Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suokkien ratsuttaminen ja laukka

Lähettäjä: Suokki 
Päivämäärä:   24.5.25 19:05:31

Olen tässä vähän sillä silmällä katsellut nuoremman puoleisen suokin hankkimista toisen rinnalle. Alle viisivuotiaita, joiden koulutus olisi jo aloitettu.

Todella usein tulee vastaan ratsupuolen nuorilla suokeilla sitä, että selästä mennään kyllä ravia ja käyntiä, mutta jostain syystä ei laukkaa. Niilläkin, joilla on kaunis kolmitahtinen laukka maastakäsin. En ole koskaan hevost satulaan laittanut tai ratsuttanut, mutta en ymmärrä mikä järki on laukan säästelyssä. Ei kai se treenaamatta parane, ja jos hevonen on satulaan valmis niin mitä etua on siitä, että laukkaa ei edes yritetä selästä? Alanvaihtajilla ymmärrän, että laukka voi tulla pitemmänkin ajan jälkeen koska siinä voi olla fyysisiä ja henkisiä ongelmia, mutta että ihan suoraan ratsuksi treenattavaakaan ei mentäisi kaikkia askellajeja läpi.

Mikähän logiikka tässä on?

Re: Suokkien ratsuttaminen ja laukka

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.25 19:06:49

En oo koskaan kuullutkaan tämmösestä. Aina ollaan kaikki askellajit menty heti sisäänratsastuksella myös suokeissa

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   24.5.25 19:08:54

En ole kyllä tällaiseen törmännyt vaikka mielestäni suhteellisen paljon nuoria suomenhevosia olen nähnyt. Itsellänikin tällä hetkellä 4v suokki ja kyllä sillä laukkaakin treenataan selästä käsin joka kerta kun selkään mennään ja töitä tehdään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.5.25 19:12:54

Meillä laukkaa "säästellään" tällä hetkellä, koska se on jo melko hyvää, kun taas ravissa (ja käynnissä) on paljon tekemistä ihan perusasioissa (tahti, suoruus). Hevonen tuppaa vähän kuumahtamaan laukasta, eikä enää sen jälkeen oikein malta keskittyä työskentelyyn muissa askellajeissa, joten laukkaa ei oteta joka kerta tai jos sitä mennään, niin melko vähän suhteessa käyntiin ja raviin.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   24.5.25 21:11:22

Voi olla monta syytä. Esimerkiksi itse olen ratsuttaessani nuorta suokkia laukannut vain vähän (joka kerralla en välttämättä ollenkaan ja laukkakerroillakin vain lyhyesti), koska se oli niin vino ja laukassa vinous oli kaikkien pahinta. Oli järkevää ensin saada sitä suoristumaan ja sitten hyvänä hetkenä kokeilla pieni pätkä, saataisiinko aavistuksen vähemmän vinoa laukkaa. Kylkimyyryä kyntäminen ei kehitä hevosta.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   24.5.25 21:49:55

Ilman muuta kaikkia askellajeja tasapuolisesti ja kunnon mukaan. Uudet asiat opiskellaan aina ensin käynnissä. Vaan valitettavan paljon on kaikenmaailman "ratsastajia" jotka ei osaa edes istua laukassa hevosta häiritsemättä, saati työstää sitä!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.