Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koulutuspaikka - hevonen pomminvarmaksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.5.25 23:08:39

Onko olemassa sellaisia koulutuspaikkoja, joissa hevosta opetetaan tottumaan oikeastaan kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan?

Re: Koulutuspaikka - hevonen pomminvarmaksi?

Päivämäärä:   22.5.25 23:09:43

Hevosen ”pomminvarmuus” on vuosikausien työn takana. Ei riitä mikään 1kk koulutusjakso siihen.

Lähettäjä: lee 
Päivämäärä:   22.5.25 23:11:27

Ei ole. Se on eläin. Ja "pomminvarminkin" hevonen muuttuu vähemmän varmaksi epävarman käsittelijän tai ratsastajan kanssa.
Hevonen on aina käsittelijänsä peili.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   23.5.25 01:31:46

”Ei ole. Se on eläin. Ja "pomminvarminkin" hevonen muuttuu vähemmän varmaksi epävarman käsittelijän tai ratsastajan kanssa.
Hevonen on aina käsittelijänsä peili.”

Tässäpä tämä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.5.25 01:41:18

Miksi et totuta sitä itse kaikkeen?

Poliisihevoset käy esim. Vuoden mittaisen totutuksen kikkeeen mahdolliseen.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   23.5.25 05:59:24

Ei poliisihepoksi sovi kaikki.

Päivämäärä:   23.5.25 06:22:26

Kopterista ei tulekaan pomminvarmaa. Pitää ensin olla rauhallinen, yleensä työhevostyyppinen rotu ja kouluttaa se toimimaan ihmisen kanssa ja kunnioittamaan ihmistä.

Päivämäärä:   23.5.25 08:09:53

Pomminvarmuutta edesauttaa se, että lajityypilliset käyttäytymistarpeet on huomioitu ja hevonen saa elää hevosen elämää. Jos tarhaa yksin pienessä, virikkeettömässä tarhassa 6h vuorokaudessa niin ei varmasti saa pomminvarmaa, ellei hevonen sitten vaivu opittuun avuttomuuteen.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.5.25 08:45:19

Ei ole. Se on eläin. Ja "pomminvarminkin" hevonen muuttuu vähemmän varmaksi epävarman käsittelijän tai ratsastajan kanssa.
Hevonen on aina käsittelijänsä peili.

Tämä juuri! Parhainkaan hevoskouluttaja ei saa hevosesta idioottivarmaa. Se voi kouluttajan kanssa olla zen vaikka ydinpommi räjähtäisi, mutta omistajalle palatessaan pelkää taas postilaatikkoja, koska omistaja on arka.
Tutusti itse esimerkiksi TRT-metodiin ja lähde niiden kanssa harjoittelemaan itse oman, ja hevosen, itseluottamuksen kasvattamista.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.5.25 09:25:36

Ei ole.
Meidän pomminvarma on 11v ja sen kehitys on kestänyt 10 vuotta. Ostohetkestä asti on totutettu kaikkeen ja ikinä ei ole silotettu olosuhteita, ettei nyt vaan pelästy.
Ja on pomminvarma oman ihmisenä kanssa silloin kun oma ihminen on satulassa. Saattaa riehua esim taluttaessa mutta naru pysyy löysänä.
Tämä yksilö ei ole ikinä myynnissä. Sen verran on mennyt aikaa ja rahaa yhdessä tekemiseen ja koulutukseen. Ei ole työhevosrotu.
Oleellinen osa on oma lauma, riittävä liikunta ( myös kiitolaukkaa maastossa) ja tarhaus.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.5.25 11:06:25

Mulla on pihassa pomminvarma hevonen - joka on pomminvarma vain mun kanssani. Heti jos se huomaa, että käsittelijä pelkää, niin se käyttää sen 100% hyväkseen.

Päivämäärä:   23.5.25 11:14:07

Ennemmin laittaisin ratsastajan itseluottamusta ja työkaluja antavaan koulutukseen. Siitä on enemmän apua.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.5.25 12:41:52

Lähettäjä: ---
Päivämäärä: 23.5.25 11:06:25

Mulla on pihassa pomminvarma hevonen - joka on pomminvarma vain mun kanssani. Heti jos se huomaa, että käsittelijä pelkää, niin se käyttää sen 100% hyväkseen.

^ Syvälle on vieläkin juurtunut tuo umpityperä uskomus siitä että hevonen käyttää ihmistä hyväksi ja perseilee.

Päivämäärä:   23.5.25 12:55:28

---, eli hevosesi ei ole pomminvarma.

Päivämäärä:   23.5.25 12:57:32

Pomminvarma hevonen on pomminvarma vain, jos ihminenkin on.
Jos ihminen alkaa itse kyttäillä ja odotella, että "no tuota se kyllä kohta säikähtää", niin kyllä hevonen huomaa ihmisen huolestuneisuuden ja huolestuu itsekin.

Pomminvarmat hevoset tehdään sillä, että hevosen vakituiset käsittelijät on itse arjessa pomminvarmoja ja suhtautuu asioihin pelkkinä asioina. Toki jotkut hevoset on hermorakenteeltaan sellaisia, että ne huolestuu helposti, ja jotkut sitten on pilattu jo nuorena aralla käsittelyllä niin että niitä on vaikea enää korjata.

Lähettäjä: nnnnn 
Päivämäärä:   23.5.25 22:53:40

Ai että mä muistan yhden tapahtuman. Ypäjällä oli eräs nuori nainen hevosensa kanssa, hevonenkin oli nuori, sähläsi ja vähän pomppi, ei mitenkään pahasti. Tyttöä selvästi pelotti ja hän komensi ja äkseerasi hevosta tauotta, josta seurauksena hevonen hermostui enemmän.
Ypäjän vanha legendaarinen tallimestari katsoi touhua vähän aikaa, meni hevosen vieraan, laittoi kätensä sen kaulalle ja sanoi "rauhotus ny."
Hevonen rentoutui ihan silmissä! Varmaan sekunneissa. Laski päänsä ja oli.
rauhallinen ja rento.
Silloin mä ymmärsin miten paljon ihminen vaikuttaa siihen miten hevonen käyttäytyy. Jos ongelmia on niin syyllinen löytyy peilistä.

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   24.5.25 03:23:38

Kouluttajaa en osaa valitettavasti suositella aloittajalle, joten loput viestistä on asian vierestä:

Aloittaja haluaa siis tietää kuka kouluttaisi hevosen niin, että se olisi hänen käsittelyssään ns. Pomminvarma? Toivottavasti kysymys oli kuitenkin hevosettoman tiedonjanoa, eikä todellinen tilanne.

Nettipalstojen perusteella on pakko todeta, että on surullista miten hevosharrastuksessa ei ole nykyisinkään mahdollisuutta aloittelijoiden oppia alusta alkaen oikeita hevostaitoja, esimerkkinä vaikka aloittajan kysymyksen taustalla oleva ajatusmaailma joka kertoo sen, että oma ympäristö keskittyy aika rajallisesti opettamaan hevosasioita. Hämmentävää miten ammattilaisissa ei ole tapahtunut vuosikymmenissäkään kehitystä kun maailma kuulostaa ihan samalta kuin ennenkin? Jos opettaja ei osaa, ei voi osata oppilaskaan.

Kaikenlaisia yksittäisiä temppuja voi opetella (ja kannattaakin), mutta todellinen ja kriittinen taito on loppujen lopuksi tuntea hevonen lajina, sekä yksilönä ja osata pitää tilanteet hallussa onkin sitten paljon enemmän kuin vain totuttamistemppuja "kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan" .

Toki jos joku tarpeeksi osaava on olemassa joka pitää huolta koko ajan hevosesta ja toimii sen kanssa oikein, niin muut voivat saada viettää aikaa "pomminvarman" kanssa.

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   24.5.25 08:19:50

Rajakorpi ranch hevoset on pommin varmoiksi koulutettuja ja siellä koulutetaan asiakkaidenkin hevosia.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   24.5.25 08:28:17

”Pomminvarmuutta edesauttaa se, että lajityypilliset käyttäytymistarpeet on huomioitu ja hevonen saa elää hevosen elämää. Jos tarhaa yksin pienessä, virikkeettömässä tarhassa 6h vuorokaudessa niin ei varmasti saa pomminvarmaa, ellei hevonen sitten vaivu opittuun avuttomuuteen.”
Väärin. Mulla on pomminvarma hevknen jokamtarhaamyksin pienessä tarhassa 5t päivässä. Eikä ole opitun avuton vaan hyvinkin vahva ja rohkea itsevarmaksi koulutettu maastossa, vieraissa paikoissa missä vaan. Lapsetkin voi mennä sillä.
Kyllä se kouluttajan tehtävä on rakentaa hevosesta varma, se voi kestää 2v tai 5v mitä herkempi ja tulisempi/ reaktiivisempi tapaus sen kauemmin se voi viedä. Periaattessa pomminvarmuus syntyy rutiineista, ihmisen rauhallisuudesta ja määrätietoisuudestaa, koulutuksesta, ratsastettavuudesta, asioiden esittelemisestä hallitusti, maastoilun opettamisesta, sopivasta määrää liikuntaa, ruokaa, ulkoilua, kivuttomuudesta (kipeä hevonen usein säikkyy) ja tiettyjen tekniikoiden hallinnasta, esim TRT tyyppinen oman kehon käyttö, oman mielentilan hallinta jne

Päivämäärä:   24.5.25 08:58:10

Mielestäni pomminvarma hevonen on pomminvarma kaikkien kanssa, ei sellainen hevonen ole pomminvarma joka lukee tuntosarvet ylhäällä jokaista liikettä ja asiaa ja sen mukaan käyttäytyy.

Minulla on tälläinen oikeasti pomminvarma hevonen, on terapiakäytössä minulla. Suurin tekijä on ihan vaan hevosen luonne ja yleisolemus. Rohkea, itsevarma ja rauhallinen hevonen on usein myös pomminvarma. En tiedä millainen uuvatti saisi olla käsittelijänä yai ratsastajana jos tästä saisi jonkun sätkynuken.

Toki tälläkin on olosuhteet kunnossa, pääsee myös kovaa treenaamaan esimerkiksi maastossa ja voi hyvin eikä ole kipeä.

Päivämäärä:   24.5.25 09:36:35

Vepsä ja Forsström MUTTA omistajan on opeteltava samanlainen käsittely muuten mennään metsään. Ei hevoset pysy sellaisina kuin Vepsän tai muun hyvän kouluttajan käsissä jos omistaja ei jatka samalla linjalla. Jokapäiväinen johdonmukainen ja samanlainen käsittely.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.