Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten vahdit Tp:n tekemisiä?

Lähettäjä: Elqu 
Päivämäärä:   24.5.25 23:10:18

Mielelläni kuulen jos tulee jotain uusia vinkkejä. Itse siis teen pistotarkastuksia varsinkin hevosen ruokiin. Tallisopimuksessa lukee että 2kg annos heinää per annoskerta. Olen sitten näitä pistotarkistanut ja katsonut pitääkö paikkansa. Varsinkin nyt kun ajat ovat kovat. Sama juttu sopimukseen kuuluvassa kaurassa. Sopimuksessa lukee 1 litra per ruokintakerta ja eri talleilla olen muuten huomannut, että litran mitta on vähän mitä sattuu. Olen sitten tutkaillut käytössä olevia mittoja tallilla. Ruokinta-aikaan on helppo tutkailla täyttyykö oikeanlainen kauha ja mihin asti. Kuivikkeiden osalta ärsyttää kun sopimuksessa ei sanota mitään sen paksuudesta, mutta toki tutkailen ettei lattia näy ja hevonen voi mennä helposti maaten. Tätäkin seurailen paksuutta mittaamalla ja pystyn analysoimaan jos kuivikkeista aletaan säästämään. Pakko mitata koska silmä ei näe välttämättä pientä muutosta vaikka se olisi pienikin säästö. Seuraavaksi tutkailen tarhauksen aikoja. Tähän virittelin muuten hyvän keinon ja voin kertoa tulokset kun saan homman pyörimään.

Re: Miten vahdit Tp:n tekemisiä?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   24.5.25 23:16:22

Että sellainen satu lauantai-iltaan. Niin huono ettei edes jatkoon.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.25 23:17:14

Kannattaa vaihtaa tallipaikkaa jos on tunne että tarvitsee vahtia!?

Päivämäärä:   24.5.25 23:23:03

En enää tutkaile yhtään mitään, kun luotan hoitoon, mutta alkuun uudessa paikassa tarkkailin miten hevostani kohdellaan, miten heinä- ja vesihuolto pelaa, toteutuuko loimitus ohjeen mukaisesti jne. Nämä tietenkin sovittuja asioita, mutta ei se aina tarkoita yhtään mitään. Kun selvisi että asiat hoituu kuten sovittu, niin ei ole tarvinnut tarkkailla.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   24.5.25 23:54:25

Kandee varmaan tallipaikkaa vaihtaa

Lähettäjä: jollainonaikaa 
Päivämäärä:   25.5.25 07:33:13

No, eiköhän tämä ihan mene keskustelun aloituksena provokatiivinen ja osittain sarkasmia.

Lähettäjä: Tri 
Päivämäärä:   25.5.25 08:03:40

Onko sulla mitään systeemiä oman mielenterveytesi tutkailemiseen?

Päivämäärä:   25.5.25 08:25:13

En tutkaile mitään. Hevosesta näkee jos ei saa ruokaa tarpeeksi ja silloin otan asian puheeksi.

Kuivike ei karsinassa maksa mitään. Se maksaa vasta kun sen kippaa lantalaan joten kuivikkeissa säästää kun osaa puhdistaa karsinan (ja pitää riittävästi kuiviketta että kusi pysyy paikoillaan).

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   25.5.25 08:59:47

Maksaa se kuivike siinä vaiheessa kun sen tallinpitäjä pihaansa ostaa….

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   25.5.25 11:30:12

Ei tartte vahtia
Meillä on hyvä tp, tekee mitä sovittu ja välillä enemmänkin. Itsekin autan ohimennen aina kun mahd eli näin hommat pelaa puolin ja toisin

Lähettäjä: Rty 
Päivämäärä:   25.5.25 13:15:18

Niin siis miksi vahtisin tallipitäjää? Jos tulee olo että pitäisi vahtia, niin vaihdan paikkaa. Nyt se on tosi helppoa, kun melkein kaikkialla on joku tyhjä tallipaikka.

Lähettäjä: Vi 
Päivämäärä:   26.5.25 11:35:40

Itse tarkkailen myös karsinan kokoa, että EU-säännökset eivät rikkoudu, eikä tp yritä siirtää karsinoiden seiniä, jotta saisi lisää karsinapaikkoja. Ihan hirveää, miten yleistä sekin on.
Kiinnostaisi tietää myös, että millä mittaat kuivikkeiden paksuuden. Itse olen vain ihan mittanauhalla, mutta siinä joutuu kumartelemaan. Mietin että onko jokin helpompi keino.

Päivämäärä:   26.5.25 11:43:59

Valitsin tallipaikan jossa ei tarvitse vahtia pitäjää.

Lähettäjä: :-) 
Päivämäärä:   26.5.25 11:44:41

Jos epäilyttää niin kannattaa kyllä tutkiazennen hutkimista. Edellisellä tallilla oli pakko punnita heiniä, kun hevoset laihtuivat vaikka tp:n mukaan saivat sovitun määrän heinää. Punnituksista laitoin kuvat tp:lle, kun ei muutoin uskonut ja esim. sovittu 3kg heinämäärä osoittautui punnituksissa toistuvasti olevan alle 2kg. Lopputulos tästä punnitusoperaatiosta oli kiukkuinen tallinpitäjä ja tallinvaihto, mutta kyllä kannatti.

Nykyistä tallinpitäjää ei todellakaan tarvitse vahtia :-)

Lähettäjä: mmhh 
Päivämäärä:   26.5.25 12:22:46

Oli provo tai ei voin osittain samaistua. On valitettavasti olemassa paikkoja, joissa tp mt potilas ja ei pidä sovitusta kiinni ja esim. kostaa omat kaunansa hevoselle yms antamalla vähemmän heinää kuin sovittu. Tiedän myös yhden paikan, jossa kävi lantalaan heittämässä omistajan tekemät väkkärit ja jätti hevosen ilman.

Aikojen tosiaan olessa kovia voin kuvitella, että heinästä pihistellään niin hyvä vahtia, vahtisin itsekkin, onneksi ei nykyään enää tarvitse.

Lähettäjä: Huhhuh 
Päivämäärä:   26.5.25 13:04:21

Jos luotto tallinpitäjään näin olematon, niin on tasan kaksi vaihtoehtoa. 1. Vaihda tallia, tallinpitäjä on burnoutissa tai konkurssin partaalla. 2. Olet vainoharhainen, lopeta se kyttääminen.

Katso sitä hevosta. Jos on lihava, saa liikaa heinää. Jos on laiha, saa liian vähän heinää. Miksi ihmeessä sitä määrää pitäisi sun käydä punnitsemassa? :D

Lähettäjä: ikj 
Päivämäärä:   26.5.25 13:13:10

Oikeasti on paikkoja, joissa saa olla tarkkana. Hyvä naureskella, jos ei ole tällaiseen törmännyt. Sitten kun asiasta mainitsee tai kysyy, on yhtäkkiä silmätikku. Ja kyllä. Vaihtui paikka heti, kun kävi ilmi, että 4kg yöheiniä jaettiin toistuvasti alle 2kg.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   26.5.25 13:39:27

Aloituksella on varmaan tarkoitus provosoida, mutta useammalla tallilla käyneenä on pakko sanoa että kyllä kovat ajat näkyy. Toiset tallinpitäjät sanoo onneksi päin naamaa jos joutuu säästämään ja voit itse tehdä asioille jotakin, toiset piilottelee viimeiseen asti. Kysymys on vain, että miksi? Eikö avoimuudella pääsisi paljon pidemmälle, eikä tulisi siltoja polteltua.

Päivämäärä:   26.5.25 13:45:59

Itsekin aikaisemmalla tallilla otin kyllä tavaksi iltaheinäpussin punnitsemisen. Gramman päälle ei todellakaan ollut, kunhan nyt yli neljä kiloa heinää saisi illalla. Toistuvasti oli kumminkin kahta kiloa ja jopa vajaata. Aikani laittelin viestiä ja lisäsin puuttuvat kaksi kiloa, mutta vaihdoin tallia, kun ei mennyt jakeluun.

Ja hevonen oli liian hoikka, heinää olisi saanut antaa enemmänkin, mutta tuo 4-5kg oli se, mitä söi yön aikana. Jos laittoi enemmän, niin polki karsinaan loput.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   26.5.25 14:50:03

No meillä tallinpitäjä jätti hevoset yöksi ulos kysymättä mitään ja päätti myös että hevoset eivät saa enää aamulla rehuja ulos tarhoihin. Eikä ilmoita mitään. Itselläni on kantava tamma ja jos en olisi asiaa kuullut toista kautta olisi tamma saanut puolet siitä rehumäärästä mitä tarvitsee.

Päivämäärä:   26.5.25 17:31:09

Onneksi en laita mitään rehuja etukäteen valmiiksi niin siinäpähän sitten nää mt-potilaat yrittää vahtia heinäkiloja tai väkirehun määriä, onnea yritykseen :D
Hevoset on sopivassa kunnossa ja määrät saa multa kysymällä, ja niistä voi myös neuvotella jos tarvetta tulee. Jos kokee tarvetta alkaa vakoilla ja punnita heiniä mun jäljiltä niin sitten voi kyllä etsiä jonkun muun paikan missä sekoilla

Päivämäärä:   26.5.25 18:04:45

Pussitan muutenkin kaikki hevoseni heinät ja punnitsen tarvittaessa, joten ihan itseäni saan syyttää, jos heinää on liian vähän. Muut rehut joko annan itse tai laitan valmiiksi purkkeihin. Tallinpitäjän tekemiset ei kiinnosta, eikä niissä ole mitään vahdittavaa, sillä hän tee mitään tallihommia.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   26.5.25 22:01:25

Mitä pitäiskö alkaa vahtia? Taidankin asentaa kameran tallille, että näen puuhailut. Pakkohan siellä jotain mätää olla. ( mulla on kotitalli ja hoidan hevoset itse)

Lähettäjä: Vissiin sitte mt 
Päivämäärä:   26.5.25 22:05:22

Lähettäjä.

Päivämäärä26.5.25 17:31:09

"Onneksi en laita mitään rehuja etukäteen valmiiksi niin siinäpähän sitten nää mt-potilaat yrittää vahtia heinäkiloja tai väkirehun määriä, onnea yritykseen :D
Hevoset on sopivassa kunnossa ja määrät saa multa kysymällä, ja niistä voi myös neuvotella jos tarvetta tulee. Jos kokee tarvetta alkaa vakoilla ja punnita heiniä mun jäljiltä niin sitten voi kyllä etsiä jonkun muun paikan missä sekoilla"

Ai että määrät saa ihan sulta kysymällä? Kuule kun jos hevoselle on sovittu annettavan x määrä per ruokintakerta, niin sitä ei pitäisi joutua erikseen kyselemään. Harjaantunut silmä kyllä näkee, onko heinää oikea määrä. Itse olen tasan kerran mennyt punnitsemaan, kun määrä näytti tosi pieneltä. Olin oikeassa: määrä oli vain vähän yli puolet sovitusta. Sanoin asiasta asiallisesti, eikä toistamiseen tarvinnut mitään alkaa punnitsemaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.