Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen ostajat???

Lähettäjä: Myyjä 
Päivämäärä:   23.5.25 20:10:02

Miten voi olla mennyt tälläiseksi hevoskauppa.

Myyn hevosta. Mielestäni muihin verrattuna kattavasti kerrottu hevosesta. Silti tulee aivan outoja viestejä.

Paras oli kyllä seuraava.

”Hei, onko vielä myynnissä”. Vastasin kyllä. Seuraava oli tarjoan xxxx euroa. Ihan ok tarjous ja olin ajatellut hyvään kotiin ilman varusteita tämän verran.

Ongelma on kuitenkin, että pitäisi se hevonen kuitenkin tulla katsomaan. Myyjänä haluaisin tietää edes vähän ostajasta. Ei tarvi kaikkea kertoa.

Haluaisi ostaa vaan suoraa ja ihmetteli minun vastausta.

Miten voi olla mennyt näin hulluksi tämä. Kohta mieluiten laittaa jo kuoppaan, kun myy.

Re: Hevosen ostajat???

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   23.5.25 20:14:51

En myöskään viitsi mennä katsomaan. Jos hinta on ok ja hevonen kuulosta sopivalta/videot on yms, niin voin laittaa rahat tilille ja tilaata kuljetuksen :D

Lähettäjä: kenna 
Päivämäärä:   23.5.25 20:36:43

En minäkään välttämättä kävisi katsomassa jokaista hevosta. Olen ostanut hevosia myös ulkomailta.

Papereihin vain kirjoitetaan, että "Hevonen myydään siinä kunnossa kun se kaupantekohetkellä on ja ostaja on tietoinen, että hevosesta voi löytyä vikaa kaupanteon jälkeen ja hän hyväksyy ne, koska ei halunnut tutkituttaa tai edes nähdä hevosta ennen kuin allekirjoitti kauppakirjan ja maksoi kauppasumman myyjän tilille. Jos ostaja ei ole tyytyväinen hevoseen, hän saa omalla kustannuksellaan palauttaa hevosen myyjälle. Kauppasumma palautetaan täysimääräisenä vain, jos hevonen on täysin samassa kunnossa kun se kaupantekohetkellä oli. Myyjä ei ole vastuussa siitä miten hevosta kohdellaan kuljetuksen aikana tai myyjän ostajan käsissä eikä vastaa siitä, jos hevosen käytös muuttuu erilaiseksi sen vaihdettua kotia. Myyjä ei myöskään ole velvollinen maksamaan mitään heovsen ylläpitoon liittyviä kuluja enää sen jälkeen, kun hevonen hänen käsistään lähtee."

Ja niin edelleen. Jokainen saa tuosta litaniasta tehdä omanlaisensa.

Lähettäjä: äslkn 
Päivämäärä:   23.5.25 21:47:26

Ainakin ammattilaiset osaa arvioida videon perusteella, onko hevonen sitä mitä he hakevat. Amatööritädit ei ehkä.

Lähettäjä: Myyjä 
Päivämäärä:   23.5.25 22:50:33

Tämä.

Minulla ei ole kyllä edes videoita ja silti tuli hevosesta ostan. Kuvista ei näe kaikkea. Pelkään pettymyksiä. Itse olen kuvien perusteella ostanut, mutta aina käynyt kuitenkin itse hakemassa.

Onko hyviä hevosia vähän ja epätoivoa ?

Lähettäjä: nnnnn 
Päivämäärä:   23.5.25 22:55:10

Mikä nyt kenellekin on se "hyvä" hevonen??? 300.000 GP ratsu vai juuri radalta vetäisty lämppäri.

Lähettäjä: Aloittajalle 
Päivämäärä:   24.5.25 07:16:41

Eikö tuo ole merkki siitä että ostaja on saanut riittävästi tietoa hevosesta. Loppu on hänen vastuulla. Rahoitus ja tallipaikkakin on varmaan valmiina.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.5.25 07:37:25

Ostajan osa ei ole helppo, ei saa olla "renkaanpotkija" eli kysyä hevosesta mitään, mutta toisaalta ei myöskään saa ostaa suoraan.

Kannattaa laittaa myynti-ilmoon jotain "haikein mielin hiljaisessa myynnissä jos oikea ostaja sattuu kohdalle" jos nopeat kaupat eivät ole tavoitteena.

Lähettäjäcloory 
Päivämäärä:   24.5.25 10:33:59

Ihan normaalia. Meillä on viimeisen kolmen vuoden aikana käynyt yhden käden sormilla laskettava määrä katsojia. Hevosia myyty kuitenkin yli sata.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   24.5.25 10:39:21

Nuo "haikein mielin sydän särkyy"- ilmoitukset ohitan välittömästi. Myyjästä voi saada vielä ongelmia jos erehtyy ostamaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.25 10:43:18

No kyllä mä ostajana kerron vähän itsestäni ja mihin käyttötarkoitukseen haen hevosta. Kerron myös suurinpiirtein mitä kriteerejä mulla on hevosen suhteen ja oman hevoskokemuksen seka millaiseen talliin hevonen olisi tulossa. Ei tähän lyhyeeseen esittelyyn mene montaa lausetta, mutta antaa ostajalle jonkinlaisen kuvan minusta ostajana.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   24.5.25 14:27:49

Myyjänä huolehdin lähinnä siitä ettei myytyä enää yritetä palauttaa. Ensimmäinen asia on että ostaja tutustuu tuotteeseen riittävästi. Jos ja kun hevonen tulee käyttöön niin paikan päälle on tultava ja sen koeratsastettava jolle eläin aiotaan ostaa. Mieluusti useammin. Kerrotaan missä käytössä ja millä spekseillä hevosta myydään.
Ostaja on läsnä koko kokeilusession ajan. Ensin esitetään talon puolesta millaiset ovat käyttöominaisuudet. Sen jälkeen kokeillaan. Estehevosen ollessa kyseessä ostaja saa hypätä muutamat hypyt. Ei muuta. Lopuksi joku pieni maastosessio jäähdyttelyksi.
Monesti kokeilut loppuu lyhyeen kun ostaja toteaa ettei ehkä sittenkään ole mitä etsii. Voi tulla mieluusti uudestaan jos mietityttää.
Vikalista ja tiedossa olevat sattumat, esim heittänyt jonkun tonttiin vuonna miekka, kerrotaan ja yritetään muistaa kirjata kauppakirjan. Terveystarkastus tulee tehdä ostajan haluamassa paikassa ja laajuudella. Vanhat lausunnot on osa kauppakirjaa. Jollei halua terveystarkastuksen jälkeen ostaa, maksan puolet kuluista ja otan kuvat ym dokumentit omaan käyttööni. Hinnan alennuksiin taivun ainoastaan jos ostaja joutuu teettämään esim irtopalaleikkauksen. Sovitusta hinnasta en ole juuri koskaan tinkinyt.
Alta 10te hevosia en myy yhtään käyttöön. Halvempiin tulee merkintä että ostaja etsii harrastehevosta mutta ko hevonen myydään seurahevoseksi. Ostajan arvioitavaksi jää sen soveltuvuus hänen muuhun käyttöön.
Jo ennen kuin tullaan kokeilemaan kerron että palautus mahdollisuutta ei ole joten syytä harkita tarkoin haluaako kyseisen ostaa.
Kalleimpien kisahevoseksi myytyjien osalta ei ole ongelmia ollut. Ostajat osaavat arvioida ratsun sopivuuden itselleen. Sehän selviää vasta ajan saatossa. Ja myös se ettei mikään aiempi tulostaso merkitse samaa tulosta ostajan käytössä. Sekä sen ettei kukaan voi ennustaa käytöstä tulevan hevosen kestävyyttä jatkossa.
Kalleimmilla on ollut löydöksiä kaikenlaista ja ei ole käytetty keppihevosena hinnan alennuksiin. Hinnassa jo huomioitu viat ja ominaisuudet.
Myyjät tänä päivänä ymmärtäneet että postimyyntiin pätee verkkokaupan ehdot. Eli tuotteen voi palauttaa ilman perusteita.

Lähettäjä: Totta 
Päivämäärä:   24.5.25 17:45:33

Kannattaa laittaa myynti-ilmoon jotain "haikein mielin hiljaisessa myynnissä jos oikea ostaja sattuu kohdalle" jos nopeat kaupat eivät ole tavoitteena.

En vaivaudu edes kysymään lisää

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   24.5.25 18:38:52

Olen ostanut monta hevosta käymättä katsomassa. Vaikka kuinka kävisi koeratsastamassa jne, hevonen voi uudessa paikassa käyttäytyä ihan toisin, ja vasta noin vuoden päästä on selvinnut, sopiiko hevonen ostajalle uudessa kodissaan vaiko ei. Olen ollut ostoksiini tyytyväinen.

Päivämäärä:   24.5.25 20:02:00

Samaa mieltä minän kanssa !! Voisin ihan hyvin ostaa hevosen pelkkien videoiden perusteella, koska se hevosen käytös voi joka tapauksessa muuttua kun se siirretään eri talliin uusien ihmisten ja hevoskavereiden seuraan.

Lähettäjä: Hmph 
Päivämäärä:   24.5.25 21:34:21

Ymmärrän aloittajaa. Itsekin haluaisin tavata ostajan ja edes vähän nähdä, miten hän hevosta käsittelee ja miten sopivat yhteen ratsastuksessa. Hevonen on minulle tärkeä, ja minua kiinnostaa millaiselle ihmiselle se menee. Ammattimyyjillä varmaan eri ajatukset, kun hevosiin ei ole samanlaista suhdetta.

Päivämäärä:   25.5.25 03:43:57

Myyjänä olet heikoilla jos ja kun ostaja ryhtyy reklamoimaan. Näillä tienaa lähinnä asianajajat.

Lähettäjä: Rty 
Päivämäärä:   25.5.25 13:13:22

Kyllä minä ostajana käyn katsomassa ja kokeilen. Oma asiani on, teetänkö jonkun ell tarkastuksen vai en, mutta koska ostan halpoja hevosia, niin yleensä en. Jos niissä on oleellinen vika se tuntuu yleensä sinne selkään ratsastaessa. Varsan voi ostaa näkemättä kuvien perusteella. Toki kaikista haluan edes jonkun näköisiä videoita ennen liikennöimistä mihinkään.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   26.5.25 12:20:34

Ymmärrän hyvin aloittajaa. Ostaja joka tekee nopeita päätöksiä näkemättä koko hevosta tulee nopeasti myös katumapäälle.
Älytön riesa myydä jollekin joka ei ole tutustunut kaupan kohteeseen, hän palauttaa sen kuitenkin koska se oli erilainen kuin ajatteli (kuka myyjä ei olisi kuullut katsomassa käyneiltäkin kommentteja "olin ajatellut ostaa pienen kimoruunan, tämä on väärän värinen,kokoinen ja väärää sukupuolta" vaikka ilmoituksessa selkeästi tiedot ja kuvat vaikkapa isosta ruunikkotammasta?).

Samalla kun joudut vatkaamaan tällaisen torvelon kanssa menetät aikaa ja muita kiinnostuneita tosiostajia.

Hevosen myyntiin on yleensä joku syy miksi se on myytävä eikä ole aikaa ja resursseja pitää mitään hevosten lainaamoa vuosikausia.

Itse myin maalta muuton vuoksi hevosia ja minulla oli siihen jonkinlainen aikataulu. Silti tuli niitä jotka kivan ratsastelun ja hevosen kehumisen jälkeen alkoivat jahkata miten rahalle ja ajalle olisi muutakin käyttöä kuin hevonen, esim. matkustelu tai kysyivät voisiko varata hevosta puoli vuotta tallin rakentamisen vuoksi.

Myyntitalli voi ottaa takaisin ja vaihdella hevosia pitkällä ajallakin, yksityinen myyjä harvemmin voi sitoutua sellaiseen.

Olen myynyt yhden hevosen ilman koeratsastusta kun ostajalla oli "selkä kipeä", esittelin sen itse ratsastaen.
Siitäkin soiteltiin myöhemmin miten se on niin reipas yms. Tuntui ettei ihan ollut ostajan käteen sopiva, yritin kyllä neuvoa ja toivottavasti myöhemmin lähti sujumaan kuitenkin.
Olisihan se hevosen ratsastettavuus ollut kuitenkin helpommin todettavissa koeratsastuksella etukäteen.
Minusta se oli normaalin energinen ja hyvin kiltti. :)

Päivämäärä:   26.5.25 12:29:40

Olen ostanut montakin näkemättä. Yhtään en myisi ilman että näen minkälaiselle ihmiselle menee koska omat on sen verran rakkaita.

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   26.5.25 12:49:17

Yksi laadukas ratsastuskoulu pohjoisemmassa ainakin ostaa näkemättä. Pitkä hevoskokemus ja taito pitää hevoset kunnossa. Näkyi heidän hevosiaan olleen kisoissakin nyt viikonloppuna. Jobbritkin voi ostaa, mutta yleensä he ostavat niitä halvempia hevosia

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.5.25 13:04:40

Olen itse ostanut kolme näkemättä viimeisen kahden vuoden sisällä. Neljättä kävin laitumen reunalla katsomassa että se on oikeasti olemassa koska myyjän rehellisyyden suhteen oli pieni epäilys.
Kuljetus esim. Andrus Kallasteen kyydillä eli en käy itse edes hakemassa. Varsinkin halvempien (heittäisin että alle 8k€) hevosten kohdalla se hevonen ei siitä katsomalla kummene. Hyvät kuvat, video ja mahdollisesti kisatulokset kertoo kyllä ihan tarpeeksi.
Halvoista hevosista myös tietää, että niissä on aina joku pikkuvika, ja jos sellaista ei tiettävästi ole, niin se kyllä löydetään ostotarkastuksessa vääntelemällä, eli niitä on pääsääntöisesti turha edes käyttää sieltä väänneltävänä vaan katsoa itse silmällä miten se elikko liikkuu ja miten sitä pitää alkaa hoitamaan.

Olen vähän sitä mieltä, että lähes mikä tahansa hevonen on oikeissa olosuhteissa ja järkevällä käsittelyllä ihan kelpo harrastehevonen, enkä usko mihinkään maagiseen yhteyteen tai sielujen sympatiaan jossa ihmisen ja hevosen aurat ja henkiset kiertoradat joko kolahtaa yhteen tai ei kolahda. Olen aiemmin käynyt kymmeniä vuosia ratsastuskouluissa ja myöhemmin ratsastanut paljon muiden hevosia, ja pitänyt oikeastaan ihan jokaisesta ratsastamastani hevosesta, myös niistä käypäläis-myyntihevosista. En ole hevosen suhteen kranttu ja ymmärrän, että jos tekeminen on jonkun hevosen kanssa vaikeaa, niin se johtuu todennäköisesti enemmän minusta kuin hevosesta ja omaa tekemistäni minä voin muuttaa. Se sielujen sympatia ja maaginen yhteys tulee ajan kanssa kun tehdään yhdessä töitä ja eletään arkea. Toki minulla on se luksus, että en enää ole tavoitteellinen kilpaharrastaja, vaan pystyn mukauttamaan oman harrastukseni hevosen rajoitteisiin. Ymmärrän, että tilanne on eri jos esimerkiksi viimeisillä ja hartaasti säästetyillä roposillaan yrittää ostaa lapsi- tai poniratsastajalle kisaratsua, silloin ei oikein ole varaa erehtyä jos ei uskalla tuottaa lapselle pettymystä.

Ostajana olen kyllä törmännyt useita kertoja myyjiin, jotka ei vaikuta haluavan oikeasti myydä hevosiaan, kun tuntuu että hevosta pitää käydä katsomassa useamman kerran ennen kuin myyjän on valmis tekemään päätöksen siitä onko hevonen myynnissä vai ei. Näiden myyjien tosiaan pitäisi laittaa joku varoitus ilmoitukseensa, että "haikein mielin hiljaisessa myynnissä hyvään tarkkaan valikoituun kotiin esikarsinnan kautta ja omistaja tulee riippakivenä kaupanpäälle jos kaupat ylipäätään saa viikkojen vatuloinnin jälkeen toteutumaan".

Lähettäjä: aivan 
Päivämäärä:   27.5.25 07:45:23

Itse ostanut monta hevosta pelkän videon perusteella ulkomailta. Suomessa on käyty muutamaa katsomassa. Viimeisimmän ostin muutaman kuvan perusteella ja näin sen ensimmäisen kerran kun se tuli kotiin.
Ei niitä niin tarvitse ihmetellä, yleensä ne on hevosia ja jos hinta on alle 8000 niin ei ole vaivaa mennä sitä paikanpäälle ihmettelemään. Video, kuvat ja kuvaus riittää. Siitä sit joko saa sen mitä myyjä on selittänyt tai ei saa.

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   27.5.25 09:29:16

Minä tässä olen yrittänyt tässä hevosta ostaa. Olen sanonut, että haluaisin varata aikaa ostotarkastukseen ja olen esittänyt tarjouksen mitä hevosesta maksaisin. Myyjä ei vastaa puhelimeen ja viesteihinkin vastaa huonosti. Ei esimerkiksi ole kommentoinut jättämääni tarjoukseen mitään. Olen sanonut, että jos kauppaan päädytään, niin mitään jälkipuinteja ts. vaatimusta palautuksesta tms. ei varmasti ole tulossa. Tulee vaikutelma, että ei halua hevosta oikeastaan myydäkään.

Että kaikki ongelmat eivät tosiaan ole ostajan puolella.

Lähettäjä: ..-.. 
Päivämäärä:   27.5.25 09:36:43

Tuohan on paras mahdollinen ostaja

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.5.25 10:12:18

Minusta on paljon rasittavampaa, että ostajat lähettelevät miljoona viestiä ja soittelevat maratonpuheluita, ilman suurempaa aikomustakaan ostaa hevosta. Vaikka ilmoitus on tehty pikkutarkasti ja on videot ja kuvat ja eläinlääkärin lausunnot, silti kysellään samoja asioita ja kerrotaan puoli elämäntarinaa. En vuosiin ole myynyt hevosia ja nyt alkaa järki lähteä tässä myyntihommassa… kunpa ostajat ensin selvittäisivät itselleen millaisen hevosen OIKEASTI haluavat ostaa, millä budjetilla, kenen käyttöön ja mihin olosuhteisiin jne. ja vasta tämän jälkeen myynti—ilmoituksen huolella luettuaan soittaisivat. Ja se koeratsastuskin kannattaisi sopia vasta jos on varma, että juuri tämä hevonen voisi olla itselle sopiva. Miten moni on varannut näytön ja sitten laittanutkin viime hetkellä peruutusviestin, ”koska pollessa on kuitenkin asia x, ja haluankin hepan jossa on asia y”. Ja tämä asia x ilmenee jo myynti-ilmoituksesta…

Itse olen ostanut monta hevosta pelkän myynti-ilmoituksen perusteella. Osan jopa siten, että olen kauppahintaan sopinut kuljetuksen ja näen hevosen vasta perillä. Hutejakin joskus tullut, mutta niidenkin kanssa selvitty, kun en kauhean kalliita ostele enkä viimeisillä rahoillani ja on taitoa kouluttaa hevosista mieluisia.

Mutta ostaja, ole kiltti ja tosiaan pohdi hevosen osto omalta kohdaltasi ihan loppuun ja ota sitten vasta yhteys myyjään. Kerro ja kysy vain oikeasti oleellinen, koska myyjällä on todennäköisesti muutakin elämää kuin chattailla kanssasi.

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   27.5.25 11:18:18

Ihmettelen myös joidenkin myyjien odotuksia hevosen hinnasta. Pidetään ihan epärealistisia hintapyyntöjä ja vedotaan siihen, että hevosesta on ollut paljon kuluja ja omasta työstäkin halutaan saada palkkaa. Joo tottakai, mutta jos markkinatilanne on mikä on ja hevonen halutaan myydä, niin hinnan pitäisi olla jotenkin suhteessa siihen. Kulut kuitenkin loppuvat siihen hetkeen, kun traileri kurvaa pois pihasta.

Lähettäjä: Ostaja 
Päivämäärä:   27.5.25 12:00:43

Myydään vain hyvään kotiin.
Kuka myisi tai ostaisi "huonoon kotiin"?
Ei jatkoon.

Videoita ja lisätietoja lähetän tosiostajalle.
Sitten vaivaudutaan siitä kun joku ottaa yhteyttä ja kyselee "turhia" jos lopuksi selviää että heppa ei ole mitä ostaja etsii.
Ei jatkoon.

Myydään hevosen erityistarpeet ymmärtävälle pysyvään kotiin.
Onnea vaan sille kuka arvelet olevasi se harvinainen tehtävään pystyvä.
Ei jatkoon.

Myydään harkiten sopivaan kotiin.
Kannattaa varautua siihen että kun olet käynyt kerran tai useamman katsomassa hevosta toisella puolella Suomea ja käyttänyt vielä ostotarkissa niin myyjä päättää että ei myykään, myy hevosen kaverilleen. Tai kauppakirjassa lukee että
ttä myyjä pidättää oikeuden määrätä kuka hevosta käyttää ja miten.
Ei todellakaan jatkoon.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   27.5.25 13:56:01

"Olen vähän sitä mieltä, että lähes mikä tahansa hevonen on oikeissa olosuhteissa ja järkevällä käsittelyllä ihan kelpo harrastehevonen, enkä usko mihinkään maagiseen yhteyteen tai sielujen sympatiaan jossa ihmisen ja hevosen aurat ja henkiset kiertoradat joko kolahtaa yhteen tai ei kolahda. Olen aiemmin käynyt kymmeniä vuosia ratsastuskouluissa ja myöhemmin ratsastanut paljon muiden hevosia, ja pitänyt oikeastaan ihan jokaisesta ratsastamastani hevosesta, myös niistä käypäläis-myyntihevosista. En ole hevosen suhteen kranttu ja ymmärrän, että jos tekeminen on jonkun hevosen kanssa vaikeaa, niin se johtuu todennäköisesti enemmän minusta kuin hevosesta ja omaa tekemistäni minä voin muuttaa. Se sielujen sympatia ja maaginen yhteys tulee ajan kanssa kun tehdään yhdessä töitä ja eletään arkea. Toki minulla on se luksus, että en enää ole tavoitteellinen kilpaharrastaja, vaan pystyn mukauttamaan oman harrastukseni hevosen rajoitteisiin. Ymmärrän, että tilanne on eri jos esimerkiksi viimeisillä ja hartaasti säästetyillä roposillaan yrittää ostaa lapsi- tai poniratsastajalle kisaratsua, silloin ei oikein ole varaa erehtyä jos ei uskalla tuottaa lapselle pettymystä.

Ostajana olen kyllä törmännyt useita kertoja myyjiin, jotka ei vaikuta haluavan oikeasti myydä hevosiaan, kun tuntuu että hevosta pitää käydä katsomassa useamman kerran ennen kuin myyjän on valmis tekemään päätöksen siitä onko hevonen myynnissä vai ei. Näiden myyjien tosiaan pitäisi laittaa joku varoitus ilmoitukseensa, että "haikein mielin hiljaisessa myynnissä hyvään tarkkaan valikoituun kotiin esikarsinnan kautta ja omistaja tulee riippakivenä kaupanpäälle jos kaupat ylipäätään saa viikkojen vatuloinnin jälkeen toteutumaan"."

Täsmälleen samaa mieltä!!! En ole ikinä ymmärtänyt, kun kysytään että tuntuiko hevonen omalta. Minun tehtäväni on tehdä meidän välisestä yhteistyöstä toimivaa muuttamalla omaa toimintaani ja ratsastustani hevosen mukaan.

Lähettäjä: ostaja myös 
Päivämäärä:   27.5.25 15:54:49

Ennen kuin lähden katsomaan myyntihevosta, kysyn myyjältä puhelimessa että jos se osoittautuu kiinnostavalta, sopiiko että maksan käsirahan ja varaan ajan ostotarkastukseen heti kun saan yhteyden klinikalle. Tai jos en koe tarvitsevani tarkastusta, maksan käsirahan ja haen kotoa trailerin hevosen kuljetusta varten. Jos myyjä on epävarma, ei hän varmaan niitä "tosiostajia" kohtaakaan. Tietyt hevoset roikkuvat myynnissä viikkokausia tai kuukausia, ja ainoa syy siihen ei ole hinta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.5.25 16:48:51

Ihan hyvin voisin ostaa hevosen videon perusteella. Ja myydä myöskin vaivattomasti, ilman kaikkien aikaa vievää kokeilu- ja kyselyrumbaa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   28.5.25 08:20:29

Ruuhkavuosiratsastaja kirjoitti facessa näin:
"Ihmiset myyvät usein huomaamattaan tunnearvoa ja pitävät helposti ostajaa kiittämättömänä kun nämä eivät ymmärrä hevoskasvatuksen todellista hintaa. Rahastahan ei oikein voi puhua, jos tehdään suoraa kauppaa... Ostaja joutuu ehkä tekemään todellisia ostoponnisteluja. Ostajan voi olla tosi vaikea ymmärtää "hiomatonta timanttia" eli potentiaalille asetettua hintalappua, jos kyseessä on 8-vuotias, jolla ei ole tehty juuri mitään."

Olen juuri tässä tilanteessa. Yritän ostaa 8-vuotiasta hevosta, jolla ei ole tehty juuri mitään. Myyjä vaikuttaa loukkaantuneelta, kun en ymmärrä paljonko resursseja hän on hevoseen laittanut. Harmi kyllä, hevonen on kiva ja hieno, mutta monta koulutuksen kannalta tärkeää vuotta on menetetty, eikä 8-vuotiasta sisäänratsastettua voi verrata 4-vuotiaaseen vastaavaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.6.25 21:42:09

Olen ostanut näkemättä kuvien perusteella, en kuitenkaan mitään kymppitonnien hevosia. Jos hevonen on ollut toisella puolella Suomea tai ulkomailla, se on kuulostanut itselleni sopivalta ja olen saanut kuvia/videoita, niin olen laittanut rahat tilille ja tilannut kyydin hevoselle.
Toki olen kertonut myyjälle mihin käyttötarkoitukseen tulee ja millaiseen paikkaan, sekä laittanut kuva/videoterveiset perään kun heppa on saapunut pihaan.
Hevoset olen ostanut "perävalotakuulla" enkä ole yhdestäkään valittanut jälkikäteen.

Vierastan myös hieman näitä myyjiä joiden kanssa pitää syntyä joku maaginen yhteys että kaupat saadaan aikaiseksi ja ensimmäisten viikkojen jälkeenkin kysellään perään ja ollaan tulossa katsomaan. Yleensä nämä tunnistaa jo myynti-ilmoituksessa fraaseista "esitellään haikein mielin ja harkiten täsmäkotiin". Hinnoissa on myös yleensä reilusti tunnelisää. Muutaman kohdalla myyjä on myös yrittänyt sanella jälkikäteen mihin hevosta saa käyttää - esimerkiksi ei saa varsottaa tai ei saa ottaa ravikäyttöön (kummassakaan tapauksessa näille kielloille ei ollut terveydellistä tai muuta järkevää syytä) Hevosen voi antaa ylläpitokotiin jos ei siitä osaa päästää irti tai haluaa päättää edelleen mitä sillä saa tehdä.

Myyjänä pidän myös eniten näistä ostajista jotka esittelevät itsensä ja paikkansa ensimmäisessä viestissä lyhyesti, laittavat rahat tilille, hakevat hevosen ja pistävät kuvaterveiset perästä.

Päivämäärä:   3.6.25 00:53:31

Hinnan määrittää myyjä ei ostaja. Jos on liian kallis niin skippaa kyseisen kohteen. Myyjä laittaa uudelleen myyntiin edullisemmin jos siltä tuntuu. Ja täytyy taas muistaa että joillekin se hinta on korkeampi kuin toisille.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   3.6.25 01:37:35

Olen aika varma että käsitys tästä näkemättä myymisestä muuttuisi jos edes kerran joutuisitte myyjänä jonkun aivan kokemattoman ostajan kanssa vääntämään huijasitko hevoskaupassa kun hevonen ei ollutkaan kuvatun kaltainen. Niin hirveäksi ette osaa sitä kuvailla ettei joku saa siitä hirveämpää hetkessä.

Jos näet ostajan voit pelastaa itsesi ajoissa myymästä niille jotka eivät pärjää kuin keppihevosen kanssa jos senkään.

Hevoseni hintaa tingittiin koska "se on vihainen kun luimistelee" (kuunteli hetken ääniä takaansa). Naapurin hevosen hintaa olisi pitänyt tiputtaa kun se heilautti päätään.

Jos tällainen tilaa hevosen postimyynnistä niin oikeusjuttuhan siitä tulee jos edes häntä huiskahtaa. Olet myynyt tappajan...

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   3.6.25 06:10:34

Ehkä ostaja haki ratsastuskouluun he kaiketi ostavat usein kokeilematta?

Lähettäjä: Koo 
Päivämäärä:   3.6.25 11:11:00

Komppaan aloittajaa. Tässäkin keskustelussa käy hyvin ilmi että on ostajia jotka tietävät mitä tekevät, ja ymmärtävät ottavansa riskin kun kokeilematta ostavat. Kyllähän sellaiselle voi myydä. Mutta mistä saa sellaisen kristallipallon josta näkee että onko ostaja turvallinen, vai juuri tälläinen lakimiehen kanssa rahojaan takaisin vaativa idiootti? Kauppaihmiset tietenkin tietävät toisensa, mutta itsellä on edessä raviuralla toivottoman omakasvatin myynti, ja hirvittää jo ajatuskin siitä mitä on edessä. Tonnilla jobbarille ja silmät kiinni taitaa olla järkevin vaihtoehto. Tai sitten Liha-Hietanen...

Lähettäjä: hoitaja 
Päivämäärä:   3.6.25 11:38:48

Olen töissä ratsastuskoulussa ja meidän hevosista varmaan 9/10 tulee ulkomailta, eikä niitä mitenkään koeratsasteta. Videot on ja tiedetään, että yleensä ovat vähän osaamattomampia mitä videoissa (esim nostavat laukan huonosti tai vain toiseen suuntaan). Ratsutetaan sitten täällä päässä ja menevät tunneilla, tunneilla niistä kuoriutuu vuodessa parissa toimivia tuntihevosia tai jos ei, niin myydään sitten eteenpäin.

Ollaan myös Suomesta ostettu ja koeratsastettu ja näistä hevosista tuntuu suurinpiirtein yksikään ei ole sitten ollut lopulta ratsastuskouluun sopivia myöhemmin :D Eli en antaisi koeratsastukselle ihan kamalasti arvoa. Hevosen ympäristö ja sen hetkinen ratsutus vaikuttaa paljon ja ratsastuskouluun ei ratsastuskoulusta ostaessa on aina mysteeri miten sitten soveltuvat vaihtuville ratsastajille ja sietää virheitä.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   4.6.25 07:12:38

Yleensä joo harrastehevosen voisi hankkia videon perusteella, kunhan joku ammattilainen sen myös katsoo jos itse ei ole niin kokenut. Tulisi nähdä kaikissa askellajeissa, ratsastaen ja juoksuttaen. Oma taso tulee huomioida hevosta ostettaessa ja tarvittaessa ottaa kuitenkin koeratsastus.

Kaikenlainen tunteilu aikuiselta on lapsellista, itsekin ihmettelen ilmaisua, "hevonen ei tuntunut omalta". Siis jos on ratsastettavuus ok ja terveys riittävä kliinisesti. Tulee vain mieleen lähinnä, onko ylipäätään epävarma hevosen ostosta.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   4.6.25 13:57:06

Aloittajalla on pointti. Monelta epäselvyydeltä säästytään kun keskustellaan ja jututetaan ostajaehdokas puhelimessa etukäteen pitkän kaavan mukaan.

Tee etukäteen kysymyslista mitkä haluat ostajalle esittää, etenkin rahatilanne ja tallipaikka.
Ja tee myös lista kaikista hevosen perustiedoista ja ominaisuuksista, käyttöhistoriasta, ruokinnasta, jne. mitkä käyt uudestaan läpi, ettei mitään unohdu kertoa.

Siinä säästyy lopulta kaikkien aikaa. Ja jos kemiat ei kohtaa niin tietää että voi olla ongelmia tiedossa, silloin ei kannata kaupantekoon ryhtyä laisinkaan.
Tuollainen ihminen joka ei pysty soittamaan, tuskin saa tarpeen vaatiessa kysyttyä itselleen ratsastuksenopettajaa, ruokintaneuvoja, tai eläinlääkäriä..

Päivämäärä:   4.6.25 14:31:34

En minä ainakaan soittele, tykkään että jää johonkin muistiin mitä olen kenenkäkin kanssa jutellut. Sama kun kasvattajana myyn koiranpentuja, sähköposteista tai whatsappista voin jälkeenpäinkin kerrata mitä joku sanoikaan jostain asiasta. Valkut ja eläinlääkärit kyllä hoituu eikä liity tähän mitenkään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.