Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaviokuumeisen lopetus

Lähettäjä: Kkk 
Päivämäärä:   22.5.25 22:14:35

Onko väärin lopettaa kaviokuumeeseen sairastunut, esimerkiksi nuori hevonen/poni? Vai onko järkevää hoidattaa?

Re: Kaviokuumeisen lopetus

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   22.5.25 22:21:40

Ei tietenkään ole väärin ja kaikki ei siitä hoidoistakaan huolimatta toivu. Kaviokuume on todella kivulias sairaus ja jos omistajalla ei jostain syystä ole rahkeita sen hoitamiseen, on täysin sallittua lopettaa hevonen. Hevosenhan saa lopettaa vaikka ihan terveenäkin, eikä ulkopuolisilla ole mitään sanavaltaa. Siihen en ota kantaa onko se järkevää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.5.25 22:22:20

Itse sen saa päättää, miten paljon on valmis eläintään hoitamaan. Yksittäinen kaviokuume olisi kyllä vaiva, jonka hoidattaisin.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   22.5.25 22:26:55

Paitsi että se on loppuelämän "vaiva". Ei voi välttämättä laiduntaa, rehujen pitää olla matalasokerisia (huonona heinävuotena sopivan heinän löytäminen voi olla todellinen painajainen) ja uusimisriski on aina olemassa.

Päivämäärä:   22.5.25 22:27:05

Kaviokuumeen hoitamisen järkevyys riippuu ihan paljonko varvasakseli on kääntynyt. Toki sitä ei akuutissa vaiheessa vielä tiedä. Varsinkin nuoren ponin kohdalla saattaa kuitenkin määritellä koko loppu elämän, joten en näkisi mitenkään vääränä ratkaisuna lopettaa jos resursseja hoitamiseen ei ole sairastaessa tai sen jälkeen.

Lähettäjä: Huooh 
Päivämäärä:   22.5.25 22:27:48

Valitettavasti jos kaviokuume on niin vakava, että tulee rotaatiota, ei enää voi olla kovinkaan varma ettei kk uusi. Jos on hyvin lievä, hoidattaisin. Mutta rotaatioiden kohdalla kannattaa miettiä tilannetta jos yhtään itseä epäilyttää. Olen valitettavasti nähnyt monet kk tapaukset :( (eivät omia)

Päivämäärä:   23.5.25 08:24:13

Olen lopetuttanut. Varvasakseli oli taittunut ja ponia ei voinut enää lenkittää kunnolla ja liikkuminen oli varovaisia töpöttelyä.
Eläimen elämä ei ole silloin enää elämisen arvoista.
Tiedä vielä kuinka kipeät jalat olivat.

Päivämäärä:   23.5.25 09:34:12

Lähettäjä: Dark Jedi
Päivämäärä: 22.5.25 22:26:55

Paitsi että se on loppuelämän "vaiva". Ei voi välttämättä laiduntaa, rehujen pitää olla matalasokerisia (huonona heinävuotena sopivan heinän löytäminen voi olla todellinen painajainen) ja uusimisriski on aina olemassa.**

Juuri noin.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   23.5.25 15:28:26

Itsehän lopetan heti jos tulee pahat kaviokuumeoireet. Mulla on poneja ja olen todella varovainen ylipainon ja laiduntamisen kanssa, mutta jos silti niin käy että tulee pahat oireet yhtäkkiä, lopetan. Kivulias sairaus joka uusii helposti ja voi vaikuttaa loppuelämän. Jos vaan lievänä, eli saan kiinnii ennen kuin on pahana, niin sitten katson tilanteen uudelleen.

Lähettäjä: Huhhuu 
Päivämäärä:   23.5.25 15:42:06

Tämä on niitä sairauksia jossa lopettaminen ei todellakaan ole väärin. Todella kivulias ja lähes aina krooninen, eli sen taudin ja jo syntyneiden vaurioiden kanssa joutuu painimaan hevosen loppuelämän ajan.

Yksi kk- hevonen minulla on ollut ja menetetty, toista kertaa en yrittäisi niinkään kauan lääkitä ja hoitaa.
Hevosen etu on tärkein, lopetuksesta se ei kärsi.

Päivämäärä:   23.5.25 15:55:13

Koskaan en enää hoida kaviokuumehevosta, yksi kerta riitti. Armeliainta on pistää pois. Yhtään kaviokuumeen sairastunutta ei ole tullut vastaan jolla ei olisi vähintään liitännäisongelmia koko loppuelämän. Semmoinen elämänilo katoaa silmistä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.5.25 16:05:42

Lopetin hevosen, joka sai rajut oireet eikä kääntynyt äkkiä parempaan. Neljän jalan kroonikkotapauksesta ei ole eläjäksi.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.5.25 17:38:04

Kaviokuume tulla mekaanisestikin vaikka karkureissun seurauksena kun on painettu menemään kovalla alustalla, joten aina ei liity metaboliaan ja ruokintaan.
Nuoren kohdalla pitäisi omistajalla kyllä on sen verran varautumista, että ensimmäisenä ei tutkimatta laita pois, vaan kuvat kuumekavioista ja asianmukainen kengitys. Edes se kengitys. Voi todellakin jäädä yhden kerran tapaukseksi, ja hyvä hevosen omistaja ei ylipäätään päästä ponia lihomaan tai syötä väärin niin, että se altistaisi kaviokuumeelle.
Tuo rotaatiokin on yksilöllinen asia, 12-15% kiertymää pidetään pahana, mutta niilläkin kiertymillä on vielä eletty oireetta, kun tilanne on jäänyt siihen.
Moni poni on oireeton muutaman prosentin kiertymällä joka tulee esiin sattumalta muun tutkimuksen yhteydessä, että joskus on ollut kaviokuume ja sivulöydöksenä lievästi kavioluun kääntymistä.
Totta kai toistuvat kaviokuumeet ja jatkuvia oireita aiheuttavat ison rotaatiot on syy lopetukseen.
Mutta ekasta kaviokuumeesta en itse lähtisi heti lahtaamaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.