Lähettäjä: flrl
Päivämäärä: 28.5.25 19:05:59
Tähän voivat muutkin esittää kysymyksiä tai jakaa vinkkejään, ei tarvitse pelkästään minun ongelmiani tai ajatuksiani vatvoa.
Jos ratsastajan istunta on huono ja sen vuoksi kädet nykii tai hevonen kulkee käsijarru päällä, niin kumpi on mielestäsi oikea/parempi tapa korjata se, tai kumpi on sinulla toiminut?
A) Löysin ohjin antaa hevosen mennä ilman, että nykii ohjista, jännittää käsiä/hartioita ja tukeutuu ohjiin, ja keskittyy vain istuntansa korjaamiseen muuten ja vasta kun istunta on muuten kunnossa ja ei enää kisko käsijarrua kiinni, ottaa ohjat tuntumalle ja opettelee tekemään asiat myös ohjat kädessä.
vai
B) Ohjat tuntumalla koettaa opetella istuntavirheistään pois, vaikka hartioiden jännittämisen, ohjiin tukeutumisen ja ohjista mykimisen seurauksena hevonen liikkuu virkkuukoukkuna ja käsijarru päällä, jolloin voi olla jopa mahdotonta opetella istuntavirheistään eroon.
Ja en siis tarkoita, että tapauksessa A) mentäisiin koko ajan ohjat löysällä, vaan esim. hetken aikaa, kun koetetaan parantaa istuntaongelmaa ja saada joku ahaa-elämys, jonka avulla pääsisi istunnan suhteen jossain ongelmassa eteenpäin.
Omalle kohdalleni toimii parhaiten juuri tuo A), eli ei yritetä korjata joka asiaa samanaikaisesti, koska hartioiden jännittäminen aiheuttaa minulla juuri kaikkien muiden ongelmien pahenemisen ja hetken aikaa ohjat löysällä meneminen auttaa, koska silloin en jarruta hevsota vaan voin keskittyä siihen, että istunnallani annan hevosen edetä ja opetella istumaan satulassa kuten kuuluu, ja sen jälkeen pystyn paremmin ratsastaman myös ohjat tuntumalla. Ohjat löysällä ei siis tarkoita samaa kuin kädet reisillä, vaan ettei ohjat ole tuntumalla.
Mutta kaikkien muiden mielestä tuntuu tapa B) olevan oikea. Ei muka saisi opetella hiffaamaan jotain istuntavirhettään ilman ohjastuntumaa, vaan pitäisi pitää ne ohjat tuntumalla, antaa hevosen mennä käsijarru päällä ja silti ratsastajalle valitetaan koko ajan, että teet väärin. Tätä siis sekä minulle että niille, joiden valmennusta tai itsenäistä menoa olen seurannut.
Kun olen muille sanonut, että minulle toimii paremmin tapa A), niin vastauksena on vänkäämistä, että "Eiku valkku käski tehdä tavalla B)".
Olenko siis ainoa, jolle toimii tuo, että poistetaan paletista joku ongelma, jotta pystyy paremmin keskittyä muihin asioihin, jolloin se paletista poistettu asiakin paranee?
Ja se asia voi olla joku muukin kuin kädet/ohjat, mutta mitään apukeinoja ei saa istunnan parantamiseen käyttää vaan pitää vain jarrutella ja jumputtaa menemään.
|