Lähettäjä: vxx
Päivämäärä: 23.5.25 16:16:09
\o/
Minulla oli myös joskus hevonen, joka ei sietänyt vesisadetta. Se rakasti uimista eikä sen pesemisessä ollut ongelmia, mutta vesisade pilasi sen elämän ja oli täysin sietämätön asia maailmassa.
Sitä ei saanut tallista ulos jos satoi. Liimasi kaviot lattiaan ja kääntyi takaisin karsinaan. Tarhassa tuli saman tien portille parkumaan jos alkoi sataa. Katokseen ei mennyt, itki vain portilla pilaantunutta elämäänsä. Ja kun tallille tuli joku ja meni ensin siivoamaan karsinat ja jätti hevosen tarhaan, sen elämä mureni. Ja kun se lopulta pääsi karsinaan, se murjotti loppupäivän pää nurkassa ja perse karsinan ovea kohti.
Sillä oli myös tylsää karsinassa. Kun se oli haettu vesisateesta sisään, eikä oltu käyty lenkillä, se moonwalkkasi heinät karsinaan ja kärsi. Potki seiniä ja ovea ja raastoi hampaita kalteriin, kun ei ollut ruokaa, kuoli nälkään ja näivettyi tylsyyteen. Ja kun sen sitten otti käytävälle satuloitavaksi, se oli onnellinen. Kunnes oltiin menossa ulos ja avattiin tallin ovi. Se kauhistui niin, että meinasi pyörtyä ja hyvä kun ei laonnut käytävälle. Mutta kun tallissa se vain potki seiniä, niin vein sen lenkille. Vedin ovesta ulos ja laitoin puomiin kiinni laskeakseni jalustimet alas. Kun menin selkään ja päästin sen narusta irti, se kääntyi katsomaan minua närkästyneenä, että "ootsä tosissas???". Sitten se koetti korvat hörössä mennä takaisin talliin. Kiemurreltiin pihassa ja hevonen suli sateeseen. Lopulta se sitten suostui lähtemään lenkille ja sai ne korvansakin höröön kun otettiin suoralla vähän vauhtia ja sai maisemat vaihtumaan.
Tai sitten jos se oli sulanut sateessa ja vihdoin päässyt talliin, sitä ei saanut mitenkään maaniteltua kääntymään karsinassa toisin päin vaan se mökötti koko päivän perse ovella. Vasta kun iltaruuat kipattiin kuppiin, se alistui kääntämään ahterinsa toiseen suuntaan ja syömään.
Oli kyllä muutenkin vähän mielenkiintoinen luonne, eikä sopinut kenelle vain. Oikeastaan vain minä ja tallinpitäjä tulimme sen kanssa toimeen. Muut pystyivät sitä kyllä pakolliset käsittelemään, eli viemään tarhaan ja hakemaan talliin, mutta harjaaminen ja liikuttaminen oli hevosen mielestä sellaisia asioita, ettei se muista tykännyt. Eikä muut tykänneet siitä, kun se "ei selvästi tykkää musta".
|