siitä ryhdikkäästi asennosta on tullut sulle normaaliasento. Vaatii tuhansia toistoja, jotta jää lihasmuistiin. Ja tietysti sun pitää tietää, miltä se oikea asento tuntuu, jotta sun on mahdollista päästä korjaamaan sitä.
Jos menet itsenäisesti, niin auttaa myös, että joku on mukana ja huutaa sulle säännöllisesti ryhti! Mukana olihan ei tartte ees ymmärtää mitään rstsastuksrsta, kuhan vaan säännöllisesti muistuttaa sua huomaamaan ja tarvittaessa korjaamaan asennon.
Jos et millään edes saa itseäsi oikeaan asentoon hepan selässä, niin sitten lihaskuntoa ja sopivaa venyttelyä.

Lähettäjä: hjw 
Päivämäärä:   29.5.25 13:40:21

Ihan muualla kuin satulassa istuen.

Sinun pitää vahvistaa lihaksia, jotka ylläpitävät hyvää ryhtiä kuitenkin niin, että pysyt joustavana ja kykenet myötäämään. Nyt sinulla on heikkona ryhtiä ylläpitävät lihakset ja vahvana ne lihakset, jotka vetävät ryhtiä läjään.

Jos et itse osaa treenata oikein, niin kannattaa pyytää apua joltain aiheeseen perehtyneeltä. Itse ainakin mokaan siinä, että en kykene pitämään selkää suorana vaan hyvin usein selkä menee notkolle kun yritän saada esim. yläselkää kuntoon, jolloin lopputuloksena ei ole hyvä ryhti vaan notkoselkä tai eteenkippaantunut lantio, joka siis pahentaa asiaa...

Hyvä puoli on se, että jumppaliikkeitä voi tehdä ihan päivän lomassa ja kotonaan ilman sen kummempia välineitä, tai sitten välineeksi riittää ihan joku keppi (vaikka säädettävä mopinvarsi), jumppakuminauha, pyyhe, tms.

Mutta tosiaan vahvista oikeita lihaksia äläkä tee liikkeitä väärin kuten minä... :D On nimittäin hyvin ärsyttävää yrittää korjata omia mokiaan, kun ne mokat on itselle niin luontaisia.

Ja voi olla, ettei ongelmaa lähdetä korjaamaan sieltä missä ne esiintyy, eli esim. lysyistä hartioista, vaan jalkateristä. Eli sinun pitää tietää, mikä on ongelman ydin, ennen kuin voit korjata sitä.

Lähettäjä: Je 
Päivämäärä:   29.5.25 13:42:57

Mulla auttoi koko istuntaan valtavasti pari käyntiä jäsenkorjaajalla. Jopa siihen ryhtiin, huomaa itse ilman peilejäkin miten ryhti on parempi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.5.25 19:13:39

Pitäisi nähdä miten sitä selkää treenataan sielä salilla. Tosiaan usein menee liikkeet täysin harakoille, etenkin juuri taljassa, tehdään kehonpainolla eikä aidosti sillä lihasryhmällä kun pitäisi.

Lähettäjä: Äö 
Päivämäärä:   30.5.25 19:20:24

Keskivartalon "korsetti" kuntoon, syvät pitkät selkä- ja vatsalihakset. Hartiat ja rintaranka aukeaa mukavasti ihan vaan putkirullan päällä makailemalla. Pilates on ihan parasta, samoin se kuntosali. Fysioterapeutille kannattaa mennä hakemaan ohjeita ja ohjelma ihan lihastasapainoa ja liikkuvuutta varten, ilman että on vielä mitään kipeänä. Silloin on liian myöhäistä. :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.