Lähettäjä: --
Päivämäärä: 26.5.25 13:04:40
Olen itse ostanut kolme näkemättä viimeisen kahden vuoden sisällä. Neljättä kävin laitumen reunalla katsomassa että se on oikeasti olemassa koska myyjän rehellisyyden suhteen oli pieni epäilys.
Kuljetus esim. Andrus Kallasteen kyydillä eli en käy itse edes hakemassa. Varsinkin halvempien (heittäisin että alle 8k€) hevosten kohdalla se hevonen ei siitä katsomalla kummene. Hyvät kuvat, video ja mahdollisesti kisatulokset kertoo kyllä ihan tarpeeksi.
Halvoista hevosista myös tietää, että niissä on aina joku pikkuvika, ja jos sellaista ei tiettävästi ole, niin se kyllä löydetään ostotarkastuksessa vääntelemällä, eli niitä on pääsääntöisesti turha edes käyttää sieltä väänneltävänä vaan katsoa itse silmällä miten se elikko liikkuu ja miten sitä pitää alkaa hoitamaan.
Olen vähän sitä mieltä, että lähes mikä tahansa hevonen on oikeissa olosuhteissa ja järkevällä käsittelyllä ihan kelpo harrastehevonen, enkä usko mihinkään maagiseen yhteyteen tai sielujen sympatiaan jossa ihmisen ja hevosen aurat ja henkiset kiertoradat joko kolahtaa yhteen tai ei kolahda. Olen aiemmin käynyt kymmeniä vuosia ratsastuskouluissa ja myöhemmin ratsastanut paljon muiden hevosia, ja pitänyt oikeastaan ihan jokaisesta ratsastamastani hevosesta, myös niistä käypäläis-myyntihevosista. En ole hevosen suhteen kranttu ja ymmärrän, että jos tekeminen on jonkun hevosen kanssa vaikeaa, niin se johtuu todennäköisesti enemmän minusta kuin hevosesta ja omaa tekemistäni minä voin muuttaa. Se sielujen sympatia ja maaginen yhteys tulee ajan kanssa kun tehdään yhdessä töitä ja eletään arkea. Toki minulla on se luksus, että en enää ole tavoitteellinen kilpaharrastaja, vaan pystyn mukauttamaan oman harrastukseni hevosen rajoitteisiin. Ymmärrän, että tilanne on eri jos esimerkiksi viimeisillä ja hartaasti säästetyillä roposillaan yrittää ostaa lapsi- tai poniratsastajalle kisaratsua, silloin ei oikein ole varaa erehtyä jos ei uskalla tuottaa lapselle pettymystä.
Ostajana olen kyllä törmännyt useita kertoja myyjiin, jotka ei vaikuta haluavan oikeasti myydä hevosiaan, kun tuntuu että hevosta pitää käydä katsomassa useamman kerran ennen kuin myyjän on valmis tekemään päätöksen siitä onko hevonen myynnissä vai ei. Näiden myyjien tosiaan pitäisi laittaa joku varoitus ilmoitukseensa, että "haikein mielin hiljaisessa myynnissä hyvään tarkkaan valikoituun kotiin esikarsinnan kautta ja omistaja tulee riippakivenä kaupanpäälle jos kaupat ylipäätään saa viikkojen vatuloinnin jälkeen toteutumaan".
|