Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.5.25 12:12:56

Joko se asiallinen ketju taas poistui?

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   21.5.25 12:16:51

Siis mitä hittoa, miksi asiasta ei saa keskustella edes yleisellä tasolla viittaamatta mihinkään tiettyyn ratsukkoon tai tuomariin?! Eikö todella saa kertoa edes omia kokemuksia ja näkemyksiä oman suorituksen arvostelusta?

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   21.5.25 12:22:59

Tässä edellisen ketjun linkit:

" Lähettäjä: .
Päivämäärä: 21.5.25 10:14:32

Kouluratsastuksen tarkoitus ei ole hiihdellä erilaisia koukeroita aitojen sisällä. Tehtävien tarkoitus on vain esittää hevosen liikkeiden puhtaus, irtonaisuus ja lennokkuus sekä tahti, tasapaino ja kuuliaisuus.

Se, miten hevonen liikkuu, määrittää pisteet ihan joka tasolla.

Kilpailusäännöt, kouluratsastus:

Kouluratsastuksen tarkoitus
1. Kouluratsastuksen tarkoituksena on asteittain ja järjestelmällisesti kehittää hevosen lihaksistoa ja koko olemusta, pyrkimyksenä tehdä hevosesta irtonainen, joustava ja notkea sekä toisaalta luottavainen, kuuliainen ja eteenpäinpyrkivä niin, että se on miellyttävä ratsastaa, kestävä ja terve.
2. Nämä ominaisuudet ilmenevät:
2.1 puhtaina, säännöllisinä ja irtonaisina askellajeina
2.2 liikkeiden pehmeytenä, lennokkuutena ja vaivattomuutena
2.3 etuosan keveytenä sekä takaosan energisyytenä ja sen kantovoiman lisääntymisenä
2.4 kuolaintuntuman pehmeytenä, ilman jännittyneisyyttä tai vastustelua.
3. Hevonen näyttää tekevän siltä vaaditut liikkeet halukkaasti ja vaivattomasti. Se vastaa kuuliaisesti, rauhallisesti ja tarkkaavaisesti ratsastajan apuihin. Se liikkuu suorilla linjoilla suorana ja taipuu kaarteissa
ratsastettavan tien mukaisesti.
4. Käynti on puhdasta, säännöllistä ja irtonaista.
Ravi on puhdasta, säännöllistä, joustavaa ja tarmokasta.
Laukka on puhdasta, säännöllistä, kevyttä ja lennokasta.
Hevosen takaosa on aina aktiivinen. Takaosan voimakkaasta työskentelystä heijastuu energinen liikkumisen keveys koko hevoseen. Hevonen vastaa
ratsastajan pienimpiinkin apuihin."

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 21.5.25 10:22:05

Askellajien epäpuhtaushan on hyvin perustavanlaatuinen virhe kouluratsastuksessa. Jotain voi ehkä jollain tasolla vähän katsoa läpi sormien, mutta siitä tullaan sitten ongelmaan että jos siellä ja täällä tästä samasta sai näin paljon niin miksi seuraavalla tasolla ei sitten saanutkaan. Ja sitten pahikseksi tulee se, joka arvosteli paremmin kriteerien mukaan, koska yleensä silloin saa vähemmän pisteitä."

"Lähettäjä: Manda
Päivämäärä: 21.5.25 10:22:31

Jos ei tiedä, mitä radalla pitää suorittaa ja miten radat ja niiden eri kohdat arvostellaan, niin ne löytyy kyllä netistä ja jokainen voi ne itse käydä lukemassa. Täällä on vaikka mitä:

https://www.ratsastus.fi/materiaalit/kilpailusaannot/

Tuolta kohta Käsikirja kouluratsastuksen arvosteluun, eli tämä:

https://www.ratsastus.fi/site/assets/files/20483/
kasikirja_kouluratsastuksen_arvosteluun.pdf

<lyhennettynä: https://tinyurl.com/2xsk6en5>

ja kouluohjelmat:

https://www.ratsastus.fi/materiaalit/kouluohjelmat/

niin näkee, mitä radalla kuuluu suorittaa.

Noita on ihan mukava lukea, niin siinä oppii itsekin paljon ja saa myös valmennuksista enemmän irti, kun tietää, mitä pitää tehdä ja mihin pyrkiä, eikä vain matkustele selässä."

"Lähettäjä: banana
Päivämäärä: 21.5.25 10:44:03

Netistä tosiaan löytää arvosteluperiaatteet, niin ei tarvitse mököttää, jos ei saa hyviä pisteitä huonosti menneestä radasta.

https://www.kouluratsastus.net/kouluratsastus/koulutuomarin-nakokulmasta/

Pisteasteikko 10 Erinomainen
9 Erittäin hyvä
8 Hyvä
7 Melko hyvä
6 Tyydyttävä
5 Välttävä
4 Heikko
3 Melko huono
2 Huono
1 Erittäin huono
0 Ei esitetty

https://www.kouluratsastus.net/kouluratsastus/arvostelunakokohtia/

- - - - - - - - - - - - - - - -

On kyllä todella tyhmää, ettei asioista saa keskustella täällä, vaikka tämän osion nimi on RATSASTUS...

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.5.25 12:24:36

Miten niin viittaamatta keneenkään? Siellä oli jo useampia haukkumassa Helläkanelisilmää.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.5.25 12:26:19

Olisikohan joku mennyt viittaamaan tiettyyn somettajaan? Ei täällä keskustelut ikinä asiallisina pysy jos keskustelu lähtee liikkeellee some julkkiksen tekemisistä. Aina on vähintään se yksi jonka päästävä haukkumaan ja arvostelemaan.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.5.25 12:35:44

En nähnyt edellä mainitun ratsukon haukkumiskeskustelua, mutta kyseisen instapäivityksen. Samoin kuin vertailuvideot vuoden takaa, ja jäin miettimään mitä tässä välissä on tapahtunut. Mielestäni aivan asianmukaiset arviot ko radalta, joku tuomari olisi voinut rokottaa pisteissä enemmänkin. Tällä hevosella on tapana vetää itseään edestä liian kasaan, hyvä jos vihdoin tuomareilta saa siitä palautetta JO seuratasolla.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   21.5.25 12:41:31

"Miten niin viittaamatta keneenkään? Siellä oli jo useampia haukkumassa Helläkanelisilmää."

Ei siinä edellisessä topikissa kyllä mainittu ketään nimeltä tai muutenkaan edes viitattu keneenkään tiettyyn, mutta koska nyt (kaiketi tahallasi) menit mainitsemaan nimen tässä, niin tokihan tämäkin ketju taas poistetaan. On kyllä kummallista, ettei niinkin geneerisestä ja oleellisesti ratsastukseen liittyvästä asiasta kuin kouluratsastuksen arvosteluperusteista saisi keskustella ihan yleisellä tasolla.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   21.5.25 12:47:50

Kyseisen tuomarin tuntien hän on aina ollut todella tarkka ettei hevonen painu kuolaimen taakse (myös ratsastajasta riippumattomista syistä). Olin hänen valmennettavanaan monta vuotta sitten ja tuo oli ensimmäinen asia mitä lähdettiin korjaamaan. Näitä saisi olla enemmänkin! Tykkään hänestä todella paljon.

Kannatan myös tiukempaa linjaa, arvosteluhan on kaikille sama. Jossain lasten luokassa ne vähän sinnepäin menneet hyvä hyvä kommentit on tietysti täysin ok.

Enkä nyt ihan ymmärrä tätä somettajan lyttäämistä. Todella hienoa ja rohkeaa, että laittoi myös prosenteiltaan huonomman radan kommenteilla. Kaikki harrastavat omalla tasollaan ja kehittyvät omien resurssiensa tahtiin. Arvostelulajeissa varsinkin suokkien kanssa jotkut tykkää, toiset ei ja silloin voi saada täysin samanlaisesta radasta hurjiakin eroja pisteisiin.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: Hgg 
Päivämäärä:   21.5.25 12:51:12

Edellisessä ketjussa ei tosiaan ketään nimeltä mainittu. Ei myöskään sitä edellisessä, ennen kuin 12 kommentoijaa oli tullut kysymään että kuka kuka.

Minkä ihmeen takia täällä ei osata keskustella yleisesti ilman nimiä? Moni kertoi omia kokemuksia mitäänsanomattomista arvosteluista ja olleensa vain tyytyväinen jos on saanut palautetta jotta voi kehittyä.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.5.25 12:56:17

Ei ollut edellisessä ketjussa kuin yleistä keskustelua.

Kuka torvi taas lykkäs nimen tänne, idiootit.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   21.5.25 12:59:34

"Minkä ihmeen takia täällä ei osata keskustella yleisesti ilman nimiä? Moni kertoi omia kokemuksia mitäänsanomattomista arvosteluista ja olleensa vain tyytyväinen jos on saanut palautetta jotta voi kehittyä."

No tämä. Siinä alkuperäisessä ketjussakaan ei tosiaan mainittu mitään nimiä ennen kuin vasta vähän myöhemmin, kun useampi tivasi, että kuka kuka kuka. Kun se ketju poistettiin, joku aloitti uuden ketjun samalla otsikolla kuin tämä ketju, ja ainakin aloitus sekä ne viestit, jotka itse ehdin lukea ennen poistoa, koskivat arvosteluperiaatteita ihan yleisellä tasolla, ei liittyen tiettyyn ratsukkoon, kisaan tai tuomariin. Mikä ihme siinä tosiaan on, että asioista ei voi ikinä keskustella ihan yleisellä tasolla, vaan mukaan pitää aina vetää jotain nimiä?

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.5.25 13:06:29

Edelliseen ketjuun kommentoin että kaikki perustuu tahdin ympärille.
Tahti. Tahti ja vielä kerran tahti. Se kulkee koko ohjelman ja liikkeiden läpi.
Vaativuustasoon nähden hyvässä tasapainossa ja tahdissa liikkuva hevonen saa pisteitä.
Harjoitellessa aina se tahti ja tasapaino edellä.

Lisäksi pitäisi kiinnittää huomioita myös niihin kakkoskertoimella oleviin tehtäviin jos semmoisia ohjelmassa on. Pieni virhe tai tahtirikko niissä näkyy kokonaispisteissä rajusti.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.5.25 13:16:54

"Ei ollut edellisessä ketjussa kuin yleistä keskustelua."
Sitten et kovin montaa viestiä jaksanut lukea. Mitä yleistä on "videon nähneenä hevosen laukka oli nelitahtista"-tyylisessä kommentoinnissa on?

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.25 13:45:51

"Ei ollut edellisessä ketjussa kuin yleistä keskustelua."
Sitten et kovin montaa viestiä jaksanut lukea. Mitä yleistä on "videon nähneenä hevosen laukka oli nelitahtista"-tyylisessä kommentoinnissa on?

Ensimmäinen ketju poistettiin henkilöimisen vuoksi.

Toinen ketju oli yleisluontoinen ja ihan asiallinen siihen asti, kun itse sitä luin.

Tämä ketju on jo kolmas, ja tosiaan poistetaan kyllä, kun mentiin taas nimiä mainitsemaan.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: Dhjk 
Päivämäärä:   21.5.25 14:04:25

Voitaisiin tosiaan keskustella ihan yleisellä tasolla ja omista kokemuksista. Minusta ainakin on mukava lukea millaisia arvosanoja muut on saaneet ja millä perusteella. Myös tuo on mielenkiintoista, että eri päissä suomea arvostellaan eri tavalla. Voi hevosten kisatuloksiakin katsoa vähän sillä silmällä että onko kisattu Rovaniemellä vai Vantaalla. Kyllähän näistä arvosteluista puhutaan korkeammallakin tasolla ja paljon on ihmetelty, miksi jännittyneellä hevosella saa gp-radoilla hyvät pisteet. Tämä palsta kuitenkin on aiheeltaan ratsastus joten miksi ihmeessä ratsastukseen liittyvät ketjut poistetaan? Jos ketjuissa on jotain yksittäisiä poistettavia kommentteja niin poistakoot ne. Ei tarvitsisi koko ketjun kadota.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.5.25 14:11:36

Edelleenkään ei ole "yleisluonteista" kirjoitella jostain tietystä ratsukosta varsinkaan tunnistettavasti. Se, mainitaanko nimi suoraan vai ei, on ihan yhdentekevää.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   21.5.25 14:25:39

"Edelleenkään ei ole "yleisluonteista" kirjoitella jostain tietystä ratsukosta varsinkaan tunnistettavasti. Se, mainitaanko nimi suoraan vai ei, on ihan yhdentekevää."

Edelleenkään siinä edellisessä topassa ei kirjoiteltu mistään tietystä ratsukosta, vaan aiheesta ihan yleisellä tasolla, siis ainakin siihen asti mitä itse ehdin lukea. En sitten tiedä, menikö joku typerys kirjoittamaan siihen jotain yksilöivää, mutta tosiaan ainakin se mitä itse ehdin nähdä ei kyllä viitannut mihinkään tiettyyn ratsukkoon, tuomariin tai kisaan. Itsekin kerroin siinä edellisessä vain omista kokemuksistani arvostelusta omien kisasuoritusteni kohdalla. Tämä on siis jo kolmas avaus aiheesta.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.5.25 14:34:04

Olen itse huomannut, että pohjois-suomessa on ainakin yksi tuomari, jonka arviointi on kaikkea muuta kuin puolueetonta, objektiivista ja kouluratsastuksen arvosteluperiaatteiden mukaista. Olen ollut sihteerinä ties kuinka monella tuomarilla, ja kenelläkään muulla ei ole yhtä härskiä some-, nimi- ja seurapisteiden jakoa kuin tällä.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: Flfl 
Päivämäärä:   21.5.25 14:44:13

"Edelleenkään ei ole "yleisluonteista" kirjoitella jostain tietystä ratsukosta varsinkaan tunnistettavasti. Se, mainitaanko nimi suoraan vai ei, on ihan yhdentekevää."

Tämä ja tätä edeltävä samanniminen ketju on aloitettu ihan yleiseen sävyyn ja jopa pyydetty kirjoittamaan yleisellä tasolla tai omiin kokemuksiin perustuen. Jos sinä et kykene osallistumaan keskusteluun kirjoittamatta "siitä tietystä ratsukosta" niin älä osallistu keskusteluun! Ei sinun tarvitse näitä ketjuja avata ollenkaan. Onhan täällä paljon muutakin luettavaa.

Me muut haluamme keskustella siitä, että on hyvä jos viimein aletaan antaa arvosanoja suoritusten laadun mukaan. Itse olen sen verran vanha että olen jo ysärin alussa katsonut muiden ratsastusta ja vaativan tason koulukisoja ja nykyajan meno on siihen verrattuna jo irvokasta. Toki hevosia on myös jalostettu jalkojaan viskoviksi joutsenkauloiksi, mutta sen lisäksi hevoset kulkevat epätasapainossa ja jännittyneinä. Sellaisesta oikeasti pitääkin rokottaa, kun vaativilla radoilla on maailman huiput eikä enää harrastelijat, ja harrastelijat kuitenkin ottavat ammattilaisista mallia. On todella hyvä, jos jo harrastelijoille huomautetaan ja näytetään pisteissä, jos meno ei ole kriteerien mukaista. Eihän kukaan voi kehittyä paremmaksi, jos huonoista kohdista ei huomauteta ja anneta palautetta miten suoritusta voi parantaa.

Jos ette tiedä millaista on ollut kouluratsastus ysärillä, niin laittakaa vaikka youtubeen hakusanoiksi "dressage in 90's" tai "how dressage has changed during decades".

Arvostelukriteerit löytää kuka tahansa netistä ihan itse ja on ne tännekin linkitetty. Siitä vain lukemaan niin tiedätte itsekin, mihin ratsastuksessa pitää pyrkiä ja miten itse voitte suorituksianne parantaa.

Oma hevoseni kävelee aina innokkaana pitkin askelin, joten sille kouluratojen matelu on ihan tuskaa eikä mekään saatu kisoista koskaan hyvää arvosanaa käyntiosioista. Ravista saatiin seiskoja-kaseja, mutta laukannostossa hevonen saattoi joko "lässähtää" ikään kuin mahalleen tai sitten otti liiankin ponnekkaasti pomppien kuin pupu. Eipä tuollaisesta kuulukaan saada ylistystä ja kehuja. Kehuja kyllä saatiin hyvästä yrityksestä ja raviosioista, mutta kyllä ne huonot arvosanat oli ihan ansaittuja. Omasta mielestäni saimme liiankin hyviä arvosanoja, koska välillä olisimme ansainneet kakkosen ja saimme 4-5. Eli eipä meidänkään prosentit totuutta vastanneet. Meidän kisaurasta jo aikaa, mutta en haluaisi moisilla suorituksilla hyviä numeroita tänä päivänäkään. Meillä taso heb-hea seura- ja aluetasolla.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.5.25 15:11:33

"Jos sinä et kykene osallistumaan keskusteluun kirjoittamatta "siitä tietystä ratsukosta" niin älä osallistu keskusteluun! Ei sinun tarvitse näitä ketjuja avata ollenkaan. Onhan täällä paljon muutakin luettavaa."
Sinäkö siis olit se, jonka oli ihan pakko päästä aiempiin vähän "tuomaroimaan" HKS:ää.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.25 15:28:23

Onpas pari ikävää kommenttia tuolla julkaisun kommenteissa.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: Gg 
Päivämäärä:   21.5.25 15:28:43

Siis mikä pakkomielle sinulla - on paskoa nämä ketjut?

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: TH 
Päivämäärä:   21.5.25 15:29:38

Joskus ysärillä, kun itse kisasin, oli ihan tavallista, että jossain seuratason helpoissa luokissa ei ollut paljonkaan yli 60 % tuloksia. Nykyisin taas tuntuu, että melko heikkotasoisella suorituksellakin, saa aina vähintään sen 60 %. Muistan, kun ehkä joskus 10 vuotta sitten kävin pitkästä aikaa (siis ekaa kertaa varmaan noin 10 vuoteen) katsomassa aluetason koulukisoja ja olin suorastaan järkyttynyt siitä tasosta. Jotain heA:ta vedettiin kanget päässä takajalat tallissa täysin nelitahtisella laukalla, ja tulokset olivat pitkälti yli 60 %. Ihmettelin jo silloin, että mitä arvostelulle on tapahtunut, ja nykyisin ihmetyttää vielä enemmän. Tuntuu siltä, että tuomarit eivät enää uskalla käyttää skaalaa laajemmin, vaan keskenään hyvinkin erilaisista suorituksista saa toisesta 6 ja toisesta 7, vaikka todellisuudessa se heikompi olisi ehkä vain 4 tai 5 arvoinen.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.5.25 15:52:40

Mielestäni on outoa että arvosteluperusteet pitäisi jotenkin suhteuttaa seuratasolle.
Ihan samat arvosteluohjeet sielläkin pätee. Jos tahti on hukassa tai sitä ei ole ollenkaan, niin ei ratsukolle voi antaaa kutosia ja seiskoja edes seurakisoissa vaikka ympyrät olisi kuinka pyöreitä ja kulmat hyvin ratsastettuja. Kyseessä kuitenkin on koko kouluratsastuksen ja hevosen liikkumisen perusta.

Minun nähdäkseni jotain arvostelun lievennyksiä voi antaa seuratasolla esim. teiden täsmällisyydestä, vähän kehnosti valmistelluista siirtymistä jne, mutta jos askellajeja ei esitetä ollenkaan, tai ne on pahasti epätahtisia, niin ei pelkät hyvät tiet ja eleetön ratsastus riitä seiskoihin ja turvakutosiin. On hienoa jos tuomarit oikeasti uskaltaa arvostella radat arvosteluperiaatteiden mukaisesti.

Tahti on edellytys KAIKELLE kouluratsastukselle, se on training scalen ensimmäinen porras. Siksi se on myös SRL:n kilpailusäännöissä kouluratsastuksen tarkoituksessa ensimmäisenä. Nähdäkseni ratsastusta ei voi kutsua kouluratsastukseksi lainkaan, jos se on vain tehtävältä toiselle ajelua sylttäävällä ja epätahdissa liikkuvalla hevosella,

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.5.25 16:03:09

"Mielestäni on outoa että arvosteluperusteet pitäisi jotenkin suhteuttaa seuratasolle.
Ihan samat arvosteluohjeet sielläkin pätee."

Ei kukaan pääsisi ikinä heC:tä pidemmälle, jos suoritus arvosteltaisiin samalla lailla kuin vaikka olympialaisissa. Sekö on hyvä tavoite?

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.5.25 16:03:20

oho, viesti karkasi. Loppuun piti lisätä, että passikäynti ja muut tahtivaikeudet voi kieliä myös fyysisistä ongelmista. Meillä passiin ja peitsiin taipuvalla suokilla ne pulpahtaa pinnalle aina heti, kun satulassa tai selässä on vähänkään sanomista. Eli jos yllättäen saa normaalista tasosta poikkeavan arvostelun erityisesti tahtirikkojen osalta, niin se kannattaa kyllä ottaa vakavasti. Yksittäiset tahtirikot menee kompastelun, säikähtelyn ym. piikiin.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.25 16:20:09

Ei ole olemassa kuin yhdet kriteerit, jotka määrittävät mitä numeroita annetaan. Ei ole erikseen seuratason kriteerejä, aluetason kriteerejä ja kansallisia kriteerejä. Se on sama Kutonen ja kutosen kriteerit joka tasolla.
se mitä kutosen vaaditaan vaihtelee LUOKAN tason mukaan. He c tasolla saa helpommin kutosen kuin he B tasolla. He A tasoon vaaditaan taas enemmän kuin he B tasolla.

Siksi meillä on eri tason luokkia.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.25 16:26:26

Ei ole olemassa kuin yhdet kriteerit, jotka määrittävät mitä numeroita annetaan. Ei ole erikseen seuratason kriteerejä, aluetason kriteerejä ja kansallisia kriteerejä. Se on sama Kutonen ja kutosen kriteerit joka tasolla.
se mitä kutosen vaaditaan vaihtelee LUOKAN tason mukaan. He c tasolla saa helpommin kutosen kuin he B tasolla. He A tasoon vaaditaan taas enemmän kuin he B tasolla.

Siksi meillä on eri tason luokkia.

Seura- ja harjoitustasolla arvostelu lempeämpää, ohjeistavampaa. Näillä tasoilla harjoitellaan kisaamista eikä esimerkiksi virallista kilpailuasua vaadita. T. Koulutuomari

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: nana 
Päivämäärä:   21.5.25 16:52:49

"Ei kukaan pääsisi ikinä heC:tä pidemmälle, jos suoritus arvosteltaisiin samalla lailla kuin vaikka olympialaisissa. Sekö on hyvä tavoite?"

Oletko ikinä katsonut, mitä ratoja mennään seuratason kisoissa/luokissa ja mitä ratoja olympialaisissa?

Olympialaisissa mennään kokonaisuutena todella vaativia ratoja. Seuratason kisoissa taas ei kisattavat luokat kovin vaativia ole, vaan kokonaisuutena hyvinkin helppoja ja harrastelijoille sopivia.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: Miria 
Päivämäärä:   21.5.25 16:55:11

Olen myös samaa mieltä kuin TH. Vielä 20 v sitten piti oikeasti osata ratsastaa HeA-tasolla, että sai edes 63 %. Nykyään saa ties millä konttaamisella ja räpimisellä 65 % ihan helposti... Saati vielä alemmilla tasoilla. Helppo D luokassa saa 65 % ihan sillä, että menee radalle.

Tuostahan on puhuttu harrastajien keskuudessa paljonkin, että tuomarit eivät uskalla käyttää skaalaa vaan kaikesta saa sen 6-7. Toiset taas sanovat, että kyllä huonompiakin arvosanoja annetaan, jopa 3-4, mutta harvoin kaseja. Mutta nämä ovat sitten ilmeisesti olleet eri kisoissa, eri tuomareiden silmien edessä ja eri päässä Suomea kuin muut. Ainakin täällä Oulun tasolla saa pelkästä hölkkäilystä ja kompasteluistakin nykyään 65 %.

Kaverin hevonen on estesukuinen ja se vaihtoi koulupuolelle jalkavamman vuoksi. Hevonen on radalla "ihan söpö", mutta lennokkuutta sen askelissa ei ole ja se lähinnä laahustaa tehtävät läpi. Ravaa ja laukkaa nätisti, kävelee rennosti, ei ole jännittynyt, ja kaverin istunta on uskomattoman siisti ja eleetön, mutta eipä kyseinen ratsukko aktiiviurallaan n. 15 v sitten prosenteilla loistanut, kisasivat HeA-luokkia. Silloin arvostelu oli kai täällä Oulussakin raaempaa. Nykyään kenenkään mieltä ei saa pahoittaa ja kaikkien pitää olla tasa-arvoisia, joten kaikille annetaan suorituksesta riippumatta se 63-66 %.

Ymmärrän sen, että lapsille tai aloittelijoille rajatuissa luokissa tärkeintä on kisakokemus ja hyvä boogie, mutta sen jälkeen kun kisakokemusta jo on ja lähdetään mittaamaan ratsukon tasoa, niin pitäisi arvostella suorituksen laatu määrättyjen kriteereiden mukaan, ei pelkästään kehua siitä, että uskalsi osallistua.

Mutta eihän nykyään missään asioissa uskalleta vaatia tekemään mitään minkään eteen. Koulussa oppilaat eivät tee ja vaatia ei voi. Vanhemmat vaativat opettajia antamaan hyviä numeroita vaikka lapsi ei ole koulussa muuta kuin räkinyt kattoon (tästä on ihan uutisoitukin). Korkekouluissakin taso on nykyään ihan lattian korkeudella. Esseet ja opinnäytetyöt on roskaa ja tehty tekoälyllä lukematta, että mitä sieltä tekoälystä edes kopioi. Ja nyt tulevan pääsykoeuudistuksen myötä opiskelemaan pääsee ilman kirjoitustaitoa, kun pääsykokeet tulee olemaan rasti ruutuun -tyylillä. Syynä se, ettei ihmiset enää osaa ja viitsi lukea ja kirjoittaa, joten pakko luopua luku- ja kirjoitustaitovaatimuksista...

Todella hyvä, jos edes ratsastuskisoissa mennään parempaan suuntaan, eli aletaan vaatia oikein tekemistä ja laatua. Pitkään onkin jo menty täysin päinvastaiseen suuntaan ja se on näkynyt hevosten terveysongelmina ja kisasuoritusten jäykkyytenä.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.5.25 17:57:20

Miksi meillä on seura, alue ja kansallisia luokkia jos ne arvostellaan yhtä ankarasti?

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   21.5.25 17:59:42

” passikäynti ja muut tahtivaikeudet voi kieliä myös fyysisistä ongelmista”

Silloin tämmöinen hevonen ei kuulu kisaradoille! Ei. Ei vaikka perusteet olisi selkäongelmissa tai painavassa satulassa tai vaikka jännittyneisyydessä. Hevonen on kipeä ja sillä ei kisata.

Rytmi eli tahti löytyy ”training scale” pyramidista pohjalta. Tahtiin perustuu kouluratsastus. Esim lisäyksessä se sama tahti säilyy, askelpituus vaan venyy. Jalat ei juokse nopeampaa, silloin tahti kiihtyy. Tämän on varmasti moni lukenut paperistaan.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.25 18:20:30

"Miksi meillä on seura, alue ja kansallisia luokkia jos ne arvostellaan yhtä ankarasti?"

Siksi että eri tasoilla on tarjolla eri tason luokkia

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.5.25 18:26:29

Sekä kouluratsastus on skaalan mukaan hevosen kehittämistä kohti vaikeampia tehtäviä. Seuratasolla tehtävät ovat helppoja ja osallistujat lähiseuroista, aluetaso nostaa hieman jo vaatimusta vastassa on jo suuremmalta alueelta ratsastajia, kansallinen sitten vielä ylemmäs ja kokoaa ratsastajat lähes koko Suomesta ja kansainvälisellä ollaan jo maailman ratsastajia vastaan. Näin niinkuin yksinkertaisesti.

Mitä korkeammalle taso nousee, liikkeet on esitettävä laadukkaammin pärjätäksesi laadukkaampien ratsastajien joukossa vaikka arvosteluperusteet olisivatkin samat.

Eli ei missään nimessä ole sama ratsastaa Suomessa gp suomalaisten ratsastajien keskuudessa kuin tehdä se olympialaisissa koko maailman parhaiden joukossa vaikka rata olisi sama.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.5.25 18:29:48

"Oletko ikinä katsonut, mitä ratoja mennään seuratason kisoissa/luokissa ja mitä ratoja olympialaisissa?

Olympialaisissa mennään kokonaisuutena todella vaativia ratoja. Seuratason kisoissa taas ei kisattavat luokat kovin vaativia ole, vaan kokonaisuutena hyvinkin helppoja ja harrastelijoille sopivia."

Ahaa, eli nyt ei enää vaikutakaan hevosen liikkuminen, ratsastajan istunta ja vaikuttaminen ym. vaan tarkoitus on vaan ajella läpi ne tehtävät mitä paperissa lukee ihan millä tavalla vain?

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.5.25 18:34:07

Taso tasolta hiotaan esimerkiksi sitä perusravia näyttävämmäksi, kevyemmäksi edestä, parempaan ryhtiin, saumatonta ja kevyttä yhteistyötä ratsastajan ja hevosen välille, huomaamattomia apuja. Kokoamista ja hevosen muotoa, suoruutta, elastisutta. Kaikien näiden vaatimus kasvaa taso tasolta vaikka se itse ravi tai laukka pysyy samana askellajina kuin seuratasolllakin.

Siksi se tahti ensisijaisesti on se mistä lähdetään tätä hommaa luomaan. Siksi se on tärkeä arvostelukohde kouluratsastuksessa ja on esillä ihan kaikessa.
Heti tulee pistevähennys tahtirikosta liikkeessä jos hevonen esim pikkusen kompastuu.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: aaa 
Päivämäärä:   21.5.25 18:46:19

"Ahaa, eli nyt ei enää vaikutakaan hevosen liikkuminen, ratsastajan istunta ja vaikuttaminen ym. vaan tarkoitus on vaan ajella läpi ne tehtävät mitä paperissa lukee ihan millä tavalla vain?"

Jos luetunymmärtäminen on tällä tasolla, niin ehkä olisi paras palata aapisen ääreen... Todistit juuri Mirian kommentin osuvan naulan kantaan.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.25 20:53:17

Nyt en enää muista, missä vaiheessa puolikkaat tulivat arvosteluun, mutta niitten myötä skaalat vähän nousivat. Jos ennen arpoi kuutosen ja seiskan välillä - ja seiska oli kyllä jo suht vaikea saada - niin nykyään on helppo antaa 6,5. Ja sitten taas jos aika hajuttomasta, värittömästä ja mauttomasta tavissuorituksesta saa 6,5, niin on vain pieni askel korottaa siitä seiskaan, jos liike sujui yhtään paremmin.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.5.25 23:30:41

"Jos luetunymmärtäminen on tällä tasolla, niin ehkä olisi paras palata aapisen ääreen... Todistit juuri Mirian kommentin osuvan naulan kantaan."

Eli et osaa edes yrittää perustella joten lähdet haukkumaan kirjoittajia. Hienosti!

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.5.25 23:51:36

Lähettäjä.

Päivämäärä21.5.25 18:20:30

"Miksi meillä on seura, alue ja kansallisia luokkia jos ne arvostellaan yhtä ankarasti?"

Siksi että eri tasoilla on tarjolla eri tason luokkia

Mutta jos seura heA arvostellaan samalla tavalla kuin alue heA niin mikä pointti? Tai kansallinen heA. Jos seuratason kilpailuissa ohjelmasta saisi vaikkapa 68% niin silloinhan saman tuloksen saisi niistä kansallisista kisoista kerta arvosteluperuste on sama.

  Re: Kouluratsastuksen arvosteluperusteet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.5.25 00:16:15

No ehkä ne pitäisikin arvostella yhtä ankarasti, mutta tästä on vuosien saatossa lipsuttu tilanteeseen, että seuraluokkien tulokset ei ole mitenkään päin vertailukohtaisia kansallisten kanssa.

Toisaalta eipä luokkien tulokset ikinä ole täysin vertailukelpoisia keskenään, koska tulostaso riippuu aina vähän siitä, mitä ekat ratsukot tekee. Olen itse kerran ollut sihteerinä niin, että heB eka ratsukko teki kivan, siisti, mutta vähän pikkusievän radan. Tuomari antoi tyyliin 65%. Sitten kun luokan edetessä sinne tulikin heA tason ratsukoita esittämään ns parastaan, tulostaso kärjessä nousi johonkin yli 75%, koska tuomari halusi kuitenkin säilyttää oman linjansa. Eipä se voittajaratsukko samalla radalla toisista kisoista olisi saanut sitä yli 75%.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.