Lähettäjä: -
Päivämäärä: 23.5.25 08:51:58
Ilmeisesti aloittajalla hevonen ollut vasta vähän aikaa?
Onko sillä muuten ollut vatsa ok, ettei ole muuta suolisto-oireilua ollut?
Mitä se muuten syö, mitä syönyt edellisessä kodissa? Jos on viitteitä IBD niin silloin ei voi olla liian varovainen minkä tahansa uuden ruuan lisäämisestä ruokavalioon. Osa IBD hevosista on parhaimmillaan laitumella, osalle se ei sovi yhtään vaan on pysyttävä kuivaheinäruokinnalla ympäri vuoden.
Onko hevonen ollut edellisessä kodissaan laitumella?
Palaa totuttelussa siihen varttiin, ja nosta aikaa hitaammin. Toiset on herkempiä. En lisäisi nyt mitään muuta ruokintaan. Jos varttia ei kestä, ei kyllä lupaa kauhean hyvää, että kestäisi laidunta. Toki voi kokeilla uudelleen myöhemmin kesällä, kun ruoho ei ole niin vahvaa. Mutta kysyisin edelliseltä omistajalta, että onko oireillut aiemmin ja miten hän on toteuttanut. Voihan olla, että myös iso muutos hevosen elämässä on tehnyt sen hetkellisesti herkemmäksi, kun vatsalla hevoset usein stressaa, vaikkei välttämättä muuten näyttäisi sitä (tai ehkä et erota vielä, kun hevonen on sinulle uusi).
Itse annan vihreää maistella heti kun sitä alkaa kasvaa, ihan siis mitättömän pienistä määristä aloitan. Toisten mielestä ei ole hyvä antaa ensimmäisiä vihreitä, koska niissä on/voi olla enemmän maaperän bakteereja ja on tietysti korkealla sokerit, mutta tätä tapaa olen käyttänyt toistakymmentä vuotta hyvällä menestyksellä, tokikaan se ei nyt aloittajan tilanteeseen auta. Sitten siitä lisään määrää niin että maastolenkeillä annan napsia vihreää aina välillä (annan luvan syödä) ja siitä sitten vartti narun päässä aikaa lisäten tai kerään sankoon samalla ja annan karsinaan lisäksi. Viikossa nostan 15min -> 60min ja jatkan tota tunnista kahteen tuntiin sitten toisen viikon, siitä sitten pari päivää puoleksi päiväksi laitumelle ja tämän jälkeen ollut sitten koko päivän. Näin tein kun hevoset oli vieraalla. Nyt ne on kotona, niin olen voinut rajata niille pieniä ruohoalueita, eli kun edellinen syöty rajaan vähän isommaksi alueen seuraavalle päivälle. Tää on ollut ehdottomasti helpoin tapa, mutta ymmärrän, jos se ei hoitotallilla onnistu. Yö- ja aamuheinät kuivaa.
|